את הקיץ שעבר התחיל ענאן חלאילי (20) כשחקן נוער במכבי חיפה, שמועמד לעבור בהשאלה לקבוצת הבת, הפועל עפולה מהלאומית, אבל ההופעה שלו במונדיאליטו, שבעקבותיה הוקפץ לנבחרת הצעירה ובהמשך גם לבוגרת, הפכה את ילד הפלא מרחוב הגפן בחיפה לאחד הכוכבים הגדולים של הכדורגל הישראלי.
העלייה המטאורית שלו קיבעה גם את מעמדו במכבי חיפה עם שמונה שערי ליגה ושישה בישולים בעונת הבכורה שלו בבוגרים, מה שסלל את העברתו לסגנית אלופת בלגיה, אוניון סן-ז'ילואז, תמורת 7.5 מיליון יורו, המכירה הגבוהה ביותר בתולדות המועדון הירוק. לחלאילי היו מספר הצעות קוסמות יותר, בין היתר מגלאטסראיי וליל, אבל הוא לא הרגיש מוכן ובחר באופציה צנועה יותר על הנייר. אלא שפתיחת העונה בבלגיה אינה בדיוק מה שהוא ציפה, גם בשל פציעה שהשביתה אותו למספר משחקים, ועד עכשיו הוא רשם 135 דקות בלבד בעשרת משחקי הליגה של הקבוצה, כולל משחק אחד בלבד בהרכב, ו־48 דקות נוספות באירופה ופחות מדקה כשנכנס בקצה תוספת הזמן בסופרקאפ הבלגי (שם זכה בתואר עם קבוצתו החדשה).
4 צפייה בגלריה
ענאן חלאילי
ענאן חלאילי
עוד לא מצא את מקומו בבלגיה. ענאן חלאילי
(צילום: Attila KISBENEDEK / AFP)
חלאילי חתם לחמש שנים בקבוצה ממחוז בריסל ויש ממנו ציפיות גדולות, אלא שהמאמן סבסטיאן פוקוניולי אפילו לא הצליח למצוא לו עמדה קבועה והוא נע בין הכנפיים לעמדת החלוץ, כפי שתופקד לפני שבועיים מול פנרבחצ'ה בליגה האירופית ובשני המשחקים האחרונים של נבחרת ישראל מול בלגיה ואיטליה. אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, זו גם תהיה העמדה שלו מחר (21.45) במשחק נגד צרפת. למחנה הנבחרת הוא הגיע אחרי ששיחק לאחרונה שש דקות בניצחון הליגה 0:3 על קורטרייק ולא שותף ביום ראשון האחרון ב־1:1 מול קלאב ברוז'. באירופה הוא שיחק 29 דקות בהפסד 2:1 לפנרבחצ'ה ו־19 דקות בשבוע שעבר ב־1:1 בנורווגיה מול בודה גלימט.

"לא פשוט להיות לבד"

"הליגה הבלגית מתאימה לי. היו לי עוד הצעות, אבל רציתי את הקבוצה הזאת ספציפית", אמר חלאילי אחרי החתימה. "לא רציתי לקפוץ לקבוצה מחמש הליגות הגדולות בגיל הזה. אני שחקן צעיר וצריך להתקדם לאט־לאט". הבחירה של חלאילי קשורה גם לבעלים של המועדון, היהודי טוני בלום, שהוא בין היתר גם בעליה של ברייטון, מה שפותח בפניו את הדרך לפרמייר-ליג.
4 צפייה בגלריה
חלאילי
חלאילי
"רציתי את הקבוצה הזאת ספציפית". חלאילי במדי סן ז'ילואז
(צילום: David Catry / Isosport/Content Curation/Sipa USA via Reuters)
סן־ז'ילואז, שפיספסה את האליפות רק בגלל הקיזוז בליגה הבלגית, פינטזה על עלייה לליגת האלופות, וזו גם הסיבה שלא שיחררה את חלאילי למשחקים האולימפיים - אלא שהיא הודחה על ידי סלביה פראג ונשרה לליגה האירופית. חלאילי בינתיים נפצע, אבל בבלגיה פורסם כי הוא הכפיל את שווי השוק שלו ל-14.2 מיליון יורו, שלישי בין השחקנים עד גיל 21 בליגה הבלגית. הוא מתמודד עם מנטליות שונה ופחות חמה ממה שהיה רגיל בחיפה, וגם עם אינטנסיביות וקצבים אחרים. הקרב שלו על מקום בהרכב כרגע הוא מול אלסיו קסטרו־מונטס, שמשחק בכנף ימים במערך שלושה בלמים ומגלה יציבות. גם כשהמאמן הבלגי פותח עם שני חלוצים, יש רוטציה בין שלושה וחלאילי לא על הפרק בשלב הזה.
באתר "ואלפוט" כתבו השבוע: "הכושר של חלאילי מתחיל לעורר סימני שאלה", וציטטו את המאמן: "הוא עדיין עובר תקופת הסתגלות, שכללה גם החלמה מחולשה שהרגיש בברך. זה לא תמיד פשוט, אבל אנחנו עוזרים לו לעבור את השלב הזה. הוא כישרון ענק, המועדון מאמין בו. זה אתגר גדול לעשות את הקפיצה לבלגיה".
4 צפייה בגלריה
חלאילי
חלאילי
"המועדון מאמין בו". חלאילי
(צילום: Gualter Fatia/Getty Images)
"בלגיה זה עולם אחר מהארץ", מסביר האב מג'די, המאמן האישי של בנו. "ההתרשמות שלי הייתה שאין חיבור לאנשים, כל אחד בפינה שלו, אנחנו לא רגילים לזה בישראל. פה יש חברים, בילויים, צחוקים. ענאן הוא ילד מופנם ושקט וזה לא פשוט להיות לבד. שם השחקנים פחות מתחברים אחד לשני, אבל בשורה התחתונה זה לא מעניין כי הוא צריך להוכיח את עצמו על הדשא. כל היום שלו, משמונה בבוקר עד ארבע אחר הצהריים, הוא במועדון ואנחנו כמשפחה מנסים לגרום לו להרגיש בבית ומגיעים אליו, אני, אשתי או הסבתא".
למג'די יש סבלנות והוא מקבל את המעמד של בנו בתחנה החדשה שלו. "ענאן הוא השחקן הכי צעיר שם וייקח לו זמן. השנה הראשונה זו התאקלמות והם לא מצפים שהוא יסחוב את הקבוצה. הוא מצפה ליותר דקות, להיות יותר משמעותי, הוא נחוש להצליח ולא מתכוון לוותר ולחזור לארץ, רוצה להילחם. הוא בוגר בראש שלו וצריך להבין שההצלחה שלו בארץ הייתה מטורפת ומהירה. זה לא פשוט להתמודד עם השינויים והקשיים, אבל אנחנו מנסים לעזור לו לחשוב אופטימי וחיובי. הוא עבר תהליך של בנייה גופנית והיה ראשון בכל מבדקי הכושר שם, אבל הוא חייב לפרוץ. הרבה תלוי בדקות המשחק ובביטחון מהמאמן. אם הוא ישרוד את השנתיים־שלוש שם, הוא יהיה ברמה גבוהה ויצליח לעבור כל מכשול. לארץ הוא יכול לחזור בכל יום נתון, לחו"ל לא כל יום אפשר לצאת".
4 צפייה בגלריה
חלאילי
חלאילי
במכבי חיפה היה קל יותר
(צילום: יאיר שגיא)

תקדים גאנדלמן

העיתונאי הבלגי פרנסואה גאריט מ"לה ספורט" מנסה להסביר את המצב: "מה שקורה עם חלאילי קצת מוזר. אנחנו עדיין לא יודעים עליו הרבה, כי כמעט לא ראינו אותו משחק. כשהוא חתם, כולם חשבו שהוא יהיה הכוכב הבא של הקבוצה, שחקן מצוין מישראל, אבל הוא לא קיבל הרבה הזדמנויות. הקבוצה שיחקה גרוע מאוד במשחק היחיד שבו הוא פתח. עם זאת, לקבוצה יש שני משחקים בשבוע והוא יקבל יותר דקות בחודשים הקרובים. נכון לעכשיו, האוהדים לא מבינים למה הקבוצה שילמה 7.5 מיליון יורו עבורו, סכום גדול למועדון כזה, ולא נותנת לו לשחק. אני מאמין שיש לו פוטנציאל גדול. יש לו את כל האיכויות כדי להצליח בליגה הבלגית, אבל הוא יהיה חייב להגיע למצב פיזי מושלם ולהתאקלם לחלוטין במדינה".
גם במכבי חיפה עוקבים אחרי הכישרון הגדול, וגורם במועדון אמר: "ענאן הוא סופר מקצוען שעובד קשה מאוד, אבל אירופה זה סיפור שונה. הוא צריך להוכיח את עצמו, אבל הבעיה שהוא לא מקבל את הקרדיט והדקות שהוא ציפה – והביטחון בהתאם. אם המאמן לא ייתן לו את המושכות הוא יתקשה להציג את היכולת מהעונה שעברה".
חלאילי יכול לקבל השראה מכך שגם עונת הבכורה של עומרי גאנדלמן בבלגיה הייתה מאתגרת, ועכשיו הוא הפך לאחד הכוכבים של גנט. וחוץ מזה, מחר הוא יתמודד בבודפשט עם כוכבי סגנית אלופת העולם, וזה בדיוק המקום להציג את היכולות שלו ולהעביר מסר למאמן מבריסל.