רק לפני שני מחזורים היה נדמה לרגע שהפועל באר-שבע יוצאת מהתקופה הרעה שלה. הקבוצה מבירת הנגב התפוצצה על מכבי פ"ת בחוץ עם 1:4 ענק, אבל אז הגיע ההפסד 1:0 למכבי ת״א בטרנר, האיצטדיון שפעם היה מבצרה של הקבוצה מבירת הנגב, והשדים מפתיחת העונה עלו וצפו מחדש. אפשר לומר שמאז 2018 בה הסתיים עידן ברק בכר ושלוש האליפויות הרצופות, בבאר-שבע מתקשים למצוא את הנוסחה המנצחת להצלחה או לפחות לבנות תלכיד שיהיה אפשר לרוץ איתו קדימה.
הכתובת הייתה על הקיר, אבל גם בסיוטים הכי גרועים של אנשי המועדון אף אחד לא חשב שכך תיראה הקבוצה העונה. זה התחיל מפערי תקציב משמעותיים. אומנם באר-שבע העמידה את התקציב השלישי בליגה, אבל עדיין היא לא מצליחה לעמוד מול מכבי חיפה ומכבי ת"א ובכלל לדבר במונחים של אליפות, זאת למרות שבעונת 2015/16 היא זכתה בתואר עם תקציב הרבה יותר קטן משל הירוקים והצהובים. אבל אז היה קסם וסגל שהתחבר לאליפות.
3 צפייה בגלריה
ברדה
ברדה
הכתובת הייתה על הקיר. ברדה
(צילום: עוז מועלם )
בעונה שעברה עוד הייתה תקווה לאנשי המועדון והאוהדים שיש אפשרות לנצח את מכבי חיפה במאבק על האליפות, אבל ברגע האמת הבינו בבאר-שבע מהר מאוד את הפערים המשמעותיים בינם לבין הקבוצה מהכרמל, והתמקדו בלבנות תלכיד איכותי שיהווה פקטור משמעותי בליגה העונה. אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

מה לא עובד?

הבעיה העיקרית של הדרומיים התחילה עוד בהגדרת המטרות של הקבוצה. אחרי שנים בצמרת באר-שבע התרגלה להיות הקבוצה שמדברים עליה באותה נשימה יחד עם מכבי ת"א ומכבי חיפה. כעת, האוהדים ואנשי המועדון מתקשים לראות את קבוצתם האהובה רק מועמדת לפלייאוף עליון, כשהיא לא רחוקה מלהסתבך בתחתית. למעשה, במצב הנוכחי היא אחת הקבוצות החלשות בליגה.
הפועל באר-שבע המאכזבת מודל 2023/24 צברה עד כה רק 11 נקודות מתוך 30 אפשריות, רשמה שלושה הפסדים רצופים מאז שחזרה מפגרת המלחמה ורחוקה שתי נקודות מהקו האדום. מדובר בפתיחה הכי חלשה של האדומים מאז עונת 2011/12, אז ניר קלינגר עמד על הקווים והתפטר במחזור השמיני.
בניגוד לעבר, הפועל באר-שבע כבר מזמן לא מצליחה להביא זרים איכותיים, וזה לא רק עקב בעיות תקציב. גם הזרים שהגיעו בקיץ לא מצליחים לספק את הסחורה. סיבה נוספת להתרסקות היא מכירת שחקנים בקיץ: רמזי ספורי ושגיב יחזקאל נמכרו לאנטליהספור, עומרי גלזר לכוכב האדום בלגרד ויוג'ין אנסה עבר לדאלאס. באר-שבע לא הביאה תחליפים ראויים במקומם וגם במחלקת הנוער אין בשורה גדולה.
3 צפייה בגלריה
שחקני הפועל באר-שבע מאוכזבים
שחקני הפועל באר-שבע מאוכזבים
אחת החלשות בליגה. שחקני הפועל באר-שבע מאוכזבים
(צילום: עוז מועלם)
באר-שבע עברה תהליך ארוך בעשור האחרון תחת הבעלים אלונה ברקת. מקבוצה אפורה ובינונית, היא הפכה לאחד הפרויקטים המדהימים בכדורגל הישראלי ולקבוצה שמהווה פקטור משמעותי בליגה. זה התחיל עוד בעונת 2013/14 תחת אלישע לוי שהוביל את הקבוצה למקום השני בטבלה, ועונה לאחר מכן לגמר גביע המדינה ולמקום השלישי. ואז הגיע ברק בכר, שהמשיך את המומנטום והוביל את הקבוצה לשלוש אליפויות היסטוריות ששמו את באר-שבע בטופ של הכדורגל הישראלי.
מאז ברק בכר עבר הרבה חול במדבר וכך גם מאמנים בבאר-שבע. יוסי אבוקסיס הספיק לחתום בקבוצה, לקחת איתה גביע ולעזוב עקב חילוקי דעות. רוני לוי עמד על הקווים לקצת יותר משנה ופוטר אחרי ביקורת על הסגנון והשיטה לו, ומי שקיבל את המושכות היה אליניב ברדה, הסמל של המועדון ומי ששימש באותה תקופה בתפקיד המנהל המקצועי.

האם הבעיה היא על הקווים?

תחילה המינוי של ברדה היה זמני, אבל הזמני הפך מהר מאוד לקבוע. תחתיו הפועל באר-שבע לקחה את גביע המדינה, ועונה לאחר מכן הוא כבר קיבל רשמית את המפתחות וחתם על חוזה קבוע. זאת למרות שלא היה לו ניסיון כמאמן ראשי, בטח לא בליגת העל. סביב המינוי של חלוץ העבר היו לא מעט תהיות. גם מאז פתיחת העונה הנוכחית ולאור איך שהקבוצה נראית נשאלת לא פעם השאלה האם הוא האיש הנכון?
ברדה סופג את מרבית האש. הוא הסמכות המקצועית ובמועדון מכבדים את ההחלטות המקצועיות שלו למרות חוסר הניסיון שלו. האוהדים זוכרים לו חסד עוד מימיו כשחקן, אבל גם מתחילים לאבד סבלנות ובצדק. התוצאות המאכזבות וחוסר היציבות של הקבוצה שוברים כל פיסת אמון בין הקהל למועדון.
3 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
גם לה יש אחריות למצב. אלונה ברקת
(צילום: עוז מועלם)
עם זאת, גם לבעלים, אלונה ברקת, ישנה אחריות לא פחות גדולה נוכח ההחלטות שקיבלה. אומנם היא זו שהרימה את המועדון, אבל אם היא תאפשר לכדור השלג להמשיך להתגלגל היא גם תהיה זו שתוביל לקריסתו.
נכון לעכשיו, בבאר-שבע יצטרכו להסתדר עם הקיים לפחות עד ינואר, כשבנוסף לכל הצרות אילון אלמוג קרע את הרצועה הצולבת וגמר את העונה. ואם כל זה לא מספיק, אין למועדון כוונה להשקיע יותר מדי כסף בינואר, כשהכוונה היא להתחזק בשחקנים חופשיים, כך שלא בטוח שהפתרון יגיע בחלון ההעברות.
אם כבר שינוי על הקווים, אז בטיימינג "מושלם", ברק בכר - האיש שאחראי לאחת התקופות הגדולות של המועדון ולשלוש אליפויות רצופות - סיים את דרכו בכוכב האדום בלגרד. חלק מאוהדי הקבוצה קראו להחזיר אותו למועדון וכתבו לו "בוא הביתה".
סביר להניח שדלתות המועדון יהיו פתוחות בפני בכר, אבל בינתיים ברדה ממשיך לקבל קרדיט ותמיכה מלאה מברקת, ולמרות המצב הוא עדיין אופטימי. היום (שבת, 19:30) ינסה המאמן לעזור לקבוצה (ולעצמו) לצאת מהתקופה הרעה במשחק בטדי מול בית״ר ירושלים.