רגע לפני שהמסך ירד על הכדורגל הישראלי בעקבות משבר הקורונה, בני-סכנין הייתה בעיצומו של מסע התאוששות בליגה הלאומית. אחרי פתיחת עונה מגומגמת, היא תפסה גובה וחזרה בגדול למאבק העלייה לליגת העל. בעוד שבוע בדיוק תנסה הקבוצה מהמגזר להמשיך את התנופה מהמקום שבו הפסיקה, אבל היו"ר שלה, מוחמד אבו-יונס, עסוק בימים אלה בקרב מסוג אחרי לגמרי - הגנה על חייו ועל חיי בני משפחתו, שנמצאים תחת אש.
קצת פחות מחודש אחרי שרכבו של אבו-יונס חורר בכדורים, אלמונים ירו בלילה שבין שישי לשבת לעבר ביתו. בנו, שהיה ער, ניצל בנס כשאחד הקליעים חלף ממש לידו. יו"ר סכנין טוען כי מדובר בגורמים המנסים לזכות במכרזים לעסקיו ומנסים להפעיל עליו לחץ. בראיון ל"ידיעות אחרונות" הוא מדבר על רגעי האימה, מבהיר שהוא לא מתכוון להיכנע לאיומים, ומצליח לעשות מעבר חד לנושא שמשאיר אותו שפוי בתקופה הזאת: הכדורגל שחוזר.
5 צפייה בגלריה
מוחמד אבו יונס בני סכנין
מוחמד אבו יונס בני סכנין
לא מתכוון להכנע. מוחמד אבו יונס
(צילום: אלעד גרשגורן)
מהמשטרה נמסר: "בשבת האחרונה (23 במאי) לפנות בוקר בוצע ירי לעבר בית מגורים בסכנין. לא היו נפגעים אך נגרם נזק. כוחות משטרה הוזעקו למקום והחלו בסריקות לאיתור החשודים, חוקרים אספו ממצאים ופתחו בחקירה. במהלך החקירה, כבר בשבת בצהריים נעצרו שני חשודים, אב ובנו (בני 49 ו-22) תושבי סכנין. בהתאם לבקשת המשטרה, בית משפט האריך את מעצרם של החשודים עד ליום שלישי (26 במאי)".
אבו-יונס, למה מנסים לפגוע בך?
"אני מקים בית חולים ראשון מסוגו במגזר הערבי כדי שאנשים חולים לא יצטרכו לנסוע כל כך רחוק לבדיקות אם־אר־איי וסי־טי. יש מכרזים גדולים מאוד, וגורמים עברייניים רוצים לזכות בהם בכל מחיר. אני לא אכנע ללחצים ולאיומים. מסרתי למשטרה כל מה שאני יודע".
אתה מסתובב עם מאבטחים?
"לא, אין עליי שמירה. המשטרה הציעה לי שמירה וסירבתי".
אז איך אתה נזהר?
"האמת שלי והאמונה שלי הן השמירה שלי".
5 צפייה בגלריה
"אני מאמין בדרך שלי"
"אני מאמין בדרך שלי"
"אני מאמין בדרך שלי"
(צילום: זהר שחר)
אתה חושש לחיי משפחתך?
"בוודאי שאני חושש. אנחנו משפחה חזקה, אבל אלה דברים שמשפיעים. אנחנו מאמינים בדרכנו, אנחנו אנשי עבודה, הבנים שלי עובדים איתי בעסק".
איך אתה יוצא מהתסבוכת הזו?
"אני מאמין בדרך שלי. לי אין קשר עם האנשים האלה. הירי משבת - אלה אותם אנשים מלפני שלושה שבועות. אני לא מתכוון להיכנע להם. להפך, זה עושה אותי חזק יותר. אני מאמין בצדק ואסור לנו לתת להם עבודה וכוח. אם אתן לו עבודה מחר הוא יירה על השכן והחבר שלי. אם כולנו ננהג ככה האנשים הרעים האלה ייעלמו מהנוף".
אתה מרגיש שיש לך חלק במצב שנקלעת אליו?
"אין לי חלק. אני בקושי מכיר את האנשים האלה, לא היה לי סכסוך מסחרי איתם, מו"מ, הבטחה או משהו דומה. בגלל זה אני מאמין בצדקתי ולא מתכוון לוותר. אני מאמין בדרכי כמו תמיד".
5 צפייה בגלריה
גנטוס מול שבירו
גנטוס מול שבירו
חוזרים במטרה להיאבק על עלייה
(צילום: אביהו שפירא)
איך המשפחה שלך הגיבה?
"המשפחה שלי חוששת מאוד. בזמן הירי כולם ישנו, חוץ מהבן שלי בן ה-15 שהיה ער. הוא יצא החוצה והכדור פגע בקיר בסלון וניתז לעבר ידו. זה ניסיון רצח, הכדור יכול היה להרוג אותו. היה להם רימון שניסו לזרוק לבית, אבל הוא לא נפתח למזלנו. זה נס".
הכדורגל חוזר בסוף השבוע. איך הקורונה תשפיע על הענף בארץ בכלל ועל הליגה הלאומית בפרט?
"הקורונה השפיעה על הכדורגל בכל העולם, לא רק בישראל - מקצועית וכלכלית. צריכים לתת לשחקנים להיכנס לכושר ולחזור לעניינים, מחכים להם שמונה משחקים בתוך חודש. זה המון. לפחות הוסיפו חילופים, זה יעזור קצת".

"הקהל יחזור עוד העונה"

בני-סכנין עוברת עונה מלאת תהפוכות, וכמיטב המסורת במועדון, המאמנים לא תמיד שורדים שם יותר מדי זמן. ניסן יחזקאל שילם את המחיר על הפתיחה החלשה והוחלף על ידי סלימאן אזברגה, שגם הוא סיים את דרכו אחרי תקופה קצרה. אחר כך הגיעו תורו של אלדד שביט לקבל את הבמה, והוא החזיר את הקבוצה למאבקי העלייה. סכנין מדורגת כבר במקום השלישי, במרחק ארבע נקודות בלבד מהפועל ראשל"צ שכבר הייתה עם רגל וחצי בליגת העל, אבל איבדה נקודות רבות לפני פגרת הקורונה. "עשיתי טעות שלא מיניתי את אלדד בקיץ. אם הוא היה פותח את העונה, היינו היום במקום אחר לגמרי", משוכנע אבו-יונס.
5 צפייה בגלריה
בני סכנין
בני סכנין
טעות שלא הוחתם בקיץ. אלדד שביט
(צילום: שרון צור)
היית בעד חזרת הליגה הלאומית?
"בטח. תמיד אמרתי שחשוב שהליגה תחזור. ליגה עולים על הדשא ולא בבית הדין. כשאמרתי שנחזור במאי אמרו שאני נאיבי, אבל צדקתי. לדעתי במחזור השלישי של הפלייאוף גם הקהל יחזור תחת הגבלות".
מה היקף הנזק הכלכלי של קבוצה כמו סכנין בעקבות המשבר?
"לא מאות אלפים - אלא מיליוני שקלים. אפס הכנסות. אין קהל, אין ספונסרים, אין תרומות מאנשי עסקים כי כולם נמצאים באי־ודאות. זו מכה כלכלית קשה מאוד לכל הקבוצות, וגם לנו. חלק מההמחאות שקיבלנו לא כובדו לצערי וזה פוגע בנו. גם מהעירייה לא קיבלנו. הבטיחו לנו מיליון שקל ולא קיבלנו שקל אחד. הרבה קבוצות בליגת העל ובלאומית לא יצליחו לפתוח את העונה הבאה אם הממשלה לא תתעשת ותעזור. כמו שמסייעים לעסקים, ככה צריך לעזור גם לעמותות הספורט".
5 צפייה בגלריה
פלאח חוגג
פלאח חוגג
לא לעלות לליגת העל יהיה כישלון. בני סכנין
(צילום: עוז מועלם)
מה הסיכום שאליו הגעת עם השחקנים?
"את האמת, כמעט שלא קיצצנו לשחקנים. הקיצוץ הוא עשרה אחוזים בלבד. יש לנו מטרה לעלות ליגה ולמרות המצב הקשה לא רצינו לקצץ. אם נעלה, השחקנים יקבלו בחזרה את כל מה שקיצצנו. הם מבינים את המצב".
זה יהיה כישלון אם לא תצליחו לחזור לליגת העל?
"בפירוש כן. אנחנו קבוצה עם תקציב של ליגת העל. אם לא נעלה זה יהיה כישלון גדול".