זו בכלל אמורה הייתה להיות שנת מאה חגיגית של הפועל ת"א, עם הרבה ציפיות לקראת עידן חדש תחת קבוצת משקיעים אמריקנית בראשותו של דייויד מינצברג. אתמול (שבת) הכל התנפץ בפנים דווקא מול 26 אלף אוהדים אדומים שהגיעו לבלומפילד וקיוו להיות חלק ממסע הישרדות. זה הסתיים בטרגדיה ספורטיבית וירידה לליגה הלאומית, שסיימה את אחת העונות המביכות והכושלות ביותר של אחד המועדונים הגדולים בכדורגל הישראלי, אחרי הפסד ביתי לאשדוד (2:0).
מדובר בירידה השנייה של הפועל ת"א בשבע השנים האחרונות, אבל אם בפעם שעברה זה נבע בעיקר מהפחתת תשע נקודות בשל ההליכה לפירוק, הפעם עם תקציב של 52 מיליון שקל נעשו אינספור טעויות שהובילו את האדומים לשחק בעונה הבאה בימי שישי מול הפועל כפר שלם ורעננה. קריסה ניהולית ומקצועית של ממש.
3 צפייה בגלריה
איינבינדר
איינבינדר
קריסה. דן איינבינדר
(צילום: טל שחר)
טועמה: הלב שלי שבור, כואב לי על האוהדים
(ONE)
עוד לפני שנדבר על הסיבות לירידת הליגה והתוכניות המיידיות, הנושא המשמעותי ביותר מבחינת הפועל הוא נושא הבעלות על המועדון. כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, איש העסקים אדמונד ספרא מנהל מגעים לרכישת הקבוצה ומאחורי הקלעים ישנה התקדמות משמעותית. ספרא לא התנה את ירידת הליגה בשאלת רכישתו, ולכן הירידה ללאומית אינה חלק מהנושא.
בימים האחרונים נערכה שיחה ארוכה וראשונה בין מינצברג לספרא, אחרי השתהות בבדיקת הנאותות שנבעה ממספר דברים, בין היתר בשל מתווכים שעיכבו את העברת המסמכים בין הצדדים, ולפי גורמים מסוימים אף ניסו חבל בהליך. מינצברג העביר את המסמכים הנדרשים לספרא והבדיקה נמשכת, אלא שהיא אמורה להסתיים בעוד חודש ועד אז הפועל צריכה כבר להתחיל בהכנות לקראת העונה הבאה.
בשלב הזה מינצברג מקבל את ההחלטות, כמו למשל ההחלטה למכור כרטיס ב-25 שקלים לקראת המשחק מול אשדוד או הארכת חוזים של השחקנים הצעירים במועדון, יחד עם המנכ"ל עמית פסט, אולם קביעת תקציב ומינוי בעלי תפקידים (כמו מנהל מקצועי או מאמן, מנכ"ל וכיו"ב) יהיו כרגע מהלכים בעייתיים לביצוע, במקרה והקבוצה אכן עוברת לספרא.

ההחלטות שהובילו לירידה

מינצברג, איש עסקים שהצליח בענק ב-NBA, אסף סביבו קבוצת משקיעים שהובילה לתקציב גבוה בהפועל ת"א שכלל שכר שחקנים בגובה 22 מיליון שקל, אולם הבחירות שלו יחד עם הסנטמינטליות לבעלי תפקיד מסוימים, הוביל אותו למספר החלטות לא נכונות.
הטעות הגדולה ביותר שלו הייתה מינוי מאמן נערים ג', חן סול, כמנהל מקצועי וגם זה בעיקר בשל בקיאות בשפה האנגלית במסגרת שיחות הזום להן היו שותף עם עומר בוקסנבוים. סול קיבל לידיו את התקציב הגבוה ביותר של האדומים מזה עשור, ובנה את אחת הקבוצות החלשות והלא מאוזנות בוולפסון ובעיקר קיבל החלטות לגבי זהות המאמנים שהתבררה ככישלון אחד גדול.
סול נחשב כגורם הבכיר ביותר בירידת הליגה, בעיקר בעקבות בחירת עגומה שחקנים שכבר מעבר לשיאם כמו עומרי אלטמן ומאוויס צ'יבוטה עם שכר של 300 אלף אירו כל אחד. זה כלל גם שמות כמו חוסה רודריגס, אלן אוז'בולט, שההתנהלות מולו הוציא ממנו את הרוח מהמפרשים, והישאם לאיוס, שלא היה אפקטיבי בשום שלב של העונה - שהרוויחו סכומים דומים.
3 צפייה בגלריה
 חן סול
 חן סול
מהגורמים הבכירים לירידה. חן סול
(צילום: עוז מועלם )
גם בחירת הזרים הייתה הזויה. עזיז קאיונדו, שכבר הספיק להתחלף, בובקאר טאמבדו, שהגיע לכאורה אחרי סקאוטינג, בראיין פאסי, שירד לליגה השלישית בצרפת לפני ההגעה להפועל ואמיליוס זובאס שלא הזכיר את השוער שהיה בעונה שעברה.
בחלון ההעברות בינואר לא רק שהפועל לא התחזקה, היא אפילו נחלשה עם החתמות חלשות כמו אליאן רוחנא, טאמבדו, סתין טוריאל (שעוד הבליח), זיו מורגן, רז מאיר, דוד קופרמן או איהאב גנאים, כשמי שעזבו היו רודריגס ויהב גורפינקל. תוסיפו לזה את האמונה היתרה בצעירים בעקבות ההצלחה במונדיאליטו החל מאל ים קנצפלוסקי, רן בנימין, טל ארצ'ל ואחרים שהוכיחו שהם לא בשלים להיות שחקני הפועל ת"א בשלב הזה של הקריירה שלהם.
מספיק היה לראות את הבחירה של סול בזהות השוער השני, רוי ברנס, ששיחק בעונה שעברה בקבוצת התחתית מליגה א' שמשון ת"א ומצא את עצמו עם רזומה של שש דקות בליגת העל עומד בין הקורות בשלושת המשחקים הקריטיים של הפועל ת"א, כשגם אתמול היה לו חלק ישיר בהפסד.
3 צפייה בגלריה
צ'יבוטה
צ'יבוטה
שחקנים יקרים שמעבר לשיאם. צ'יבוטה
(צילום: טל שחר)
אם זה לא מספיק, אז יש את עניין המאמנים. ארבעה מאמנים עמדו העונה על הקווים בהפועל ת"א: מייקל ולקאניס, שבעקבות המלחמה עזב להיות עוזר המאמן באיאקס, בורחה למה שאימן לפני כן בליגה ג' ואז הגיע יוסי אבוקסיס שבעשרה משחקים הצליח לרסק את האדומים עוד יותר עם אפס ניצחונות. סלים טועמה עוד הוקפץ מעמדת מנהל הקבוצה למאמן החירום, הניצחון בנתניה נתן תקווה שהדליקה כמעט כל אוהד הפועל שכמו בצו 8 הגיע אתמול לבלומפילד, אבל בדיוק כמו בעונה כולה, השחקנים לא הראו יכולת ראויה ולו לרגע והותירו 26 אלף אוהדים אדומים שבורי לב.

ומה לגבי העתיד?

באופן טבעי יהיו שינויים רבים במועדון לקראת העונה הבאה. סלים טועמה ישוב לעמדת המנהל, מסאי דגו ואופיר חיים מועמדים לתפקיד המאמן. הקבוצה כבר האריכה את חוזיהם של ארצ'ל, עומר סניור וארי כהן, כשבמועדון יבחנו את הישארותם של רן בנימין שיש לו ביקוש, אור ישראלוב, אל ים קנצפולסקי וליעד רמות שמחזיקים בחוזה לעונה הבאה בכל מקרה.
מי שעוד עשויים להישאר הם רוחנא, טוריאל, קופרמן וכנראה מורגן, כשמעמדם של מאיר וגנאים לא ברור. דן איינבינדר לא ימשיך, כך גם אור בלוריאן, שהפועל לא תממש את האופציה עליו ב-1.2 מיליון שקל. בגזרת הזרים, אוז'בולט ופאסי יעזבו. בעלי השכר הגבוה לא יישארו ועשויים להימכר: מדובר בין היתר במאוויס צ'יבוטה, הישאם לאיוס ועומרי אלטמן, כשהאחרון הוא היחיד מביניהם שעוד עשוי לקצץ משמעותית משכרו על מנת להישאר.