25 באוגוסט 2004 היה סך כל החלומות של הספורט הישראלי. שתי קבוצות ישראליות, מי היה מאמין, שיחקו יחד במוקדמות ליגת האלופות – ולמרות שהאלופה מכבי חיפה לא ניצלה זאת והודחה מול רוזנבורג ב-24.8, סגניתה מכבי ת"א נהנתה למחרת מניצחון טכני על פאוק סלוניקי ביוון והשלימה את המשימה בארץ משער של לירן כהן בדרך לשלב הבתים. באותו היום גל פרידמן זכה בזהב האולימפי ההיסטורי של המדינה באתונה.
מאז ועד היום זה לא קרה לנו שוב. כלומר, עניין הזהב האולימפי הסתדר ברגע שארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם נחתו בטוקיו, אבל הקיץ ההוא היה האחרון שבו ישראל נהנתה משתי נציגות במוקדמות הצ'מפיונס. מה שמכבי ת"א ומכבי חיפה – שוב אותן שתיים – יעשו הערב, יהיה מכריע לקראת חזרה לאותם ימים. ישראל נמצאת במרחק נגיעה מעלייה למקום ה-15 בדירוג ההתאחדויות של אופ"א (שקלול של חמש עונות), ששווה כרטיס אירופי נוסף לכדורגל שלנו - ועוד למוקדמות ליגת האלופות.
3 צפייה בגלריה
זהבי וקינדה
זהבי וקינדה
עונה אדירה לנציגות שלנו באירופה. זהבי וקינדה
(צילום: AP)
מועדון 15 הגדולות הוא דבר נחשק מאוד עבור הליגות הבינוניות באירופה, שלא לדבר על השתחלות לעשירייה, מיקום שמעניק כרטיס אוטומטי אחד לשלב הבתים (הצלחה גם בשנה הבאה תעזור מאוד בהתקדמות לעבר המטרה הזו). ישראל נעה לאורך 20 השנים האחרונות בעיקר סביב מקומות 22-17 בחישוב הישגי הקבוצות שלה באירופה, כשבשפל קרסה למקום ה-27. העונה, לדוגמה, ישראל נכנסה להגרלות מהמקום ה-18 באירופה, אבל חסרות מעט מאוד נקודות כדי שבעונת 2025/6 יוענק הכרטיס הנוסף.
במצב הנוכחי ישראל תעלה למקום ה-16 בדירוג הרלוונטי, קרובה מאוד לנורבגיה (14) ודנמרק (15). לנורווגיה 31.650 נקודות דירוג ולדנמרק 31.450, אך לאחרונה לא נותרו נציגות בשלושת המפעלים האירופיים. לישראל יש 30.875 נקודות בזכות ה-8.5 שצברה העונה, מה שמשאיר אותה במרחק ניצחון ותיקו מהבטחת המקום ה-15, כאשר הדירוג שלנו נעזר מאוד בעונה האירופית החלשה של אוקראינה וסרביה (כולל ההדחה של ברק בכר והכוכב האדום בלגרד).
3 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
שראל היא אחת מבין 11 מדינות בלבד להן נשארו יותר מנציגה אחת בשמינית הגמר בשלושת המפעלים האירופיים
(צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

מהגביע לליגה האירופית

הסבר קצר לסיבוך: ישראל צברה העונה 34 נקודות במפתח של שתי נקודות לניצחון ואחת לתיקו בבתים והלאה וחצי מכך במוקדמות, בנוסף לשתי נקודות בונוס שקיבלה מכבי ת"א על המקום הראשון בבית בקונפרנס-ליג – אך הניקוד השנתי מחושב כממוצע לפי מספר הנציגות – כלומר, אם מחלקים 34 בארבע (הקבוצות הישראליות ששיחקו העונה באירופה) מקבלים 8.5, ואם מחלקים את הניקוד על ההישגים באותה צורה, מקבלים חצי נקודה על ניצחון ו-0.25 על תיקו. אגב, הניקוד לכל המפעלים זהה – ניצחון בצ'מפיונס שווה לניצחון בקונפרנס-ליג, כדי ליצור שוויוניות בין הליגות החזקות לליגות הקטנות. אם כך, ניצחון של מכבי ת"א על אולימפיאקוס גם בגומלין ותיקו של חיפה מול פיורנטינה, או להפך, יבטיחו את הכרטיס השני לצ'מפיונס כבר הלילה. בהנחה שלפחות מכבי ת"א תצליח לשמור על היתרון ולעלות לרבע הגמר, תינתן לה שם הזדמנות נוספת לעשות טובה גדולה לכדורגל הישראלי.
אם התרחיש הזה יתממש, המשמעות תהיה גדולה עבור מי שתסיים בעונה הבאה כסגנית האלופה בליגת העל. האלופה תמשיך באותה דרך, כשתיכנס למסלול האלופות משלב המוקדמות השני, אבל הסגנית תשודרג בקפיצה מהקונפרנס-ליג למוקדמות הצ'מפיונס, שם תפתח בסיבוב המוקדמות השני במסלול הסגניות הקשה במיוחד (השנה שיחקו בו קבוצות כמו איינדהובן, ריינג'רס ובראגה). הדרך תישאר דומה למרות הגדלת המפעל ל-36 קבוצות.
3 צפייה בגלריה
חלאילי
חלאילי
חיפה תאגור עוד נקודות? חלאילי
(צילום: AP Photo/Denes Erdos)
ההשפעה המחלחלת תהיה רלוונטית עבור הקבוצות הישראליות גם במפעלים האחרים. ישראל תחזור לרשימה האוטומטית של הליגה האירופית, המפעל השני בחשיבותו, אליו קבוצה ישראלית יכולה להגיע כיום רק אחרי הדחה מאחד משלבי ליגת האלופות, ומחזיקת הגביע תהיה זו שתקבל את הכרטיס לשם, לסיבוב המוקדמות השלישי. מקומות שלוש-ארבע ילכו לסיבוב המוקדמות השני בקונפרנס-ליג, וכמובן, אם הזוכה בגביע תהיה בין ארבע הראשונות גם המקום החמישי ישחק באירופה.
יש כאן סיכוי לתמורה יפה על הצלחה אירופית. ישראל היא אחת מבין 11 מדינות בלבד להן נשארו יותר מנציגה אחת בשמינית הגמר בשלושת המפעלים האירופיים – כשמעבר לחמש הגדולות, אפשר לדבר גם על ליגות מצוינות כמו פורטוגל והולנד. כל עונה אירופית טובה משפיעה קדימה לאורך זמן, וישראל תוכל להתקדם עוד בטבלה אם הישגים דומים יגיעו.
חשוב מאוד להדגיש את הנקודה הזו: לאורך השנים, למרות שבמועדונים ישראליים מדברים ללא הרף על כרטיס לאירופה כמטרה, אפשר לראות קבוצות שמגיעות לא מוכנות לשלבים המוקדמים, או כאלו שבשלבים המתקדמים יותר מקריבות את אירופה ושומרות את ההרכבים החזקים למשחקי הצמרת בליגה, סוג של תפיסה מעוותת שהתקבעה אצל הגדולות בארץ. הניקוד הזה מוכיח שכל משחק, מול יריבה נוחה או מול ענקית, נושא איתו משמעות עצומה עבור הכדורגל הישראלי. אפילו ה-0:0 שבית"ר ירושלים הוציאה הקיץ מפאוק לפני ההדחה ממוקדמות הקונפרנס-ליג עשה את שלו, ואם הפועל באר-שבע הייתה נכנסת לבתים, המקום ה-15 כבר היה ביד. הנקודות האלה מצטברות, משוקללות, נרשמות, ובסופו של דבר יכולות לשנות כאן את הענף. אל תזלזלו באף מפעל ובאף מפגש. לא האוהדים, ובטח שלא הקבוצות.
פורסם לראשונה: 01:30, 14.03.24