במסגרת פרשת הריגול, המוגדרת כאחת החמורות ביותר בשנים האחרונות, התבקש אחד משבעת תושבי הצפון המואשמים בפרשה לצלם משחק כדורגל באצטדיון הכדורגל טוטו-טרנר בבאר-שבע, זאת בנוסף לצילום אימוני כדורגל של ילדים ומבוגרים באיצטדיון, כולל מסירת השעות בהן בוצעו צילומי האימונים.
ב-18 בספטמבר ביקש המפעיל האיראני מאחד הנאשמים לצלם את האצטדיון הביתי של הפועל באר-שבע במסגרת משימות באזור דרום הארץ שייארכו כשלושה-ארבעה ימים. בנוסף, התבקש הנאשם לצלם גם מוזיאון בבאר-שבע, את הישוב להב ובכלל זה את הרחובות שבו, את גדר הישוב ואת השטחים שמחוץ לישוב.
1 צפייה בגלריה
אצטדיון טוטו-טרנר
אצטדיון טוטו-טרנר
אצטדיון טוטו-טרנר
(צילום: הרצל יוסף)
פרקליטות מחוז חיפה טוענת כי בנוסף לאצטדיון, השבעה, בהם שני נערים בני 16 ו-17, צילמו את בסיסי חיל האוויר בנבטים, רמת דוד, תל נוף, פלמחים, היב"א (יחידת בקרה אווירית) במירון ובמצפה רמון, וכן את מחנה הקריה בת"א, אתרי סוללות כיפת ברזל, ובסיסים בבאר טוביה, קריית גת, עמק חפר, מתחם גלילות ועוד.
הנאשם המרכזי וראש החוליה הוא אזיז ניסנוב (43) מחיפה, שהיה בקשר עם שני מפעילים איראנים, ופעל לצירוף החברים נוספים לחוליה. הנאשם אלכסנדר סדיקוב (58) מחיפה היה סגנו של ניסנוב והמנהל בפועל של החוליה, ומי שהיה אחראי על חלוקת המשימות בין חבריה ועל חלוקת התשלום.
אחד הנאשמים הנערים שימש כאיש הביצוע העיקרי במשימות הצילום ושליחת התוצרים למפעילים האיראנים. הנאשמים האחרים הם יגאל ניסן (20), מחיפה, בנו של הנאשם ניסנוב, ויצ'סלב גושצ'ין (46) מחיפה, יבגני יופה (47) מנוף הגליל, ונער נוסף שעסק במשימות צילום, שליחת תוצרים וקבלת כספים מהסוכן האיראני. "כלל הנאשמים עסקו במשימות הצילום", נטען.
התייחסות המשטרה לשבעת הנאשמים
(צילום: דוברות המשטרה )
לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין עינב איטסקו גולד, שגב אדלר ומור בן אבו מפרקליטות מחוז חיפה, בשנתיים האחרונות ביצעו המעורבים, יוצאי אזרבייג'ן, משימות רבות עבור אדם שהזדהה בשם אלחאן אגייב, מטעם גורמי המודיעין באיראן, וסוכן חוץ נוסף המכונה "אורחאן". שני הפעילים היו בקשר רציף עם הנאשמים וגייסו אותם לביצוע משימות שונות.
המטרה: לאסוף מודיעין עבור איראן, ובהם צילום ואיסוף מידע על תשתיות אזרחיות, בסיסים צבאיים, מערכות הגנה ואמצעי לחימה צה"ליים, וכן לעקוב אחר אנשים שונים. פרט לבסיסים, צילמו הנאשמים בהתאם להנחיות המפעילים האיראנים גם מערכות כיפת ברזל באזור חיפה והקריות, את קריית הממשלה בחיפה, נמלי חיפה, אשדוד ואילת, תחנת הכוח בחדרה, ואת בלון התצפית הצה"לי באזור צומת גולני.