מכבי ת"א הכניסה בעידן מיץ' גולדהאר סטנדרטים ניהוליים חדשים, שיצרו תחושה כי היא עומדת להשתלט על הכדורגל הישראלי. בפועל, חווה המועדון בשנים האחרונות הידרדרות מערכתית, הסתפק בשתי אליפויות בלבד בשמונה השנים האחרונות, ומתמודד עם תחלופת מאמנים בקצב מסחרר. אתמול, יום לפני פתיחת האימונים, שוב הגיעה הודאה בכישלון, עם פיטוריו של אייטור קראנקה.
התדירות שבה מחליפה מכבי ת"א מאמנים – בגלל כישלון מקצועי או בגלל רצונו של המאמן להתקדם – מתאימה לקבוצות קטנות בכדורגל הישראלי, בטח לא למועדון שמתיימר להתמודד על כל התארים.
4 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
גולדהאר. למכבי ת"א יש בעיה
(צילום: עוז מועלם)
למעט שנתיים מלאות של ולדימיר איביץ' על הקווים, עמדת המאמן סובלת מחוסר יציבות חריף, והדבר עולה לה גם בתוצאות: שלוש שנים ללא אליפות. במהלך אותה תקופה ראו הצהובים איך מכבי חיפה משתלטת על הליגה ועולה לשלב הבתים בליגת האלופות עם תקציב נמוך יותר והתנהלות נכונה. בשנתיים האחרונות גם באר־שבע עקפה אותה בטבלה.
המספרים מדברים בעד עצמם: מאז החל העידן הזר בקריית־שלום, עם מינויו של ג'ורדי קרויף למנהל מקצועי, 17 פעמים התחלף המאמן ו־14 דמויות עמדו על הקווים. אלה מספרים שמעידים בעיקר על חוסר יציבות ניהולית. דפדפו בגלריה שבראש הכתבה כדי להיזכר בכולם, ויש הרבה מהם.
4 צפייה בגלריה
איביץ'
איביץ'
נשאר שנתיים. איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
אם בתחילת העידן הקנדי התקשו במועדון לשמר מאמנים שהגיעו אליו כמקפצה להמשך הקריירה (אוסקר גרסיה, פאולו סוזה, סלבישה יוקאנוביץ'), או כאלו שהגיעו לכאן באמצע הליך הצמיחה המקצועית שלהם (פיטר בוס), הרי שבחמש השנים האחרונות הנפילה באיוש התפקיד קשה וכואבת. מכבי ת"א מחליפה מאמנים כמו גרביים, עם רשימה שכוללת את יורגוס דוניס, פטריק ואן לוון ומלאדן קרסטאיץ'. אפילו איביץ' המצליח, שחזר כברירת מחדל מבחינתו, ברח בהזדמנות הראשונה שהייתה לו, לרוסיה.

הלחץ של האוהדים עבד

בסוף העונה האחרונה החלו הזעזועים בצוות הניהולי והמקצועי. המנכ"לית שרון תמם עזבה והוחלפה בבן מנספורד שמילא את התפקיד בעבר. אחריה הגיע תורו של מנהל מחלקת הכדורגל, ברק יצחקי. הביקורים התכופים של ג'ק אנגלידיס, האיש הקרוב ביותר לבעלים, שיקפו את המשברים, אך התבררו כבלתי אפקטיביים.
קראנקה הגיע לארץ אחרי שפוטר מגרנדה, שהייתה במקום השמיני בליגת המשנה בספרד. בלעדיו, היא עלתה לליגה הבכירה. ההתאקלמות שלו בארץ לא ממש צלחה מבחינת השחקנים והאוהדים. היו גם נסיבות אובייקטיביות, כמו למשל עזיבת אוסקר גלוך מבלי שהגיע תחליף ראוי. הפלסטר בדמות רארש אילייה הרומני נפל מהר מאוד. המאמן שלא בנה את הקבוצה, גם לא קיבל כלים כדי לפתור את הבעיות.
4 צפייה בגלריה
קראנקה
קראנקה
קראנקה. חצי שנה הפסיקה
(צילום: עוז מועלם)
גם האוהדים הביעו את חוסר שביעות רצונם מהמאמן הספרדי. לראשונה בעידן הקנדי, החליטו האוהדים לנסות ולהשפיע. הם תלו שלטים בגנות יצחקי – שעזב, והניפו כרזות הדורשות להיפטר מקראנקה – קמפיין שהשיג לבסוף את המטרה. סביר להניח שללחץ שהפעילו הייתה השפעה על קבלת ההחלטות במועדון.

הסחבת של מנספורד

ועכשיו באיחור ניכר, כפי שלא פעם קורה במכבי ת"א, הוחלט להיפרד מהמאמן בעיתוי תמוה ביותר, שהפתיע גם את השחקנים. היום תפתח הקבוצה את אימוניה, ללא מאמן. יותר מחודש היה לראשי המועדון כדי לקבל החלטה שתאפשר לקבוצה להתכונן כמו שצריך לעונה הבאה, ובטח אחרי כניסתו של מנספורד לתפקיד המנכ"ל בתחילת החודש. משום מה, הם משכו את ההכרעה ללא סיבה נראית לעין.
קראנקה, שהחזיק בחוזה לעונה נוספת, היה מודע לביקורות כלפיו, אך ניסה לבצר בכל דרך את הישארותו במכבי ת"א. הוא העלה לרשתות החברתיות תמונה לצד המנהל יואב זיו במקום שיועד לאירוח מחנה האימונים בספרד, והתבטא בכל מקום אפשרי כי הוא מכין את הקבוצה לעונה הבאה. אלא שמאחורי הקלעים, כך נראה, נוהלו עימו במשך התקופה הזו מגעים להסדרת הפיצוי ולהתרת החוזה. זה יעלה למועדון ארבעה מיליון שקל עבור קראנקה וצוותו.
4 צפייה בגלריה
ברק יצחקי ובן מנספורד
ברק יצחקי ובן מנספורד
בן מנספורד, הצהובים לא מוכנים לעונה הבאה
(צילום: עוז מועלם)
כמו בכל השנים האחרונות, למכבי ת"א יש לוחות זמנים משלה, ולא בכדי היא רחוקה מלהיראות מוכנה. באר־שבע הייתה הקבוצה הכי פעילה בחלון ההעברות הנוכחי עם החתמות שנקבעו מראש, מכבי חיפה איבדה נכסים אבל לפחות פועלת ללא הפסקה כדי למלא את השורות, ואילו מכבי ת"א תחת מנספורד מקרטעת. היא החתימה רק את רועי משפתי כשוער משנה, ועוד עלולה להתמודד עם עזיבה של דניאל פרץ, בעקבות יכולתו ביורו הצעירות.
המאמן הבא שייכנס לשרשרת אנשי המקצוע הזרים במכבי ת"א הוא שחקן העבר רובי קין (42). כוכב העבר של נבחרת אירלנד שימש בסיום העונה שחלפה כעוזר בצוות האימון של לידס, ולפני כן היה עוזר בנבחרת אירלנד ובמידלסברו, ואין לו ניסיון כמאמן ראשי.
  • נתונים: ירון משעל