"משהו אדיר קורה לכדורגל הישראלי, ואחרי שלושה חודשים וחצי בבלגרד אני יכול להעיד שממש מרגישים את זה פה. כל היחס השתנה. ההצלחה של הנבחרות הצעירות, הנבחרת הבוגרת, מכבי חיפה שעשתה שלב בתים בעונה שעברה בצ'מפיונס וקרובה לעשות את זה שוב, המעבר של מנור סולומון לטוטנהאם וכמובן עכשיו דניאל פרץ לבאיירן מינכן. כצוות מאמנים בקבוצה בכירה באירופה – כל זה גורם לאנשים כאן להסתכל על הכדורגל שלנו בצורה שונה. יש בכוכב האדום שחקנים ששיחקו נגד הנבחרות הצעירות שלנו ואומרים, 'איזה כישרונות יש אצלכם'. פעם אנחנו היינו אומרים את זה על נבחרות כמו אנגליה ואיטליה, היום מדברים עלינו. פתאום יש באזז סביבנו, זו נקודת המפנה שכולנו חיכינו לה. מטורף".

"מועדון משפחתי והיסטורי"

גיא צרפתי סייע לברק בכר לבנות קבוצה לוהטת שמדליקה את סרביה (ההפסד הראשון זה קרוב לשנתיים של הכוכב אמש, 3:2 לווז'דובאץ, קצת קילקל את הרושם), והקיץ המדהים שעובר במקביל על הכדורגל הישראלי מעיף את מצב הרוח של הצוות כחול־לבן לשמיים ומעניק לו רוח גבית. מן הסתם, גם עבור צרפתי (44) מדובר בשיא מאז פתח בקריירת אימון. למעשה, לפחות באופן רשמי, צרפתי מוגדר כמאמן של הכוכב האדום, חתיכת שדרוג מהשותף-בוס לדרך בכר, שמשמש כמנג'ר. הסידור הזה עבד בצורה מושלמת בעונה שעברה במכבי חיפה, אז למה לגעת?
5 צפייה בגלריה
גיא צרפתי
גיא צרפתי
גיא צרפתי. "משהו אדיר קורה לכדורגל הישראלי"
(צילום: באדיבות הכוכב האדום בלגרד)
5 צפייה בגלריה
שחקני הכוכב האדום בלגרד חוגגים
שחקני הכוכב האדום בלגרד חוגגים
"זה מועדון מאוד משפחתי". שחקני הכוכב האדום בלגרד חוגגים
(צילום: טוויטר הכוכב האדום )
בכר וצרפתי קוטפים את פירות אותה ההדחה של הכוכב אשתקד, שסללה עבורם את הדרך לג'וב הראשון מעבר לים. וזה משהו שונה לגמרי ממה שהם התרגלו. נכון, מכבי חיפה הפכה בתקופתם למועדון עם סטנדרטים אירופיים לכל דבר, אבל עכשיו הם נמצאים במועדון שיש לו מדינה, ששולט ללא עוררין בכדורגל המקומי, והטירוף סביבו זה משהו שהם לא חוו בארץ.
"אתה לא מבין איזה כבוד נותנים פה לשחקני עבר ולמשחקי עבר. יש פה מקומות שלא מוכנים לשפץ אותם כי הם חלק מההיסטוריה והתרבות של הכוכב האדום", מספר צרפתי בראיון ראשון מסרביה ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet. "לא אימנתי אמנם בחו"ל, אבל בוא נגיד שלא חסר לנו שום דבר ואנחנו חיים בתנאים מצוינים. מצד שני, זה מועדון מאוד משפחתי, כל מי שעובד כאן - מאיש הכספים ועד לנהג האוטובוס - חי ונושם את הקבוצה. המשפחות שלהם עבדו או שיחקו בכוכב. אתה רואה את זה בסלולרי שלהם, הכל קשור למועדון. הם מאוד מחוברים להיסטוריה שלהם".
5 צפייה בגלריה
גיא צרפתי וברק בכר
גיא צרפתי וברק בכר
גיא צרפתי וברק בכר. "התנאים כאן מצוינים"
(צילום: באדיבות הכוכב האדום בלגרד)
עם כל הכבוד לליגה הסרבית, המבחן האמיתי שלכם יהיה בשלב הבתים של ליגת האלופות. "בחמש השנים שבהן אני מאמן הספקתי לעבוד בנוער של מכבי ת"א, בהפועל באר־שבע ובמכבי חיפה, אלו מועדונים שהציפיות בהם הן בשמיים. חייבים לנצח בכל משחק, תיקו מתקבל פחות יפה, וכאן זה בדיוק אותו הדבר. למזלנו אנחנו רגילים ללחץ הזה".
הכוכב האדום מזוהה מאוד עם סרביה – סוג של מכבי ת"א כדורסל בעשורים הקודמים. "הכוכב האדום היא הקבוצה של המדינה. אנחנו מרגישים את הקונצנזוס בכל פינה. אתה רואה גם את היחס של השחקנים למקצוע, לאימון. הכל פה מתוקתק וסופר־מקצועני".
איך הפכת פתאום למאמן הכוכב? "באימון הראשון בכר החליט שהוא המנג'ר ואני המאמן, גם עשינו את זה במכבי חיפה. שיתוף הפעולה בינינו מאוד ברור, זה התחיל בארץ ונמשך פה. בכר הוא המילה האחרונה, קובע טקטיקות וחילופים. אני שם כדי לתת רעיונות, להשפיע. כל מה שקורה בתחום האימון, המעורבות שלי גדולה יותר. למנג'ר בעידן הזה יש הרבה דברים להתעסק בהם. אני מעביר את האימון השוטף בפועל. מחליט בין היתר לגבי עצימות האימון של כל שחקן, בהתאם לגילו ולכושרו, מדדים גופניים, קצבים וכו'. השחקנים קוראים לי 'קואוץ' גיא'".
5 צפייה בגלריה
גיא צרפתי
גיא צרפתי
גיא צרפתי באימון. "בכר הוא המנג'ר"
(צילום: באדיבות הכוכב האדום בלגרד)

"ההערצה לבכר כאן היא אדירה"

התרבות הסרבית היא מאוד לאומנית ופחות מחוברת לזרים. הרגשתם סוג של חשדנות כלפיכם? "מהיום הראשון קיבלנו הרבה כבוד והערכה, הם אוהבים מאוד ישראלים, את התרבות שלנו ושל היהודים. מרגישים את זה בכל מקום בעיר. ההערכה כלפי בכר מטורפת, אולי אפילו יותר מאשר בישראל - ברמה שעוצרים אותנו ברחוב ונותנים פידבקים. מעריצים אותו".
מאמין שאתם מסוגלים לעלות לנוקאאוט בצ'מפיונס? "קשה לענות על השאלה הזו. אנחנו עושים את ההכנות הכי טובות כדי להיות חזקים בליגה ולהגיע בשיא הכושר לבתים, זו המטרה העיקרית. עד שלא נדע באיזה בית נשחק לא נוכל להעריך את הסיכויים".
מחרתיים מכבי חיפה מגיעה לברן לגומלין מול יאנג בויז עם 0:0. מאמין שהם יכולים לעשות את זה? "ראיתי את המשחק בסמי עופר, הסיכויים שווים, ולשתי הקבוצות יש את הכלים לנצח. מצד אחד הביתיות עברה לשווייץ, מצד שני הלחץ הוא עליהם. ככל שיחלפו הדקות והם לא יצליחו להבקיע את השער, למכבי חיפה יהיה יותר קל להשתחרר".
5 צפייה בגלריה
גיא צרפתי
גיא צרפתי
"מהיום הראשון קיבלנו כאן כבוד"
(צילום: באדיבות הכוכב האדום בלגרד)
היית רוצה לפגוש את מכבי חיפה בשלב הבתים? "ברור, אבל קודם כל הייתי רוצה שמכבי חיפה תהיה בליגת האלופות. כל הישג כזה של הכדורגל הישראלי משרת אנשים כמוני וכמוך. כשבתקשורת הסרבית מדברים על ההישגים שלנו, זה רק מדרבן אותנו. יהיה מעניין בהגרלה, אבל העיקר שיעלו".
אתה ובכר עומדים לאמן עונה שנייה ברציפות בבמה היוקרתית ביותר באירופה. קולט את זה? "זה משהו שאני עדיין לא קולט, מסוג הדברים שרק בסיום הקריירה מעכלים. כרגע אני לא עסוק בכלום מלבד בעשייה".
עברתם לסרביה ללא המשפחות. עד כמה זה קשה? "אנחנו מאוד שקועים בעבודה, אבל זה בכלל לא קל. הייתי בארץ רק פעם אחת, הילדים ואשתי היו אצלי פעמיים, ואשתי עוד פעם אחת. סיטואציה מורכבת".

"בארסה? מת לפגוש את מכבי ת"א"

אז צרפתי יזכה בשבוע הבא לעוד הזדמנות לפגוש את משפחתו, כשיגיע לארץ לקראת המשחק של ותיקי מכבי ת"א מול אגדות ברצלונה, בהן ריבאלדו ותיירי הנרי, שמונה לאחרונה למאמן נבחרת צרפת הצעירה.
"כשקיבלתי את שיחת הטלפון מטל בן-חיים הבלם התרגשתי מאוד וכמובן שהסכמתי לבוא", אומר צרפתי, שישתף פעולה עם שמות כמו אבי נימני, איציק זוהר, ברוך דגו, לירן שטראובר ובן-חיים. "הולכת להיות חוויה להיות איתם שוב באותו חדר הלבשה, גם אם כולנו התבגרנו והוספנו קילוגרמים למשקל. כל האירוע הזה, לחזור לבלומפילד, למקום שבו גדלתי ולפגוש שחקנים ששיחקתי איתם - יש כבר פרפרים בבטן".