צלילה כואבת: שש שנים לאחר שחגגה עלייה לליגת העל, הפועל ת"א מבצעת פנייה פרסה ויורדת לליגת המשנה בפעם השלישית בתולדותיה, זאת אחרי שרשמה הערב (שבת) את הפסדה ה-15 העונה, 2:0 למ.ס אשדוד, שחרץ סופית את גורל העונה. בעקבות המשחק הערב, רחוקה הקבוצה 4 נקודות מהקו האדום, כשנותר מחזור אחד בלבד לסיום עונת 2023/24. מבחינת האדומים זה יהיה מחזור עצוב במיוחד ולפרוטוקול בלבד.
הפועל ת"א אומנם הגיע למשחק נגד אשדוד כשהיא תלויה בעצמה, ואחרי אופוריה אדירה ששטפה את אוהדי הקבוצה בעקבות הניצחון 0:1 על מכבי נתניה במחזור שעבר, שהביא הערב לא פחות מ-30 אלף אוהדים לבלומפילד שקיוו לסוף טוב. אבל בסופו של דבר, גם השינוי בדמות הצבת מנהל הקבוצה סלים טועמה על הקווים לא הספיק כדי להציל את הספינה מטביעה. ומי בכלל זוכר, שהעונה הזאת הייתה אמורה להיות בסימן חגיגות ה-100 של המועדון, שלפני כשנה נרכש על ידי קבוצת רכישה אמריקאית שחלמה להוביל את הפועל ת"א בחזרה לפסגת הכדורגל הישראלי.
10 צפייה בגלריה
צ'יבוטה
צ'יבוטה
הפועל ת"א ירדה ללאומית. צ'יבוטה
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
הפועל ת"א ירידה
הפועל ת"א ירידה
איינבינדר מנסה לעכל את ההפסד המכריע
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
הפועל ת"א ירידה
הפועל ת"א ירידה
הפנים אומרות הכל
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א מאוכזבים
אוהדי הפועל ת"א מאוכזבים
לא ככה הם דמיינו שהמשחק ייגמר
(צילום: טל שחר)

הבשורה

כאמור, הפועל ת"א הגיעה לעונה הנוכחית עם סט חדש של ציפיות. אומנם אף אחד לא השלה את עצמו (בטח שלא האוהדים) שהשינוי בבעלות יזניק את הקבוצה למאבקי הצמרת, אבל אחרי חמש עונות שנעו בין מאבקי הישרדות לשיפולי הפלייאוף העליון, הציפייה הייתה לשינוי חיובי כלשהו. "יש לנו הרבה עבודה לעשות. עדיין לא השגנו כלום", אמר דייויד מינצברג כשהשלים את ההשתלטות על המועדון. "אנו מאמינים שהפועל ת"א יכולה להפוך שוב לאחד מהמועדונים המובילים בישראל ולהעפיל באופן קבוע למפעלי אופ"א השונים".
10 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א מאוכזבים
אוהדי הפועל ת"א מאוכזבים
רואים את הכאב בעיניים. אוהדי הפועל ת"א מאוכזבים
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
חמימות חולפת. מינצברג והאוהדים
(צילום: עוז מועלם)

הפתיחה

למרות מסע רכש שהיה רחוק מלהרשים, שהבליט בעיקר את עומרי אלטמן הוותיק, אקס מכבי חיפה חוסה רודריגס ובלם הפועל באר-שבע אור בלוריאן, הפועל ת"א פתחה את העונה בצורה סבירה עם שני ניצחונות ופעמיים תיקו, שהציבו אותה במקום השישי בטבלה (ואף מילה על תבוסה נוספת בדרבי - 5:0). אומנם שום דבר מרעיש, אבל עם ניצחון מוחץ על בית"ר ירושלים (0:3), תיקו הרואי (0:0) נגד הפועל באר-שבע בטרנר וניצחון ביתי על מכבי נתניה, הייתה תחושה שיש עם מה לעבוד.
10 צפייה בגלריה
 מייקל ולקאניס
 מייקל ולקאניס
הייאוש באיאקס נוח יותר. ולקאניס
(צילום: עוז מועלם )
10 צפייה בגלריה
רודריגס
רודריגס
עזב, ובהפועל ת"א לא הביאו תחליף הולם. רודריגס
(צילום: עוז מועלם )

הדשדוש

אבל בעקבות מלחמת חרבות ברזל הגיעו הרמזים הראשונים שהכיוון רחוק מלהיות חיובי. המאמן מייקל ולקאניס ורודריגס עזבו (לאיאקס ודמירספור בהתאמה), ולשניים כלל לא הובא מחליף, כשאת מקומו של היווני תפס עוזרו, בורחה למה.
ההחלטה למנות מאמן חסר ניסיון, כמו גם הדשדוש על הדשא, הפנו את האש כלפי המנהל המקצועי חן סול. "לא רק שהביאו מאמן שבחיים לא אימן קבוצה בוגרת בליגה בכירה", אמרו במועדון על למה בן ה-33, שלפני הפועל ת"א אימן במחלקות הנוער של אתלטיקו מדריד והפועל באר-שבע, "הביאו גם מנהל מחלקת כדורגל שאימן נערים ג' ועוזר מאמן שפוטר ממרמורק (דיוויד ברמן). יש פה זלזול מוחלט באוהדי הקבוצה".

הפיטורים

לאחר רצף של חמישה הפסדים רצופים, שמונה משחקים ללא ניצחון, והדחה מגביע המדינה בסיבוב ח' מול הפועל ירושלים בטדי (2:0), החליטו בקבוצה להיפרד מהמאמן הספרדי, וסלים טועמה התייצב לראשונה על הקווים, כשהקבוצה לאחר 18 מחזורים דורגה במקום ה-9, עם 20 נקודות במאזנה ובמרחק 5 מהקו האדום.
10 צפייה בגלריה
בורחה למה
בורחה למה
פוטר לאחר חמישה הפסדים רצופים. למה
(צילום: עוז מועלם)
עם פתיחת חלון ההעברות הפועל ת"א גם התחזקה ברז מאיר, איהאב גנאים, זיו מורגן, אליאן רוחנא וסתיו טוריאל. במקביל, ובעקבות הקשיים הכלכליים שגרמה בין היתר מלחמת חרבות ברזל, עלתה האפשרות למכור את הישאם לאיוס ולשחרר את אלן אוז'בולט (שבסופו של דבר נשארו).

ההתרסקות

מספר ימים לאחר שהתפטר מבית"ר ירושלים ועורר סערת ענק, וכשבוע וחצי לאחר הפיטורים של הספרדי, נחת יוסי אבוקסיס בהפועל ת"א. שחקן העבר שחזר אחרי יותר מעשור למועדון האדום, העלה מטבע הדברים את הציפיות לשמיים, ולא רק בגלל המימד הרומנטי. בניגוד ללמה, אבוקסיס הגיע עם טייטל של מאמן ישראלי בכיר, ויצר את התחושה שהעידן האמריקאי במועדון מתקרב לייעוד שלו, עם דמות מקצועית שתיקח את הספינה קדימה.
10 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
רחוק מהציפיות. אבוקסיס
(צילום: טל שחר)
טועמה: הלב שלי שבור, כואב לי על האוהדים
(באדיבות ONE)
אבל גם פרויקט אבוקסיס כשל עם רצף בלהות של עשרה משחקים ללא ניצחון, 7 משחקים ללא שער זכות, והקש ששבר את גב הגמל – תבוסה 5:1 לבית"ר ירושלים, בבלומפליד, ששלחה את הקבוצה אל מתחת לקו את האדום, ואת המאמן הביתה. יחד עם אבוקסיס גם המנהל המקצועי סול הניח את המפתחות וסיים את תפקידו במועדון.

הניצוץ

במקביל להתרסקות המקצועית, וכפי שנחשף לראשונה ב-ynet, החל איש העסקים אדמונד ספרא לגלות עניין ברכישת המועדון, כשנכון לעכשיו חתמו הצדדים על מסמך הבנות שאמנם אינו מחייב משפטית אך מהווה נקודת ציון משמעותית בדרך למכירת המועדון, והוא כולל את סגירת החובות, השבת מלוא ההשקעה של מינצברג (בהתאם לבדיקת נאותות מיידית), לקיחת הקבוצה גם במקרה של ירידת ליגה ובעלות מלאה על המועדון ללא שותפות. לירידה ללאומית, יש לציין, תהיה בהכרח השפעה ישירה על העסקה המדוברת.

הירידה

בעקבות הזעזוע בעמדת המאמן ובעמדת המנהל המקצועי, התייצב טעמה בשנית העונה על הקווים, ואחרי שרשם בסוף חודש ינואר ניצחון על מ.ס אשדוד (1:3) והפסד להפועל חיפה (4:3) הצליח המאמן הזמני להחזיר את התקווה עם 0:1 קטן-גדול על מכבי נתניה, בזכות שער של עומרי אלטמן. אבל כאמור, זה לא הספיק, בעקבות ההפסד הכואב הערב למ.ס אשדוד, שחרץ את גורלה של הקבוצה. עכשיו עומדת הפועל ת"א בפני מסע נוסף בליגה הלאומית, בתקווה שבעקבותיו יבואו גם שינויים מקצועיים וניהוליים, שיחזירו אותה אל צמרת הכדורגל הישראלי.