"אם היית אומר לי לפני חודש שאאמן בליגה ההודית, הייתי אומר לך שאתה הוזה, אבל זה כל היופי בכדורגל. עשיתי כבר את החיסונים הנדרשים, ארזתי מזוודה. לא עשיתי טיול אחרי צבא, אז עכשיו זה סוג של, למרות שאני הולך לעבוד".
תכירו את המאמן החדש של נורת'איסט יונייטד - מרקו בלבול. רגע לפני שהוא עולה על הקונקשן לניו־דלהי ומשם לצפון מזרח־הודו, לעיר גווהאטי, הוא מספר בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" על הבחירה הלא־צפויה בליגה ההודית, על הציפיות ועל סערת דניאל פרץ שגרמה לפיטוריו כמאמן הזמני של נבחרת ישראל.
4 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
"אם היית אומר לי לפני חודש שאאמן בליגה ההודית, הייתי אומר לך שאתה הוזה"
(צילום: עוז מועלם)

שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
זהו תפקידו הראשון של בלבול בן ה־55 מעבר לים כמאמן ראשי. אגב, הוא לא הישראלי הראשון בנורת'איסט יונייטד שסיימה את העונה במקום העשירי – אברם גרנט שימש שם כמנהל המקצועי של המועדון.
אבל לפני שנעבור לדבר על הבחירה הלא־שגרתית של המאמן הוותיק, נתחיל עם הפיל שבחדר. הרי יש בכלל מצב שבלבול היה מאמן נבחרת ישראל היום אם לא היה הולך ראש בראש עם המנהל המקצועי יוסי בניון. תזכורת: בלבול מונה למאמן הזמני לקראת משחק הידידות נגד גרמניה והתעקש כי פרץ ממכבי ת"א, שוער הצעירה ששיחקה במוקדמות היורו, יהיה חלק מסגל הבוגרת. בלבול הציב אולטימטום, בניון לא היה מוכן לשמוע על זה והשאר היסטוריה.
"כשלקחתי את תפקיד המאמן הזמני של הנבחרת לי וליו"ר ההתאחדות אורן חסון הייתה את אותה השפה - קידום צעירים", אומר בלבול. "היה סיכום איזה קריטריונים מעמידים כדי לקחת שחקנים מהנבחרת הצעירה, שלושה חודשים עבדנו על זה".
4 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
"רציתי לקדם צעירים בנבחרת"
(צילום: אורן אהרוני)
אז מה קרה? "כשיוסי הגיע התפיסה השתנתה, פתאום זה לא הסתדר. ראיתי שהרעיונות שלי ושל בניון לא תואמים ושככה אי־אפשר להצליח. אני ויוסי ראינו את הדברים בצורה שונה לגמרי, האמנתי בהרכב אחר, רציתי לטוס לגרמניה עם תוכנית משחק ברורה ובניון חשב אחרת".
ההתעקשות עלתה לך ביוקר. יש לא מעט מאמנים שהיום קופצים על צ'אנס כזה, עושים הכל כדי להפוך את המינוי לקבוע. קיבלת הזדמנות, ואולי היום במקום לארוז מזוודה היית מאמן הנבחרת הלאומית. אתה לא מתחרט? "לא מצטער לרגע על ההחלטה שקיבלתי. פעלתי רק לטובת הנבחרת. לא יודע מה לגבי מאמנים אחרים, זה לא שכל הקריירה שלי אני רק מתעקש ולא מתפשר. אני מקבל החלטות בצורה עניינית. תראה לי מקום אחד בכדורגל העולמי שהנבחרת הצעירה היא בעדיפות לפני הבוגרת. כשאני מקבל את הסמכות ומסכם על דרך מסוימת - אני הולך עד הסוף. לא באתי להיות פלסטר בנבחרת, אני איש של עקרונות".
4 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
"לא מצטער על ההחלטה שקיבלתי"
(צילום: עוז מועלם)

"אני לא מרקו של לפני עשר שנים"

הודו זו לא בחירה סטנדרטית. "זאת הפעם הראשונה שלי כמאמן ראשי במדינה זרה, אתגר גדול מאוד. אני עדיין לא יודע מה מצפה לי, את השיחות עם מנהלי הקבוצה עשיתי בזום, אבל שוחחתי עם אברם והוא אמר לי שהליגה ההודית היא חוויה מבחינת הכדורגל. אני די מתרגש, זה לקחת אחריות לטוב ולרע".
אבל הליגה ההודית, למה? איך בכלל נוצר הקשר? "קיבלתי טלפון מהמנהל המקצועי של נורת'איסט יונייטד, אוהד אפרת, הוא הציע לי להגיע להודו והסכמתי בתנאי שעושים תיאום ציפיות עם הבעלים. עשיתי זום עם ג'ון אברהם, כוכב בוליווד ענק, והייתה שיחה ממש טובה, דיברנו על האג'נדות המקצועיות. היום בליגה ההודית מושקעים הרבה כספים - גרופ־סיטי משקיעה במומבאי, רד־בול בגואה, הרבה מאמנים מליגות בכירות מגיעים וגם זרים טובים. והיו עוד שיקולים, אני רוצה לספוג תרבות אחרת, זו חוויה ענקית בשבילי".
אז מה הציפיות? "לקבוצה הייתה עונה לא טובה, היא מסיימת לרוב במרכז הטבלה. אני עדיין לא מכיר ממש לעומק את הליגה ההודית. אין שם שחקנים בינלאומיים, הרי כשיש מונדיאל הליגה לא מפסיקה כמו במרבית העולם. השנה בנו קבוצה עם הרבה שחקנים צעירים ומבטיחים בנורת'איסט יונייטד. המטרה שלי היא להגיע לפלייאוף העליון ולהיאבק על מיקום גבוה, אולי אפילו לעשות היסטוריה ולהביא לנו תואר".
4 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
"לא מרקו של לפני 10 שנים"
(צילום: ראובן שוורץ)
חיכית להזדמנות בליגת העל והיא לא הגיעה. מה בעצם אומרת ההחלטה שלך ללכת לליגה ההודית, שמרקו בלבול למד להתפשר?
"זה אומר שלא מצאתי את מה שאני מחפש בליגה הישראלית, שחיכיתי עם המון סבלנות, קיבלתי הרבה הצעות אבל לא מצאתי את מה שאני רוצה. אני לא מרקו של לפני עשר שנים, לא קופץ על כל הצעה רק בגלל הפרנסה. אני הולך עם האמת שלי. ככה בניתי את הרזומה העשיר שלי. מאוד חשוב לי למנף את מה שעשיתי בקריירה שלי בשנים האחרונות, את כל מה שהשגתי. בהודו נתנו לי כלים לעבוד, כלים שלא קיבלתי בארץ. מחכה לי בנורת'איסט יונייטד צוות רחב, יש שם תשתיות, נותנים לי יד חופשית – תנאים שעוזרים להצליח. עכשיו אני רוצה להיות הפרזנטור של הפרויקט בהודו".

"מגיע שאפו ענק למכבי חיפה"

תתגעגע לכדורגל הישראלי? "הכדורגל בישראל מתקדם - המתקנים, הזרים, הדור החדש. כיף לראות את ההתפתחות, אבל זה לא מספיק. כדי להגיע להישגים ממשיים עם הנבחרת וקבוצות בשלב הבתים בליגת האלופות צריך להשקיע עוד יותר. אבל אני בטוח אתגעגע".
אפרופו ליגת האלופות, מכבי חיפה תוכל להגיע לשלב הבתים? "מגיע שאפו ענק למכבי חיפה. ברק בכר הוא אחד המאמנים הטובים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. השארתי בחיפה תשתית שמסייעת למועדון להגיע לאן שהגיע היום ואני עדיין מקבל פידבק מהאוהדים הירוקים. אימנתי בפרטיזן בלגרד ואני מכיר טוב את הכדורגל הסרבי. האם מכבי חיפה יכולה לעבור את הכוכב האדום? 50־50".
ולסיום, ליגת העל בפתח, מי תיקח אליפות? "עומדת להיות עונה ענקית. מכבי חיפה לוהטת, מכבי ת"א מתחזקת, הפועל באר־שבע עשתה רכש מעולה - משולש פנטסטי. הגיעו לליגת העל זרים ברמה גבוהה, ואני לא מגזים. תוסיף את ניר ביטון, ערן זהבי, תומר חמד - הולכת להיות עונה אש".