(פלה וסנטוס בישראל)
בברזיל וברחבי העולם עוד מבכים על לכתו של פלה, אחד מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, אם לא הגדול שבהם. האיש שהוביל את הסלסאו לשלוש זכיות בגביע העולם בשנים 1958, 1962 ו-1970 נגע בלבם של מיליונים ברחבי העולם לאורך השנים, והיה למעשה הסופרסטאר הראשון של עולם הכדורגל.
כיאה לכוכב, יצא פלה למסעי הופעות מסביב לעולם והתקבל בהערצה בכל מקום אליו הגיע. ב-11 ביוני 1961, נחת הכוכב בישראל יחד עם קבוצתו סנטוס לצורך משחק ראווה מול נבחרת המורכבת משחקניהן של הפועל פתח תקווה ומכבי ת"א.
3 צפייה בגלריה
פלה במדי סנטוס
פלה במדי סנטוס
הגיע לארץ במעמד של סופרסטאר. פלה במדי סנטוס
(צילום: גטי אימג'ס)

40 אלף בעקבות פלה אחד

היו אלה זמנים שונים. הכדורגל במדינת ישראל הצעירה עוד היה בחיתוליו, כשהפועל פתח תקווה הייתה בעיצומו של רצף חמש האליפויות ההיסטורי שלה (שלא הושווה עד היום). מנגד, סנטוס הייתה אחת הקבוצות הטובות והעשירות בעולם. בשנתיים שאחרי ההופעה בישראל היא זכתה פעמיים בגביע הביניבשתי וגם פעמיים בגביע הליברטדורס.
בסיקור המשחק ב"ידיעות האחרונות" הודגש כי כל שחקן בסנטוס "שווה מאה אלף" (דולר). פלה החזיק במעמד של סופרסטאר בינלאומי כבר אז, למרות שהיה רק בן 20. הוא הגיע לאחר הזכייה במונדיאל 1958, כאשר שנה לאחר הביקור בישראל הניף פעם נוספת את גביע העולם עם ברזיל.
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
40 אלף איש נדחקו באצטדיון רמת-גן באותו ערב קיצי לפני 61 שנה. על פי המתואר בסיקור המשחק, נראה היה כי הקהל הישראלי נקרע בין הפטריוטיות והרצון בניצחון של הקבוצה המקומית, לבין הרצון לראות את פלה וחבריו רוקדים ומפרקים.

בוז לישראלים, ואז גם לברזילאים

במחצית הראשונה אכן הקהל הישראלי נהנה מהאורחים מברזיל ש"הטיסו את כדור במהירות מסחררת בין ההגנה הישראלית, מבלי שיהיה סיפק בידי הקהל להבחין בכך", אך כיאה למשחק ראווה, האטו האורחים מעט את הקצב, מאמנם החל לערוך חילופים - והקהל המקומי לא אהב את זה. "הניצחון היה טמון כנראה בכיס והברזילאים העצלים לא היו עוד מוכנים להיהרג על הכדור", לפי הכתוב בסיקור המשחק.
סנטוס כבשה שלושה שערים במחצית הראשונה, והקהל המקומי שרק בוז לשוער יעקב ויסוקר. נחום סטלמך כבש לקבוצה המקומית בדקה ה-47 בדרך ל-1:3 לאורחת בסיום, אך הקהל הישראלי "היה מוקסם מפלה ורעב למבצעיו". ואז, החליט המאמן הברזילאי להחליף את פלה. "כאשר החליף המאמן את הכדורגלן-האליל החלו ארבעים אלף אפים לעקם את צורתם. "רוצים את פלה!", שאגו הילדים..."
3 צפייה בגלריה
כתבה על המשחק של סנטוס עם פלה נגד קבוצה מעורבת של הפועל פתח תקווה, מכבי ת"א. 1961
כתבה על המשחק של סנטוס עם פלה נגד קבוצה מעורבת של הפועל פתח תקווה, מכבי ת"א. 1961
סנטוס ופלה מישראל. סיקור המשחק ב"ידיעות אחרונות" ב-1961
לא ברור אם האדרת שמם של סנטוס ופלה, ברוח אותם ימים נטולי האינטרנט והטלוויזיה (בישראל) גרמו לציפיות גדולות מידי בקרב הקהל, אך מסיקור המשחק עולה בעיקר אכזבה מהביקור. "הלהטוטים היו מרהיבים באמת, אך לא רבים, וכל תנועה נראתה אדישה... אט אט דעכו הלהטוטים... אתמול היו רבים שהצהירו כי (שחקני סנטוס) לא היו שווים את הכרטיס...".
בנוסף, נראה כי הצפיפות וחוסר הארגון פגעו גם הם בחוויה של אלו שבאו לצפות במשחק הראווה. "היה בכלל קשה לנשום במכתש גדוש קהל ואי-סדר זה, עירבב לדייסה גדולה את פלה הגדול עם פרש משטרה, ואת להטוטי ברזיל עם התפרצויות המוניות של קהל". עם זאת, ככלות הכל - למרות ש"ההצגה לא הייתה מושלמת", כפי שנכתב בסיקור לפני 61 שנה, קיבלו הצופים חוויה שלא ישכחו. "דבר אחד ברור: אלה הם קוסמים. מטפלים בכדור כאילו היה צעצוע בידם".