אל האתגרים שעימם מתמודד הספורט הישראלי בזירה הבינלאומית הצטרפו השנה גם הטבח של השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, שהביאו איתם את הקושי לקיים תחרויות ומשחקים בישראל ולהחתים שחקנים זרים איכותיים, כמו גם להתמודד עם דה-לגיטמציה בינלאומית בדמות הפגנות וחרמות מצד מתחרים. מטבע הדברים, כל אלו תורגמו ללחץ לא קטן לספק לקהל קצת גאווה לאומית.
אבל למרות המשוכות והקשיים, הנציגים באליפויות ובטורנירים השונים ידעו לספק את הסחורה עם אירועי שיא ברמה הקבוצתית והאישית, שהיוו גם אמירה ברורה לעולם, וגם לאלה שהטילו ספק באופי שלהם.

המשלחת הפראלימפית – שיא מדליות מאז סיאול

יומיים לפני נעילת המשחקים הפראלימפיים זכה עמי דדאון במדליית הארד ב-50 מ' חופשי S4, ובכך השלים מדליה רביעית אישית בפריז (עם שתיים נוספות מזהב ועוד אחת מכסף) ועשירית בסך הכול למשלחת הישראלית – הישג שיא מאז המשחקים בסיאול 1988 (45 מדליות), אז עוד היינו אימפריה פראלימפית.
10 צפייה בגלריה
מורן סמואל, אסף יסעור ועמי דדאון
מורן סמואל, אסף יסעור ועמי דדאון
סמואל, יסעור ודדאון עם המדליות
(צילום: Naomi Baker/Getty Images, לילך וייס רוזנברג, REUTERS/Andrew Couldridge)
שאגת "התקווה" של השחיין על הפודיום לא השאירה את הצופים בבית אדישים, והיא הצטרפה למדליות הזהב של אסף יסעור בטאקוונדו ומורן סמואל בחתירה, ולמדליית הכסף של נבחרת הנשים בכדורשער, ולמדליות הארד של השחיין מארק מליאר, החותרים שחר מילפלדר וסאלח שאהין והטניסאי גיא ששון. בשורה התחתונה: זה היה מופע כחול-לבן מעורר השראה.

המשלחת האולימפית – 7 מדליות בכחול-לבן

הזכייה בארבע המדליות בטוקיו 2022 פתחה את התיאבון של הוועד האולימפי הישראלי, והתחושה ערב האולימפיאדה בפריז הייתה שאפשר לשבור שיא נוסף מעבר לזה שנרשם כבר בטקס הפתיחה – המשלחת הגדולה ביותר אי פעם, שמנתה 88 ספורטאים ב-15 ענפי ספורט שונים.
אל קו הסיום הגיעו הכחולים-לבנים עם לא פחות משבע מדליות, הכי הרבה מאז החלה ישראל להשתתף באוליפיאדות. בזהב זכה גולש הרוח תום ראובני (בדגם iQFOiL), 20 שנה אחרי זכייה דומה של מאמנו, גל פרידמן (אתונה). בכסף זכו חמישה - המתעמל ארטיום דולגופיאט (שהצליח להיחלץ מהופעה בינונית במוקדמות) והפך לישראלי הראשון שיש לו גם זהב אולימפי וגם הכסף, הג'ודאיות רז הרשקו (מעל 78 ק"ג) וענבר לניר (עד 78 ק"ג), וגולשת הרוח שרון קנטור, ובארד הג'ודאי פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג). העם ביקש רוממות רוח, וקיבל אותה במינון הכי גבוה אי פעם.
10 צפייה בגלריה
לניר, הרשקו וראובני
לניר, הרשקו וראובני
המדליסטים לניר, הרשקו וראובני
(צילום: Clive Mason/Getty Images, REUTERS/Andrew Boyers, הוועד האולימפי הישראלי)
10 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
דולגופיאט חוגג עם הדגל אחרי הזכייה בכסף
(צילום: עוז מועלם)

אלופי העולם פרעו את השטרות

אחת הסיבות לאופטימיות הרבה של ראשי המשלחת הייתה העובדה שלראשונה הגיעה ישראל לאולימפיאדה עם לא פחות מארבעה אלופי ואלופות עולם, ששלושה מתוכם הוכתרו במהלך השנה העברית החולפת. הראשון היה דולגופיאט, שבמהלך השבת השחורה זכה במדליית הזהב בתרגיל הקרקע באליפות העולם שהתקיימה באנטוורפן, ובזכותה השלים טריו של זהב אירופי, אולימפי ועולמי בתאריך שגם אם ירצה, אף אחד לא ישכח לעולם.
ב-3 בפברואר זכתה גולשת הרוח שרון קנטור באליפות העולם שהתקיימה באיים הקנריים, בהצהרת כוונות ברורה במאבק העיקש שהיה על הכרטיס למשחקים האולימפיים בקרב הגולשות של שחר צוברי, והשלישית – נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית, שהקדימה את הנבחרות של ספרד וסין בדרך למקום הגבוה ביותר בפודיום. הזכייה של ענבר לניר באליפות העולם בקטאר שייכת אמנם לסיכומים של תשפ"ג, אבל בכל מקרה, אף אחד מהטאלנטים האלה, כידוע, לא אכזב במאני-טיים בפריז.
10 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
עמדו בציפיות. נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית
(צילום: עוז מועלם)

נבחרת כדורגל באולימפיאדה לראשונה מאז 1976

יממה לפני טקס הפתיחה של פריז רשמה נבחרת ישראל בכדורגל הופעה ראשונה במשחקים האולימפיים זה 48 שנה - אי-אז באולימפיאדת מונטריאול 1976. טורניר הכדורגל של פריז 2024 היה השלישי בתולדות הכחולים-לבנים, כשבשני המקרים הקודמים הם הגיעו עד לרבע הגמר, אבל הפעם הודחה החבורה של גיא לוזון כבר בשלב הבתים אחרי שצברה נקודה אחת במשחק הפתיחה (24 ביולי) נגד מאלי (1:1), והפסידה לפרגוואי (4:2) וליפן (1:0).
כאשר יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ נשאל אם הוא מאוכזב מהתוצאה, הוא השיב בשיחה באולפן ynet: "אני באמת לא מאוכזב, אני חושב שעצם העובדה שהגענו לשם זה הישג. הכישלון יהיה מבחינתי אם נצטרך לחכות עוד 48 שנים כדי לשחק שוב באולימפיאדה".
10 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל האולימפית מול מאלי
נבחרת ישראל האולימפית מול מאלי
נצטרך לחכות 48 שנים נוספות? ישראל הצעירה מול מאלי בפריז
(צילום: עוז מועלם)

בן שרף – שנת פריצה

את האיתות הראשון מבן שרף קיבלנו כבר במהלך עונת הכדורסל שעברה, כאשר בגיל 17 הוא הוביל את עירוני קריית אתא לעונה מצוינת שהסתיימה בחצי גמר הפלייאוף. אבל עבור אלה שהאירוע המדובר עבר אצלם מתחת לרדאר הגיעה אליפות אירופה עד גיל 18, שבסופה נבחר ל־MVP אחרי שהוכתר למלך הסלים עם ממוצע של 28 נקודות למשחק (בשני משחקים קלע 40 נקודות) – וסידר לכחולים-לבנים כרטיס לאליפות העולם. עכשיו גם באירופה מכירים את בן ה-18 אחרי פתיחת עונה מצוינת באולם הגרמנית, כשהוא כבר במעקב צמוד של הסקאוטים ב-NBA - ולפי הדיווחים צפוי להיבחר בסיבוב הראשון של הדראפט הבא של הליגה הטובה בעולם, אולי אפילו בטופ 10.
10 צפייה בגלריה
בן שרף באליפות אירופה, עם הנבחרת הצעירה
בן שרף באליפות אירופה, עם הנבחרת הצעירה
עכשיו כולם מכירים. בן שרף באליפות אירופה עד גיל 18
(צילום: מוטי קמחי)

גיא ששון – היסטוריה ברולאן גארוס

ב-8 ביוני רשם גיא ששון הישג היסטורי אחרי שזכה בטורניר רולאן גארוס בכיסאות גלגלים. הזכייה הצטרפה לאירוע מרגש אחר שהתרחש באותה יממה – חילוצם של ארבעת החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב.
ששון ניצח בגמר את סם שרודר ההולנדי 2:6, 6:3, 6:7(7), ובכך הפך לישראלי הראשון שזוכה בגראנד סלאם בקטגוריית הקוואד - קטגוריית הנכות הגבוהה ביותר. "אני מאושר מאוד, ההרגשה מדהימה", סיכם ששון בסיום. "אני מקדיש את הניצחון למדינה שלי ולחטופים ששוחררו היום, עם ישראל חי".
10 צפייה בגלריה
גיא ששון
גיא ששון
"הרגשה מדהימה". ששון
(צילום: לילך וייס-רוזנברג)

הישראליות באירופה – למרות "הביתיות"

מלחמת חרבות ברזל כפתה גם על הכדורגל הישראלי מציאות מורכבת, ועוד יותר על הנציגות האירופיות, שנאלצו להתמודד במפעלים השונים ללא מגרש ביתי. ובכל זאת, מכבי חיפה רשמה את הקמפיין האירופי הארוך ביותר אי פעם של קבוצה ישראלית (18 משחקים), כשנעצרה רק בשלב שמינית גמר הקונפרנס-ליג נגד פיורנטינה במשחק "ביתי" בבודפשט (5:4 בסיכום שני המשחקים), ומכבי ת"א, שהייתה כפסע מהעפלה לרבע הגמר, הודחה אחרי מהפך כואב במיוחד – הפסד 6:1 לאולימפיאקוס, שרשמה קאמבק בלתי נתפס אחרי 1:4 לצהובים במשחק הראשון.
כן, קשה שלא לתהות איך זה היה נגמר בהנחה שהקבוצה של רובי קין הייתה מארחת את משחק הגומלין בבלומפילד ולא בבצ'קה טופולה. בין כך ובין כך, אולימפיאקוס המשיכה משם לזכייה בתואר אחרי 0:1 על לא אחרת מאשר פיורנטינה - והביאה גביע אירופי היסטורי ליוון.
10 צפייה בגלריה
פורטוניס והגביע
פורטוניס והגביע
אחרי המהפך בבצ'קה טופולה. אולימפיאקוס, פורטוניס והגביע על חשבון פיורנטינה
(צילום: Francois Nel/Getty Images)

אנסטסיה גורבנקו – (כמעט) הכול זהב

למרות האכזבה במשחקים האולימפיים וסערה לא קטנה אחרי שפספסה את משחה הגמר בגלל אירוע של הוועד האולימפי, זאת הייתה השנה של השחיינית אנסטסיה גורבנקו.
זה התחיל כשהפכה לישראלית הראשונה אי פעם שזוכה במדליית הכסף באליפות העולם, כשסיימה שנייה במשחה ל-400 מ' מעורב אישי בטורניר שהתקיים בחודש פברואר בקטאר. באליפות אירופה בחודש יוני, בבלגרד, זכתה בארבע מדליות זהב - בפעם השלישית ברציפות במשחה ל-200 מטר מעורב אישי, ב-400 מטר מעורב אישי, במשחה שליחות 4X200 חופשי (ביחד עם דריה גולובטי, איילה ספיץ ולאה פולונסקי) ובמשחה שליחים משולב גברים-נשים 4X100 יחד עם רון פולונסקי, גל כהן גרומי ואנדראה מורז. כאמור, בפריז היא סיימה תשיעית במשחה 200 מ' מעורב ופספסה את הכרטיס לגמר ב-16 מאיות השנייה, אבל למרות שהמקום התפנה לאחר שהשחיינית האוסטרלית שסיימה לפניה חלתה, היא לא נכחה באולם השחייה כדי לקחת חלק במשחה.
10 צפייה בגלריה
גורבנקו עם הזהב
גורבנקו עם הזהב
גורבנקו עם הזהב בבלגרד
(צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)

עומרי גאנדלמן – רביעייה מול שרלרואה

זאת הייתה גם השנה שבה עומרי גאנדלמן הפך לאחד הליגיונרים הלוהטים של ישראל. את החותמת למעמד המחייב נתן הישראלי של גנט במחזור הנועל של העונה הסדירה בבלגיה, כאשר כבש לא פחות מרביעייה לשערה של שרלרואה והוסיף בישול בניצחון הביתי המאוד משכנע 0:5.
גאנלדמן בכלל עלה מהספסל בדקה ה-29, ואת השערים הוא כבש בין הדקה ה-41 לדקה ה-67. את העונה הנוכחית, אגב, פתח השחקן עם שלושה שערים ובישול בשש הופעות ליגה.
10 צפייה בגלריה
גאנדלמן
גאנדלמן
לא עוצר. גאנדלמן
(צילום: Tom Goyvaerts / BELGA / AFP)

בני פלפלה כפר קאסם – שמח על החוף

את עונת הרחצה, כמו גם את השנה העברית, נעלה בני פלפלה כפר קאסם עם זכייה היסטורית באליפות העולם בכדורגל חופים אחרי ניצחון 1:4 בגמר על ישראלית נוספת, עירוני ראש העין. פלפלה היא כבר מעצמה בקנה מידה עולמי, אחרי שזכתה ביוני 2023 באליפות אירופה. הבעלים נימר עמאר משקיע סכומי עתק במונחים של הענף הזה – כשני מיליון שקל בשנה, סכום שנחשב גבוה גם בסטנדרטים עולמיים. אפילו יש לה אצטדיון כדורגל חופים משלה.
"המועדון נוסד ב-2007 ומאז אנחנו רק בהתקדמות", סיפר מאמן הקבוצה מאמון עאמר בריאיון לאולפן ynet. "התארים שזכינו בהם בארץ - זה לא משהו שבא ברגע, זה לא משהו קל. אנחנו עובדים מאוד קשה, מכינים את עצמנו כמו שצריך, אנשים משקיעים המון מזמנם. אנחנו משתתפים בהרבה אליפויות בינלאומיות שנוכל גם להתקדם. יש לנו שחקנים מהטופ העולמי, פלפלה זה שם. זו לא עוד קבוצה ששחקנים יהססו להגיע אליה".
מאמון עמאר באולפן
(צילום: ליאור שרון)
פורסם לראשונה: 18:33, 02.10.24