"נשב אייל, אלמוג ואני ונחשוב מה הלאה": צפו בבני לם מדבר אחרי ההפסד להפועל ירושלים
(צילום: ONE)
בדיוק לפני שנה, אוקטובר 2021, מונה בני לם למאמן מכבי נתניה במקום ריימונד אטוולד שפוטר. המהפכה שעשה לם במועדון נעוריו הייתה מהירה וסוחפת. זמן קצר אחרי הגעתו הפכה מכבי נתניה ללהיט של ליגת העל, קבוצה התקפית ואטרקטיבית שאותה הוביל ממעמקי התחתית עד למקום הרביעי. יחד עם הכרטיס לאירופה, קיבלה הקבוצה מחמאות מכל עבר.
והנה עכשיו, שמונה מחזורים מפתיחת העונה, ומכבי נתניה נראית כמו צל חיוור של עצמה. ניצחון בודד במחזור הפתיחה, התקפה אנמית, דשדוש בתחתית ואווירה כללית שהקסם פג. אם בוחנים את מכבי נתניה הנוכחית לעומת העונה שעברה, לא מגלים שינויים גדולים מדי בסגל, ולמעט העזיבה של פארפה גיאגון שהותיר בור גדול בקישור, החלפת השוער דני עמוס באיתמר ניצן ופרידה מהמגן הסרבי זלאטן שחוביץ', רוב השלד נשאר.
5 צפייה בגלריה
קארצב והחברים מאוכזבים אחרי ההפסד להפועל ירושלים
קארצב והחברים מאוכזבים אחרי ההפסד להפועל ירושלים
קארצב והחברים מאוכזבים אחרי ההפסד להפועל ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
בני לם מאמן מכבי נתניה
בני לם מאמן מכבי נתניה
בני לם מאמן מכבי נתניה
(צילום: עוז מועלם)
עם זאת, אפשר לזהות שני גורמים שהשפיעו על פתיחת העונה. הראשון שבהם הוא סאגת עדן קארצב, שחקן מרכזי בהצלחה של נתניה בעונה שעברה, שיצא לפני פתיחת העונה כדי לחתום בדינמו מוסקבה, אבל המו"מ התפוצץ לאחר שהתגלו קשיים בהעברת הכסף מהמדינה שמצויה במלחמה מול אוקראינה. מרגע חזרתו של הקשר האחורי לישראל, משהו בו נראה כבוי והוא לא מפגין את אותו כדורגל נחוש מהעונה הקודמת.
גם הדיבורים על כך שיצא לרוסיה ללא אישור, המצב המנטלי אחרי שכבר ראה את עצמו חותם על חוזה עתק, וקבלת הפנים שקיבל מחלק מאוהדי הקבוצה, הוסיפו ליכולת המאכזבת.
הגורם השני נוגע להחתמת שני הזרים מהליגה השנייה בגרמניה, המגן השמאלי פלוריאן הארטהרץ והקשר אריך ברקו, שמתחילת העונה לא מספקים את הסחורה. כשהשניים חתמו הודות לקשרים של אלמוג כהן, היו מי שהבטיחו גדולות ונצורות. בפועל, הארטהרץ התגלה כמגן איטי וכבד שאף התבקש בשלב מסוים להוריד ממשקלו, בעוד ברקו שאמור היה לייצר מספרים בהתקפה כמעט ולא איים על השער. כשמוסיפים אליהם שחקני רכש ישראלים מאכזבים כמו לירן רוטמן ומיכאל אוחנה, מקבלים תמונה רחבה יותר של הכישלון העונה.

לא אותו הקארצב

משה גלאם, שחקן עבר שמכיר היטב את הנפשות בנתניה, מאבחן: "מה שהכניס את המועדון לבלבול גדול זה סיפור ההעברה שלא הייתה של קארצב. כל הדיבורים שהוא שמר על הרגליים מול בשקשהיר בקונפרנס-ליג, הנסיעה ללא אישור וחזרתו בלית ברירה, פגעו בקבוצה. הקהל נחצה לשניים, היו אוהדים ששרקו לקארצב בוז, והיה גם מקרה שמישהו ירק לכיוונו וכשהוא חזר להרכב זה לא היה אותו קארצב. מדובר בשחקן דומיננטי, מנהיג, וברגע שהוא נפגע מהקהל, זה חילחל למערכת, למועדון, לצוות המקצועי ופגע בכל מערכי הקבוצה".
גלאם לא חושב שהקבוצה צריכה זעזוע בעמדת המאמן: "צריכים לתת לבני לם את כל הזמן כדי לצאת מהמשבר. אני אף פעם לא סבלתי כפויי טובה, בני יחד עם אלמוג כהן הם אנשים עם מנטליות של ווינרים".
5 צפייה בגלריה
"קשה לאייל סגל לפטר את בני, אבל הוא כן רוצה לפטר אותו"
"קשה לאייל סגל לפטר את בני, אבל הוא כן רוצה לפטר אותו"
"קשה לאייל סגל לפטר את בני, אבל הוא כן רוצה לפטר אותו"
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
שני זרים שהביא לא עומדים בציפיות. המנהל המקצועי אלמוג כהן
(צילום: עוז מועלם)
רונן גבאי, שחקן עבר נתנייתי שעוקב מקרוב אחר המועדון, מזכיר דווקא את המאמן שלם החליף: "מי שעשה בנתניה את השינוי הגדול זה אטוולד, הוא יצר סגנון עבודה מסוים שהצוות שעבר לעבוד עם בני המשיך - וזה עבד. בני זרם על הגלים, הקבוצה הייתה מאומנת והוא עף עם זה. עכשיו יש בה בעיה גדולה מאז העזיבה של המנכ"ל ניב גולדשטיין, הקבוצה עברה מהפך ניהולי וזה משפיע על כל המערכת. ניב ידע לכבות שריפות ולפתור משברים. הקבוצה לא משחקת טוב, חוץ מטוומאסי אף אחד לא מסוגל לתת גול, אבל גם הוא גרוע עכשיו. העניין של קארצב לא עזר ויש המון ברדק. אני מכיר את האנשים באופן אישי, קשה לאייל סגל לפטר את בני, אבל הוא כן רוצה לפטר אותו".

עייפות חומר

המנכ"ל לשעבר גולדשטיין טוען שהקבוצה הייתה זקוקה לריענון בקיץ: "אני מבואס מהמצב אבל לא יכול להגיד שלא ראיתי את זה קורה. הסגל נשאר אותו דבר, 25 שחקנים שלא פוגעים ולא דומים לעצמם. אם אתה לוקח את הסגל של נתניה היום, ביכולת הנוכחית אף אחד מהם לא יכול לשחק בליגת העל.
"תחזור שלושה חודשים אחורה ואתה רואה קבוצה עמוסת כוכבים: על גלאבוב הייתה יותר מהצעה אחת, את רז שלמה רצו לקנות, כארם ג'אבר, קארצב, אינו, טוומאסי, זלאטנוביץ', את כולם יכולנו למכור בקיץ. אני חושב שמה שגרם לנפילה זה לא שהמאמן שכח לאמן, לא שהשחקנים שכחו לשחק כדורגל, יש מצב של עייפות חומר לדעתי".
5 צפייה בגלריה
פטריק טוומאסי
פטריק טוומאסי
"אפשר היה למכור אותו בקיץ". טוומאסי
(צילום: עוז מועלם)
גולדשטיין טוען בתוקף שהבעלים סגל היה חייב למכור את קארצב: "שחקנים מרגישים שובע, שהם השיגו הכל במועדון - זה מה שקורה בנתניה. ברגע שהאבוקדו נהיה שחור, אתה לא יכול לאכול אותו, הוא פג תוקף. שחקנים, במיוחד ישראלים, יש להם תוקף. עדן קארצב מרוויח 400 אלף שקל בעונה בנתניה כשיש לו חצי מיליון אירו ברוסיה. הבנאדם דובר רוסית, הוא נגע בחלום, חזר לנתניה והיום אני לא בטוח שקריית-שמונה תיגע בו. הדרך שהוא יצא לרוסיה לא הייתה נכונה, עד הרגע הזה הוא לא התראיין על העזיבה או הסביר לגבי 'עם אישור, בלי אישור'. בפוסט שפירסמה נתניה הוציאו אותו כרשע, כאויב.
"מכבי נתניה צריכה לזכור שהיא לא יכולה להתחפש למכבי ת"א. עם כמות הצופים הנוכחית והקהל היא חייבת למכור שני שחקנים בכל קיץ כדי להשתדרג. וזה הסיפור, עייפות החומר - שחקנים שהיו יכולים לצאת ולא נמכרו, לא מסוגלים לתת תפוקה".