בית הדין של ההתאחדות לכדורגל קיים היום (רביעי) את הדיון בעניינן של הפועל באר-שבע ובני סכנין, עשרה ימים אחרי המהומה בטוטו טרנר. כזכור, המשחק בין שתי הקבוצות לא התקיים בשל התפרצות אוהדי באר-שבע לדשא וריצתם לכיוון היציע של אוהדי בני סכנין, שחלקם הפנו את הגב למגרש בזמן השמעת "התקווה".
תובע ההתאחדות, עו"ד גלעד ברגמן, דורש עונש של הפחתת נקודות לשתי הקבוצות, קנסות כספיים ואיסור קהל חוץ למספר משחקים, בנוסף לכך שתוצאת המשחק תהיה 0:0 ללא נקודות.
8 צפייה בגלריה
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
יו"ר סכנין אבו יונס ובירם כיאל בדיון בבית הדין
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
אב בית הדין ישראל שמעוני והדיינים נועם ליובין וגיורא לנדאו
(צילום: שאול גולן)
הפועל באר-שבע נאשמת בהתפרעות אוהדים בנסיבות מחמירות, התפרצות לשדה המשחק בנסיבות מחמירות ופגיעה ע"י אוהדים, בעוד בני סכנין נאשמת בסירוב לעלות לשחק, התפרצות לשדה המשחק, התפרעות אוהדים בנסיבות מחמירות, קריאות גזעניות ו/או פוגעניות ופגיעה ע"י אוהדים.
את סכנין ייצג בדיון עו"ד יפתח אבן עזרא, שהגיע לבית הדין יחד עם יו"ר הקבוצה מוחמד אבו יונס, מנהלה המקצועי של הקבוצה בירם כיאל, ושלושת שחקני המועדון שסירבו לעלות למשחק - אלכסנדר רמאלינגום, עובדיה דרוויש וסטפן אומונגה. את באר שבע ייצג עו"ד רועי רוזן, שהגיע עם הבעלים אלונה ברקת והמנכ"ל גיא פרימור. את הצדדים שמעו הדיינים ישראל שמעוני (אב בית הדין), נועם ליובין וגיורא לנדאו. השלושה יקבלו החלטה כבר בימים הקרובים.
8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל באר-שבע פורצים לכר הדשא כדי להתעמת עם אוהדי סכנין
אוהדי הפועל באר-שבע פורצים לכר הדשא כדי להתעמת עם אוהדי סכנין
אוהדי הפועל באר-שבע פורצים לכר הדשא כדי להתעמת עם אוהדי סכנין
(צילום: הרצל יוסף)
8 צפייה בגלריה
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
שחקני סכנין אומונגה ורמאלינגום בדיון
(צילום: שאול גולן)
התובע ברגמן טוען: "אפשר לחלק את הדיון לשלושה חלקים. הראשון כלפי בני סכנין בנוגע לקריאות פוגעניות, צירפנו סרטונים ותמונות בזמן נגינת ההמנון. אי אפשר להתעלם מהאירוע ובעקבות ההיסטוריה של המועדון ונדרש עונש חמור.
החלק השני של האירוע מתחיל מעשרות אוהדי באר שבע שפרצו עם מקלות ומוטות לכר הדשא. אני טוען שההתפרצות לא היתה מתוכננת מראש. היה צד שני של המטבע וגם אוהדים מהצד של בני סכנין התפרצו לדשא, על פי הסרטונים אפילו ניתן לראות שמי שנתן את המכה הראשונה היה אוהד בני סכנין.
"קראתי את כתב ההגנה. ההתפרצות של אוהדי באר שבע הובילה לכך שהמשחק לא שוחק. זה סעיף יא1 וזה מחייב ענישה של נקודה בפועל. אחרי צפייה בהרבה סרטונים, גם מחייב קנס. הייתה גם פגיעה על ידי אוהדים והתפרצות חריגה בהיקפה שמצדיקה העמדה לדין בנסיבות מחמירות".
הוא הפנה ביקורת נגד אוהדי סכנין ונימק מדוע נדרש לטעמו להפחית לה נקודה: "התפרצות קהל רב יכולה להיות רק במשחקים בעלי הישג ספורטיבי: משחק אליפות, גביע, משחק ירידה. זהו אירוע חריג של עשרות אוהדים חמושים במקלות, מכים את אוהדי היריבה ומובילים להפסקת המשחק הוא חריג בהיקפו. אני יודע מה פסקתם בעבר ומה קיים היום בתקנון, אז המקסימום שאפשר לבקש הוא הפחתת נקודה על תנאי. בני סכנין הועמדה לדין גם בעבירה של סירוב לקיום משחק, ומדובר בדבר חמור מאוד כי שופט המשחק, המשקיף ומפקד הכוח אישרו שניתן לקיים את המשחק.
"גם אוהדיה סכנין קפצו לכר הדשא. אני בהחלט חושב שאלמלא הפריצה שלהם ייתכן והאירוע היה נגמר בצורה קלה יותר. טענה של הגנה עצמית לא מתקבלת על הדעת, בטח שיש שוטרים. בני סכנין הועמדה לדין גם בעבירה של סירוב לקיים משחק כי שופט המשחק, משקיף ומפקד המשטרה קבעו שניתן לקיים אותו. לכן צריך גם הפחתת נקודה לסכנין. קביעת תוצאת המשחק היא איננה עונש. תקנון האליפות קובע 0:0 ללא נקודות".
להגנת סכנין אמר אבו יונס: "הפועל באר-שבע העניקה זר ל(איאד) אבו עביד ששיחק שם והאוהדים קראו לו מחבל. כשהסתיים ההמנון, עשרות אוהדי באר-שבע פרצו למגרש. רציתי שהמשחק יתקיים. אמרתי לצוות המקצועי והם אמרו שהם שרוצים לשחק. אבל כשבאנו לשחקנים, אחד-אחד, הם היו מבוהלים ומפוחדים. אם זה היה אחד או שניים, מילא, היינו משחקים עם מחליפים.
"אנשים יכולים להמעיט במקרה הזה, אבל לא ראיתי דבר כזה בכדורגל הישראלי. זה היה מאורגן, לא ספונטני. התארגנות של 70 איש לא יכולה להיות תוך דקה. אפשר להאשים אותנו רק בסעיף אחד – שבאנו לשחק כדורגל. באנו מוכנים, רצינו לשחק ומה שקרה לא באשמתנו".
עו"ד רוזן, שכאמור, מייצג את הפועל באר-שבע, פנה לאבו יונס: "מצטער שאני צריך לעשות לו חקירה נגדית, אבל אני אצטרך לשאול כמה שאלות. יש לך ראייה שאוהדי באר-שבע קיללו את אבו עביד, אחד האהובים במועדון?".
8 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
ברקת בכניסה לבית הדין
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
שחקני סכנין בדיון
(צילום: שאול גולן)
אבו יונס: "כן, יש לי הקלטה".
רוזן: "זה נועד להשחיר את אוהדי באר-שבע ולא אסכים עם זה. מישהו מאוהדי באר-שבע רץ לכיוון שחקני סכנין? אמרת שהייתה אווירה שאי אפשר לשחק. האם הרגשת שיש סכנה, למה רצית שישחקו?". אבו יונס: "כי למרות כל הקשיים רציתי לשחק. באתי מהצפון לדרום כדי לשחק, השחקנים היו מבוהלים ודיברתי איתם אחד-אחד".
רוזן: "אמרת לאלונה שרק הזרים?".
אבו יונס: "אמרתי שכולם, פשוט הזרים יותר מכולם".

רוזן: "ההחלטה צריכה להיות ניצחון טכני לבאר-שבע"

כיאל תיאר את האווירה בקבוצה במהלך האירוע: "בחיים לא חוויתי דבר כזה, הייתי בשוק ממה שקרה. דיברנו עם השחקנים וביקשנו מהם להירגע. נכנסנו לחדר צוות והיינו בהלם, השופט והמשקיף הגיעו אלינו ואמרנו שלא ניתן לשחק כדורגל. זה לא אוהד אחד שהתפרץ, אלא הרבה. ניסינו שוב להרגיע, אבל לא הצלחנו. הגוף של השחקנים היה במקום לא טוב. המשחק איבד את הרוח הספורטיבית. הייתי מאוד נסער עם מפקד המשטרה. סטפן אומאנגה לא הצליח לעמוד, מבחינה מנטאלית לא יכול היה לשחק במקום שאין לו הגנה.
"אני נגד כל הקהלים שמתפרעים, יש דברים שאסורים. מה שקרה פה, אנחנו צריכים לחשוב כולנו ולא להעניש את באר-שבע, סכנין או הכדורגל. אני מתנצל אם אני נכנס למקום לא טוב, הפועל באר-שבע הוא מועדון ענק ואנחנו מועדון שהוא סמל לדו קיום ואהבה. מי שמפריע, נצטרך לטפל בו".
8 צפייה בגלריה
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
דיון אירועי טרנר הפועל באר-שבע בני סכנין
צוות ההגנה של סכנין ואבו יונס
(צילום: שאול גולן)
עו"ד רוזן: "לא אומרים להתעלם מזה שאוהדי באר-שבע פרצו למגרש לאחר ביזוי ההמנון, ביום בו נרצחו שישה חטופים. אנחנו מדינת חוק. אלא שעל זה, הפועל באר-שבע צריכה להיענש ולא על היריעה שהורחבה. אנחנו מנהלים הליך משפטי לפי כללים ולא לפי אג'נדה או מה שנראה לתובע".
"השופט הורה לחדש את המשחק והוא והמשקיף מחלו מכבודם, והתחננו בפני שחקני סכנין שיעלו לשחק, אבל חלק סירבו. ברגע שהשופט קבע שיש לקיים אותו - זו חובה. הסיבה האחת והיחידה שהמשחק לא שוחק, היא שסכנין סירבה לשחק. ברגע שסכנין עומדת לדין על סירוב כזה, אז היא האחראית". אבו יונס: "מאיפה אתה קובע את זה? זו אמירה גזענית, זה לא שייך לדיון״. רוזן: "שבית הדין יורה לאבו יונס להתנצל שקרא לי גזען – או יוציא אותו מהדיון".
רוזן המשיך: "ההחלטה צריכה להיות נצחון טכני לבאר שבע. עיקר הטעות היא שהתובע לא מפריד בין שני אירועים נפרדים. אי אפשר להאשים את באר-שבי או לגזור עליה עונש בגלל שסכנין סירבה לשחק".
8 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
ברקת במהלך הדיון
(צילום: שאול גולן)
בא כוחה של סכנין, עו"ד אבן עזרא: "מתקיים פה אירוע של המנון ובמסגרתו אוהדי בני סכנין, חלקם, עומדים עם הגב. בזמן הזה אוהדים אחרים מתכוננים לקראת מה שיקרה בתום ההמנון. או שהכול היה מתוכנן מראש, או שכל ההתארגנות הייתה בזמן ההמנון. מי שביזה את ההמנון היו מי שפירקו דגלים והוריד חולצות. רעולי פנים, בלי חולצות, עם מקלות, עברו ליציע השני, ואוהדי סכנין לא יישבו עם הידיים משולבות.
"בשלב זה, השחקנים ירדו מכר הדשא. בשום שלב השופט לא אמר שהוא מקיים את המשחק, ואם לא תעלו תישאו באחריות". אלונה ברקת התערבה: "הוא אמר, אני הייתי בחדר".
בשלב זה הדיין שמעוני הצטרף לדיון: "אם זה היה אירוע של אופ״א והמנון של אחת המדינות, זה היה עולה ביוקר". הדיין ליובין: ״לאיטלקים למשל, זה יעלה ביוקר על המשחק מול ישראל. יש הבדל בין חופש הביטוי לחופש הביזוי".
עו"ד אבן עזרא: "לדעתי צריך להיות משחק חוזר או 0:0. האלימות היא של אוהדי באר-שבע, כמו נערי גבעות. אירוע כזה לא היה, לא זוכר דבר כזה עם מקלות ורעולי פנים. אי אפשר לצפות מאוהדי סכנין שיישבו ביציע ויחכו שירביצו להם. זו תגובה טבעית אינסטינקטיבית. אבו יונס אמר שאוהדים שלא יכולים לכבד את ההמנון שלא יבואו. זו אמירה משמעותית. בהפועל באר-שבע עשו הפוך - הצדיקו את האירוע".
ברקת: "אני מיד אמרתי שאין מקום לאלימות. נקודה. לא אמרתי אפילו את המילה אבל. תתבייש לך עו"ד אבן עזרא על שאתה אומר שהצדקנו את האלימות. 17 שנים שאני פה אני יוצאת נגד האלימות".
ברגמן: "לא יעלה על הדעת שהפועל באר-שבע תקבל ניצחון טכני".
רוזן: "תדבר משפטית ולא אג'נדה".
שמעוני: "לא נסיים בשירת התקווה, אבל תודה לכולכם".
פורסם לראשונה: 12:39, 11.09.24