לא מעט סימני שאלה עלו כשהפועל באר-שבע החליטה לשפוך 800 אלף אירו על רכישת שי אליאס מהפועל ת"א, בקיץ האחרון. הרי עמדת הקשר האחורי בקבוצה של אלונה ברקת הייתה שייכת למריאנו בריירו, שהתפוצץ בעונה שעברה והפך מבאנקר הגנתי לפקטור התקפי. לצידו היה גם את אנדראה מרטינש הפורטוגלי שרשם אשתקד חצי עונה מוצלחת.
בסגל היה גם את תומר יוספי שיכול לשחק כקשר אחורי. מעבר לכך באותם ימים נראה היה שהפועל באר שבע הצליחה לגדל בשורותיה לא סתם קשר אחורי, אלא קשר האחורי העתידי של נבחרת ישראל. מדובר כמובן בעילאי מדמון שכיכב עם נבחרת הנוער ביורו והיה כפסע להניף כקפטן הנבחרת גביע אירופי.
4 צפייה בגלריה
שי אליאס שחקן הפועל באר-שבע מול עומרי גנדלמן שחקן מכבי נתניה
שי אליאס שחקן הפועל באר-שבע מול עומרי גנדלמן שחקן מכבי נתניה
שי אליאס. הפך לבורג מרכזי
(צילום: עוז מועלם)
הפועל באר-שבע מתייצבת בשבת למשחק הכי חשוב שלה, נגד מכבי חיפה בסמי עופר, זה שיכול לקבוע אם תיאבק עד הסוף על תואר האליפות או תסתפק בלהיות סגנית. ומה קרה עם כל אותם השחקנים?
מריאנו בריירו, אם יפתח, הוא ישובץ לעמדת הבלם; מרטינש יצא מהתוכניות המקצועיות עוד לפני שנפצע באימון וגמר את העונה; יוספי מושאל להפועל חיפה; ומדמון מחפש דקות משחק כמושאל בבית"ר ירושלים. ושי אליאס? הוא אולי הבאנקר הכי גדול של אליניב ברדה לקראת המשחק הקריטי הזה. הוא הגרזן המרכזי בשלישיית הקישור שתפתח בסמי עופר לצידם של רועי גורדנה ועדן שמיר.
בקיץ, אליאס כבר היה שחקן בית די ותיק בהפועל ת"א, כשאחריו כבר שתי עונות כשחקן הרכב. היו לו שני שערי ליגה בעונה שעברה, אבל מה שהאוהדים של הפועל ת"א יזכרו ממנו זה בעיקר אקט אחד לא נכון שנעשה בתזמון הכי לא נכון - יריקה לעברו של מגן מכבי תל אביב אנריק סאבוריט שלאחריה אליאס הורחק.
4 צפייה בגלריה
אליאס מורחק
אליאס מורחק
תקרית היריקה. משהו שאליאס לא ירצה לזכור
(צילום: עוז מועלם)
ההרחקה הגיעה במצב של 0:0 ולאחריה קבוצתו התפרקה לחלוטין בדרך לתבוסה כואבת של 5:0. האקט של אליאס, עליו הוא כבר התנצל ונקנס על ידי המועדון הוא משהו שאוהדי הפועל ת"א יזכרו לו לעד. לכן אפשר להגיד שהפועל באר-שבע, ששפכה עליו סכום של 800 אלף אירו (סכום שאלונה ברקת כבר כמעט ולא מוציאה על העברות של שחקנים צעירים), היה קרש הצלה עבור אליאס. כמובן שגם הפועל ת"א, שבעידן האחים ניסנוב ניסתה למכור כל שחקן אפשרי, נהנתה מהכסף שנכנס לקופה.
לאחר החתמת החתימה טענו בבאר-שבע שאליאס הוא הקשר האחורי הישראלי הכי טוב שאפשר היה לצרף. לקח לאליאס זמן להוכיח את זה. בחדר ההלבשה הוא פגש פנים מוכרת בדמותם של השוער, עומרי גלזר, איתו שיחק בנס ציונה כמושאל מהפועל תל אביב, וכן איאד אבו עביד ורמזי ספורי מהפועל ת"א.
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל באר-שבע שי אליאס מול שחקן מכבי חיפה דניאל סונדגרן
שחקן הפועל באר-שבע שי אליאס מול שחקן מכבי חיפה דניאל סונדגרן
לאט לאט ביסס את מעמדו
(עוז מועלם)
בכלל יש דמיון בין הגעתם של ספורי ואבו עביד לבאר שבע לתהליך שעבר אליאס בדרום. גם לגבי המעבר שלהם היו לא מעט ספקות, אך עם הזמן הם מיצבו את עצמם כשחקנים בכירים בסגל, בדיוק מה שקרה עם אליאס. בבאר-שבע הוא פגש גם את תומר יוספי שהיה שותף שלו בקישור בנבחרת הצעירה וכאמור בהמשך האחרון הושאל להפועל חיפה.

"מאוד אהוב ומצחיק"

במקביל לפתיחת עונה מאוד לא טובה של מריאנו בריירו ולאחר מכן גם מספר פציעות מהן הוא סבל, לאט לאט ביסס אליאס את מעמדו במרכז הקישור והוא כבר חמישי בכמות דקות המשחק מבין שחקני הקבוצה העונה בליגה. המאפיין הבולט ביותר במשחק שלו הוא קשיחות וחוזקה. כל מי שרואה אותו משחק מבחין בזה וגם הסטטיסטיקה מגבה זאת. הוא ראשון בקבוצה בתיקולים ובמאבקי קרקע, ראשון בביצוע עבירות ושני בעבירות שנעשות עליו. יכול להיות שסגנון המשחק שלו מושפע מכך שעד כיתה ט' הוא שילב את הכדורגל יחד עם ג'ודו במכבי הרצליה. היו לו אף הישגים בתחום. את אליפות ישראל לשנת 2012 הוא סיים עם מדליית ארד.
4 צפייה בגלריה
רמזי ספורי שחקן הפועל באר-שבע
רמזי ספורי שחקן הפועל באר-שבע
דמיון בתהליך. ספורי
(צילום: הרצל יוסף)
מחוץ למגרש אליאס בחור די שקט ומופנם. רחוק מהתדמית הטיפוסית של הכדורגלן הבליין. מי שבכל זאת רוצה לראות אותו מחוץ לכר הדשא, יכול למצוא אותו בהופעות של שלמה ארצי ופאר טסי. "בגדול, מדובר בנכס לחדר ההלבשה", אומר עליו חבר מהתקופה בהפועל תל אביב ומוסיף: "הוא מאוד אהוב, חברותי ומצחיק. אם מחברים את זה לאיכויות המשחק שלו, הוא בהחלט מישהו שאפשר לצאת איתו למלחמה".
בזמן שחברו למחזור בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב, רז שלמה, רשם השבוע שתי הופעות במרכז ההגנה של הנבחרת במוקדמות היורו, אליאס לא נכלל בסגל של המאמן אלון חזן. נכון לעכשיו יש לו הופעה אחת במדים הלאומיים כשחקן בוגר, במשחק ידידות בספטמבר האחרון נגד מלטה, משחק בו שותפו שחקנים רבים שאינם חלק מסגל הנבחרת.
כדי לשדרג את עצמו גם להיות שחקן לגיטימי בנבחרת אליאס חייב בעיקר לעבוד על הפן ההתקפי במשחק שלו. בכדורגל העכשווי שחקן צריך לדעת לעשות גם הגנה וגם התקפה, בטח כשחקן קישור מרכזי.
במשחק הקודם בין באר שבע לחיפה זה ניכר בעיקר כי אליאס שיחק קרוב מאוד לקו הבלמים של חיפה, צמוד צמוד לעלי מוחמד. אליאס ניטרל את הקשר החיפאי אך מספר פעמים כשהצליח להגיע למצבים התקפיים הוא לא היה מספיק מדוייק. אם זה יקרה כבר מחר, באר-שבע תוכל לחזור עם מלוא הנקדוות לנגב ובעיקר עם אמונה שהיא יכולה לזכות באליפות.