עם סיום המחצית הראשונה שלשום בבוקרשט, אחרי שאוסקר גלוך הציג יכולת חלשה במשחק המפתח נגד רומניה, קרא לו אלון חזן לשיחה בארבע עיניים. "תהיה רגוע, אתה ממשיך לשחק, תעשה את הדברים שאתה יודע, יש לך את הגב שלי", אמר המאמן הלאומי לקשר זלצבורג.
מהדקה ה-53, שבה הבקיע את שער השוויון (1:1) בבעיטה אדירה לפינה הרחוקה, התפוצץ כל הפוטנציאל שהדליק את אירופה בשני הקייצים האחרונים. השחקן בן ה־19 מרחובות לקח את נבחרת ישראל על הכתפיים.
4 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך. הילד ענק
(צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
"הילד הרס לנו", נכתב באחד מאתרי הספורט ברומניה, ובקבוצתו האוסטרית מיהרו להעלות את תיעוד השער לרשת החברתית. בכך גם הפך גלוך למלך השערים של הנבחרת בקמפיין מוקדמות היורו, אולי בדרך להגשמת חלום ההשתתפות בטורניר גדול אחרי 54 שנה.
מדובר בשני שערים שהביאו לנבחרת שלוש נקודות סופר־חשובות - הניצחון ברגע האחרון מבעיטת קרן ישירה מול בלארוס, והתיקו שלשום ברומניה. מעבר לכך, גלוך השתלט על משחק הנבחרת, ונראה כמו הגרסה הטובה ביותר של הקשר שנמכר בינואר האחרון לאלופה האוסטרית תמורת שבעה מיליון יורו.
"הוא עדיין ילד, אנחנו כותרים להם כל מיני כתרים", ניסה חזן להכניס לפרופורציות אחרי ההצגה של גלוך. "צריך המון סבלנות עם הילדים האלה. במחצית הראשונה הוא לא מצא את הידיים והרגליים, הכי קל להחליף אותו. אמרתי לו מה שהייתי צריך לומר, והוא לקח את המשחק על עצמו".
4 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
אלון חזן עם גלוך. "הוא עדיין ילד"
(צילום: EPA/Robert Ghement)

גולאסו מול אנגליה

אחרי שהציג את כישוריו לקהל הישראלי במדי מכבי ת"א, הגיעה הקפיצה הגדולה בקריירה של גלוך דרך המדים הלאומיים. בתוך שנה הוא זינק מעמדה של שחקן נוער מבטיח בקריית שלום, לאחד השחקנים המובילים בנבחרת.
זה החל במסע החלומי בקיץ שעבר תחת אופיר חיים, ששידרג אותו משמעותית עם סגנות אליפות אירופה לנוער בסלובקיה, כולל שער אדיר בגמר מול אנגליה. דווקא אחרי טורניר פושר במונחים שלו ביורו הצעירות, סיפק גלוך את הסחורה במאני טיים של הנבחרת הבוגרת בבוקרשט.
4 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
גלוך. סיפק את הסחורה במאני טיים
(צילום: EPA/Robert Ghement)
בזמן שהרומנים היו עסוקים בנטרול מנור סולומון מטוטנהאם, כולל כמה עבירות אגרסיביות, תפס גלוך פיקוד. מלבד השער הנפלא היה לו עוד מהלך גדול: הוא ביצע סלאלום בין מגיני רומניה, וממצב מצוין בעט לקורה. "בהפסקה היו לי שתי אפשרויות, או להוריד את הראש או לחזור לעצמי", סיפר גלוך, שהבטיח את מקומו בהרכב גם במשחק מחר נגד בלארוס. "אנחנו מאוד מאמינים שנעלה ליורו. השחקנים מגובשים ורוצים לעשות את הבלתי ייאמן".
"הוא פנטסטי. ילד מוכשר. ידענו שיכולים להיות לו רגעים פחות טובים במשחק, אבל זה סוג השחקן. אתה משאיר אותו במגרש 90 דקות, וזה בדיוק מה שהוא צריך", אמר עליו הקפטן אלי דסה.

מבחן ליגת האלופות

גלוך הגיע למשחק במוצ"ש אחרי חצי עונה מאתגרת באוסטריה. הוא הצטרף לרד בול תחת המאמן הגרמני מתיאס יאייסלה, שעבר הקיץ לאמן באל־אהלי הסעודית. בשלבי ההכרעה של העונה החולפת יאייסלה סיפסל את הקשר הישראלי, והסביר כי מדובר בשיקול מקצועי על רקע חוסר אינטנסיביות ואגרסיביות. זלצבורג זכתה כצפוי באליפות, אך גלוך סיים את ההתנסות האירופית הראשונה שלו בטעם רע.
הגעתו של האוסטרי גרהרד שטרובר, שאימן בשנים האחרונות בניו־יורק רד בולס, נראית בשורה טובה מבחינת גלוך. שטרובר, כך נראה, מאמין בכדורגל הטכני של הקשר הישראלי, שחיזק מבחינתו את מסת השריר והתמקד בשדרוג האינטנסיביות והאגרסיביות במשחקו. האלמנטים האלו באו לביטוי שלשום ברומניה.
4 צפייה בגלריה
שחקן רד בול זלצבורג אוסקר גלוך
שחקן רד בול זלצבורג אוסקר גלוך
גלוך במדי זלצבורג. חילופי המאמנים עשו לו טוב
(האתר הרשמי של רד בול זלצבורג)
את העונה באוסטריה הוא פתח כשחקן ספסל. הסיבה הרשמית הייתה שעבר קיץ עמוס עם הנבחרת הצעירה של ישראל בגיאורגיה (פתח בכל אחד מחמשת המשחקים בדרך לחצי הגמר), אולם למרות כמה הבלחות שם, הוא הציג בטורניר יכולת בינונית.
בשלושת המשחקים האחרונים בליגה האוסטרית הוא כבר פתח בהרכב, ואף כבש שער בניצחון 1:5 על הארטברג, אך לא השלים 90 דקות. בזלצבורג רוצים עכשיו להכניס את גלוך למסלול ליגת האלופות שתיפתח בשבוע הבא. האלופה האוסטרית הוגרלה לבית עם בנפיקה, אינטר (פיינליסטית העונה החולפת) וריאל סוסיאדד.
במדים הלאומיים, תוכניתו המקורית של חזן הייתה בכלל לפתוח שלשום עם גדי קינדה לאור יכולתו הנהדרת בקנזס סיטי, אך בעקבות פציעתו הוחלט ללכת על גלוך. עד למשחק מול רומניה, קשר זלצבורג לא הרשים כשפתח בהרכב נגד קוסובו או כשנכנס כמחליף. במוצ"ש בבוקרשט הוא שיחק לראשונה בקמפיין במשך כל 90 הדקות, עם מחצית השיא שלו עד כה.
בנבחרת התמוגגו מיכולתו של גלוך, שלבש שלשום את החולצה מספר 15 שמזוהה עם המנהל המקצועי יוסי בניון. השילוב של אוסקר עם מי שנחשב לכוכב הגדול של הנבחרת כרגע, סולומון, מזכיר לחזן את הצמד חיים רביבו ואיל ברקוביץ'. מחר מול בלארוס יוכלו שני השחקנים הכי בולטים בדור הנוכחי לקדם את הנבחרת שלב נוסף לעבר הגשמת חלום היורו.