עוד לפני הקפיצה לבריכה האולימפית בלה דפנס בפריז, אנסטסיה גורבנקו הגיעה עם התוצאה החמישית בטיבה מבין המתחרות במה שסומן כמשחה החזק שלה, 400 מ' מעורב אישי בו הוכתרה כסגנית אלופת העולם, וכזה שמחייב עלייה לגמר, עם פנטזיה אפילו למדליה. אבל היהלום של השחיה הישראלית שהתמקצעה בצורה מעולה בשנה החולפת ושברה את השיאים של עצמה בכל פעם, סיפקה משחה חלש וסיימה רק במקום העשירי.
זה די מזכיר את מה שקרה עם גורבנקו בטוקיו, אז היא סימנה את המשחה של ה-200 מטר מעורב שלה כמרכזי, ככזה שהיא חייבת מבחינתה להגיע לגמר, אולם לא צלחה בו, הפעם היא הגיעה עם התוצאה החמישית בטיבה בעולם, 4:34.87 (תוצאה שהייתה מזכה אותה אמש במדליית ארד היסטורית), אבל סיימה את המקצה השלה עם 4:41.64 דקות.
2 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)
כשגורבנקו זכתה במדליית הכסף באליפות העולם בקטאר בפברואר האחרון, זה היה עם 4:37.36 דקות, במדליית זהב באליפות אירופה האחרונה בבלגרד לפני חודשיים קבעה תוצאה של 4:36.05 דקות, תוצאה שהיתה מציבה אותה בגמר. כנראה שהלחץ והציפיות כאחת המועמדות הבטוחות לגמר הכריעו. בל אחרי הפתיחה החזקה שלה בתום חצי מהמרחק במה שנחשב למשחה האינטנסיבי ביותר, היא פיגרה משמעותית ולא הדביקה את הפערי
עם המשבר הקשה שעברה, למרות החיוכים שלה בסיום המשחה, היא תנסה להגיע לגמרים ב-200 מטר מעורב אישי ועוד לפני כן ב-200 מטר גב, אולם בניגוד למשחה שסומן מראש כפוטנציאל הישגי אדיר, היא לא יכולה לדגדג בהם את הצמרת העולמית. "הייתי בטוחה שאני יכולה לעשות את זה, אבל פתחתי מהר מידי ושילמתי על זה את המחיר ב-200 מטר הבאים. אני מאוד מאוכזבת, אני שווה הרבה הרבה יותר, עבדתי קשה להוכיח את זה פה ומבאס שאין לי את האפשרות", סיפרה אמש גורבנקו שניסתה להתאושש מהאכזבה הקשה.
2 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
"מאוד מאוכזבת". גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)
האם העובדה שבמסלול הצמוד אלייך שחתה מקינטוש הקנדית, גרמה לך לחרוג מהפורמט וניסית להידבק אליה? "קל לפתוח מהר בגלל הקהל. ניסיתי ללחוץ במאה גב וזה השפיע והיה לי קשה לחזור. עבדנו לאחרונה על הגב כדי שעאפתח בעוצמה. שילמתי על זה ב-200 שלאחר מכן. ה-200 הראשונים הוציאו ממני הרבה יותר כוח. אני מופתעת. באמצע העונה אני עושה את זה בבוקר בקלילות, נתתי את כל תוך כדי המקצה".
את מרגישה שהגמר בורח לך? "הרגשתי ואני גם רואה זה . מדובר במשחה ארוך מנטלי יותר מפיזי . מאוכזבת כי ציפיתי מעצמי יותר. הרגשתי טוב מאוד בחימום, יש הרבה רעש בקהל וזה חדש לי, כי לא הייתי בשום תחרות גדולה עם קהל בסדר גודל כזה. ניסיתי לקחת מזה את הדברים הטובים , אבל לא התרכזתי כמו שצריך במשחה. המנטליות השפיעה על הפיזיות, עבדתי כל כך קשה להגיע למעמד הזה, כולם ידעו כמה אני מסוגלת לשחות מהר, אבל אני לא היחידה שמאוכזבת".
גם התקשורת הבינלאומית הופתעה שלא עלית לפחות לגמר, בכל זאת סגנית אלופת העולם במשחה. "ברור שזו הפתעה בעבורם, גם בעבור הרבה מאמנים , הם שמו עליי עין, ואולי יותר מדי עין"
יכול להיות שהלחץ על ההצלחה ב-400 מטר מעורב, השפיע? "זה מרגיש לי ככה , זה כמו מה שהיה לי בטוקיו עם ה-200 מטר מעורב, וגם שם לא עליתי לזה בגמר. זה מאוד מעצבן. עכשיו אתרכז ב-200 מטר מעורב, אבל עוד לפני יש לי 200 גב ואז שליחות, המטרה תמיד היתה 200, אבל רציתי גמר בכל משחה. עכשיו אתן את כולי במשחה הגב".
כנראה שבסופו של דבר אולימפיאדה זה משהו שונה. "דווקא התוצאות לא משנות, אנשים פה לא שוחים כזה מהר , אלא יותר התחרותיות ואני מנסה להתרכז ולחשוב כמו כל תחרות, לא מגדילה את זה, כי בסופו של דבר עוד פעם בבריכה. בסופו של דבר נכנסת למים וזו אותה הרגשה ואותו שקט, לפעמים בחזה שומעים את הקהל"
כמה זה ישפיע על המשך הדרך שלך בפריז? "ידעתי שאם שוחה 400 מטר יהיה לי קשה מאוד, עכשיו הולכת על ה-200 גב בכל הכוח".