כשנותרו יומיים בלבד לסיום המשחקים האולימפיים, נראה שמתפתח קרב צמוד במיוחד בין ארה"ב וסין על פסגת טבלת המדליות.
נכון לעכשיו האמריקאים והסינים צמודים בפסגה. עד כמה צמודים? מאוד. לכל מדינה יש 33 מדליות זהב, אך ארה"ב ניצבת בפסגה בשל שובר שוויון (יותר מדליות כסף). כידוע, בדירוג המדליות של הוועד האולימפי - הגורם המכריע הוא לפני הכול כמות מדליות הזהב. לפיכך, אם סין תסיים ולו עם מדליית זהב אחת יותר מארה"ב - היא תדורג מעליה בטבלת המדליות, בלי קשר לכך שלאמריקאים כמות כללית גדולה בהרבה של מדליות (111 מדליות בסך הכול לעומת 83 של סין נכון לעכשיו).
4 צפייה בגלריה
ביילס
ביילס
ארה"ב או סין - מי תזכה בבכורה?
(צילום: AFP ורויטרס)
שתי מעצמות הספורט הללו מובילות בפער עצום על יתר המדינות. אוסטרליה מדורגת שלישית עם 18 מדליות זהב, יפן עם 16 ולבריטניה ולצרפת המארחת 14 מדליות זהב כל-אחת.
כדי לנסות ולהעריך כיצד תיראה טבלת המדליות בסיום המשחקים, צריך לבחון אילו תחרויות נותרו היום ומחר - והאם ארה"ב או סין צפויות לזכות בהן במדליות זהב?
4 צפייה בגלריה
קייטי לדקי
קייטי לדקי
קייטי לדקי. אחראית לשתי מדליות זהב אמריקניות
(צילום: Adam Pretty/Getty Images)
בתחרויות האתלטיקה, ארה"ב יכולה לבנות על מדליות זהב בריצות השליחים 400x4 מ' לגברים ולנשים בהן היא שולטת באופן מסורתי. עוד ענף שבו האמריקאים חזקים ונותרו בו מדליות לחלק הוא היאבקות בסגנון חופשי. ארה"ב נחשבת כמצטיינת סדרתית בהיאבקות, בין השאר בגלל שילובו של הענף בליגות הקולג'ים והתיכונים במדינה.
בנוסף, האמריקאים יקוו למדליות זהב בענפים קבוצתיים, בעיקר כמובן בכדורסל. כבר הערב הדרים טים האמריקאית תגיע כפייבוריטית למשחק הגמר מול צרפת. בכדורסל נשים, האמריקאיות אפילו יותר דומיננטיות מאשר בגברים. הנבחרת שמחזיקה במאזן בלתי נתפס של 0:58 מאז אולימפיאדת אטלנטה, העפילה לגמר מול צרפת שייערך ביום ראשון - ורק סנסציה של ממש תמנע ממנה את הזהב. עוד ענף קבוצתי שבו לארה"ב יש סיכוי לזכות במדליית זהב עוד הערב הוא כדורגל נשים. האמריקאיות החזקות יגיעו כפייבוריטיות למשחק מול נבחרת ברזיל.
4 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס סטף קרי
לברון ג'יימס סטף קרי
לברון וסטף. יסדרו לארה"ב זהב בכדורסל?
(צילום: Aris MESSINIS / AFP)
סין יכולה לבנות על תחרות הרמת המשקולות, ענף שבו היא נחשבת למעצמה. נותרו עוד ארבע מדליות זהב לחלק בהרמת משקולות, אבל לפחות אחת מהן כמעט בוודאות לא תגיע לסין. לאשה טלחדזה הגיאורגי הוא הפייבוריט המובהק במשקל הכבד והזהב בקטגוריה שלו אמור לנחות בטיביליסי. אפרופו הרמת משקולות - ארה"ב שבעבר נחשבה לחלשה מאוד בענף הזה, רושמת במשחקים הללו הישגים מרשימים כולל מדליית זהב לאוליביה ריבס שניצחה בתחרות לנשים במשקל עד 71 ק"ג.
מדליית זהב שבה סין תזכה כמעט בוודאות היא בטניס שולחן קבוצתי לנשים. הנבחרת הסינית כבר העפילה לגמר ואמורה לנצח את השכנה יפן. בכך צפויה סין להשלים השתלטות על כל חמש מדליות הזהב שחולקו בטניס שולחן בפריז, אחרי שכבר זכו בארבע הראשונות (יחידים, יחידות, מעורב וקבוצתי גברים). בכלל, מדובר במדינה הכי דומיננטית אי פעם בענף אולימפי כלשהו: 36 מתוך 41 מדליות הזהב עד היום שייכות לה - 88 אחוז.
סין גם זכתה עד כה בכל שבע מדליות הזהב שחולקו בקפיצות למים, וסביר שתיקח גם את מדליית הזהב האחרונה שנותרה להעניק שם. בשחייה אמנותית, הדואט הסיני נראה מצוין ביום הפתיחה ומוביל את התחרות. לא מן הנמנע כי גם משם תגיע עוד מדליית זהב. לסין יש גם מתאגרפת מצוינת, לי שיאן, שהעפילה לגמר במשקל הכבד.
נראה שעד לסיום המשחקים צפויה עוד תחרות צמודה על פסגת טבלת המדליות וייתכן והיא תוכרע ממש בתחרויות האחרונות ביום האחרון.
4 צפייה בגלריה
קוואן הונגצ'אן. פנומנית
קוואן הונגצ'אן. פנומנית
הקופצת למים קוואן הונגצ'אן. שליטה בלעדית של סין בענף
(צילום: Manan VATSYAYANA / AFP)
סין סיימה רק פעם אחת בראש טבלת המדליות, באופן לא מפתיע זה קרה באולימפיאדה הביתית בבייג'ינג 2008. באולימפיאדה ההיא זכו הסינים ב-48 מדליות זהב לעומת 36 של האמריקאים. מאז ארה"ב עמדה בראש בסיום כל אולימפיאדה. בטוקיו התנהל קרב צמוד מאוד עם 39 מדליות זהב של ארה"ב לעומת 38 מדליות זהב של סין.