אחד הסיפורים הגדולים ביותר באולימפיאדה הנוכחית שייך ללא ספק לאיימן חליף. המתאגרפת האלג'יראית הבטיחה זכייה במדליה אולימפית לאחר שניצחה ברבע הגמר 0:5 את לוקה האמורי מהונגריה, אך הסערה סביבה היא מגדרית. חליף נכשלה בעבר בבדיקת טסטוסטרון, ויחד עם המראה החיצוני שלה ישנן לא מעט קריאות ברחבי העולם לא לאפשר לה להתמודד מול נשים. כעת, חליף הגיבה לראשונה כשהתראיינה לאתר הצרפתי SNTV.
"אני קוראת לאנשים בכל רחבי העולם, לכולם - אנא שמרו על הערכים האולימפיים", אמרה. "מה שעושים לי זו בריונות. אנא הימנעו מלעשות זאת לספורטאים בגלל שיש לזה השפעה קשה וחמורה. האמירות האלה יכולות לרסק רוח של ספורטאים ויוצרות הפרדות בין בני אדם".
1 צפייה בגלריה
אימאן חליף
אימאן חליף
"לא איכפת לי מה אנשים אומרים". איימן חליף
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
חליף סיפרה כי הסערה סביבה גרמה לה ללחץ גדול מאוד, וגם למשפחתה: "אני יוצרת קשר עם המשפחה שלי פעמיים בשבוע, אני מקווה שזה לא פגע בהם יותר מדי. הם דואגים לי. בעזרת האל, המשבר הזה ייגמר עם מדליית זהב, זו תהיה התגובה הטובה ביותר מצדי".
בנוגע לבדיקות הקשורות לרמת הטסטוסטרון בדם, חליף לא הסכימה לענות, אך כן בחרה להודות לוועד האולימפי העולמי: "אני יודעת שנעשה עמי צדק. אני שמחה מאוד על ההחלטה הזו כי היא מראה מה היא האמת".
"לא איכפת לי מה אנשים אומרים עליי", הוסיפה, "הגעתי לפה כדי לזכות במדליה. אני לא עוקבת אחרי הרשתות החברתיות, יש צוות שמונע מאיתנו לעשות את זה - במיוחד בזמן המשחקים האולימפיים. אני פה כדי להתחרות ולהשיג תוצאה טובה ואין לי ספק שאמשיך לעשות הכל כדי להיות טובה יותר ובעזרת האל זה יקרה. זו השאיפה שלי, כמו אצל כל ספורטאי אחר".
חליף הודתה שאחרי הניצחון על האמורי ברבע הגמר היא התקשתה להסתיר את רגשותיה לאור כל מה שקורה סביבה: "לא יכולתי לשלוט בעצמי. בכלל כל הבלגן התקשורתי והניצחון, זה היה ערבוב של שמחה, אבל גם כל מה שאומרים מאוד השפיע עליי. זה דבר ממש לא פשוט לעבור. זה פוגע בכבוד הבסיסי של בני אדם".
ראיון עם ד"ר ניצן גונן על מחלוקות לגבי זהותה המגדרית של המתאגרפת האלג'יראית באולימפיאדה
הוויכוח סביב השתתפותה של חליף באולימפיאדה החל לאחר שנפסלה מלהשתתף באליפות העולם בשנה שעברה בשל כישלון בבדיקות טסטוסטרון שנערכו לקביעת המגדר שלה. למרות זאת, הוועד האולימפי הבינלאומי קבע כי היא עומדת בקריטריונים להשתתפות באולימפיאדת פריז.
לאחר ניצחונה על אנג'לה קריני האיטלקייה אומאר קרמלב, נשיא התאחדות האיגרוף הבינלאומית (IBA), טען כי לאחר סדרת בדיקות DNA, ההתאחדות "חשפה ספורטאים שניסו לרמות את עמיתיהם והתחזו לנשים". לדבריו, הבדיקות "הוכיחו שיש להם כרומוזומי XY, ולכן הם הודרו מאירועי הספורט". מנגד, הוועד האולימפי של אלג'יריה גינה את ההתקפות על המתאגרפת שלהם וטען כי היא עומדת בכל הקריטריונים להשתתפות באולימפיאדה.
הוועד האולימפי הבינלאומי פירסם הודעה בתגובה לכך: "לכל אדם יש זכות לעסוק בספורט ללא אפליה. כל הספורטאים המשתתפים בטורניר האיגרוף של המשחקים האולימפיים עומדים בתקנות הזכאות והכניסה לתחרות, וכן בכל התקנות הרפואיות הרלוונטיות שנקבעו על ידי יחידת האיגרוף (PBU) של פריז 2024".