טקס הפתיחה של האולימפיאדה ייערך בעוד חמישה ימים וחלק מהספורטאים שייצגו את ישראל במשחקים בפריז ממשיכים לקבל איומים על חייהם.
אתמול (שבת), למשל, נשלח לנושא דגל ישראל בטקס הפתיחה, הג'ודוקא פיטר פלצ'יק, ולשחיין מירון חירותי מייל ובו "הזמנה" להלוויה של עצמם, עם מסרים מאיימים, רגע לפני שהם נוחתים בבירת צרפת. "אתה מוזמן להשתתף בהלוויה של מירון חרותי, מת ב-27 ביולי 2024", נכתב בהודעה המזעזעת, שנשלחה יחד עם לינק ובו "מיקום" לאירוע.
5 צפייה בגלריה
פלצ'יק
פלצ'יק
איומים על חייו. פלצ'יק
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
5 צפייה בגלריה
מירון חירותי
מירון חירותי
מייל מאיים. חרותי
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
האיום שנשלח למירון חירותי
האיום שנשלח למירון חירותי
האיום שנשלח, בין השאר, למירון חרותי
מדובר בהמשך ישיר לאיומים שנשלחו במיילים לספורטאים נוספים ואנשי משלחת בסוף השבוע האחרון לקראת הגעתם לאולימפיאדה. אחרי בדיקה של גורמי ביטחון, התברר כי מדובר בבוט ולא בארגון או קבוצה מאורגנת שאמורים לסכן את חברי המשלחת.
במיילים נוספים שנשלחו לספורטאים נכתב, בין השאר: "ארגון ההגנה העממית מודיע כי בכוונתו לפגוע בכל נוכחות ישראלית באולימפיאדה. הלובי היהודי ששולט בפרלמנט הצרפתי, לא יקבע דבר יותר. גורלם של הציונים יהיה כגורלם של הפלסטינים בעזה אם הציונים ימשיכו להלך אימים על כולם".
תנו לנו לשמוח: הנבחרת האולימפית המריאה לפריז
(באדיבות ONE)
"לפיכך, אינך מוזמן לפריז 2024. אם תגיע, קח בחשבון שבכוונתו לשחזר את אירועי טבח מינכן 1972. תהיה בכוננות פגיעה בכל רגע - בשדה התעופה, במלון וברחובות, ששייכים אך ורק לנו. גם גל המעצרים נגד חברי הארגון שלנו לא ימנע בעדנו לעמוד בתוכניות שלנו, גם זה לא יציל אותך. היכונו לאינתיפאדה".
מהוועד האולימפי נמסר בתגובה בשבת האחרונה כי "משלחת ישראל למשחקים האולימפיים ערוכה בכל המישורים. אנו מודעים לרגישות בימים אלו ובכלל, ולכן פועלים על-פי תכנית עבודה מסודרת להופעה ספורטיבית המקצוענית והנחושה ביותר בראש גאה, אך במקביל עם כל סידורי הביטחון הנדרשים".
5 צפייה בגלריה
השוטרים ברחבי פריז
השוטרים ברחבי פריז
השוטרים ברחבי פריז
(צילום: Maja Hitij/Getty Images)
"אנו מלווים בצורה הדוקה על-ידי גורמי הביטחון וכל ספורטאי ואנשי המשלחת מתודרכים ומוקפים בכל שכבות האבטחה הנדרשות. אכן חלק מחברי המשלחת קיבלו מיילים של ניסיונות הטרלה בימים האחרונים. הנושא הועבר לטיפול הגורמים המתאימים. ככל שיפעלו בדרכים לא ספורטיביות ומגונות כך המשלחת הישראלית תגיע עם יותר מוטיבציה ויותר חזקה".

"מבצע פריז": גם השב"כ מוכן

לראשונה בתולדות המדינה, ישראל תופיע במשחקים האולימפיים בעודה שקועה בלחימה במספר חזיתות, לכן גם הרגישות הרבה. הספורטאים שלנו יהיה המאובטחים ביותר מבין המשלחות בצרפת, עם מספר שיא של מאבטחי שב"כ. מדובר בתקציב הגבוה ביותר שהוקצה אי פעם לצורכי אבטחה של נציגות ספורט ישראלית בחו"ל, כולל אמצעים טכנולוגיים שמעולם לא השתמשו בהם באירועים מהסוג הזה.
5 צפייה בגלריה
מספר שיא של מאבטחי שב"כ יהיו בזמן האולימפיאדה
מספר שיא של מאבטחי שב"כ יהיו בזמן האולימפיאדה
מספר שיא של מאבטחי שב"כ יהיו בזמן האולימפיאדה
(צילום ארכיון: פרטי)
האחראי על תקצוב האבטחה של המשלחות הישראליות הוא משרד התרבות והספורט. אם במשחקים בריו ובטוקיו תקציב האבטחה היה 4.3 מיליון שקל, הפעם החליט השר מיקי זוהר להגדיל אותו בעשרות אחוזים, והוא יעמוד על יותר מ-7 מיליון שקל.
מי שאמונה על הפרויקט המורכב היא יחידה 730 של שב"כ לאבטחת אישים ומשלחות. צריך לזכור שהאפיון של המשחקים בפריז מצריך לא מעט יצירתיות מצד גורמי הביטחון, מאחר שאחת ההחלטות של הוועדה המארגנת הייתה להנגיש את המשחקים לכמה שיותר אנשים. זה אומר, בין היתר, לקיים תחרויות באתרים תיירותיים מרכזיים ופתוחים לקהל, כמו תחת מגדל האייפל והקונקורד, או לערוך את טקס הפתיחה בנהר הסן עם הצגת המשלחות על סירות שישוטו תחת הגשרים השונים בעיר.
גם בוועד האולימפי מודעים לכך שמדובר במשחקים הראשונים הנערכים בזמן מלחמה בישראל, מה שמצריך היערכות רחבה ושונה בפרמטרים מהסיבות המובנות. הוועד האולימפי הישראלי נמצא בקשר על בסיס יומי עם מקבילו הבינלאומי, המשטרה הצרפתית, עיריית פריז, הוועדה המארגנת ויחידה 730.
הספורטאים הישראלים הונחו, בין היתר, להישאר לא יותר מ-48 שעות אחרי התחרות שלהם בכפר האולימפי, ולשוב מיד לאחר מכן ארצה בשל הסיכונים הגדולים. הדגלים הישראליים לא יוסרו מהמדים, ואנשי המשלחת קיבלו הוראה מפורשת לא להיגרר לכל סוג של פרובוקציה מצד ספורטאים אחרים או קהל.