שלוש שנים של קמפיין, שכלל בתוכו מספר הישגים יוצאי דופן, יגיעו בשבת הקרובה ובשבוע הבא לרגע האמת – התחרות האולימפית בג'ודו בהשתתפות 12 ג'ודוקא ישראלים ונבחרת קבוצתית.
אתמול (חמישי) נערכה הגרלת התחרות כשלאחריה כבר ניתן להעריך באופן רציני יותר את סיכוייהם של הישראלים לחזור מפריז עם מדליות. לפני ההגרלה וגם לאחריה ברור כי מעל כולן בנבחרת ניצבות ענבר לניר, אלופת העולם ב-2023, ורז הרשקו, אלופת אירופה המכהנת, שתי המועמדות הרציניות ביותר של ישראל למדליה. יתר הג'ודוקא ינסו להתעלות ולהפתיע בענף שבו מדי תחרות גדולה מתחוללות הפתעות.
10 צפייה בגלריה
ענבר לניר, שגיא מוקי ורז הרשקו
ענבר לניר, שגיא מוקי ורז הרשקו
מה הסיכויים למדליה? לניר, מוקי והרשקו
(צילום עוז מועלם , Damir SENCAR / AFP)
רגע לפני שתישמע קריאת האג'ימה הראשונה על המזרן בפריז והתחרות תצא לדרך, ניתחנו עבורכם את יום הקרבות המצפה לכל אחד מהג'ודוקא הישראלים – ואת הסיכויים שלהם לסיים את היום הזה על הפודיום.

הפייבוריטיות

ענבר לניר (עד 78 ק"ג, 1.8)
הדבר החשוב ביותר עבור לניר בהגרלה היה לא לקבל בשלב מוקדם מדי את מיירה אגיאר, ג'ודוקא ברזילאית מעולה, שזכתה במדליות ארד בשלוש האולימפיאדות האחרונות. במובן הזה, לניר לא יכלה לבקש תוצאה טובה יותר – לא רק שאגיאר שובצה לצד שני של ההגרלה, משמע תוכל לפגוש אותה רק בקרב על מדליה, אלא שהיא הוגרלה בקרב הראשון מול אליס בלאנדי האיטלקייה, אולי המועמדת הבולטת ביותר למדליית זהב. זהו קרב ברמה של גמר, שייערך כבר בסיבוב השני של התחרות. אחת משתי הג'ודוקא המצוינות הללו תיפרד מהתחרות עוד בשעות הצהריים המוקדמות.
10 צפייה בגלריה
לניר
לניר
שוב תחייך? לניר
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
הבעיה של לניר אינה בהגרלה, אלא במה שהיה ידוע עוד לפניה. היא תגיע לתחרות האולימפית כמדורגת 3 וצפויה לפגוש ברבע הגמר את המדורגת 6 חוסיה סטינהאוס ההולנדית. זהו קרב מאוד לא נוח. מעבר להיותה ג'ודוקא חזקה ומנוסה מאוד, בעלת שלוש מדליות אישיות מאליפות העולם – סטינהאוס מחזיקה במאזן 0:3 מול לניר, כולל ניצחון בגראנד סלאם פריז השנה.
הפסד לסטינהאוס יציב את לניר בעמדה לא נוחה, שכן יריבתה בבית הניחומים תהיה המפסידה ברבע הגמר שעשוי להיות בין אנה מריה וגנר הגרמנייה, אלופת העולם המכהנת ומדליסטית הארד מטוקיו וריקה טקאיאמה, נציגתה של מעצמת הג'ודו היפנית. הנקודה חיובית: לניר כבר ניצחה בעבר את שתיהן. עוד לפני רבע הגמר הצפוי, לניר תפתח את התחרות ככל הנראה בקרב מול חוסלן אוטגונביאר, ג'ודוקא צעירה (19) ממונגוליה שתצטרך לעבור קודם יריבה מאקוודור. השתיים טרם נפגשו, אך ברור שלניר תגיע לקרב הזה כפייבוריטית.
רז הרשקו (מעל 78 ק"ג, 2.8)
מי שמסתמנת כמועמדת הבולטת ביותר למדליה אולימפית ישראלית בג'ודו קיבלה הגרלה סבירה. הדבר החשוב ביותר מבחינתה הוא שהאלופה האולימפית המכהנת אקירה סונה היפנית המגיעה לתחרות כלא מדורגת – ויכלה להיות מוגרלת נגדה כבר בשלב מוקדם - תוכל לפגוש אותה רק בחצי הגמר (או בבית הניחומים בקונסטלציה פחות סבירה).
הרשקו תפתח את התחרות מול המנצחת בקרב בין מריט קמפס (הולנד) וחריסטינה הומאן (אוקראינה). סביר שזו תהיה ההולנדית. השתיים נפגשו רק פעם אחת ב-2022 והרשקו ניצחה. זו אינה יריבה קלה מאוד לקרב ראשון, אבל הרשקו יכולה ואמורה לנצח.
בין האפשרויות ליריבה של הרשקו ברבע הגמר נמצאת אידאליס אורטיס הקובנית, אחת הג'ודוקא הכי מעוטרות במשקל הזה. אורטיס בת ה-34 זכתה במדליות בארבע האולימפיאדות האחרונות, זהב בלונדון, כסף בריו ובטוקיו וארד בבייג'ינג. למרות הרקורד המרשים הזה, אין סיבה לבהלה. מי שצפה באורטיס בקמפיין הנוכחי יודע כי היא נמצאת הרחק מעבר לשיאה. הרשקו כבר ניצחה אותה לפני שנתיים ומסוגלת לעשות זאת שוב.
10 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
הגרלה סבירה. רז הרשקו
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
אם הרשקו תעפיל לחצי הגמר, היריבה שלה עשויה להיות האלופה האולימפית סונה. מדובר ביריבה בעייתית עבורה. בניגוד לרוב היריבות גדולות הממדים במשקל, מולן הרשקו נהנית מיתרון של מהירות וזריזות, סונה מזכירה יותר את הישראלית בגודלה הפיזי – ובקרבות הקודמים ביניהן ניטרלה אותה וניצחה פעמיים. עם זאת, כלל לא בטוח שסונה אכן תעפיל לחצי הגמר. סונה הציגה כושר בינוני למדי השנה וצפויה לה דרך קשה ככל הנראה עם קרבות מול שיאן שו הסינית וקיירה אוזדמיר הטורקייה. הדחה מוקדמת של סונה תהווה כמובן חדשות מצוינות עבור הרשקו.
אם הרשקו תתקדם לגמר, היריבה שלה שם צפויה להיות רומן דיקו הצרפתייה, ג'ודוקא שנמצאת כיום בליגה אחרת מהיתר – וכשמוסיפים לכך את היתרון הביתי, ברור כי היא פייבוריטית מובהקת לזהב. הרשקו טרם ניצחה אותה. קשה עוד להעריך מי תהיה יריבה של הרשקו במקרה שתתמודד על הארד, אבל אופציה אפשרית היא קים האיון הקוריאנית, יריבה חזקה אבל כזו שהרשקו כבר ניצחה.

יתר הישראלים

שירה ראשוני (עד 48 ק"ג, 27.7) – ראשוני בת ה-33, הג'ודוקא הוותיקה ביותר בנבחרת, תפתח את האולימפיאדה השלישית שלה בקרב קשה מאוד מול אביבה אבוז'קינובה, המדורגת שלישית בתחרות ופעמיים מדליסטית ארד באליפות העולם. עם זאת, מוקדם להרים ידיים. המאזן הפנימי ביניהן עומד על 2:2, כולל ניצחון של ראשוני ב-2022. אם הישראלית תפתיע, היא תעמיד את עצמה בעמדה מצוינת להעפיל לפחות לרבע הגמר.
10 צפייה בגלריה
שירה ראשוני
שירה ראשוני
תנסה להפתיע. שירה ראשוני
(צילום: רויטרס)
גפן פרימו (עד 52 ק"ג, 28.7) – החדשות המצוינות מבחינת פרימו הן שהיא נמנעה מהגרלה מול אוטה אבה היפנית, האלופה האולימפית המכהנת והמועמדת הברורה למדליית זהב נוספת. פרימו שמגיעה לתחרות כמדורגת שביעית, תפתח בקרב מול ירין ג'ונג, ג'ודוקא קוריאנית שהיא ניצחה בכל שלוש הקרבות ביניהן.
אם פרימו תנצח גם הפעם, יריבתה הבאה תהיה כנראה בינטה אנדייה, ג'ודוקא צעירה משווייץ, מדורגת 16 בעולם. מדובר ביריבה מוכשרת שיכולה להוות סכנה, אבל פרימו כבר ניצחה אותה בשנה שעברה – וצריכה לנצח אותה גם בבמה האולימפית. רבע הגמר, אם וכאשר, הוא כבר סיפור אחר לגמרי. שם אמורה לחכות לפרימו דיסטריה קרסניצ'י הקוסוברית, האלופה האולימפית במשקל הנמוך יותר ואלופת אירופה המכהנת. היא ניצחה את פרימו בכל שלושת המפגשים ביניהן.
10 צפייה בגלריה
גפן פרימו
גפן פרימו
יכולה לחלום על רבע הגמר, לפחות. גפן פרימו
(צילום: עוז מועלם)
אם פרימו תפסיד לקוסוברית החזקה גם הפעם, היא תנשור לבית הניחומים ושם היא עשויה לפגוש את רקה פאפ ההונגרייה, ג'ודוקא חזקה שמחזיקה במאזן 1:3 מולה (אם כי דווקא פרימו ניצחה בקרב האחרון, בשנה שעברה) או את אודט ג'יופרידה האיטלקייה, ג'ודוקא מעולה שזכתה בשתי מדליות אולימפיות וניצחה את פרימו בשישה מתוך שבעה מפגשים.
תמנע נלסון לוי (עד 57 ק"ג, 29.7) – אלופת אירופה ב-2022 תפתח בקרב לא קל בכלל מול קאיה קאיזר, ג'ודוקא סלובנית עיקשת וטקטית מאוד. השתיים מכירות זו את זו מצוין ונפגשו כבר שמונה פעמים כשהמאזן עומד על 4:4, אבל הסלובנית ניצחה בשלושה מארבעת הקרבות האחרונים. אם נלסון לוי תחלוף על פני המשוכה הלא קלה הזו, תחכה לה יריבה חזקה מאוד, מימי הו, אלופת העולם המכהנת מקוריאה. הקרב היחיד ביניהן בעבר הסתיים בניצחון של הקוריאנית.
10 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי
תמנע נלסון לוי
תפתח בקרב לא קל. תמנע נלסון לוי
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
גילי שריר (עד 63 ק"ג, 30.7) – שריר, שהחמיצה ממש בישורת האחרונה הזדמנות להגיע לאולימפיאדה כמדורגת, קיבלה את ההגרלה הקשה ביותר מבין כלל נבחרת הג'ודו. כבר בקרב הראשון היא תפגוש את קלריס אגבייננו הצרפתייה, האלופה האולימפית המכהנת ומי שזכורה לנו מצמד הקרבות שלה בגמר אליפות העולם מול ירדן ג'רבי. אגבייננו, שהפכה לאמא במהלך הקמפיין הזה, היא אמנם כבר לא שליטה בלעדית של המשקל כפי שהייתה בעבר, אבל ברור כי ניצחון של שריר עליה ועל הקהל הרב שידחוף אותה יהווה סנסציה של ממש.
10 צפייה בגלריה
גילי שריר
גילי שריר
קיבלה את ההגרלה הקשה ביותר. גילי שריר
(צילום: איגוד הג'ודו בישראל)
מאיה גושן (עד 70 ק"ג, 31.7) – גושן תפתח את יום הקרבות שלה מול פידן אוגל הטורקייה, סגנית אלופת העולם לנוער ב-2022. השתיים לא נפגשו מעולם ולפחות על הנייר זהו קרב שגושן מסוגלת לנצח. היריבה הבאה כבר תהיה קשה ביותר, מארי איב-גאייה הצרפתייה, אלופת העולם ב-2019 ואחת המועמדות לפודיום בפריז.
ים וולצ'ק (עד 60 ק"ג, 27.7) – הג'ודוקא הכי צעיר בנבחרת (21) יפתח בקרב נוח יחסית מול ארנולד קיסוקה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. לקיסוקה אין הישגים משמעותיים בסבב ו-וולצ'ק צריך לנצח אותו. הקרב הבא כבר יהיה משימה קשה ביותר – גיורגי סרדלשווילי, עילוי גיאורגי בן 21 שזכה השנה באליפות העולם. נקודת האור? וולצ'ק ניצח אותו השנה (והפסיד בשני הקרבות הקודמים ביניהם).
ברוך שמאילוב (עד 66 ק"ג, 28.7) – מאז חזרתו מהשעיה שספג בגלל אי דיווח על מקום הימצאו, שמאילוב הציג כושר מעודד ויקווה להגיע לשיאו בפריז. שמאילוב צפוי להתחיל את היום הקרבות בקרב מול בנצ'ה פונגראץ' ההונגרי, מדליסט ארד מאליפות אירופה בשנה שעברה. השניים טרם נפגשו, אך שמאילוב מנוסה וחזק ממנו על הנייר.
10 צפייה בגלריה
שמאילוב עם המדלייה
שמאילוב עם המדלייה
יקווה להגיע בשיאו. ברוך שמאילוב
(צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הג'ודו)
הקרב הבא כבר יהיה קשה יותר, נורלי אמומאלי מטג'יקיסטן, מדורג 7 בעולם ואלוף גראנד סלאם טשקנט השנה, שם ניצח בגמר את... שמאילוב, בקרב היחיד ביניהם עד כה. אם שמאילוב יצליח לגמול לאמומאלי, יריבו ברבע הגמר כבר יהיה בגדר משימה כמעט בלתי אפשרית, היפומי אבה, האלוף האולימפי המכהן במשקל הזה, אחיה של אוטה שהוזכרה במשקל של גפן פרימו, ופייבוריט מובהק לזהב נוסף. הפסד צפוי לאבה ישלח אותו לבית הניחומים שם הוא יכול לפגוש יריבים כמו מתאו פיראס האיטלקי או דניס ויירו המולדובי, שניהם משוכות עבירות מבחינתו.
טוהר בוטבול (עד 73 ק"ג, 29.7) – ההגרלה קבעה כי בוטבול עשוי להיגרר בעל כורחו אל כותרות פוליטיות, שכן ספק אם יריבו האלג'יראי מסעוד רדואן דריס כלל יופיע לקרב מולו, או שמא יחרים את ההתמודדות כפי שנהגו בעבר ספורטאים ממדינתו. אם בוטבול יעפיל לקרב השני בין אם בניצחון רגיל או בניצחון טכני, הוא צפוי לקרב קשה מאוד מול אלוף העולם הידייט היידארוב האזרי שמחזיק במאזן מושלם מולו.
10 צפייה בגלריה
טוהר בוטבול
טוהר בוטבול
טוהר בוטבול. צפוי להיקלע לסערה פוליטית
(צילום: אורן אהרוני)
שגיא מוקי (עד 81 ק"ג, 30.7) – הקמפיין של אלוף העולם ב-2019 לא היה טוב ברובו, עם יותר אכזבות ממדליות. מוקי שיקווה להתאושש דווקא באירוע השיא יפתח מול טימו קוואליוס הגרמני, ג'ודוקא לא רע אך לא אחד שנמנה על הצמרת העולמית הגבוהה. הגרמני ניצח בקרב היחיד ביניהם ב-2022. אם מוקי ינצח את הגרמני, הוא יפגוש כנראה את ג'ונוואן לי, ג'ודוקא צעיר ומצוין המדורג 3 בעולם. מאזן הקרבות ביניהם עומד על 1:2 לטובת הקוריאני.
פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג, 1.8) – פלצ'יק, המדורג 11 בתחרות, סבל מפציעה השנה ורושם עד כה 2024 לא מוצלחת במיוחד עם מדליית ארד אחת בלבד בסבב. הוא יפתח את התחרות מול המדורג עשירי, גונצ'יגסורן באטחויאג ממונגוליה. מונגולים הם אף פעם לא יריבים קלים – ומול היריב הספציפי הזה פלצ'יק מחזיק במאזן 1:2.
אם ינצח את המונגולי, הוא יפגוש בשמינית הגמר יריב צרפתי או יריב טג'יקיסטני, שניהם לא מהצמרת העולמית - ואת שניהם פלצ'יק צריך לנצח. רבע הגמר, אם וכאשר, צפוי להיות מול אלוף העולם והמדורג ראשון בעולם זלים קוסטוייב האזרי. המאזן ביניהם הוא 2:2, אך הניצחון האחרון של פלצ'יק היה ב-2018, בעוד קוסטוייב ניצח אותו ב-2023 וב-2024. אם יפסיד ויירד לבית הניחומים הוא עשוי לפגוש שם יריב חזק מאוד כמו מוזפרבק טורבוייב האוזבקי, מיכאל קורל ההולנדי או בסבירות מעט נמוכה יותר תומא ניקיפורוב הבלגי.
10 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
רושם עד כה 2024 לא מוצלחת במיוחד. פלצ'יק
(צילום: באדיבות הוועד האולימפי)

הנבחרת תשלם את המחיר

הנבחרת הקבוצתית (3.8) – הנבחרת, שסיפקה את הרגע הישראלי המוצלח ביותר בתחרויות הג'ודו בטוקיו כשזכתה במדליית ארד, תשלם מחיר כבד על כך שמיעטה מאוד להתחרות בשלוש השנים האחרונות. הנבחרת לא צברה מספיק נקודות כדי להגיע לפריז כמדורגת ולהימנע ממפגשים מול המדורגות האחרות בשלבים מוקדמים.
הנבחרת תפתח את התחרות מול נבחרת מונגוליה, יריבה קשה אבל כזו שישראל מסוגלת לנצח. הבעיה היא שהיריבה הבאה תהיה המארחת ומי שניצחה בתחרות הקבוצתית בטוקיו, נבחרת צרפת. ישראל אמנם הייתה קרובה להדהים את צרפת בתחרות הקבוצתית בטוקיו, אך ספק עצום אם תרחיש כזה יכול לחזור גם הפעם. עם כוכבים כמו טדי רינר, רומן דיקו, מארי איב גאייה וגם קלריס אגבייננו שיכולה להשתלב ועם יתרון הביתיות, קשה לראות כיצד ישראל תנצח את צרפת – ולכן הסיכויים למדליה בתחרות הקבוצתית הפעם הם אפסיים.
הפגנה פרו פלסטינית בכיכר הרפובליקה בפריז
( צילום: עוז מועלם)