האווירה האנטי־ישראלית ברחבי העולם מאז פרוץ המלחמה בעזה וההפגנות העוינות ששוטפות את אירופה, מעמידות לא מעט אתגרים בכל הקשור לאבטחת המשלחת כחול־לבן לאולימפיאדת פריז.
לראשונה בתולדות המדינה, ישראל תופיע במשחקים האולימפיים בעודה שקועה בלחימה במספר חזיתות, לכן גם הרגישות הרבה. הספורטאים שלנו יהיה המאובטחים ביותר מבין המשלחות בצרפת, עם מספר שיא של מאבטחי שב"כ. מדובר בתקציב הגבוה ביותר שהוקצה אי פעם לצורכי אבטחה של נציגות ספורט ישראלית בחו"ל, כולל אמצעים טכנולוגיים שמעולם לא השתמשו בהם באירועים מהסוג הזה.
4 צפייה בגלריה
תקציב האבטחה: יותר מ-7 מיליון שקל
תקציב האבטחה: יותר מ-7 מיליון שקל
תקציב האבטחה: יותר מ-7 מיליון שקל
(צילום: ירון ברנר)
האחראי על תקצוב האבטחה של המשלחות הישראליות הוא משרד התרבות והספורט. אם במשחקים בריו ובטוקיו תקציב האבטחה היה 4.3 מיליון שקל, הפעם החליט השר מיקי זוהר להגדיל אותו בעשרות אחוזים, והוא יעמוד על יותר מ־7 מיליון שקל.
מי שאמונה על הפרויקט המורכב היא יחידה 730 של שב"כ לאבטחת אישים ומשלחות. צריך לזכור שהאפיון של המשחקים בפריז מצריך לא מעט יצירתיות מצד גורמי הביטחון, מאחר שאחת ההחלטות של הוועדה המארגנת הייתה להנגיש את המשחקים לכמה שיותר אנשים. זה אומר, בין היתר, לקיים תחרויות באתרים תיירותיים מרכזיים ופתוחים לקהל, כמו תחת מגדל האייפל והקונקורד, או לערוך את טקס הפתיחה בעוד 12 ימים בנהר הסן עם הצגת המשלחות על סירות שישוטו תחת הגשרים השונים בעיר.
אתגר נוסף יהיה אבטחת כפר השיט האולימפי במרסיי, עיר עם ריכוז אוכלוסייה מוסלמית גדול, כמו גם נבחרת הכדורגל שאמנם תשהה בשני המשחקים הראשונים בכפר האולימפי המאובטח, אך תצטרך להגיע בהמשך לעיר נאנט.
4 צפייה בגלריה
דור תורג'מן
דור תורג'מן
נבחרת הכדורגל תשחק גם בנאנט. חלוץ הנבחרת דור תורג'מן
(באדיבות אסי קופר, ההתאחדות לכדורגל)

רחפנים מעל נהר הסן

מבצע האבטחה המסובך, בטח לאור המצב הנפיץ בגבולות ישראל, העסיק לא מעט את בכירי שב"כ טרם היציאה לצרפת. בארגון בנו מודלים, ערכו תרגולים ייעודיים והתכוננו לכל תרחיש שעלול להתעורר. האימונים כללו שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שאיפשרו הדמיה של המתקנים, של הכפר האולימפי ושל הבניין המבודד שהוקצה לטובת אירוח המשלחת הישראלית.
כוחות אבטחה מיוחדים תירגלו במתחם ביטחוני של שב"כ אירועי שגרה וחירום כאילו הם ממש בשטח פריז. "מדובר בפרויקט אבטחה מורכב עם תכנון מבצעי מדוקדק שנמשך יותר משנתיים", סיפר גורם ביטחוני.
אחד האתגרים הגדולים ביותר של שירות הביטחון הכללי יהיה בטקס הפתיחה, שמראש הוגבל על ידי הוועדה המארגנת בכל הקשור לכמות אנשי הצוות של המשלחות. כדי לא ליצור פחד הוחלט אמנם שכל ספורטאי שיהיה זמין לטקס הפתיחה, כלומר מי שלא מתחרה למחרת, יורשה להשתתף, אך מדובר במספר נמוך יחסית. בכל מקרה, רחפנים מיוחדים יחוגו מעל הסן לאורך האירוע שבו ישתתפו מאות אלפי אנשים.
4 צפייה בגלריה
 נהר הסן
 נהר הסן
רחפנים מיוחדים יחוגו מעל הסן
(צילום: aja Hitij/Getty Images)
"באבטחת המשלחת משולבות מערכות טכנולוגיות מתקדמות – בהן מערכות הגנה, מערכות סייבר ומערכות גילוי חכמות", אישר גורם ביטחוני.
טקס הפתיחה יתקיים בשעות הערב, במשט ייקחו חלק עשרות סירות מעשרות מדינות ובהשתתפות ראשי מדינות. יחידת האבטחה הממלכתית בשב"כ התנסתה רק לאחרונה במבצע גדול ומורכב עם פרופיל תקשורתי גבוה בזמן מלחמה, כאשר ליוותה בהצלחה את המשלחת הישראלית לאירוויזיון שהתקיים במאלמו, שוודיה. הנחת העבודה בקרב גורמי הביטחון היא שגם באולימפיאדה תהיה מוטיבציה לנסות לייצר פרובוקציות אנטי־ישראליות.

חמ"ל מודיעין

השר זוהר ביקר בחודש שעבר יחד עם נציגי הוועד האולימפי במתקן האימונים של שב"כ, שם הוצגו תרחישים אפשריים ומענים של צוותי האבטחה. טרם מבצע האבטחה ובמהלכו מתקיים קשר רציף עם הכוחות המקומיים בצרפת אשר עובדים בשיתוף פעולה מלא עם שב"כ ומעניקים מעטפת הרמטית למשלחת ולכוחות האבטחה הישראליים. כמו כן, מתקיים ליווי של קהילת המודיעין על זרועותיה השונות, בארץ ובחו"ל.
"היחידה לאבטחת אישים ניצבת בפני משימה לאומית - לאפשר את הצלחת המשלחת ולהביאה בבטחה להישגים בספורט", הוסיף הגורם הביטחוני. "שיתוף הפעולה עם משרד הספורט והתרבות, השר מיקי זוהר והוועד האולימפי הוא מצוין. הם מבינים את החשיבות ונרתמו באופן מלא, הן מבחינה תקציבית והן במענה לדרישות האבטחה".
כאמור, העבודות על מבצע האבטחה החלו עוד הרבה לפני 7 באוקטובר. בפברואר 2022 הוקמה באגף האבטחה בשב"כ מינהלת תכנון וביצוע לצורך המשימה. בכוח המיוחד נכללים אנשי ביטחון בכל קשת המקצועות - סריקות נגד חבלה, בידוק, טכנולוגיה ומבצעים.
אבטחת האולימפיאדה מתחלקת לשני חלקים - המשחקים האולימפיים ולאחריהם המשחקים הפראלימפיים. מדובר בפריסה רחבה של עשרות אנשי אבטחה ישראלים במספר אתרים שבהם יתקיימו התחרויות ובכפר האולימפי. זהו מבצע אבטחה סופר רגיש בתקופה שבה האנטישמיות בעולם גוברת, וקיימת רמת איום גבוהה ליהודים, בדגש על ישראלים. במדינות רבות, בעיקר באירופה ובארה"ב, מתקיימות הפגנות המוניות, עימותים באוניברסיטאות, אירועים נקודתיים, תקיפות ממוקדות ועוד. בצרפת יש את הקהילה היהודית הגדולה באירופה, שנגדה בוצעו מספר תקיפות אנטישמיות השנה, ביניהן הצתת בית כנסת ברואן ופריצת מפגינים לאירוע הסוכנות בליון.
4 צפייה בגלריה
מספר שיא של מאבטחים וכוחות מיוחדים
מספר שיא של מאבטחים וכוחות מיוחדים
מספר שיא של מאבטחים וכוחות מיוחדים

לא חוסכים במשאבים

השר זוהר הודיע כי יש תקציב פתוח לאבטחת המשלחת הישראלית, כולל הגדלתו בהתאם לצרכים, מה שאיפשר לשב"כ לקבל אור ירוק להשתמש בכל האמצעים הנדרשים לשמירה על ביטחונם של כולם. השר ערך בחודשים האחרונים סדרת ישיבות ופגישות מקצועיות עם ראש השב"כ רונן בר, ראשי אגף האבטחה בארגון ומנהל אגף הביטחון במשרד התרבות והספורט, בהן עודכן על ההיערכות המיוחדת.
נעשים על ידי הגורמים השונים מאמצים לשמור על איזון בין צורכי הביטחון לבין חוויית הספורטאים במשחקים האולימפיים, והכל נעשה בשיתוף עם שירות הביטחון הצרפתי האמון על האבטחה הכוללת במשחקים בפריז. "העלינו את תקציב האבטחה של המשחקים האולימפיים והפראלימפיים ביותר מ־50 אחוז, ואנחנו עומדים לרשות השב"כ עם כל תקציב שנדרש כדי להבטיח את ביטחונן של המשלחות", אמר זוהר.

הגבלות נוקשות

גם בוועד האולימפי מודעים לכך שמדובר במשחקים הראשונים הנערכים בזמן מלחמה בישראל, מה שמצריך היערכות רחבה ושונה בפרמטרים מהסיבות המובנות. הוועד האולימפי הישראלי נמצא בקשר על בסיס יומי עם מקבילו הבינלאומי, המשטרה הצרפתית, עיריית פריז, הוועדה המארגנת ויחידה 730.
הספורטאים הישראלים הונחו, בין היתר, להישאר לא יותר מ־48 שעות אחרי התחרות שלהם בכפר האולימפי, ולשוב מיד לאחר מכן ארצה בשל הסיכונים הגדולים. הדגלים הישראליים לא יוסרו מהמדים, ואנשי המשלחת קיבלו הוראה מפורשת לא להיגרר לכל סוג של פרובוקציה מצד ספורטאים אחרים או קהל.