הסיפור של המתאגרפת אימאן חליף, שזכתה במדליית הזהב (עד 66 ק"ג) באולימפיאדת פריז, חרג מגבולות הספורט. הניצחון של האלג'יראית בשמינית הגמר על אנג'לה קריני האיטלקייה, שפרשה אחרי 46 שניות בלבד, יצר מהר מאוד מסע השמצה נגדה ברשתות החברתיות שהטילו ספק בזהותה המינית.
בעקבות זאת, הרגע שבו עלתה חליף על הפודיום, אחרי שניצחה 0:5 את יאנג ליו הסינית, הפך גם לחגיגה של מנהיגי השמאל בצרפת, שראו בזכייה שלה "ניצחון על הביקורת הפשיסטית". אבל המתאגרפת לא מסתפקת בניצחון בזירה, ובהודעה רשמית לתקשורת בישרה כי הגישה תלונה רשמית בצרפת בגין "הטרדה והתעללות" ברשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
הגיעה לפריז כדמות אלמונית - ועוררה מיד סערה. חליף
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
כתבת וידאו על אימאן חליף
(צילום: עוז מועלם)
האלג'יראית בת ה-25 הגיעה לפריז כדמות אלמונית מחוץ לעולם האִגרוף לנשים, והפכה בן-רגע לשם מדובר בכל העולם - ולא באופן שבו קיוותה. הניצחון המוחץ בשמינית הגמר, ותגובה אמוציונלית של המפסידה, שפרצה בבכי וסירבה ללחוץ את ידה, נתנו את האות לתחילתה של סערה. אנשים שלא צפו בקרב בזירה מעולם, ולא לקחו אף קורס בביולוגיה באקדמיה, הפכו למומחים מטעם עצמם לענייני אגרוף ומגדר גם יחד.
הסיבה לסערה סביב חליף נעוצה בבדיקת מגדר שבה נכשלה לכאורה בשנה שעברה. על פי האיגוד הבינלאומי (IBA), הבדיקה שנערכה לחליף ולמתאגרפת לין יו-טינג מטייוואן קבעה כי הן גברים מבחינה ביולוגית, בגלל רמות גבוהות של ההורמון הגברי טסטוסטרון שנמצאו בדמן. עם זאת, האיגוד מעולם לא הציג את ממצאי הבדיקה. דובר האיגוד שינה מעט את הגרסה השבוע, כאשר אמר כי הבעיה הייתה "כרומוזומים מסוימים שנמצאו בבדיקה", בעוד חליף טענה לאורך כל הדרך כי הבדיקה הייתה מזויפת.
2 צפייה בגלריה
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
"קרב חדש: על צדק וכבוד". חליף
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
כאן ראוי לציין כי האיגוד הבינלאומי מתנהל כבר שנים באופן מפוקפק, ומתמודד עם טענות רבות על שחיתות. העומד בראשו הוא רוסי שמקדם את הקו הלאומי והלעומתי נגד הוועד האולימפי הבינלאומי, בגלל ההשעיה של רוסיה מהאולימפיאדה על רקע המלחמה באוקראינה. יש מי שטוען כי חליף בכלל סומנה על ידי האיגוד הבינלאומי רק בגלל שהעזה לנצח יריבה רוסייה. בגלל המשבר ביחסים עם ה־IBA, הוועד האולימפי הבינלאומי לקח על עצמו את ארגון הטורניר בפריז, והוא מבצע בדיקות בצורה שונה – כך שחליף ולין הורשו להתחרות בפריז.
את המגיבים ברשת הפרטים המדויקים לא בהכרח עניינו, והדיון סביב המתאגרפת האלג'יראית גלש הרחק מגבולות האגרוף, גם אל עבר מחוזות טרנספוביים, על אף שחליף אינה טרנסית. הוועד האולימפי האלג'יראי הצליח ללבות עוד יותר את העניינים כשהעליל כי ההאשמות נגד המתאגרפות שלו הן "מזימה ציונית".
התלונה, שהוגשה על ידי עורך דינה של חילף, נביל בודי, לא כוונה נגד אדם מסוים. מדובר בדרישה מהתביעה בצרפת לחקור מיהם אותם אנשים או גורמים שהציתו את מה שהיא מכנה "לינץ' ברשתות". בהודעה לעיתונות נמסר מטעם חליף כי "אחרי הספורט, הגיע הזמן להתמודד עם האתגר החוקי. אחרי שזכתה זה עתה במדליית זהב במשחקים האולימפיים בפריז 2024, החליטה המתאגרפת אימאן חליף לקחת על עצמה קרב חדש: על הצדק והכבוד".
קפטנית נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית רומי פריצקי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)