ישראלים שיתחרו ביום ה-14 בפריז

8:30 – מתן רודיטי (שחייה במים פתוחים, 10 ק"מ): רודיטי חתום על ההפתעה הגדולה ביותר של המשלחת הישראלית בטוקיו. תוצאה שהיה צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין שאכן קרתה – מקום רביעי במשחה המים הפתוחים, ההישג הישראלי הכי טוב של ישראל מעולם בתחרות שחייה במשחקים האולימפיים.
מאז טוקיו רודיטי רשם עוד מספר הישגים יפים מאוד כמו מקום רביעי באליפות אירופה ומקום שמיני באליפות העולם. אם יצליח פעם נוספת להתברג בעשירייה הראשונה במשחה האולימפי בנהר הסן, זה יהיה הישג כביר מבחינתו.
9 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
ינסה להפתיע שוב. מתן רודיטי
(צילום: איגוד השחייה)
11:00 – נבחרת ישראל (התעמלות אמנותית, מוקדמות, קבוצתי): לפעמים כל הכוכבים מסתדרים בזמן הנכון. בעיתוי מושלם כשנבחרות רוסיה ובלארוס החזקות מורחקות בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה, ההתעמלות הישראלית נהנית מהנבחרת הטובה ביותר שהייתה פה.
החמישייה הישראלית אופיר שחם, שני בקנוב, דיאנה סברצוב, רומי פריצקי והדר פרידמן זכו במהלך הקמפיין הזה בכל דבר אפשרי. השיא היה מדליית הזהב באליפות העולם בקרב-רב בשנה שעברה. מעבר לכך, הנבחרת הישראלית עלתה על הפודיום בכמעט כל תחרות שבה השתתפה. נורת אזהרה אחת בכל זאת נדלקה באליפות אירופה האחרונה אז סיימו המתעמלות במקום החמישי בלבד בקרב-רב.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ההתעמלות האמנותית
נבחרת ההתעמלות האמנותית
חמש המופלאות. נבחרת ההתעמלות האמנותית
(צילום: עוז מועלם)
במעמדה הנוכחי, אם תבצע את התרגילים כמו שצריך, ללא טעויות רציניות, הנבחרת אמורה להגיע לפודיום ולהעניק לישראל את המדליה השביעית בפריז.
אבל עוד לפני המחשבות על הפודיום, צריך ראשית להעפיל לגמר. בשלב המוקדמות הנבחרת תבצע את שני התרגילים ותרצה להתברג בין שמונה הנבחרות הראשונות שיבטיחו את מקומן בגמר בשבת. בגמר הניקוד מתאפס והפיינליסטיות מבצעות את שני התרגילים פעם נוספת.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ההתעמלות האמנותית
נבחרת ההתעמלות האמנותית
עבדו קשה מאוד כדי להגיע לרגע הזה. נבחרת ההתעמלות האמנותית
(צילום: עוז מועלם)
יום בחיי נבחרת ההתעמלות האומנותית לאולימפיאדה ורטיקלי
(צילום: עוז מועלם)
15:30 – דריה אטמנוב (התעמלות אמנותית, גמר, אישי): שלב המוקדמות לא עבר חלק עבור הנציגה הישראלית בתחרות האישית. שני התרגילים הראשונים שלה בחישוק ובכדור בוצעו ברמה נמוכה מהרמה הרגילה שלה והציבו אותה זמנית במקום ה-11 המאכזב. במחצית השנייה של המוקדמות, נראה שיפור מסוים בסרט וגם באלות, למרות הפלה אחת של המכשיר. אטמנוב ניצלה מקטסטרופה של ממש בדמות הדחה כבר במוקדמות, אבל היא יודעת בעצמה שבשביל הישג משמעותי היא תצטרך להעלות את הרמה בגמר.
לפי המוקדמות וההישגים שלהן בסבב בשנים האחרונות, המועמדות העיקריות לפודיום הן סופיה רפאלי האיטלקייה, דריה ורפולומייב המייצגת את גרמניה והמתעמלת הבולגרייה הוותיקה בוריאנה קאליין. אטמנוב תזדקק להתעלות של ממש כדי לתקוע טריז בתוך השלישייה הזו.
9 צפייה בגלריה
המתעמלת האמנותית הישראלית דריה אטמנוב
המתעמלת האמנותית הישראלית דריה אטמנוב
תצטרך להעלות את הרמה. דריה אטמנוב
(צילום: עוז מועלם)
20:30 – שלי בובריצקי ואריאל נשיא (שחייה אמנותית, דואט, תרגיל טכני) – עוד לפני פתיחת התחרות האולימפית, אפשר כבר להגיד כי שלי בובריצקי ואריאל נשיא הן הצמד החזק ביותר שהיה לישראל בשחייה אמנותית. השתיים זכו השנה במדליות ארד באליפות אירופה בתרגיל הטכני והחופשי – וסיימו במקום הרביעי בתרגיל החופשי באליפות העולם בשנה שעברה.
במשחקים האולימפיים מוענקות מדליות לפי הניקוד המצטבר בתרגילים הטכני והחופשי. היעדרותה של רוסיה, המעצמה החזקה בענף, הופכת את התחרות לפתוחה מתמיד. ביום הראשון של התחרות יבצעו בובריצקי ונשיא את התרגיל הטכני בתקווה להתברג גבוה ככל שאפשר ולמחרת את התרגיל החופשי.
9 צפייה בגלריה
השחייניות האמנותיות אריאל נשיא שלי בובריצקי
השחייניות האמנותיות אריאל נשיא שלי בובריצקי
הצמד הכי חזק שהיה לישראל. אריאל נשיא ושלי בובריצקי
(EPA/ANDREJ CUKIC)

אירועים שלא כדאי לפספס

החל מ-11:15, טיפוס ספורטיבי, הובלה ובולדר, גמר, גברים: אדם אונדרה (31) הוא גדול המטפסים הספורטיביים בהיסטוריה. הוא נחשב בזמנו לילד פלא בענף והחל לככב במגזינים על טיפוס כבר בגיל 8. הוא זכה חמש פעמים באליפות העולם – וגם בטבע, על סלעים אמיתיים, כבש פסגות שאף מטפס אחר לא הגיע אליהן. אפילו בצוק מנרה הוא ביקר וטיפס לפני מספר שנים.
התואר היחיד שעדיין אין לכוכב הטיפוס הצ'כי הוא מדליית זהב אולימפית. בהופעה הראשונה של הענף בטוקיו, הוא החמיץ את הפודיום גם בגלל שיטת מכפלות מוזרה בניקוד – וגם בגלל שנאלץ להתחרות בספיד, דיסצפלינת טיפוס שהוא פחות חזק בה.
הפעם כבר אין לו תרוצים. שיטת הניקוד הגיונית יותר – והספיד הפך לענף נפרד. אונדרה יודע שהגיע זמנו כעת לבקר בפסגה היחידה שטרם דרך בה.
9 צפייה בגלריה
אדם אונדרה
אדם אונדרה
אדם אונדרה
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
החל מ-17:00 - ברייקינג, תחרות הנשים: כל מה שנדרש מאיתנו הצופים לקראת תחרות הברייקינג, השם הספורטיבי של ריקוד הברייקדאנס, הוא לבוא בראש פתוח. נכון, התהיות לגבי "האם זה ספורט?", ו"האם זה מתאים למשחקים האולימפיים?" ראויות ובמקום, אבל ברייקדאנס הוא לפני הכול כיף, השיא של כל מסיבת היפ-הופ, ואחרי כמעט שבועיים של תחרויות דרמטיות ומותחות, גם לנו מגיעה מסיבת כמעט-סיום. Free your mind and your ass will follow
16 רקדניות, בי-גירלס כפי שהן מכונות, עם כינויים כמו "לוג'יסטקס", "סאני" ו-"671", יתחרו בכיכר קונקורד בפריז בקרבות ריקודים ראש בראש. הן יצטרכו להתאים את עצמן לביטים שה-Dj ינגן ולהלהיב את השופטים עם סיבובים מורכבים על הראש ועל הגב, עד להכתרת האלופה האולימפית הראשונה בענף החדש.

19:00 – כדורגל, גמר, גברים, ספרד – צרפת: טורניר הכדורגל האולימפי סיפק מספר הפתעות, כמו שתי נבחרות אפריקאיות, מצרים ומרוקו, שהעפילו לחצי הגמר, אבל לגמר הגדול הגיעו בסופו של דבר שתי מעצמות מיבשת הכדורגל החזקה בעולם.
זמן רב חלף מאז הפעם האחרונה שאחת מהנבחרות הללו זכתה בזהב האולימפי. ספרד עשתה זאת במשחקים הביתיים בברצלונה 1992 וצרפת לפני 40 שנה בלוס אנג'לס. הגמר ביניהן נראה על הנייר כשקול מאוד, אולי עם יתרון קל לצרפתים בזכות הביתיות בפארק דה פראנס.
9 צפייה בגלריה
שחקני ספרד
שחקני ספרד
רוצים לשחזר את ההצלחה מהיורו. שחקני ספרד
(צילום: REUTERS/Nir Elias)
צרפת נהנית עד כה בטורניר מיכולת מצוינת של מייקל אוליסה שחתם לפני כחודש בבאיירן מינכן בתמורה ל-60 מיליון אירו. אוליסה כבש עד כה שני שערים, בישל ארבעה ונהנה מתיאום נהדר עם אלכסנדר לקאזט הוותיק שצורף לנבחרת הטריקולור כאחד משלושת חריגי הגיל.
בספרד שחקן המפתח הוא קשר ברצלונה, פרמין לופס, שהיה בסגל גם ליורו. למרות שלא זכה הקיץ למנוחה אמיתית, לופס מציג עד כה יכולת מצוינת וכבש עד כה ארבעה שערים בטורניר האולימפי.
22:45 – אתלטיקה, 400 מ' משוכות, גמר, גברים: אחרי האכזבה שחוותה האומה הנורבגית עם יקוב אינגבריגסטן שנותר מחוץ לפודיום ב-1,500 מ', התקוות של המדינה הנורדית מופנות כעת כלפי הסופרסטאר שלה בריצת המשוכות, שיאן העולם והאלוף האולימפי קרסטן וורהולם.
אבל וורהולם לא יהיה לבד בגמר. לצדו ירוצו עוד שניים מטובי הרצים בהיסטוריה במרחק הזה, ריי בנג'מין האמריקאי, הסגן שלו מטוקיו, שניצח אותו השנה בליגת היהלום במונאקו השנה ואליסון דוס סנטוס שזכה באליפות העולם ב-2022.
9 צפייה בגלריה
קרסטן ורהולם
קרסטן ורהולם
קרסטן ורהולם
(צילום:AP Photo/Ashley Landis)
וכשמציבים את השדה האיכותי הזה לצד הצמד המופלא בריצה המקבילה לנשים, סידני מקלופלין ופמקה בול, נראה שלריצה ל-100 מ', יש איום רציני על תואר האירוע היוקרתי ביותר של המשחקים האולימפיים.
23:51 – איגרוף, עד 66 ק"ג, גמר, נשים, אימן חליף (אלג'יריה) – יאנג ליו (סין): הסיפור הכי מדובר של המשחקים האולימפיים הללו מגיע לפרק הסיום שלו. אימאן חליף הגיעה לפריז כדמות מוכרת בעולם האיגרוף לנשים, אבל אלמונית מחוצה לו – והפכה בין רגע לשם מדובר בכל העולם ולא בהכרח באופן שבו קיוותה.
ניצחון מוחץ על יריבה איטלקית ב-46 שניות – ותגובה אמוציונלית של המפסידה שפרצה בבכי וסירבה ללחוץ את ידה, נתן את האות לתחילתה של סערה. אנשים שלא צפו בקרב בזירה מעולם ולא לקחו אף קורס בביולוגיה באקדמיה, הפכו למומחים מטעם עצמם לענייני איגרוף ומגדר גם יחד.
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
הסיפור האולימפי הגדול ביותר. איימן חליף
(צילום: עוז מועלם)
למי שהחמיץ איכשהו את תקציר הפרקים הקודמים. חליף הורחקה לפני שנה מאליפות העולם באיגרוף אחרי שנכשלה לכאורה בבדיקת מגדר שפרטיה נותרו חשאיים עד היום. איגוד האיגרוף שהרחיק אותה נחשב למושחת ובעייתי במיוחד – והוועד האולימפי אף לקח ממנו את הזכות לנהל את תחרויות האיגרוף במשחקים האולימפיים. בניגוד לאיגוד האיגרוף, הוועד האולימפי אישר לחליף להשתתף במשחקים בפריז.
את המגיבים ברשת הפרטים המדויקים לא בהכרח עניינו, והדיון סביב המתאגרפת האלג'יראית גלש הרחק מגבולות האיגרוף, גם אל עבר מחוזות טרנסופוביים, על אף שחליף איננה טרנסית. הוועד האולימפי האלג'יראי הצליח ללבות עוד יותר את העניינים כשהעליל כי ההאשמות נגד המתאגרפות שלו הן "מזימה ציונית".
עד כה לא נראה שרעשי הרקע הללו מפריעים לחליף שהעפילה לגמר בלי שום בעיות. בגמר היא תפגוש את אלופת העולם המכהנת יאנג ליו הסינית שניצחה בחצי הגמר יריבה מטייוואן בהחלטה מעט שנויה במחלוקת. סביר להניח, שאיך שהגמר הזה לא ייגמר, לכולם יהיה משהו להגיד לאחריו.
פורסם לראשונה: 20:22, 08.08.24