סערת המתאגרפת האלג'יראית אימאן חליף נמצאת עדיין חזק בכותרות. לאחר הניצחון של חליף אתמול (חמישי) תוך 46 שניות על יריבתה האיטלקייה אנג'לה קריני, הוועד האולימפי הבינלאומי נאלץ, שלא כהרגלו במהלך התחרויות, להגיב לאירוע – והוא הגן על השתתפותה של חליף בפריז.
"לכל אדם יש זכות לעסוק בספורט ללא אפליה. כל הספורטאים המשתתפים בטורניר האגרוף של המשחקים האולימפיים עומדים בתקנות הזכאות והכניסה לתחרות, וכן בכל התקנות הרפואיות הרלוונטיות שנקבעו על ידי יחידת האגרוף (PBU) של פריז 2024", נכתב.
3 צפייה בגלריה
אימאן חליף
אימאן חליף
אימאן חליף
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
הוועד האולימפי התייחס גם למידע "מוטעה" שהופץ לגבי שתי ספורטאיות המשתתפות במשחקים, מבלי לציין את שמותיהן. לפי הכתוב בהצהרה ובניגוד לטענות שנכתבו בכלי תקשורת שונים, ספורטאיות אלו התחרו בתחרויות אגרוף בינלאומיות בקטגוריית הנשים במשך שנים רבות, כולל במשחקים האולימפיים בטוקיו 2020.
בנוסף, הוועד הדגיש את מחויבותו להגנה על זכויות האדם: "הוועד האולימפי הבינלאומי מחויב להגנה על זכויות האדם של כל הספורטאים המשתתפים במשחקים האולימפיים, בהתאם לאמנה האולימפית, לקוד האתי של הוועד האולימפי הבינלאומי ולמסגרת האסטרטגית של הוועד האולימפי הבינלאומי בנושא זכויות אדם".
בסיום נכתב: "הוועד האולימפי הבינלאומי מצטער על ההתעללות ששתי הספורטאיות חוות כרגע".
3 צפייה בגלריה
אימאן חליף
אימאן חליף
חליף וקריני בסיום הקרב
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
הקרב כאמור ארך פחות מדקה, והסתיים כאשר השופט הרים את ידה של חליף בת ה-25 באוויר לאות ניצחון, אחרי שקריני החליטה שלא להמשיך. האיטלקייה, שנראתה זועמת ומתוסכלת, משכה את ידה מהשופט ויצאה מהזירה מבלי ללחוץ את ידה של יריבתה. לאחר מכן, נפלה על ברכיה ופרצה בבכי, כשהיא טוענת שמעולם לא ספגה מכות חזקות כל כך בתחרות.
הוויכוח סביב השתתפותה של חליף באולימפיאדה החל לאחר שנפסלה מלהשתתף באליפות העולם בשנה שעברה בשל כישלון בבדיקות טסטוסטרון שנערכו לקביעת המגדר שלה. למרות זאת, הוועד האולימפי הבינלאומי קבע כי היא עומדת בקריטריונים להשתתפות באולימפיאדת פריז.
החלטה זו עוררה ביקורת נוקבת מצד גורמים שונים בעולם האיגרוף. בארי מקגיגן, אלוף העולם לשעבר במשקל נוצה וכיום נשיא התאחדות האיגרוף המקצועני, כינה את ההחלטה "מזעזעת" ו"פתטית", וטען כי מדובר ב"גבר" המתחרה נגד נשים.
3 צפייה בגלריה
אימאן חליף ואג'לה קריני
אימאן חליף ואג'לה קריני
ביקורת קשה נגד השתתפותה של חליף בפריז
(צילום: AFP)
אומר קרמלב, נשיא התאחדות האיגרוף הבינלאומית (IBA), טען כי לאחר סדרת בדיקות DNA, ההתאחדות "חשפה ספורטאים שניסו לרמות את עמיתיהם והתחזו לנשים". לדבריו, הבדיקות "הוכיחו שיש להם כרומוזומי XY, ולכן הם הודרו מאירועי הספורט". מנגד, הוועד האולימפי של אלג'יריה גינה את ההתקפות על המתאגרפת שלהם וטען כי היא עומדת בכל הקריטריונים להשתתפות באולימפיאדה.
אלא אם יקרה משהו חריג, ברבע הגמר שיתקיים מחר בערב חליף אמורה לפגוש את ההונגרייה לוקה אנה האמורי.