על פסגת הפודיום האולימפי לאחר סיומה של התחרות האחרונה בפריז 2024 עמדה אתמול (ראשון) בריטני גריינר, שחקנית הכדורסל האמריקאית, ודמעות מילאו את עיניה בזמנן נגינת ההמנון של ארה"ב. הרגע הזה, שנראה בלתי אפשרי לפני שנתיים בלבד, היה שיאו של המסע המטלטל שעברה.
הסנטרית הענקית (2.06 מטר) בת ה-33 לא הייתה זרה לתהילה אולימפית, אבל הזהב הזה, השלישי בקריירה שלה, היה שונה. "לא חשבתי שאהיה כאן", היא סיפרה לאחר ה-66:67 על צרפת בגמר, שהעניק לנבחרתה זהב שמיני ברציפות. "ואז להיות כאן ולזכות בזהב עבור המדינה שלי, לייצג אותה כשהיא נלחמה כל כך קשה בשביל שני רק אעמוד כאן. למדליית הזהב הזו הולכת להיות מקום מיוחד לצד השתיים האחרות שהייתי ברת מזל לזכות בהן".
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
חזרה לפסגת הפודיום. גריינר בזמן נגינת ההמנון האמריקאי
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
מעצרה של גריינר בפברואר 2022 בשדה התעופה במוסקבה היה רגע מכונן. כוכבת ה-WNBA, שהגיעה לרוסיה כדי לשחק שם במהלך הפגרה האמריקאית, נעצרה עם וייפ הכולל שמן קנאביס במזוודה שלה, ומצאה את עצמה לכודה במשחק פוליטי מסוכן. עשרה חודשים של מאבק דיפלומטי אינטנסיבי הסתיימו לבסוף בעסקה בין ארה"ב לרוסיה, במסגרתה שוחרר "סוחר המוות" הרוסי, ויקטור בוט, מהכלא האמריקאי.
מאמנת נבחרת ארה"ב שריל ריב שיבחה את גרינר על התמודדותה באולימפיאדה, שמסגרתה טסה לחו"ל לראשונה מאז מעצרה ברוסיה. "כשאת רואה את BG עם הקבוצה, אותה כלפי חוץ, היא בסדר", אמרה ריב. "(אבל) את יודעת שמבפנים, קורה שם הרבה. היא הייתה כל כך אסירת תודה להיות כאן. אני חושב שכולנו צריכות פשוט להמשיך לבדוק מה איתה כי זה בלתי נתפס מה שהיא עברה". חברתה לקבוצה של גרינר, אג'ה ווילסון, תיארה אותה כ"לוחמת". "זה זהב ענק עבור BG", הסבירה וילסון. "כולנו יודעים מה היא עברה... זה כל כך טוב רק לראות אותה מאושרת".
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
"לוחמת". גריינר חוגגת את הניצחון בגמר
(צילום: Paul ELLIS / AFP)
אגב, הניצחון של ארה"ב על צרפת העניק למשלחת האמריקאית את ראשות טבלת המדליות ממש ברגע האחרון. זה היה הזהב האולימפי ה-40 של ארה"ב בפריז, וסין סיימה את המשחקים עם אותו מספר מדליות זהב, אבל במספר המדליות הכולל ארצות הברית ניצחה בפער גדול - 91:126 - והיא סיימה בראש הטבלה בזכות שובר השוויון (מדליות כסף).