מסיום המשחקים האולימפיים בטוקיו, סופרים בעולם את הימים לקראת פתיחת פריז 2024. 1069 ימים כבר עברו ועוד 14 נותרו עד לתחילת החגיגה הגדולה, 17 ימים שבהם העולם כולו יביט לעבר בירת צרפת בתקווה לראות כוכבי על חדשים, שיאים מנופצים ואינספור דרמות.
גם בישראל יביטו לעבר פריז, אבל לספירת הימים הללו מתווספת בארץ ספירה חשובה ועגומה בהרבה - 280 ימים מפרוץ המלחמה, 280 ימים שבהם 120 חטופים בעזה. המשלחת הישראלית הגדולה - 88 ספורטאים - תהיה למעשה לראשונה שתייצג את הכחול-לבן במשחקים אולימפיים בשנת מלחמה, מאז 1956 - אז שלושה ספורטאים בלבד נשלחו למלבורן, שלושה שבועות לאחר תום המלחמה בסיני.
14 צפייה בגלריה
ביג 8 אולימפיאדה
ביג 8 אולימפיאדה
מימין למעלה, בכיוון השעון: סמברג, לניר, פרץ, גורבנקו, טפרי, דולגופיאט, אטמנוב ויעקובלב. מי מהם ישוב עם מדליה?
(צילומים: רויטרס, AP, AFP, גטי אימג'ס, אסי קיפר)
אותה משלחת לפריז - שרק בטוקיו הייתה גדולה ממנה (90 ספורטאים) - מקווה גם להביא הישגים רבים ואולי אפילו לשבור את השיא שנקבע ביפן - ארבע מדליות, מהן שתיים מזהב. כמדי משחקים אולימפיים, ערכנו כאן ניתוח סטטיסטי המראה את הסיכויים של כל וכל ספורטאי ישראלי במשלחת לזכות במדליה. השורה התחתונה: יש סיכוי לשבור את השיא - אבל קל זה בטוח לא יהיה. זהו הניתוח המלא: מה הסיכוי באחוזים של כל אחד מספורטאי ישראל לשוב עם מדליה מטוקיו?

0%: רוב השחיינים, רוב רוכבי האופניים

נבחרת השחייה לפריז היא כנראה המרשימה ביותר שנשלחה אי פעם למשחקים אולימפיים. לא פחות מארבע נבחרות שליחים ייצגו את ישראל, ופרט לאנסטסיה גורבנקו, תומר פרנקל וגל כהן גרומי, שאליהם נגיע בהמשך, גם לרון פולונסקי (ב-200 מעורב אישי) ולמירון חרותי (ב-50 חופשי) סיכוי טוב להעפיל לחצי הגמר, ואולי אפילו לגמר.
14 צפייה בגלריה
מרטין קרטאבי קופץ למים. חצי גמר יהיה הישג יפה
מרטין קרטאבי קופץ למים. חצי גמר יהיה הישג יפה
מרטין קרטאבי קופץ למים. חצי גמר יהיה הישג יפה
(סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה)
אבל שחייה היא ענף ספורט מדיד, וכמעט אין אפשרות לקפיצה יוצאת דופן וחריגה בתוצאות - שתוביל לפודיום. לנבחרות השליחים גמר יהיה הישג נפלא, וחצי גמר הוא המטרה עבור יתר חברי המשלחת - מרטין קרטאבי (50 חופשי), דניס לוקטב (200 חופשי), אדם מראענה (100 גב), דוד גרצ'יק (200 גב), אביב ברזלי (200 גב) וסגנית אלופת אירופה, לאה פולונסקי (200 מעורב אישי).
גם אתלטיקה היא ענף שבנוי על תוצאות, וגם שם הסיכוי לסנסציות קטן יחסית. ישראל שלחה רק מרתוניסטים לצד אצן 200 מטר, בלסינג אפריפה. אלוף העולם לנוער עד גיל 20 מלפני שנתיים לא התקרב לתוצאה הנפלאה מאז, ובכושרו הנוכחי לא נראה שיעבור שלב. על מדליה כמובן שאין מה לדבר. מאור טיורי הפתיעה בעצם השגת הכרטיס לאולימפיאדה שלישית ברציפות, וזה הישג בפני עצמו עבור המרתוניסטית הבלתי-נלאית.
14 צפייה בגלריה
רוכב אופני ההרים תומר זלצמן
רוכב אופני ההרים תומר זלצמן
תומר זלצמן על אופני ההרים. נפצע בזמן הלא נכון
(צילום: ירון שרון)
ענף אחר שישבור שיא ייצוג בפריז הוא האופניים - אבל לרוב חבריו אין שום סיכוי למדליה. איתמר איינהורן הוא ספרינטר טוב, אבל המסלול בתחרות אופני הכביש לא תואם את יכולותיו, רותם גפינוביץ' תנסה בנשים לקחת השראה מעומר שפירא שכמעט עשתה סנסציה בטוקיו. תומר זלצמן, ששבר את היד חודש לפני האולימפיאדה, יקווה להחלים בזמן ולספק הופעה מכובדת באופני הרים.
מישה זילברמן, שהיה בלונדון 2012 לישראלי הראשון שמתחרה באולימפיאדה בבדמינטון, יצטרף בפריז לרשימה אקסקלוסיבית של ישראלים עם ארבע הופעות אולימפיות. סיכוי למדליה אין לו, העפלת שלב ראשונה תהיה הישג יוצא מהכלל. גם ליהיא רז כבר טעמה משחקים אולימפיים, בטוקיו 2020, בגיל 17. השגת הכרטיס לפריז בהתעמלות כבר הייתה הצלחה עבורה.

1%-2% - הקשתים, הלייזרים והג'ודאים הצעירים

אחת ההפתעות הנעימות של "אולימפיאדת הקורונה" הייתה איתי שני, שעשה היסטוריה כקשת הישראלי הראשון במשחקים האולימפיים, והגיע עד למקום התשיעי. רועי דרור ומיכאלה משה הלכו בדרכיו והשיגו את הכרטיס, הסיכויים שלהם למדליה כמעט אפסיים - 1%.
14 צפייה בגלריה
מיכאלה משה
מיכאלה משה
מיכאלה משה מכוונת למטרה
(צילום: עודד קרני, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)
לטוהר בוטבול כבר יש מדליה, ביחד עם הנבחרת הקבוצתית בג'ודו. לים וולצ'ק ולמאיה גושן הצעירים זו תהיה הופעת בכורה אולימפית. שלושתם העפילו לפריז על הקשקש והתוצאות בשנה האחרונה, לצד עובדת היותם לא-מדורגים וצפויים לפגוש יריבים בכירים כבר בסיבוב הראשון או השני, לא מרמזות על סנסציה שבדרך. הסיכוי - 2%.
סיכוי זהה יש גם לשני שייטי הלייזר במשלחת האולימפית - שי קקון, שהשיגה את הקריטריון זו הפעם השנייה ברציפות, ועומר ורד וילנצ'יק - הצעיר ביותר במשלחת. ורד וילנצ'יק הפתיע עם מקום שמיני באליפות אירופה, עוד לפני שחגג יום הולדת 17, אבל קשה לראות אותו ואת קקון, שסיימה 30 בלייזר רדיאל בטוקיו, מתקרבים לפודיום.
14 צפייה בגלריה
גורבנקו ופולונסקי
גורבנקו ופולונסקי
גורבנקו ופולונסקי חוגגות ביחד באליפות אירופה. בפריז הן יהיו חלק מהנבחרת
(צילום: EPA/ANTONIO BAT)
פרט לאנסטסיה גורבנקו, סיכוי שאינו אפס למדליה בשחייה יש גם לאיילה ספיץ, דריה גולובטי ולאה פולונסקי (או אנדי מורז), שיקפצו איתה ביחד לבריכה ב-4*200 חופשי נשים. ישראל היא אלופת אירופה במקצה, בתוצאה מדהימה שהספיקה למקום חמישי בטוקיו, אבל הפער מהצמרת הגבוהה ביותר גדול מאוד. למרות זאת, פסילות של שתי נבחרות פייבוריטיות (במוקדמות או בגמר, דבר שקורה לעתים) יכולות להוביל לסנסציה עולמית. 2%, ונס.
סיכוי דומה יש גם לתומר פרנקל וגל כהן גרומי ב-100 מטר פרפר. פרנקל לא התחרה לאחרונה, וכהן גרומי לא התכונן במיוחד לאליפות אירופה, אבל ניפוץ השיא הישראלי על ידי אחד מהם יכול להביא אותם לגמר, ואולי אפילו קרוב לפודיום. הסיכוי, כמובן, נמוך מאוד.

3%-4% - השחייניות האמנותיות ושניים מהמרתוניסטים

לגירמה אמרה וגשאו אילה יש ברזומה זהב אירופי בריצת המרתון (בתחרות הקבוצתית) מלפני שנתיים, ומדליית כסף מאליפות אירופה בחצי מרתון, בחודש שעבר. תחרות עולמית, עם קנייתים ואתיופים, היא סיפור אחר לגמרי, אבל ההתקדמות הנפלאה של המרתוניסטים בשנים האחרונות מותירה סיכוי קטן מאוד למדליה. 3%, ועדיין לא דיברנו על מארו טפרי.
לג'ודוקא שירה ראשוני, המתחרה בקטגוריית המשקל הנמוכה ביותר (עד 48 ק"ג) זו אולימפיאדה שלישית ברציפות, ובקודמת רק דריה בילודיד האדירה מנעה ממנה מדליה סנסציונית. אבל הקמפיין האחרון לא היה מרשים, ויהיה לה קשה להעפיל שוב לרבע הגמר ולמעלה מזה. הסיכוי למדליה - 4%.
אריאל נשיא ושלי בובריצקי בריאיון זוגי
(צילום: עידו ארז וירון שרון )

אריאל נשיא ושלי בובריצקי שברו תקרות זכוכית בשחייה אמנותית, ואחרי 20 שנה של השתתפות ישראלית רצופה בענף - הן יכולות להיות הראשונות שמדורגות בטופ 10. גם דור זרקא ניפץ תקרות זכוכית בענף מימי, ויהיה (יחד עם גל צוקרמן) הראשון שמתחרה בקייט פויל, שנכנס לראשונה לתוכנית האולימפית. בכל מקרה, גם הוא בים וגם הצמד הנשי בבריכה רחוקים ממדליה, וגם הסיכוי של כל אחד מהם הוא 4%.

5%-6% - הקלע, הטריאתלט, הגולשת והסוסים

בלונדון 2012 היה סרגיי ריכטר לישראלי הראשון שמשיג את הקווטה. בפריז ריכטר בן ה-35 היה לאחרון שזוכה בכרטיס. הוא הצטרף למועדון המשתתפים ב-4 אולימפיאדות שכולל קלע אחר - גיא סטריק - וגם את מישה זילברמן, אלכס שטילוב, אנסטסיה גלושקוב, אריק זאבי ויואל סלע. גמר יהיה הישג נהדר, על מדליה בכושר הנוכחי של ריכטר אפשר בעיקר לחלום. הסיכוי - 5%. סיכוי דומה יש גם לטריאתלט שחר שגיב, שסיים במקום ה-20 בטוקיו ולפני שנה זכה במדליית כסף במשחקים האירופיים.
ענת ליליאור. תתחרה בטהיטי, 15 אלף ק"מ מפריז
(צילום: עוז מועלם)

ברכיבה על סוסים תתחרה ישראל בפעם השנייה ברצף עם נבחרת הכוללת את דניאל בלומן והסוס לדריאנו Z, אשלי בונד עם דונאטלו 141, רובין מוהר עם גלקסי HM ואיזבלה רוסקוף עם סי. פיר 2. הרוכבים וסוסיהם השיגו את הכרטיס עם ניצחון בתחרות הקריטריון, ויתמודדו מול 19 מדינות אחרות בפריז. שלושה מהם ייצגו את ישראל גם בתחרות האישית. הסיכוי - 6% לנבחרת, 2% לכל אחד מהרוכבים הבודדים.
עוד אחת שתחזור לבמה העולמית הגדולה ביותר היא ענת ליליאור, שעשתה היסטוריה בטוקיו כשהייתה לגולשת הגלים הישראלית הראשונה באולימפיאדה. ליליאור השיגה את הכרטיס בתחרות ההזדמנות האחרונה, וגם אם היא אנדרדוגית ברורה מול האמריקניות, האוסטרליות והיפניות, אסור לזלזל בזה - בתחרות שתיערך בטהיטי שבאוקיינוס השקט, במרחק 15 אלף ק"מ מפריז. גם לה יש 6% סיכוי לעלות על הפודיום.
14 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. קמפיין אולימפי פחות מוצלח
(צילום: Damir SENCAR / AFP)

7% - שגיא מוקי וברוך שמאילוב, ג'ודו

אלוף העולם לשעבר שגיא מוקי לא ירצה לזכור את הקמפיין האולימפי האחרון. ברוך שמאילוב הראה ניצוצות אחרי החזרה מהשעיה, אבל כמו מוקי גם הוא יגיע לפריז כלא מדורג, ויכול לפגוש ג'ודוקא בכיר כבר באחד משני הסיבובים הראשונים. באליפות אירופה הם סיימו במקום החמישי (מוקי, ב-81 ק"ג) ושביעי (שמאילוב, ב-66 ק"ג), אבל גם עלייה לרבע הגמר רחוקה מלהיות בטוחה בתחרות עולמית עם יפנים, מונגולים וקוריאנים. אל תספידו אותם, אבל מדליה בהחלט תהיה הפתעה הפעם.

8% - דריה אטמנוב, התעמלות אמנותית

אם הכתבה הזו הייתה מתפרסמת לפני שנתיים, אחרי הזכייה בקרב רב באליפות אירופה בתל אביב, מי שנחשבה ליורשת של לינוי אשרם הייתה מופיעה בה לקראת סופה, כאחת הפייבוריטיות הגדולות להצלחה בפריז. הפציעה הקשה הקטינה את הסיכויים למדליה, אבל גם אחריה דריה אטמנוב עדיין זכתה בארד באליפות העולם בשנה שעברה.
אבל אליפות אירופה המאכזבת מאוד לפני חודשיים הורידה מאוד את המניות שלה, והיו גם מי שהרהרו בשליחת דניאלה מוניץ בת ה-16 במקומה לפריז. זה לא קרה, אבל למרות ההיעדרות הרוסית הסיכוי למדליה שנייה ברציפות בתחרות האישית בהתעמלות אמנותית לא נראה גבוה.

8% - מתן רודיטי, שחייה במים פתוחים

המקום הרביעי של מתן רודיטי בטוקיו היה מההישגים המפתיעים ביותר במשלחת הישגית במיוחד. בתחרויות מאז רודיטי לא שחזר את התוצאה הזו ולא עלה על הפודיום, אבל בשדה אולימפי מצומצם יחסית הוא שוב יכול להתמודד על מדליה - ושוב, בניגוד לכל הסיכויים.
14 צפייה בגלריה
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי
מארו טפרי. ספורטאי של תחרויות גדולות
(Attila KISBENEDEK / AFP)

9% - מארו טפרי ולונה צ'מטאי סלפטר, מרתון

מדליה היסטורית באתלטיקה? יונתן קפיטולניק שנראה פוטנציאל ענק לא השיג את הקריטריון בקפיצה לגובה, בלסינג אפריפה צועד לאחור בספרינט, אבל מהמרתון יכולה להגיע הבשורה. לונה צ'מטאי סלפטר הייתה בקבוצה המובילה בטוקיו עד שגופה הכניע אותה, ולמרות שלא התקרבה לשיאיה לאחרונה, בשנה שעברה היא זכתה בארד באליפות העולם.
מארו טפרי, מנגד, הראה שהוא ספורטאי של תחרויות גדולות. סגן אלוף העולם בבודפשט אשתקד ובאליפות אירופה לפני שנתיים הוביל את הנבחרת למדליות אירופיות במרתון (זהב ב-2022 וכסף השנה), וכבר הראה שהוא מסתכל לקנייתים ולאתיופים בלבן של העין. הפתעת ענק גם באולימפיאדה? הוא האיש למשימה.
14 צפייה בגלריה
פריייך (מימין) בגמר מול סנטרלי
פריייך (מימין) בגמר מול סנטרלי
יובל פרילייך. סייף ישראלי ראשון באולימפיאדה זה 16 שנה
(צילום: EPA)

9% - יובל פרייליך, סיף

לראשונה מאז בייג'ינג 2008, ישראל שולחת נציג לתחרויות הסיוף - וזה מי שנחשב כבר אז לילד פלא, והפך לשם מוכר גם בזכות העתירה לבג"ץ לא לקיים את אליפויות ישראל בשבת. יובל פרייליך, אלוף אירופה לשעבר, זכה השנה בזהב בגראנד פרי דוחא. יכולת דומה עשויה להוביל אותו לפודיום בפריז, אבל זה בטח לא יהיה קל מול סייפי הדקר מהמדינות המובילות מסורתית בענף - הונגריה, איטליה וצרפת, ששולחות שלושה סייפים כל אחת.

10% - פיטר פלצ'יק, תמנע נלסון לוי וגילי שריר, ג'ודו

שלושה מאלו שהיו האחראים המובילים לזכייה במדליית הארד הקבוצתית בטוקיו חוזרים להופעה נוספת בפריז. בטוקיו שלושתם היו מדורגים בתחרות האישית אבל במדליה זכו רק עם הנבחרת, הפעם הם לא יהיו מדורגים והדרך תהיה קשה עוד יותר. אבל פיטר פלצ'יק ותמנע נלסון לוי יכולים לנצח בשיאם כל יריב, וגילי שריר היא כזו שתמיד מסרבת להיכנע. הסיכויים למדליה לא גבוהים, אבל הם קיימים.
14 צפייה בגלריה
השייטים ניתאי חסון ונועה לסרי
השייטים ניתאי חסון ונועה לסרי
נועה לסרי וניתאי חסון. לראשונה: תחרות מעורבת ב-470
(צילום: Bernardí Bibiloni)

12% - נועה לסרי וניתאי חסון (שיט) ותום ראובני (גלישה)

כמדי משחקים אולימפיים, גם הפעם ישראל שולחת צי ימי משמעותי - אבל מאז שחר צוברי בבייג'ינג 2008 לא הייתה מדליה ימית. נועה לסרי וניתאי חסון, הראשונים שיתחרו ב-470 מעורב (גברים ונשים), סיימו במקום השביעי באליפות העולם אשתקד, ויש להם סיכוי לא רע לטופ 10 - ואולי מעבר. בגלשני רוח (IQFoil) ניצח תום ראובני בתחרות פנים-ישראלית צמודה שכללה בין היתר גם את יואב עומר ויואב כהן, שהיה על סף מדליה בטוקיו. אין לו מדליות מאליפויות גדולות, אבל זה יכול להשתנות בעוד פחות מחודש.

12% - נבחרת הכדורגל

במקסיקו 1968 הודחנו בגלל הטלת מטבע. במונטריאול 1976 הפסדנו רק ברבע הגמר, לברזיל. עכשיו, אחרי 48 שנה במדבר הספורטיבי, נבחרת הכדורגל חזרה למשחקים האולימפיים - והיא יכולה לעשות סנסציה. 18 השחקנים בסגל של גיא לוזון זכו להגרלה סבירה ויפגשו בשלב הבתים את יפן, פרגוואי ומאלי.
14 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת חוגגים את העלייה לחצי גמר יורו הצעירות
שחקני הנבחרת חוגגים את העלייה לחצי גמר יורו הצעירות
הנבחרת חוגגת את ההעפלה לפריז. יחגגו שוב גם בצרפת?
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
ענאן חלאילי יחסר מאוד, אבל גם בלעדיו יש לכחולים-לבנים, בהובלת אוסקר גלוך ודניאל פרץ, סיכוי של כ-50% להעפיל שלב, ושל כ-20% לסיים במקום הראשון בבית. מפגש מול ספרד המצוינת ברבע הגמר כנראה יסיים את הסיפור, אבל מצרים ואוזבקיסטן (אחת מהן כנראה תסיים שנייה בבית המקביל) הן משוכות עבירות - ומחצי הגמר השמיים הם הגבול, והמדליה בהישג יד.
14 צפייה בגלריה
גפן פרימו
גפן פרימו
גפן פרימו. סומנה לגדולות עוד כנערה
(צילום: AFP)

16% - גפן פרימו, ג'ודו

לצד רז הרשקו וענבר לניר, גפן פרימו היא היחידה במשלחת הג'ודו הישראלית הגדולה (12 ספורטאים וספורטאיות) שמדורגת בשמינייה הראשונה ותימנע מהתמודדות עם יריבה חזקה בשני הסיבובים הראשונים. פרימו, שסומנה לגדולות עוד כנערה ויש לה ברזומה מדליית ארד מאליפות העולם ושתיים מאליפות אירופה, סבלה מעליות וירידות בתקופה האחרונה - אבל ביום טוב היא בהחלט יכולה להגיע לקרב על מדליה.
14 צפייה בגלריה
השייטת גל צוקרמן
השייטת גל צוקרמן
גל צוקרמן והקייט
(Sailing Energy)

18% - גל צוקרמן, קייט פויל

מקום רביעי באליפות אירופה ב-2022. מקום שישי באליפות העולם ב-2023. מקום שביעי באליפות אירופה השנה. זה הרזומה של גולשת הקייט פויל גל צוקרמן, בתם של שני ספורטאים אולימפיים שהתחרו במפרשיות 470. האמא שני קדמי הייתה על סף זכייה במדליה עם ענת פבריקנט בסידני, האבא אלי צוקרמן התחרה באותה אולימפיאדה עם אלדד רונן - ואולי הבת היא שתעשה היסטוריה ותעלה על הפודיום בהופעת הבכורה האולימפית של הקייט פויל.
14 צפייה בגלריה
נבחרת הג'ודו עם המדליות בטוקיו
נבחרת הג'ודו עם המדליות בטוקיו
נבחרת הג'ודו עם המדליות בטוקיו
(צילום: רויטרס)

22% - נבחרת הג'ודו

רק יפן, צרפת, ברזיל ואיטליה שולחות לפריז יותר ג'ודאים מישראל. אבל בניגוד לטוקיו, הפעם רובם הגדול לא מדורגים, ונראים בדרך למטה - ולא בשיאם. גם מספר הנבחרות בתחרות הקבוצתית, שבה זכתה ישראל בארד במשחקים האולימפיים הקודמים, יהיה הפעם גדול בהרבה - 19. אבל "הביחד" ורוח הלחימה שהביאו את נבחרת הג'ודו לפודיום עדיין כאן, והתעלות יכולה להביא מדליה שנייה ברציפות.
14 צפייה בגלריה
מיכאל יעקובלב
מיכאל יעקובלב
מיכאל יעקובלב. הראשון בוולודרום
(צילום: Yong Teck Lim/Getty Images)

24% - מיכאל יעקובלב, אופניים

אולי האלמוני ביותר מבין המועמדים הבכירים למדליה. מיכאל יעקובלב, שעבר לייצג את ישראל לאחר שנאסר עליו להתחרות במדי רוסיה עקב המלחמה, יהיה הראשון עם מדי כחול לבן בוולודרום אולימפי. הוא זכה בעבר בארד באליפות העולם בקיירין (מרוץ שבו מתחרים בספרינט לאחר שאופנוע מכתיב קצב) והשנה, במדי ישראל, זכה בארד באליפות אירופה בספרינט. בקיירין הוא הצטיין מעט פחות בתקופה האחרונה (8% סיכוי), בספרינט סיכוייו כפולים לעלות על הפודיום.
גורבנקו אחרי הזכייה במדליה באליפות העולם בדוחא
(גורבנקו: היה לי שוק של רבע שעה, לא מעכלת)

26% - אנסטסיה גורבנקו, שחייה

היא זכתה בארבע מדליות זהב באליפות אירופה אחת. היא הובילה שתי נבחרות שליחים לפריז. ויש לה גם מדליה באליפות העולם. לשחיינית הגדולה בהיסטוריה הישראלית כבר יש גמר אולימפי, אפילו שניים למעשה, והיא שברה כל שיא שאפשר היה לדמיין. מדליה אולימפית עוד אין לה - וזה יכול להשתנות בקרוב מאוד.
ב-200 מטר מעורב אישי, משחה שבו אנסטסיה גורבנקו זכתה שלוש פעמים ברציפות באליפות אירופה, הסיכויים שלה נמוכים יחסית (3%) עקב הרמה הסופר-גבוהה. אבל במרחק הכפול, פרט לסאמר מקינטוש המדהימה, אין מישהי שמהירה בהרבה מגורבנקו - אלא לא מעט שחייניות ברמתה או מעט פחות. תוצאה טובה תביא אותה לגמר, ושם יש לה סיכוי לא רע בכלל (23% בסך הכול) לזכות בכסף או בארד, ולהיכנס לספר השיאים הכחול-לבן.
אבישג סמברג עם המדליה, אחרי טוקיו. שחזור בקרוב?
(צילום: נדב אבס )

28% - אבישג סמברג, טאקוונדו

היום הראשון בטוקיו היה המוצלח ביותר של ישראל במשחקים האולימפיים, וסלל את הדרך להישגים האדירים באולימפיאדת הקורונה. שירה ראשוני הגיעה לקרב על מדליה, אבל היא נשארה בצל של אבישג סמברג, שהדהימה עם ארד בטאקוונדו. סמברג הוכיחה שהיא לא וואן-היט-וונדר, השיגה את הכרטיס גם לפריז, וגם הפעם היא תהיה אחת מ-16 מתמודדות בלבד, בענף שמחלק ארבע מדליות. למעשה, מבלי להתייחס לרמת המתמודדות - לכל אחת מהן יש 25% סיכוי. לסמברג, שכבר הוכיחה את עצמה, יש מעט יותר.
ריאיון עם ענבר לניר, אחרי הזכייה אשתקד באליפות העולם
(צילום: אבי חי)

30% - ענבר לניר, ג'ודו

הג'ודוקא האטרקטיבית במשלחת, ואולי הספורטאית שהכי כיף לראות מבין 88 הנציגים בפריז. הקרבות של ענבר לניר מסתיימים לא פעם תוך שניות בודדות, באיפונים מרהיבים - ולרוב לטובתה. לאלופת העולם ב-2023 יש גם שתי מדליות ארד מאליפויות אירופה בקורות החיים - אבל לפעמים המהירות שלה מובילה לטעויות. בג'ודו, הן לפעמים יכולות להיות ההבדל בין מדליה להדחה מוקדמת. אבל כישרון עצום יש, גם יכולת וניסיון - ואפילו מדליית זהב אינה מחוץ לתחום.
נבחרת ההתעמלות האמנותית, אחרי הזכייה בזהב באליפות העולם ב-2023
(קרדיט: באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

34% - נבחרת ההתעמלות האמנותית

שלוש פעמים נבחרת ההתעמלות האמנותית סיימה במקום השישי במשחקים האולימפיים (בבייג'ינג, ריו וטוקיו), אבל התמודדות אמיתית על מדליה? זה עוד לא קרה. הזכייה בזהב השנה ובשנה שעברה באליפות העולם בקרב-רב, לצד ההיעדרות הרוסית, העלו דרמטית את רף הציפיות. אבל מקום חמישי מאכזב יחסית באליפות אירופה, שהייתה החזרה הגנרלית לפריז, מראה שזה רחוק מלהיות סגור וחתום. בכל מקרה, אופיר שחם, דיאנה סברצוב, הדר פרידמן, רומי פריצקי ושני בקנוב עשויות להיות שמות מוכרים בכל בית תוך פחות מחודש.
רז הרשקו, אחרי הזכייה בזהב האירופי השנה
(שמוליק דודפור)

38% - רז הרשקו, ג'ודו

לטוקיו היא הגיעה כג'ודוקא צעירה, בצל של הכוכבים הגדולים - שגיא מוקי, אורי ששון, פיטר פלצ'יק - אבל סייעה רבות לזכייה בארד הקבוצתי. לפריז היא תגיע ככוכבת הגדולה של המשלחת, ותרצה להוסיף לארון הגביעים גם מדליה אישית. עם ארד באליפות העולם אשתקד, עוד שלוש מדליות מאליפויות אירופה האחרונות (כולל אחת מזהב) ומקום שני בדירוג העולמי (רק אחרי הצרפתייה רומן דיקו), רז הרשקו היא הדבר האמיתי. תחרות סולידית תביא אותה לקרבות על מדליה. קצת מעבר - והיא והדוד, מאמן הנבחרת שני הרשקו, יכולים לפנטז גם על זהב.

42% - שרון קנטור, גלישת רוח

שרון קנטור (הגולשת, לא הזמרת) רק בת 21 - והשאירה מחוץ לפריז גולשות רוח שאם היו משיגות את הכרטיס האולימפי היו נחשבות למועמדות חזקות מאוד למדליה. קטי ספיצ'קוב (שלא הייתה רחוקה בטוקיו) זכתה בעבר בארבע מדליות באליפויות העולם, שחר טיבי (שהתחרתה בטוקיו ב-470) זכתה באליפות העולם אשתקד ותמר שטיינברג (הבת של המאמן גור) הייתה אלופת העולם לנוער.
לי קורזיץ מקבלת את פניה של שרון קנטור לאחר הזכייה באליפות העולם
(צילום: עוז מועלם )
אבל כל מדינה יכולה לשלוח לאולימפיאדה רק נציגה אחת בגלישת רוח, וקנטור עקפה את כולן בזכות זכייה באליפות העולם האחרונה, שנה אחרי מדליית כסף באליפות אירופה. היא אמנם צעירה, אבל כל הסימנים מראים שיש לה סיכוי טוב מאוד להיות הגולשת הישראלית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית - והשלישית בסך הכול, אחרי גל פרידמן ושחר צוברי.

50% - ארטיום דולגופיאט

שלושה אלופים אולימפיים יש עד היום לישראל. גל פרידמן, הראשון שבהם, לא זכה אחרי הזהב באתונה בקווטה האולימפית. לינוי אשרם פרשה זמן קצר אחרי הניצחון המדהים על האחיות אברינה בטוקיו. ארטיום דולגופיאט יהיה הראשון שיגיע לאולימפיאדה כאלוף - והוא רוצה להיות הראשון ששומר על התואר ומוביל להשמעת "התקווה" פעמיים ברצף, ועוד באחד הענפים המרכזיים במשחקים.
דולגופיאט זוכה בזהב העולמי ב-7 באוקטובר
בשלוש השנים שחלפו נשאר דולגופיאט בצמרת הגבוהה ביותר מבין המתעמלים בתרגיל הקרקע, וב-7 באוקטובר 2023 - בזמן שהוא שומע את החדשות הנוראיות מהארץ - הוא זכה בזהב באליפות העולם. ב-2022 הוא זכה בזהב באליפות אירופה בקרקע, בשנתיים האחרונות הסתפק במקום השני במדליית הכסף. התחרות קשה, הזהב בטח שלא מובטח (וגם לא מדליה) - אבל דולגופיאט הוא ללא ספק מהטובים בעולם, וגם הפעם הוא המועמד הישראלי הבכיר למדליה. בהצלחה!

אז בכמה מדליות נזכה?

לפי הסיכויים כאן, שניתנו בין היתר על בסיס המיקום בדירוג העולמי, הצלחות קודמות, הכושר הנוכחי ומספר המתחרים, ישראל תזכה בחמש מדליות ואולי אפילו בשש - התוחלת של כלל ההסתברויות היא 517%.
בניתוח דומה שהכנתי לפני טוקיו 2020 תוחלת ההסתברויות הייתה דומה יחסית, 499%, ואז ישראל זכתה בארבע מדליות - זהב של ארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם, ארד של נבחרת הג'ודו ואבישג סמברג. בניתוח שכזה לפני ריו 2016 התוחלת הייתה 325%, וישראל זכתה אז בשתי מדליות - ארד של ירדן ג'רבי וארד של אורי ששון.
כמו בטוקיו, גודל המשלחת ואיכותה מעלים משמעותית את רף הציפיות. ועדיין, אי אפשר לשלול לחלוטין אפשרות לאכזבה גדולה. ללונדון 2012 שלחה ישראל משלחת של 37 ספורטאים והתוצאה הייתה עגומה - אפס מדליות, לראשונה מאז סיאול 1988. לפנינו ברשימת המאכזבות הייתה אז אוסטריה, ש-70 הספורטאים שלה לא השיגו פודיום בודד.
לישראל יש הפעם 88 ספורטאים, חלקם בצמרת הגבוהה מאוד – אבל אף אחד מהם לא מדורג ראשון בעולם ולא נחשב כמי שהמדליה שלו כמעט מובטחת. ועדיין, לפחות לפי ההסתברויות כאן הסיכוי לזכות במדליה אחת או יותר הוא 99.7% וגם ניפוץ שיא ארבע המדליות מטוקיו אינו בשמיים. זה גם ההימור שלי: חמש מדליות, של דולגופיאט וארבע ספורטאיות - אבל בלי זהב הפעם. מה יהיו תוצאות האמת? נחכה, נצפה ונראה.
פורסם לראשונה: 09:00, 12.07.24