ג'וליאן אלפרד, האצנית מסנט לוסיה, שהפתיעה את העולם כשזכתה אתמול (שבת) במדליית הזהב בריצה ל-100 מטר באולימפיאדת פריז בזמן של 10.72 שניות, הייתה די אנונימית, בטח בהשוואה לכוכבות הגדולות של המסלול שלי-אן פרייז'ר, שלא הופיעה במפתיע לחצי הגמר, או שקארי ריצ'רדסון, אלופת העולם, שסיימה רק במקום השני.
ניצחונה של אלפרד היה היסטורי. קודם כל זוהי המדליה האולימפית הראשונה מכל סוג עבור סנט לוסיה, אי קטן במזרח הקריביים עם אוכלוסייה של כ-180,000 תושבים. "מאז ילדותי תמיד אמרתי שאני רוצה להיות בין הראשונות שזוכה במדליה אולימפית עבור סנט לוסיה", אמרה האצנית אחרי הגמר.
2 צפייה בגלריה
ג'וליאן אלפרד
ג'וליאן אלפרד
ג'וליאן אלפרד
(צילום: AFP/ODD ANDERSEN)
סיפור הצלחתה של אלפרד מרתק. היא התגלתה לראשונה על ידי ספרנית בבית הספר בו למדה, שזיהתה את כישרונה יוצא הדופן. כשהייתה נערה עברה לג'מייקה בשביל להתאמן ולאחר מכן המשיכה לאוניברסיטת טקסס בארצות הברית. שם זכתה בלא מעט תארים אישיים, ואף נבחרה לספורטאית המצטיינת של ה-Big 12 לעונת 2022/23.
אבל די בתחילת דרכה היא כמעט ופרשה מריצה. זה קרה כשהייתה בת 12 בלבד, לאחר שאביה מת. היא למעשה נטשה את הספורט, אבל רק בזכות העידוד של מאמנה באותה תקופה היא החליטה לחזור למסלול. "אבי האמין שאני יכולה להגיע לאולימפיאדה, שאני יכולה להיות כאן", אמרה האצנית אחרי שחצתה ראשונה את קו הסיום בפריז. "להגיע ולנצח? אני שמחה שעשיתי זאת. אני רוצה להקדיש את הניצחון לאבא, הוא היה כל כך גאה בי".
אגב, אלפרד מספרת שכדי להתכונן לאירוע היא צפתה אתמול בבוקר בסרטונים של אוסיין בולט. "פשוט צפיתי בביצועים שלו", היא סיפרה. לאחר הניצחון שלה, אלפרד אף חגגה בסגנון דומה לזה של בולט.
2 צפייה בגלריה
ג'ואל אלפרד
ג'ואל אלפרד
אלפרד חוצה ראשונה את קו הסיום, אתמול בגמר
(צילום: EPA/CHRISTIAN BRUNA)

"הם שינו את הכללים"

הניצחון המדהים של אלפרד הגיע על רקע דרמה שהתרחשה אתמול לפני חצי הגמר. שלי-אן פרייזר, האלופה הג'מייקנית המעוטרת, נעדרה מחצי הגמר בשל פציעה שספגה בחימום, כשברקע סאגה מוזרה שגרמה לה להתעכב ולהגיע באיחור לאצטדיון.
תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות הראה את פרייזר ואת חברי המשלחת הג'מייקנית מתווכחים עם אנשי ביטחון שסירבו לאפשר לרכבם להיכנס. גם האצנית האמריקאית שקארי ריצ'רדסון נראתה בסרטון. פרייזר נשמעה אומרת: "הם שינו את הכללים. עברנו דרך השער הזה קודם, אבל עכשיו הם אומרים שספורטאים שיצאו לא יכולים להשתמש בשער הזה".
ראש המשלחת הג'מייקנית, איאן קלי, הבהיר מאוחר יותר כי אמנם היה עיכוב, אך היעדרותה של פרייזר נבעה מפציעה. "נתנו לה בסופו של דבר להיכנס לאצטדיון בשביל החימום, אבל משער אחר ולא מהשער שכולם נכנסו ממנו". אמר קלי, שהוסיף: "אין אמת בטענה שלא הותר לה להיכנס לאצטדיון. לצערנו, היא לא יכלה להתחרות בשל פציעה שספגה במהלך החימום הסופי שלה".
גם שאריקה ג'קסון הג'מייקנית החמיצה את הריצה בעקבות פציעה, וגם לא הופיעה הבוקר למוקדמות ה-200 מטרים, הריצה החזקה שלה. ג'קסון היא אלופת העולם והאישה השנייה הכי מהירה בעולם ל-200 מ' - עם תוצאה של 21.41 שניות.
הניצחון של אלפרד שם קץ לשליטה הג'מייקנית בריצה ל-100 מ' לנשים. מבייג'ינג 2008 ועד טוקיו 2020 רק אצניות מג'מייקה זכו במדליית הזהב, וב-10 מתוך 12 המדליות שחולקו באותן ארבע אולימפיאדות.
במקביל, הבצורת האמריקנית במקצוע נמשכת. ארה"ב לא זכתה בזהב בריצה ל-100 מט' נשים מאז שגייל דיברס עשתה זאת ב-1996 (מדליית הזהב של מריון ג'ונס בסידני 2000 נשללה ממנה בעקבות שימוש בסמים).