לראשונה אי פעם: שתי מדליות אולימפיות לישראל ביום אחד! יומה השישי של אולימפיאדת פריז 2024 נפתח הבוקר (חמישי) עם תקווה גדולות - והג'ודאים ענבר לניר ופיטר פלצ'יק הראו במהלכו בדיוק למה. לניר (עד 78 ק"ג) זכתה במדליית כסף, זאת לאחר שגילתה דומיננטיות במהלך כל יום הקרבות, ונכנעה רק בגמר למדורגת 1 בעולם. בכך היא השוותה את הישג השיא של ג'ודוקא מישראל באולימפיאדה, אותו קבעה יעל ארד בברצלונה 1992.לאחר הניצחון של לניר בחצי הגמר, פלצ'יק (עד 100 ק"ג) זכה במדליה השנייה של ישראל היום, וה-15 שלה בסך הכל. עבור שני הג'ודאים מדובר במדליה אולימפית שנייה בקריירה, לאחר שזכו בארד בתחרות הקבוצתית.
לניר בת ה-24, המדורגת 3 בעולם ואלופת העולם מ-2023, הפסידה בקרב על הזהב לאליצ'ה בלאנדי האיטלקייה, הג'ודוקא החזקה ביותר בקטגוריית המשקל הזו. לניר הייתה בפיגור ווזארי, אבל לבסוף הפסידה עוד לפני סיום הזמן של הקרב בגלל שצברה עונש שלישי לחובתה.
7 צפייה בגלריה
ענבר לניר
ענבר לניר
גאה בהישג. לניר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
ענבר לניר
ענבר לניר
אדירה. לניר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
ענבר לניר עושה סלפי עם החברות לפודיום
ענבר לניר עושה סלפי עם החברות לפודיום
לניר עושה סלפי עם החברות לפודיום
(צילום: עוז מועלם)
ענבר לניר ופיטר פלצ'יק, לאחר הזכייה במדליות
(צילום: עוז מועלם)
בחצי הגמר גברה לניר על אלופת העולם המכהנת ומדליסטית הארד מטוקיו, אנה מריה וגנר הגרמנייה (2 בעולם), בעזרת איפון תוך 1:46 דקות. ברבע הגמר לניר ניצחה את חושיה סטינהאוס ההולנדית המנוסה (8 בעולם) באיפון משוגע תוך 23 שניות. במפגש הרביעי ביניהן, זה היה הניצחון הראשון של הישראלית על יריבתה ההולנדית - והוא הגיע בדיוק ברגע הנכון. לניר עלתה אוטומטית לשלב שמינית הגמר הודות לדירוג הגבוה שלה, ובקרב הראשון היא ניצחה את חוסלן אוטגונביאר המונגולית בת ה-19 (28 בעולם). לניר השיגה ווזארי והמשיכה משם לריתוק - וניצחה.
לניר סומנה מראש כמי שיכולה להגיע רחוק ולעמוד על הפודיום. מלבד הזכייה באליפות העולם בשנה שעברה, היא זוכת מדליית הזהב במאסטרס 2023, פעמיים ארד באליפות אירופה (2024-2023), והייתה גם חלק מנבחרת ישראל שזכתה באולימפיאדת טוקיו 2020 במדליית הארד הקבוצתית ובאליפות העולם ב-2022, ועד כה צברה בסך הכל 12 מדליות אישיות בסבב הג'ודו העולמי. 2024 נפתחה פחות טוב, ובה הישראלית עמדה רק פעם אחת על הפודיום, כשזכתה בארד באליפות אירופה לפני ארבעה חודשים בזאגרב, אולם זה היה כדי להוריד עומסים לפני האולימפיאדה. כפי שראינו היום, זה השתלם לה בגדול.
7 צפייה בגלריה
ענבר לניר עם משה פונטי שני הרשקו
ענבר לניר עם משה פונטי שני הרשקו
לניר עם משה פונטי ושני הרשקו
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
ענבר לניר חצי הגמר
ענבר לניר חצי הגמר
גברה על אלופת העולם המכהנת. לניר בחצי הגמר
(צילום: עוז מועלם)
חגיגות בבית משפחתה של ענבר לניר
(צילום: עידו ארז)
אצל הגברים, כאמור, פלצ'יק (עד 100 ק"ג) זכה במדליית הארד מבית הניחומים. פלצ'יק פתח עם שני ניצחונות, אך לאחר מכן הפסיד לאלוף העולם המכהן ברבע הגמר. הוא תיקן עם ניצחון בבית הניחומים ואז גבר על דניאל אייך השווייצרי (המדורג 14 בעולם) בקרב דרמטי למדי על המדליה.
פלצ'יק, מדליסט הארד מאליפות העולם ב-2023 ואלוף אירופה מ-2020 שהגיע לפריז מהמקום ה-11 בעולם, הוביל בווזארי על יריבו, אך 5 שניות לסיום הקרב פסק השופט על עונש שלישי לחובתו, מה שאמר שלמעשה הוא הפסיד. לאחר בדיקה התברר כי בטעות רשמו לחובתו של הישראלי עונש אחד מיותר, מה שלמעשה ביטל את ההפסד והחזיר את הקרב לחיים. פלצ'יק שמר על יתרונו עד לסיום.
הקרב הדרמטי של פיטר פלצ'יק
(באדיבות ערוץ הספורט)

7 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק עם אורן סמדג'ה
פיטר פלצ'יק עם אורן סמדג'ה
יש מדליה! פיטר פלצ'יק עם אורן סמדג'ה
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
פלצ'יק זכה בארד
פלצ'יק זכה בארד
ענק. פלצ'יק
(צילום: עוז מועלם)
בבית הניחומים ניצח פלצ'יק את מיכאל קורל ההולנדי (המדורג 7 בעולם), עם איפון במהלך ניקוד הזהב. לפני כן, ברבע הגמר, הוא הפסיד לאלוף העולם זלים קוסטוייב האזרי (1 בעולם). קוסטוייב השיג ווזארי, ובשניות הסיום היה נראה כי פלצ'יק הצליח להשוות עם ווזארי משלו, אך הוא בוטל בהחלטת שופטי הווידאו.
בשמינית הגמר גבר פלצ'יק על אורליין דיסה הצרפתי (50 בעולם), שזכה לתמיכת הקהל המקומי שצעק "אורליאן, אורליאן". הקרב נמשך לא פחות מ-8:45 דקות, והגיע לסיומו רק כשהצרפתי ספג עונש שלישי.
הישראלי החל את היום בסיבוב הראשון, שם ניצח באיפון את גונשיצ'ורן באטוויג המונגולי, המדורג 10 בעולם בהופעתו הראשונה במשחקים האולימפיים. פלצ'יק נראה מצוין מתחילת הקרב, היה הרבה יותר אקטיבי מהיריב שלו, והטיל אותו בקלות.
המדליה של פלצ'יק היא ניצחון אדיר גם לאורן סמדג'ה. מאמן נבחרת הג'ודו שכל לפני כחודש וחצי את בנו, עומר, שנפל בקרב ברצועת עזה. מדליסט הארד מאולימפיאדת ברצלונה 1992 טס לפריז כדי להדריך את חברי הנבחרת, עם סיום 30 ימי האבל הראשונים על בנו. ההישג שלו כמאמן מסמל את ניצחון הרוח, וגם את הימים המורכבים שעוברים על ישראל במלחמת חרבות ברזל, כשכל שמחה מתערבבת עם צער על האובדן הקשה.
פורסם לראשונה: 13:47, 01.08.24