הישראלים שיתחרו ביום ה-16

9:00 – לונה-צ'מטאי סלפטר ומאור טיורי (אתלטיקה, מרתון, נשים): אחרי שנאלצה לפרוש מהמרתון בריו בגלל כאבים שנבעו מפצעי הנקה ונדחקה לאחור במרתון בטוקיו בגלל כאבי מחזור, ללונה-צמ'טאי סלפטר יש חשבון פתוח עם המרתון האולימפי.
עם זאת, לא בטוח שהיא תצליח לסגור אותו הפעם. המרתון לנשים נמצא בהתקדמות אדירה. לפני פחות משנה טיגסט אספה האתיופית קבעה שיא עולם בלתי נתפס, 2:11.53 שעות. אספה תהיה שם כדי לקחת את הזהב – ויחד איתה יעמדו על קו הזינוק בפריז עוד שורה ארוכה של רצות אפריקניות מעולות. סלפטר כבר איננה חלק בלתי נפרד מהצמרת הגבוהה של הענף כפי שהייתה בעבר, ותזדקק להתעלות בשביל לקבוע הישג משמעותי.
8 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי רצה ישראלית
לונה צ'מטאי רצה ישראלית
חשבון אולימפי פתוח. סלפטר
(צילום: גטי אימג'ס)
8 צפייה בגלריה
מאור טיורי
מאור טיורי
כל מקום מעל ה-48 יהווה שיפור. טיורי
(צילום: רויטרס)
יחד עם סלפטר תרוץ מאור טיורי שאף היא העפילה למשחקים האולימפיים בפעם השלישית. שיפור של המקום ה-48 בו סיימה בטוקיו לפני שלוש שנים יהיה הישג יפה עבורה.
12:29 – מיכאל יעקובלב (אופני מסלול, קיירין, רבע גמר, גברים): רוכב האופניים הישראלי, שיהיה הספורטאי ה-88 והאחרון בפריז מהמשלחת בכחול-לבן, נראה מצוין בסיבוב הראשון והעפיל בפער משכנע לרבע הגמר. מי שזכה במדליית ארד באליפות העולם במרוץ הזה כשעוד ייצג את רוסיה, ינסה לזכות במדליה אולימפית רגע לפני נעילת המשחקים.
8 צפייה בגלריה
יעקובלב מדווש
יעקובלב מדווש
במרחק שלושה מקצים ממדליה. יעקובלב מדווש
(צילום: EPA / Martin Divisek)
למי שהחמיץ את הסיבוב הראשון, מרוץ קיירין הוא מרוץ מסלול שבו שישה מתחרים רוכבים מאחורי אופנוע חשמלי שמכתיב את הקצב. האופנוע מלווה אותם במשך שלושה סיבובים, הוא מתחיל במהירות של 30 קמ"ש ומאיץ ל-50 קמ"ש. לאחר שלושה סיבובים, האופנוע יורד מהמסלול – והרוכבים ממשיכים לשלושה סיבובים נוספים בסיומם נקבע המנצח.
בשלב רבע הגמר יחולקו 18 הרוכבים לשלושה מקצים של שישה רוכבים. מכל מקצה יעפילו ארבעה לחצי הגמר.
בחצי הגמר, מתחרים בשני מקצים של שישה רוכבים. שלושת הראשונים עולים לגמר א' שבו שישה רוכבים מתחרים על המדליות, שלושת האחרונים בחצי הגמר מתחרים בגמר ב' שקובע את המקומות 12-7.

אירועים שלא כדאי לפספס:

14:00 – כדורעף, גמר, נשים, ארה"ב – איטליה: עד לפריז, נבחרת הנשים של איטליה מעולם לא עברה את שלב רבע הגמר בטורניר האולימפי. הפעם עם זאת, לא רק שהיא העפילה לגמר – היא אפילו מסומנת כפייבוריטית לנצח ולזכות במדליית הזהב.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הכדורעף של איטליה
נבחרת הכדורעף של איטליה
פייבוריטיות לזהב. נבחרת איטליה בכדורעף נשים
(צילום: EPA/TERESA SUAREZ)
הסימנים להתפוצצות הגדולה בפריז הפציעו בשנים האחרונות עם זכייה באליפות אירופה לפני שלוש שנים ושתי זכיות בליגת האומות השנה ולפני שנתיים. מי שניצבת בחזית של תור הזהב האיטלקי היא פאולה אגונו, בת להורים ניגרים המתנשאת לגובה של 1.95 מ' ומנצלת כל סנטימטר להנחתות אדירות. אגונו אגב היא סלבריטאית של ממש באיטליה, וכשהיא לא מאמללת יריבות מהצד השני של הרשת, היא מדבבת לאיטלקית סרטים של פיקסאר ומגישה תוכניות בטלוויזיה האיטלקית.
14:30 – כדוריד, גמר, גברים, גרמניה – דנמרק: צרפת תביט בקנאה רבה על הגמר הזה. אחרי הדאבל בגברים ובנשים בטוקיו, טורניר הכדוריד הביתי היה אמור להיות אחד מריקודי הניצחון של הצרפתים במשחקים הללו, אבל הפסד דרמטי לגרמניה ברבע הגמר הותיר אותם בידיים ריקות.
8 צפייה בגלריה
נבחרת גרמניה בכדוריד חוגגת ניצחון דרמטי על צרפת
נבחרת גרמניה בכדוריד חוגגת ניצחון דרמטי על צרפת
נבחרת גרמניה בכדוריד חוגגת את הניצחון הדרמטי על צרפת אבל לא פייבוריטית בגמר
(צליום: AP Photo/Aaron Favila)
למרות הניצחון היפה על המארחת, גרמניה מגיעה לגמר כאנדרדוג. דנמרק, אלופת העולם המכהנת, היא ככל הנראה הנבחרת הטובה בעולם כיום ותשחק בגמר האולימפי בפעם השלישית ברציפות. הדנים יישענו גם בגמר על יכולת הכיבוש הפנטסטית של שני הכוכבים סימון פיטליק ומתיאס גידסל שכבשו יחד 99 שערים בטורניר.
15:00 – כדורמים, גמר, גברים, סרביה – קרואטיה: למפגשים בין סרביה וקרואטיה, שתי מדינות עם היסטוריה משותפת מדממת, תמיד יש פוטנציאל נפיץ. על אחת כמה וכמה כשמדובר בענף אגרסיבי, קשוח ומאוד הישגי בשתי המדינות הללו כמו כדורמים ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במשחק על מדליית זהב אולימפית.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הכדורמים של סרביה
נבחרת הכדורמים של סרביה
לקראת מפגש קשוח. נבחרת הכדורמים של סרביה
(צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
מפגשי העבר בין שתי השכנות כבר הולידו מספר אירועים אלימים וחריגים. ב-2003, למשל, אחרי ניצחון דחוק של סרביה על קרואטיה בגמר אליפות אירופה, אוהדים קרואטים השליכו כסאות אל עבר השוטרים והאירוע התפתח עד לכדי מהומות אלימות מחוץ לשגרירות הקרואטית בבלגרד. שר החוץ הסרבי רק ליבה את היצרים כשקפץ לבריכה בבגדיו כדי לחגוג עם הנבחרת.
סביר להניח כי האבטחה הצרפתית תשים עין מיוחדת על היציעים בגמר הטעון הזה – וגם השופטים יזדקקו לתשומת לב מיוחדת על הנעשה מתחת למים.
16:30 – כדורסל, גמר, נשים, ארה"ב – צרפת: ממש כמו בגמר הגברים, גם בטורניר הנשים הגיעו נבחרות צרפת וארה"ב למשחק על מדליית הזהב – ונראה כי כאן הסיכויים של הצרפתיות לנצח נמוכים אפילו יותר.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הכדורסל נשים של ארה"ב
נבחרת הכדורסל נשים של ארה"ב
בליגה משלה. נבחרת הכדורסל נשים של ארה"ב
(צילום: EPA/RITCHIE B. TONGO)
ארה"ב נמצאת בליגה משל עצמה בכדורסל נשים. היא זכתה בטורניר האולימפי בשבע הפעמים האחרונות ובטורניר הנוכחי ניצחה בכל חמשת משחקיה בפער ממוצע של 18.6 נקודות. אם לא יקרה משהו מאוד לא צפוי, מי שתחגוג במיוחד בסיום הגמר היא דיאנה טוראסי, שתחגוג מדליית זהב אולימפית שישית, יותר מכל ספורטאי קבוצתי אחר בהיסטוריה.
כיאה לאולימפיאדה ששמה דגש על שוויון מגדרי, זו תהיה הפעם הראשונה שבה טורניר הנשים בכדורסל מסתיים אחרי אחרי טורניר הגברים (כך יהיה גם במרתון).
בכלל, גמר הנשים בכדורסל ינעל שבועיים וחצי גדושים של תחרויות ב-39 ענפי ספורט. זו תהיה מדליית הזהב ה-329 והאחרונה שתחולק בפריז, וייתכן שהיא תהיה שובר השוויון בצמרת טבלת המדליות. עם פתיחת היום יש לסין יתרון של מדליית זהב אחת על ארה"ב (38:39). במקרה של שוויון, האמריקאים ידורגו ראשונים בזכות עדיפות במדליות הכסף.
21:00 – טקס הסיום: כמיטב המסורת, יש הרבה מסתורין סביב מה שצפוי בטקס הנועל של המשחקים האולימפיים. שם הקוד שניתן לטקס הוא "שיאים" – וזה אולי רמז דק לגבי מה שצפוי בתוכנית האמנותית.
8 צפייה בגלריה
תום ראובני עם מדליית הזהב
תום ראובני עם מדליית הזהב
יישא את הדגל הישראלי בטקס הסיום יחד עם המתעמלת רומי פריצקי. האלוף האולימפי בגלישת רוח, תום ראובני
(צילום: Norbert Scanella, רויטרס)
הטקס ייערך באצטדיון הסטאד דה פראנס שאירח את תחרויות האתלטיקה וצפויים להשתתף בו יותר מ-100 אמנים ביניהם רקדנים, אקרובטיים, אמני קרקס ומוזיקאים מפורסמים. בין השמות שהוזכרו בתקשורת ככאלו שעשויים להופיע בטקס הסיום נמצאים סנופ דוג, שכבר הפך לסמל הלא רשמי של המשחקים, בילי אייליש והרד הוט צ'ילי פפרס.
מי שאמון על הבימוי האמנותי של הטקס הוא תומאס ג'ולי שביים גם את טקס הפתיחה. הוא רמז כי הטקס יכלול אפקטים שונים של תאורה ו"ייקח את הצופים למסע אל העבר, אל השורשים של המשחקים האולימפיים אבל גם אל העתיד". אבל אולי הדיווח המעניין ביותר לגבי טקס הסיום הוא השמועה כי במסגרת העברת המשחקים מפריז ללוס אנג'לס, המארחת הבאה, טום קרוז יפציע להופעה מיוחדת שתכלול פעלול מסוכן.
מי שיישאו את דגל ישראל בטקס הם האלוף האולימפי בגלישת רוח תום ראובני ומדליסטית הכסף בהתעמלות אמנותית וקפטן הנבחרת, רומי פריצקי.
איילת זוסמן מאמנת נבחרת ההתעמלות האמנותית לאחר הזכייה במדליית הכסף
(צילום: עוז מועלם)
פורסם לראשונה: 22:15, 10.08.24