הברייקרית מניז'ה טלאש, במקור מאפגניסטן, היא אחת הספורטאיות המייצגות את נבחרת הפליטים במשחקים האולימפיים בפריז. אתמול (שישי) היא ניסתה להעביר מסר למען הנשים האפגניות הסובלות מדיכוי תחת משטר הטליבאן במדינה בה נולדה - אך הדבר הוביל לפסילתה.
הספורטאית בת ה-21 עלתה להתחרות בתחרות הברייקדנס עם גלימה שעליה התנוסס הכיתוב "שחררו את הנשים האפגניות", אך באיגוד ריקודי הספורט העולמי (DanceSport) פחות התחברו והחליטו לפסול אותה כאמור. הסיבה הרשמית לכך היא שמדובר מ"מסר אולימפי לא ראוי במהלך הביצוע שלה".
3 צפייה בגלריה
הברייקרית מניז'ה טלאש
הברייקרית מניז'ה טלאש
מסר פוליטי אסור? מניז'ה טלאש
(AP Photo/Abbie Parr)
3 צפייה בגלריה
הברייקרית מניז'ה טלאש
הברייקרית מניז'ה טלאש
נפסלה
(Odd ANDERSEN / AFP)
3 צפייה בגלריה
הברייקרית מניז'ה טלאש
הברייקרית מניז'ה טלאש
(AP Photo/Frank Franklin)
על פי האיגוד, הגלימה מהווה הפרה של סעיף 50 באמנה של הוועד האולימפי הבינלאומי, אשר אוסר על מחאות פוליטיות במהלך התחרויות באולימפיאדה. הוועד האולימפי הבינלאומי, שהקים את נבחרת הפליטים אותה מייצגת טלאש, טען בהצהרה רשמית כי ועדת המשמעת של הוועד נתנה לה אזהרה רשמית בלבד, אך בסופו של דבר היא נפסלה מלהתחרות.
לאחר המקרה, טלאש סירבה לענות לשאלות העיתונאים בנוגע למחאתה. אחד האנשים שמלווים אותה לתחרות טען שהמסר שלה היה ברור ומספיק בשביל להבהיר את עמדתה ועל כן אין לה מה להוסיף.
טלאש נולדה בקאבול, בירת אפגניסטן, ובשנת 2022 ברחה בספרד כי על פי חוקי הטליבאן ריקודים אסורים לנשים. בנוסף, משפחתה ספגה איומים על חייה.
טלאש היא לא האפגנית הראשונה במשחקים אלה שיוצאת נגד דיכוי הנשים במדינתה. האצנית קמיה יוסופי, אחת משישה ספורטאים שמרכיבים את המשלחת של אפגניסטן, שלפה לאחר ריצת ה-100 מטר בה השתתפה נייר קטן ועליו שלוש מילים: "חינוך", כתוב בצבע שחור. "ספורט" בירוק. ו"זכויותינו" באדום, הצבע השלישי של דגל אפגניסטן. "יש לי מסר לבנות אפגניות", אמרה, "אל תוותרו, אל תתנו לאחרים להחליט בשבילכן".
דריה אטמנוב מדברת אחרי גמר הקרב-רב בפריז
(צילום: נדב צנציפר)