המשלחת הישראלית תעזוב הבוקר את פריז ותנחת בנתב"ג עם מטען חורג של שבע מדליות, הכבד ביותר בהיסטוריה שלה במשחקים האולימפיים. אלוף אולימפי שמצטרף לשלושה שהיו לפניו, חמש מדליות כסף שמתווספות לאחת בלבד מהעבר ועוד אחת מארד - זה היבול שהציב את ישראל בחצי העליון של טבלת המדליות העולמית, לפני מדינות עם מסורת ספורט הרבה יותר מפותחת.
אלא שמעבר לעניין המספרי, הדבר הגדול ביותר מבחינת המשלחת הוא שכל הבאנקרים שלה חוזרים הביתה עם מדליה. וזה לא עניין של מה בכך. הספורט מלא בהפתעות, וראינו גם במשחקים האלה פייבוריטים שקורסים ברגע האמת ולא עומדים בציפיות, גם של עצמם. היפנית אוטה אבה, למשל, שההדחה המפתיעה שלה הובילה להתפרצות רגשות יוצאת דופן על מזרן הג'ודו. לספורט הישראלי האולימפי יש תדמית, שלא נוצרה יש מאין, של כישלונות במאני־טיים - וזה המהפך שהוא עבר בפריז.
5 צפייה בגלריה
דולגופיאט, קנטור והרשקו
דולגופיאט, קנטור והרשקו
דולגופיאט, קנטור והרשקו
(צילום: גטי אימג'ס, רויטרס ו-EPA)
זהב על המים: האלוף האולימפי תום ראובני בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)
"בכל התחזיות שלנו דיברנו על זכייה בארבע־חמש מדליות, זה היה חתיכת אתגר להצהיר על זה אחרי המשחקים הטובים ביותר שלנו בטוקיו, אבל הדבר המדהים פה שכל אחד מהם זכה במדליה, אלו מאה אחוזי הצלחה", אומר מנהל היחידה לספורט הישגי דני אורן, ששלשום בכה מהתרגשות במשך דקות ארוכות אחרי המדליה השביעית של ישראל באולם ההתעמלות האמנותית.

מהפכה ארגונית

על פי התחזיות של הוועד האולימפי המועמדים לזכייה היו ארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע, הנבחרת הקבוצתית בהתעמלות אמנותית, שרון קנטור בגלשנים ולפחות ג'ודאית אחת, רז הרשקו או ענבר לניר. כל החמישה זכו במדליות כסף, ואליהן הצטרפו הגולש תום ראובני שמעולם לא עמד על פודיום בתחרות בוגרים חשובה אבל הוגדר כסוס שחור, כזה שיכול להפתיע, והג'ודאי פיטר פלצ'יק שהגיע אחרי תקופה פחות טובה והזכייה שלו בארד לא הייתה בתוכניות.
(קרדיט: רלוונט)
5 צפייה בגלריה
דולגופיאט
דולגופיאט
הצלחה מתמשכת. דולגופיאט
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
אינפו מדליות ישראל
"ברגע שיש לך מערכת כמו באיגוד השייט, שנתנה לי את כל הכלים להצליח, וכשיש לך מאמן כמו גל פרידמן, שהיה בעצמו אלוף אולימפי, הסיכויים להצליח גדלים", מסביר ראובני. "תמיד הייתי קרוב לפודיום ולא עשיתי את זה בגלל שלא עמדתי בזה בשיוטי המדליות, אבל בחודשים האחרונים עבדנו אחד על אחד, בדיוק על הרגעים האלו של שיוטי מדליות עם הדמיות. זה עזר לי מאוד".
חלק מההצלחה נובע מהשדרוג הכספי, תקציב ההכנות האולימפיות גדל ב־30 אחוז. אין כבר ספורטאים שמציגים מקררים ריקים או כאלו שאין להם את הציוד המתאים. אלו שסומנו מקבלים את התנאים להצלחה כמו במדינות הספורט המפותחות ביותר, בעיקר בשייט, בהתעמלות ובג'ודו, הענפים שגם הביאו את ההצלחות בפריז. אבל אלה לא רק הכסף והתנאים, הספורט הישראלי עבר מהפכה ארגונית אחרי הכישלון בלונדון־2012 ובמרחק של תריסר שנים ותעלת למאנש אחת הוא טיפס מאפס מדליות לשיא של שבע.
5 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
מתעמלות הנבחרת חוגגות כסף
(צילום: Jamie Squire/Getty Images)
מדליה אולימפית מגיעה בדרך כלל אחרי יציבות בתקופת ההכנה, אבל ראינו בפריז ספורטאים גדולים שסיימו סבב אולימפי ענק מבחינתם וכשלו ברגע האמת. במקרה של המשלחת הישראלית הייתה סינרגיה בין ההישגים הטובים בסייקל האולימפי לבין מה שקרה בפועל על מזרן הג'ודו בשאן דה מארס, במרינה במארסיי ועל משטחי ההתעמלות בברסי ובפורט דה לה שאפל. ספורטאי המשלחת זכו בעשר מדליות זהב בתחרויות המטרה הגדולות בשנתיים שלפני פריז, לעומת ארבע־חמש לקראת לונדון, ריו וטוקיו, וב־43 מדליות בסך הכל.

להצליח ברגע האמת

המשמעות היא שיש פה עסק שעובד כמו שצריך. למשל ההחלטה לעבור לנבחרות מאתגרות, כמו נבחרת הגלישה לנשים שהפכה לטובה בעולם בהדרכתו של שחר צוברי, או נבחרת ההתעמלות האמנותית שעברה לאחריותה של איילת זוסמן. "בחרנו את הבנות בקפידה, כאלו שיודעות לעבוד קשה, לעמוד בלחצים, הייתה לנו בחירה מאוד ברורה בכל אחת מהן וזה הוביל לאן שהוביל", היא סיפרה שלשום אחרי הזכייה במדליה. חלק מהעניין היה גם לא להמשיך עם שיטת העבודה האגרסיבית של אירה ויגדורצ'יק וללכת על מנהיגה כמו זוסמן, שהדרך השונה שלה הצליחה עם לינוי אשרם והיא לקחה אותה גם לנבחרת.
חלק מהתנאים שקיבלו הספורטאים היה ליווי פסיכולוגי צמוד. לכל אחת מהנבחרות יש אנשי מקצוע, שעובדים עם הספורטאים על חוסן נפשי והתמודדות עם לחצים, מערך ששידרג אותם ברגעי האמת ועזר להם להגיע לבמה היוקרתית, הגדולה, המלחיצה והמפתיעה מכולן ולספק מאה אחוזי הצלחה.
5 צפייה בגלריה
קנטור
קנטור
קנטור והסלפי
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
ברור שהיו אכזבות כמו ההפסדים של לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג והסייף יובל פרייליך בסיבוב הראשון, אנסטסיה גורבנקו שלא הצליחה לממש את הפוטנציאל שלה, 18 השחיינים שהגיעו לגמר אחד בלבד והמיקום הנמוך של המרתוניסטים - אבל בכל מקרה הם לא סומנו כמועמדים למדליות.
האכזבה הגדולה ביותר הגיעה מהשחייה, אבל זה לא מפתיע לנוכח הבעיות באיגוד, שנקלע לקשיים כספיים וניהוליים - וזה הגיע כנראה גם לבריכה בפריז. איגוד השייט בראשותו של שי בובר ואיגוד ההתעמלות עם שרית שנער מתנהלים אחרת, והתוצאות בהתאם. "המאמנים סרגיי וייסבורג וזוסמן מדהימים, הגענו עם שני פייבוריטים ברורים ועם דריה אטמנוב, זה נגמר עם שני סגני אלופים אולימפיים ומקום חמישי, זה הישג גדול", אמרה שנער. "יש לספורטאים שלנו את כל המעטפת להתרכז ולהצליח ברגעי האמת שלהם, הם עובדים קשה וזה הגיע בדיוק בזמן".
יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד סיכמה: "לא מכירה הרבה מדינות אם בכלל שכל מי שהוגדר כמועמד למדליה עשה את זה, כל חמשת המועמדים שלנו זכו במדליה, זו סטטיסטיקה לא תיאמן במשחקים אולימפיים".
קפטנית נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית רומי פריצקי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 01:30, 12.08.24