זו הפעם האחרונה במשחקים האולימפיים שבה תחרות קרב-5 מודרני תכלול רכיבה על סוסים, אחד מאותם כישורים שנדרשו פעם מחייל מקצועי בזמן שהענף הומצא. החלק הזה בתחרות יוחלף במרוץ מכשולים בסגנון נינג'ה, כביכול בשביל לייעל את הענף המוזר ולהקטין עלויות, אך לכולם ברור שהתקרית הקשה מאולימפיאדת טוקיו הכריעה: המאמנת הגרמנייה קים רייזנר הכתה סוס שחניכתה אניקה שלו לא הצליחה להשתלט עליו (הרוכב מקבל סוס שלא הכיר רק 20 דקות לפני התחרות). אבל זה לא אומר שניפרד בקרוב מרכיבה אולימפית, כי היא עדיין ענף בפני עצמו, או מסיפורים כאלה.
שיא המדליות האולימפיות לספורטאית בריטית, שש בסך הכל, שייך לשתיים: דיים לורה קני, רוכבת אופני המסלול האגדית שעשתה זאת בין 2012 ל-2020, ושארלוט דוז'רדן בת ה-39, רוכבת הסוסים שהשיגה בקלות כרטיס לאולימפיאדה הרביעית שלה והייתה אמורה להשתלט בלעדית על השיא לנשים (רוכב האופניים ג'ייסון קני הוא השיאן הבריטי הכללי עם תשע מדליות). אבל ממש על סף טקס הפתיחה, דוז'רדן הודיעה אתמול בבושת פנים כי לא תתחרה במשחקים בפריז לאור חקירה שמתנהלת נגדה באיגוד העולמי. היא הגדירה זאת כ"טעות בשיקול הדעת" – מונח מכובס לסרטון שפורסם לפני ארבע שנים ונחקר כעת, אם כי לא נחשף עדיין לציבור, שבו היא נראית מכה שוב ושוב סוס ברגליו במהלך אימון.
3 צפייה בגלריה
סוסים
סוסים
הפכה בן רגע מעילוי אולימפי לדמות מושמצת ברשתות החברתיות. דוז'רדן
(צילום: AP Photo/David Goldman)
דוז'רדן, שהפכה בן רגע מעילוי אולימפי לדמות מושמצת ברשתות החברתיות, וספגה היום השעיה ראשונית של חצי שנה עד לסיום החקירה, כתבה בהודעתה: "מה שקרה מנוגד לאישיות שלי ולא משקף את הדרך שבה אני מאמנת את הסוסים או התלמידים שלי, אבל אין לי תירוץ. אני מתביישת בעצמי. אני באמת מצטערת והרוסה מכך שאיכזבתי רבים".
הבריטית מתמחה בדרסאז', רכיבה אמנותית, שבה השליטה של הרוכב בסוס חייבת להיות אבסולוטית כדי שיבצע את ה"כוריאוגרפיה" עליה התאמנו. מעבר להיסטוריה הבריטית שקבעה, דוז'רדן גם נחשבת למלכת הענף העולמית בעשור האחרון, הרוכבת הטובה ביותר, שהשלימה הישגים חסרי תקדים בתחרויות בינלאומיות. מלונדון היא והסוס ואלגרו חזרו עם שתי מדליות זהב, בריו הצמד השיג זהב וכסף, ובטוקיו היא והסוס החדש ג'יו זכו בשתי מדליות ארד. לפני אתמול, היא הייתה מועמדת לזכייה לפחות במדליה אחת בתחרות הדרסאז' הקבוצתית עם נבחרת בריטניה החזקה.
3 צפייה בגלריה
סוסים
סוסים
שיא המדליות האולימפיות לספורטאית בריטית. דוז'רדן
(צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed)

ענף בסכנה חמורה

קשה להאמין שמקרה דוז'רדן יהיה דומה למקרה רייזנר, למרות שמדובר בספורטאית בכירה ביותר. בעוד הענף המיושן, קרב-5 מודרני, נלחם ממילא על הלגיטימיות שלו ונכנע ללחץ, רכיבה על סוסים היא חלק בלתי נפרד מהאולימפיאדה בעידן המודרני (פרט ל-1896 ו-1904), ולמרות שיש רצון להתקרב לקהל צעיר עם ענפים חדשים, הוועד האולימפי השמרן לא ימהר למחוק את התחרות הזו מהלו"ז שלו. ועדיין, מדובר בדלק נוסף עבור המתנגדים, הטוענים כי לבעלי חיים אין מקום באולימפיאדה, ובטח שלא בענף שבו נחשפה התעללות במספר מקרים.
רוכבי הסוסים מודעים לכך ומודאגים מאוד מהרחשים סביב הענף. לפני מספר חודשים, קבוצה של רוכבים, מאמנים ושופטים בכירים שלחה מכתב לאיגוד הבינלאומי, שבו נכתב בין השאר: "הענף שלנו נמצא בסכנה חמורה. השערוריות והתדמית הרעה שנוצרה לו מאיימים על קיומו, ועלולים להביא לסופו כחלק מהאולימפיאדה".
3 צפייה בגלריה
סוסים
סוסים
דוז'רדן בימים יפים יותר מבחינתה
(צילום: Dan Istitene/Getty Images)
הם התייחסו לשורת סיפורים מזעזעים: תחקיר בדנמרק שהראה סוסים מדממים במרכז רכיבה יוקרתי, או החשיפה בנוגע לרוכב הקולומביאני ססאר פארה שנהג להצליף בסוסים שלו.
בענף מתעקשים שמדובר במקרים ספורדיים ורוכבים בכירים בעולם נחרדו מהדיווחים. בתחרות גדולה בגרמניה החלו השנה בפיילוט מרתק, שעוקב אחרי הסוסים באמצעות מצלמות, מודד את רמות החרדה שלהם ומנסה לשפר את היחס וההגינות כלפיהם. אבל צופים רבים כבר תופסים את הענף כספורט שהתעללות בבעלי חיים היא חלק ממנו, וחקירת דוז'רדן רק תוביל לחשדות כבדים יותר על מה שמתרחש מאחורי הקלעים. זה ייקח זמן, אבל גם אם תהיה רפורמה מוחלטת ברכיבה על סוסים, כנראה בעתיד הם יראו את האולימפיאדה מהאורוות שלהם. זה לא המקום בשבילם.
הכותרת
זהב כחול-לבן: החלום האולימפי הישראלי
21:13