זה היה יום חלומי לגלישה הישראלית, שנעל את טורניר גלישת הרוח האולימפי בדגם IQ פויל עם שתי מדליות יוקרתיות - תום ראובני בן ה-24 הדהים עם זהב אולימפי, ושרון קנטור בת ה-21 שהגיעה עם תואר אלופת העולם, וזכתה במדליית הכסף.
זהו גם היום הגדול ביותר של הספורט האולימפי הישראלי מאז ומעולם עם זכייה במדליית זהב ושתי מדליות כסף ביום אחד, כשארטיום דולגופיאט סיים במקום השני בגמר הקרקע. המשלחת הישראלית כבר סופרת שש מדליות בפריז, יותר מבכל אולימפיאדה בודדת בעבר, ו-18 מדליות בכל הזמנים. החגיגה של ראובני וקנטור בחוף במארסיי תיזכר לנצח כמפץ הגדול בדרך להישג הזה.
5 צפייה בגלריה
קנטור וראובני
קנטור וראובני
קנטור וראובני
(צילום: Phil Walter/Getty Images)

מאתונה עד פריז

זה היה שבוע קשה ורב תהפוכות עבור ראובני, אך כאמור הוא הסתיים בצורה המתוקה ביותר עם מדליית זהב אולימפית, אחרי שסיים במקום הראשון בשיוט הגמר. אגב, הוא לא ניצח באף אחד מ-14 שיוטי המוקדמות, אותן סיים במקום השני הכללי, וגם לא בחצי הגמר. אבל ברגע האמת הוא השאיר את כולם מאחור.
כילד ניסה תום לא מעט ענפי ספורט, בעידודם של אביו, ד"ר רונן ראובני, מומחה לפיזיולוגיה של המאמץ, ואימו קייט. מספר זכיות באליפויות העולם לנוער בגלישה גרמו לו ולסביבתו להבין שלא רק שהענף הייעודי נמצא, אלא שהילד עתיד להיות ספורטאי שיכול להגיע לטופ העולמי יום אחד.
עם כניסת ה-IQ פויל, שהחליף את ה-RSX – גלשן שסידר לישראל לא מעט הישגים ומדליות בעבר, -ראובני היה אחד מהגולשים הראשונים שנשלח לאליפות העולם ב-2022 להתחרות "על אמת" בדגם. גם אז זה קרה בצרפת, אך בעיר ברסט, וראובני התחיל לממש את הפוטנציאל שעליו דיברו, כשסיים במקום הרביעי.
5 צפייה בגלריה
ראובני
ראובני
ראובני
(צילום: Alex Livesey/Getty Images)
משפחתו של תום ראובני חוגגת את הזכייה במדליית הזהב האולימפית
(צילום: נדב צנציפר)
אשתקד, לא הרבה לפני שהגיע הזמן לקבל החלטה לגבי הנציג הישראלי לאולימפיאדה, הוא זכה במדליית הארד בתחרות גביע העולם בשייט. השנה, באליפות העולם שנערכה בספרד, ראובני סיים במקום השמיני. לאיגוד השייט הישראלי לא לקח יותר מדי זמן להודיע שהוא יהיה הנציג שיישלח לפריז (או יותר נכון למארסיי).
מי שמלווה אותו במים ומחוצה להם הוא לא אחר מאשר גל פרידמן, מדליסט הזהב האולימפי הראשון של ישראל מאולימפיאדת אתונה. השניים הוכיחו בימים האחרונים, בתנאים לא פשוטים עם דגם עקשן שבדרך כלל לא פועל לפי רצון הגולש, אלא יותר לפי רצון הרוח, שהם צוות מנצח. "מדהים שמדילסט זהב הביא מדילסט זהב", אמרה על השניים יו"ר הוועד האולימפי יעל הארד, מי שבתור ג'ודוקא זכתה במדליה האולימפית הראשונה של ישראל עם כסף בברצלונה 1192.
5 צפייה בגלריה
ראובני ופרידמן
ראובני ופרידמן
שני אלופים אולימפים. ראובני ופרידמן
(צילום: הוועד האולימפי הישראלי)

ויתרה על אתלטיקה והתאהבה בגלים

היא אמנם מחזיקה בשם זהה לזה של המוזיקאית והסופרת שרון קנטור, אך מסלול החיים של שתיהן שונה לחלוטין - בעיקר כי עכשיו אפשר לומר על קנטור בת ה-21 שהיא מדליסטית אולימפית.
היא קיבלה את הכרטיס לפריז ונבחרה להיות הנציגה הישראלית למשחקים האולימפיים אחרי שהתחרתה לאורך קמפיין שלם בדגם ה-IQ פויל החדש מול חמש גולשות אחרות, שאף הן זכו בתארים חשובים כמוה, כולל אלופת העולם שחר טיבי וסגנית אלופת העולם קטי ספיצ'קוב.
אך בשנה האחרונה קנטור הצליחה להתעלות מעל כולן והפכה לבחירה הטבעית. זה החל עם זכייה בטסט איוונט (קדם אולימפי) במארסיי, בדיוק במקום שבו התחרתה לאורך השבוע האחרון, ובהמשך סיימה בראש הפודיום באליפות העולם האחרונה שהתקיימה באיים הקנריים, אז עמדה נרגשת עם מדליית הזהב - הישג שיא בקריירה וכזה ששלח אותה לפריז כאחת הפייבוריטיות למדליה.
5 צפייה בגלריה
קנטור
קנטור
הגיע לאולימפיאדה כאחת הפייבוריטיות למדליה. קנטור
(צילום: Christophe SIMON / AFP)
משפחתה של שרון קנטור חוגגת
(צילום: עידו ארז )
קנטור, ממושב אביחיל שבמועצה האזורית עמק חפר, גדלה לבית שבו הספורט התחרותי זורם בוורידים. אביה סטיבן, שעלה ארצה מדרום אפריקה, היה שחקן סקווש מצטיין, אבל ויתר על הקריירה לטובת קצונה בצנחנים. בהמשך שימש כיו"ר איגוד הסקווש במשך עשור וכיום הוא רוכב אופניים. אימה נורית התחרתה באתלטיקה, עד שהתאהבה בסוסים והפכה לרוכבת מקצוענית. כילדה, שרון ניסתה מספר ענפי ספורט, אבל בגיל תשע היא הלכה אחרי אחיה לחוג גלישה, אז פגשה בגלשן לראשונה - והוא עשה לה משהו שהענפים האחרים שניסתה לא עשו. והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.
למעשה, לגולשת המצטיינת הייתה התלבטות לא קטנה, שכן היא הציגה יכולת גבוהה גם באתלטיקה (הייתה סגנית אלופת ישראל בריצות קצרות). "הייתה לי התלבטות ברגע האחרון אם ללכת להתחרות בארץ לקראת יציאה לתחרות גלישה בינלאומית או באליפות ישראל באתלטיקה, הלכתי לגלישה ובכיתה ח' פרשתי מאתלטיקה", היא סיפרה בריאיון ל"ידיעות אחרונות" בפברואר האחרון. "הבנתי שאני הולכת על הגלישה בכל הכוח".
5 צפייה בגלריה
צוברי וקנטור
צוברי וקנטור
קנטור עם המאמן שחר צוברי
(צילום: REUTERS/Andrew Boyers)
קנטור הצטרפה לחוג השייט במכמורת, והמשיכה להראות שהיא עילוי בתחום ונשלחה לתחרויות בינלאומיות כשעוד לא מלאו לה 14. באליפות אירופה הראשונה שלה לנוער באותה העת זכתה במדליית ארד. בהמשך אף זכתה בזהב באליפות אירופה עד גיל 17.
בשנת 2021, כאשר הדגם החדש החל את המסע האולימפי שלו לקראת פריז, היא התחרתה לראשונה באליפות העולם וסיימה תשיעית. קנטור, חניכתו של מדליסט הארד מאולימפיאדת בייג'ינג 2008 שחר צוברי, הצטרפה לנבחרת מעוטרת בהישגים ומלאה בכישרון, אבל היא זו שסיימה ראשונה בדירוג בעולם אשתקד. היום היא הפכה לאישה הישראלית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית בשייט.

כל המדליות האולימפיות של ישראל בענף השייט

גל פרידמן, גלישת רוח, ארד - אטלנטה 1996 גל פרידמן, גלישת רוח, זהב - אתונה 2004 שחר צוברי, גלישת רוח, ארד - בייג'ינג 2008 תום ראובני, גלישת רוח, זהב - פריז 2024 שרון קנטור, גלישת רוח, כסף - פריז 2024