הישראלים שיתחרו ביום ה-15

9:00 – מארו טפרי, גשאו איילה, גירמה אמרה (אתלטיקה, מרתון, גברים): ישראל רשמה בשנים האחרונות התקדמות אדירה בריצת המרתון – והמרוץ האולימפי יהיה הזדמנות מצוינת לבחון עד כמה. סגן אלוף העולם מארו טפרי, שיאן ישראל גשאו איילה וגירמה אמרה יתחרו במרוץ המפרך בפריז מול כרישי המרתון הטובים בעולם.
שימו לב לכמה מהשמות שירוצו בפריז: אליוד קיפצ'וגה (קניה), אגדת מרתון שנחשב לרץ הטוב בהיסטוריה במרחק הזה ופעמיים אלוף אולימפי, קנניסה בקלה (אתיופיה), מגדולי רצי המרחקים הארוכים בהיסטוריה – פעמיים אלוף אולימפי ב-10,000 מ' ואלוף אולימפי ב-5,000 מ', בנסון קיפרוטו (קניה), מנצח שלושה מייג'ורים שקבע השנה את התוצאה החמישית בטיבה בהיסטוריה, אלכסנדר מונאיו (קניה) שניצח במרתון לונדון השנה, גבריאל גאי (טנזניה) המחזיק בתוצאה העשירית בטיבה בהיסטוריה, אלוף העולם המכהן ויקטור קיפלנגט (אוגנדה) ועוד ועוד ועוד.
9 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
מארו טפרי. טקטיקן בחסד
(צילום: Mattia Ozbot/Getty Images for European Athletics)
מה שמשחק לטובת הרצים הישראלים, למרות שדה המתחרים הכה-איכותי הזה, הוא האופי של הריצה האולימפית. במרתון במשחקים האולימפיים, הרצים הבכירים נוטים לריצה טקטית שבה הם אינם מנסים לקבוע תוצאה מהירה במיוחד, אלא לנצח ולזכות במדליית הזהב. טפרי נחשב לרץ טקטי מבריק. פעם אחר פעם הוא מתעלה בתחרויות גדולות. כך כאמור הוא זכה במדליית כסף באליפות העולם בשנה שעברה, במדליית כסף באליפות אירופה וסיים במקום ה-13 במשחקים האולימפיים בטוקיו. אם הוא ו/או איילה ואמרה יצליחו להשתחל אל העשירייה הראשונה, זה יהיה הישג נהדר.
15:00 – נבחרת ישראל (התעמלות אמנותית, קבוצתי, גמר): צריך להגיד, ההופעה של הנבחרת במוקדמות הייתה הרבה פחות טובה ממה שהיא מסוגלת – וממה שציפינו לראות ממנה. הפלה של החישוק בתרגיל הראשון והסתבכות עם קשר בסרט בתרגיל השני – הציבו את החמישייה הישראלית שני בקנוב, אדר פרידמן, רומי פריצקי, אופיר שחם ודיאנה סברצוב במקום השישי בלבד בתום המוקדמות. מיקום שאינו משקף את הפוטנציאל של הנבחרת, אבל כן הספיק בשביל להתברג בגמר.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ההתעמלות האמנותית
נבחרת ההתעמלות האמנותית
נבחרת ההתעמלות האמנותית. תזדקק לשיפור בביצועים
(צילום: עוז מועלם)
החדשות הטובות הן שבגמר הניקוד מתאפס ומתחיל משחק חדש. עוד סיבה לאופטימיות היא ההיעדרות של ספרד שנחשבת לנבחרת חזקה, אבל איכזבה מאוד במוקדמות ונותרה מחוץ לגמר.
הנבחרת תזדקק בגמר לביצועים הרבה יותר נקיים. למרות האכזבה היחסית במוקדמות, עם תרגילים טובים וחפים מטעויות, הנבחרת הישראלית תוכל לסיים את היום עם מדליה על הצוואר. בולגריה ואיטליה צפויות להיות היריבות העיקריות על הפודיום, וגם אוקראינה וצרפת, שהפתיעה במוקדמות ונראה היה שנהנית מעט משיפוט ביתי, יכולות לאיים על המדליות.
18:19 – מיכאל יעקובלב (אופני מסלול, קיירין, סיבוב ראשון, גברים): אחרי הופעה נאה בספרינט במהלכה הפך לדקות ספורות לשיאן אולימפי, רוכב האופניים הישראלי יתחרה במקצה הקיירין בו זכה לפני שלוש שנים במדליית ארד באליפות העולם, עדיין במדי רוסיה.
במרוץ קיירין, שישה מתחרים (ולפעמים חמישה) רוכבים מאחורי אופנוע חשמלי שמכתיב את הקצב. האופנוע מלווה אותם במשך שלושה סיבובים, הוא מתחיל במהירות של 30 קמ"ש ומאיץ ל-50 קמ"ש. לאחר שלושה סיבובים, האופנוע יורד מהמסלול – והרוכבים ממשיכים לשלושה סיבובים נוספים בסיומם נקבע המנצח.
9 צפייה בגלריה
פער של אלפית שנייה. טרנבול מול יעקובלב בשמינית הגמר
פער של אלפית שנייה. טרנבול מול יעקובלב בשמינית הגמר
יעקובלב. מרוץ מאחורי אופנוע
(צילום: Matthew Childs / רויטרס)
ביום הראשון של מרוץ הקיירין ייערכו הסיבוב הראשון ומקצה הניחומים. שני הרוכבים הראשונים בכל אחד מחמשת המקצים יעפילו לרבע הגמר. כל יתר הרוכבים יתמודדו במקצה הניחומים.
בשלב הניחומים מתחרים במקצים של חמישה רוכבים – כששני הראשונים מעפילים גם כן לרבע הגמר. ביום ראשון ייערכו שלבי רבע הגמר, חצי הגמר והגמר עד להכתרת המנצח.
20:30 – שלי בובריצקי ואריאל נשיא (שחייה אמנותית, דואט, תרגיל חופשי): צמד השחייניות האמנותיות ריגשו אותנו ביום הראשון של התחרות עם הופעה שכללה סרט צהוב על הראש ומגן דוד על גב בגד הים. השתיים ביצעו תרגיל טכני נאה לצלילי "חי" של עפרה חזה והפיוט הנודע "שלום עליכם", והן מדורגות כרגע במקום השמיני. ביום השני של התחרות הן יבצעו את התרגיל החופשי שיוקדש לכוכב הסרטים האילמים צ'רלי צ'פלין.
9 צפייה בגלריה
שלי בובריצקי ואריאל נשיא
שלי בובריצקי ואריאל נשיא
שלי בובריצקי ואריאל נשיא
(צילום: REUTERS/Maye-E Wong)

אירועים שלא כדאי לפספס

14:00 – כדורעף, גמר, גברים, צרפת – פולין: עד למשחקים האולימפיים בטוקיו, צרפת מעולם לא סיימה במקום גבוה יותר מהשמיני בטורניר האולימפי. ואז לפני שלוש שנים הגיעה ההתפוצצות הגדולה עם זכייה במדליית הזהב. הטורניר הביתי מוכיח כי לא היה מדובר בהבלחה חד פעמית - הצרפתים חזרו לגמר ורחוקים ניצחון אחד מזכייה נוספת בזהב. הפולנים מנגד מעפילים לגמר לראשונה מאז מונטריאול 1976, אז גם זכו בזהב.
אחד משחקני המפתח בגמר יהיה ארווין גאפט, בן לאבא מקמרון, שחקן כדורעף בעצמו, שקרא לבנו על שמו של כוכב הכדורסל ארווין "מג'יק" ג'ונסון. גאפט נחשב לגדול שחקני הכדורעף הצרפתים אי פעם והיה חלק משמעותי מהנבחרת שזכתה בזהב בטוקיו. הפולנים יישענו בעיקר על ווילפרדו לאון, שחקן קובני אימתני המתנשא לגובה של 2.02 מ' וידוע בעוצמותיו יוצאות הדופן. לאון, שעבר לייצג את פולין לפני חמש שנים בעקבותיו נישואיו לבת זוג פולנייה, היה אחראי על 26 מהנקודות של נבחרתו בחצי הגמר מול ארה"ב.
9 צפייה בגלריה
הזרועות הארוכות של לאון מגיעות לכל מקום
הזרועות הארוכות של לאון מגיעות לכל מקום
הזרועות הארוכות של לאון מגיעות לכל מקום
(צילום: Natalia KOLESNIKOVA / AFP)
18:00 – כדורגל, גמר, נשים, ארה"ב – ברזיל: מעבר לגמר האולימפי ולקרב על הזהב, המפגש בין ארצות הברית וברזיל עשוי להיות המשחק האחרון של אגדת כדורגל הנשים ומי שבמו רגליה שינתה את הענף, מרתה הברזילאית, שחוזרת לסגל אחרי שסיימה לרצות עונש הרחקה משני משחקים. מרתה, שש פעמים שחקנית השנה בעולם, כבר בת 38, גיל טבעי לפרישה, אך בברזיל מקווים שאולי היא תתפתה למשוך לשלוש שנים נוספות לכבוד מונדיאל הנשים שמולדתה תארח ב-2027.
למרות שהחיבור בין ברזיל וכדורגל הוא כה טבעי עבורנו, בכדורגל נשים דווקא ארה"ב נחשבת לנבחרת החזקה יותר והפייבוריטית בגמר. הברזילאיות הפתיעו בעצם העפלתן לגמר, מעמד בו ביקרו בפעם האחרונה לפני 16 שנים. הן מעולם לא זכו במדליית הזהב האולימפית בטורניר הנשים. לאמריקאיות לעומתן יש ארבע מדליות זהב אולימפיות, אבל באחרונה הן זכו לפני 12 שנים בלונדון - והן מעוניינות לסיים את הבצורת הזו.
9 צפייה בגלריה
מרתה. תיפרד עם הזהב?
מרתה. תיפרד עם הזהב?
מרתה. תיפרד עם הזהב?
(צילום: Christophe ARCHAMBAULT / AFP))
בברזיל מקווים שחזרתה של מרתה תעניק להם את מה שצריך כדי לנצח את האמריקניות החזקות. בארה"ב בונים בעיקר על שלישיית ההתקפה הקטלנית, טריניטי רודמן, מאלורי סוונסון וסופיה סמית', שכבשו תשעה מ-11 השערים של הנבחרת בטורניר עד כה.
20:50 – אתלטיקה, 5,000 מ', גמר, גברים: אחרי האכזבה הגדולה ב-1,500 מ' שם נותר מחוץ לפודיום, ליקוב אינגבריגסטן יש הזדמנות לתקן בריצה הארוכה יותר – בה הוא זכה בשתי אליפויות העולם האחרונות.
חדשות טובות מבחינתו הגיעו השבוע כששיאן העולם והאלוף האולימפי המכהן ג'ושוע צ'פטגיי הודיע כי הוא מוותר על הריצה הזו אחרי שזכה בזהב ב-10,000 מ'.
אבל גם ללא צ'פטגיי, אינגבריגסטן יצטרך לגבור על כמה רצים חזקים כדי לחזור בכל זאת מפריז עם מדליית זהב. אחד הבולטים שבהם הוא הגוס גברהיוואט האתיופי שהפך השנה לאדם השני הכי מהיר בהיסטוריה בריצה הזו, כשקבע באוסלו תוצאה מדהימה – 12:36.73 דקות. עוד שמות מעניינים הם ביניאם מהארי, כישרון על בן 17 בלבד מאתיופיה וגרנט פישר האמריקני שכבר הפתיע עם מדליית ארד ב-10,000 מ'.
9 צפייה בגלריה
יקוב אינגבריגסטן מאוכזב
יקוב אינגבריגסטן מאוכזב
אינגבריגסטן. לא רוצה אכזבה נוספת
(צילום: AP Photo/Martin Meissne)
21:30 – הרמת משקולות, מעל 102 ק"ג, גברים: מתח לא יהיה בתחרות הרמת המשקולות במשקל הכבד. מדליית הזהב שתוענק בסיומה היא מהקלות ביותר לחיזוי במשחקים האולימפיים. ועדיין, כל הופעה של לאשה טלחזדה, הגיאורגי הענק שלא הפסיד כבר תשע שנים, היא בגדר צפיית חובה.
טלחזדה, למי שעוד לא נתקל בתופעה, הוא הר אדם בגובה 1.97 מ' השוקל 176 ק"ג – והוא מרים משקלים שאף אדם לא הרים מעולם. הוא מחזיק בשיאי העולם בהנפה (225 ק"ג) ובדחיקה (267 ק"ג) ובשיא העולמי במשקל הכולל – 492 ק"ג, רק שמונה ק"ג מתחת לרף ה-500 – שהוא כל כך רוצה להיות האדם הראשון שעובר.
במשחקים האולימפיים, ספורטאים לרוב חוששים מנטילת סיכונים, אבל אם טלחזדה יבטיח כצפוי את מדליית הזהב האולימפית השלישית שלו כבר בשלב מוקדם בתחרות, לא מן הנמנע שהוא ינסה להתעמת גם עם 500 הקילוגרמים שנחשבו בעבר כדמיוניים להשגה עבור בן אנוש.
9 צפייה בגלריה
לאשה טלחדזה
לאשה טלחדזה
האיש החזק בעולם. לאשה טלחדזה
(צילום: AP)
22:30 – כדורסל, גמר, גברים, ארה"ב – צרפת: שחזור של הגמר בטוקיו. לפני שלוש שנים זה הסתיים בניצחון אמריקני 82:87 אחרי שצרפת ניצחה במשחק קודם בין הנבחרות בשלב הבתים.
אל הגמר הנוכחי, ארה"ב מגיעה אחרי חצי גמר שהלך קשה מאוד עבורה. ה"דרים טים" מודל 2024 נזקקה לקסמים של סטף קרי כדי לחזור מפיגור משמעותי מול סרביה ולנצח.
צרפת שניצחה מוקדם יותר את אלופת העולם גרמניה בחצי הגמר השני, ודאי שמחה לראות עד כמה סוללת הכוכבים האמריקנית פגיעה.
9 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארה"ב לברון ג'יימס עם קווין דוראנט
שחקן נבחרת ארה"ב לברון ג'יימס עם קווין דוראנט
לברון ודוראנט
(צילום: עוז מועלם)
ואחרי כל זה וגם עם יתרון הביתיות הצרפתי, יחסי הכוחות ברורים. ארה"ב מגיעה לגמר כפייבוריטית ברורה לזכות במדליית הזהב האולימפית בפעם החמישית ברציפות. לצרפת יש הגנה חזקה מאוד עם ויקטור וומבניאמה ורודי גובר, שההפעלה שלו הייתה חלקית בטורניר הזה, אבל גם היא לא צפויה לעצור כוחות דורסניים כמו לברון ג'יימס וקרי ואת ההתקפות המתפרצות המהירות והיעילות של ארה"ב.
פורסם לראשונה: 22:13, 09.08.24