שעות ספורות נותרו עד לנעילת המשחקים האולימפיים, אבל שאלה מרכזית עדיין נותרה ללא תשובה: מי תדורג במקום הראשון בטבלת המדליות? כמו לפני שלוש שנים בטוקיו, גם הפעם המאבק על היוקרה בין שתי המעצמות - ארה"ב וסין - התנקז ליום הנעילה, וגם הפעם ייתכן מהפך.
בבוקר האחרון של פריז 2024 סין עדיין מובילה את הדירוג, המתבסס על מספר מדליות הזהב: לסינים 39 מדליות זהב, 27 מכסף, 24 מארד ובסך הכול 90 מדליות. הזהב האחרון שלהם הושג אמש בגמר האיגרוף לנשים (75 ק"ג), שבו לי שיאן ניצחה את אתיינה ביילון מפנמה. לארה"ב מספר מדליות גבוה בהרבה - 122 - אבל רק 38 מהן מזהב, ולכן האמריקנים רק במקום השני. לארה"ב 42 מדליות כסף ומספר זהה של מדליות ארד.
5 צפייה בגלריה
דגלי סין וארה"ב
דגלי סין וארה"ב
מי תנצח בקרב המעצמות?
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
לי צ'יאן מסין בגמר האיגרוף מול יריבה מפנמה
לי צ'יאן מסין בגמר האיגרוף מול יריבה מפנמה
לי צ'יאן מסין בגמר האיגרוף מול היריבה מפנמה
(צילום: AP)
בהיעדר רוסיה, ארה"ב וסין מובילות בפער גדול מאוד על כל היתר - אוסטרליה (18 זהב ו-50 מדליות בסך הכול) מקדימה את יפן (18 זהב, 43 בסך הכול) והמארחת צרפת (16 זהב, 62 בסך הכול) בקרב על המקום השלישי, ובהמשך הרשימה: בריטניה (14 זהב), דרום קוריאה והולנד (13 זהב), גרמניה (12 זהב) ואיטליה (11). ישראל, במשחקים האולימפיים הטובים ביותר שלה, מדורגת 39.
אבל השאלה הגדולה מי תסיים במקום הראשון - וזה תלוי בגמרים שייערכו היום. בארבעה ענפי כדור ייערכו היום גמרים, בשניים מהם תהיה נוכחות אמריקנית ובאחד, גמר כדורסל הנשים, ארה"ב היא הפייבוריטית הברורה. כוכבות ה-WNBA ניצחו את כל היריבות שלהן בפער דו-ספרתי ורק סנסציה מטורפת תמנע מהן זהב שמיני ברציפות. היריבה, כמו בגמר הגברים הנפלא אמש - צרפת.
5 צפייה בגלריה
נבחרת כדורסל הנשים של ארה"ב אחרי ניצחון בחצי הגמר על אוסטרליה
נבחרת כדורסל הנשים של ארה"ב אחרי ניצחון בחצי הגמר על אוסטרליה
האמריקנית אחרי הניצחון בחצי גמר כדורסל הנשים. בדרך לזהב שמיני ברצף
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
נבחרת כדורעף הנשים של ארה"ב חוגגת ניצחון בחצי גמר פריז 2024 על ברזיל
נבחרת כדורעף הנשים של ארה"ב חוגגת ניצחון בחצי גמר פריז 2024 על ברזיל
נבחרת כדורעף הנשים של ארה"ב חוגגת ניצחון בחצי הגמר על ברזיל
(צילום: AFP)
גמר כדורסל הנשים יהיה האירוע הנועל את תחרויות הספורט בפריז 2024, לפני כן לארה"ב תהיה נוכחות גם בגמר כדורעף הנשים - אליו העפילה אחרי 2:3 קשה בחצי הגמר על ברזיל, בשחזור הגמר מטוקיו. היריבה בגמר: איטליה, שהבטיחה לראשונה מדליה בכדורעף הנשים. לסינים אין נוכחות באף אחד מהגמרים בכדור, הכוללים גם את הכדורמים גברים (סרביה-קרואטיה) והכדוריד גברים (גרמניה-דנמרק).
ארה"ב צריכה למעשה שוויון במספר מדליות הזהב מול הסינים, בגלל היתרון העצום שלה במספר המדליות הכולל, וזה יכול להגיע גם מהיאבקות הנשים. אחרי שעמית אלור הביאה זהב בקטגוריית המשקל של עד 68 ק"ג, יש אמריקנית גם בגמר 76 ק"ג - קנדי בליידס, גם היא בת 20 כמו אלור, שתנסה לנצח בגמר את אלופת העולם, היפנית יוקה קגאמי.
בגמרים הנוספים בהיאבקות (עד 65 ק"ג ועד 97 ק"ג, שניהם לגברים) אין אמריקנים וגם לא סינים - אבל המעצמה האסיאתית יכולה להגדיל את כמות הזהב שלה בהרמת משקולות. בין המתחרות במשקל יותר מ-81 ק"ג גם שיאנית העולם והאלופה האולימפית, הסינית לי וונוון, שהרזומה שלו כולל גם שתי מדליות זהב מאליפויות העולם. היא כמובן המועמדת לניצחון.
5 צפייה בגלריה
ג'ניפר ולנטה ולילי וויליאמס מארה"ב בתחרות המדיסון באופניים בפריז 2024
ג'ניפר ולנטה ולילי וויליאמס מארה"ב בתחרות המדיסון באופניים בפריז 2024
ג'ניפר ולנטה בפריז. תשמור על התואר ותביא לאמריקנים ניצחון בטבלת המדליות?
(צילום: רויטרס)
בתחרויות הספרינט לנשים באופניים והקיירין לגברים (שם עלה מיכאל יעקובלב לרבע הגמר) אין אמריקנים וסינים, אבל במקצה האומניום לנשים תתחרה ג'ניפר ולנטה האמריקנית, האלופה האולימפית, שכבר זכתה בזהב בתחרות אחרת בפריז. זהב נוסף שלה - וכנראה הקרב בין המעצמות יוכרע עוד לפני גמר הנשים בכדורסל. התחרויות הנוספות שבהן יחולקו היום מדליות הן מרתון הנשים וקרב 5 לנשים, שם יש סינית שאינה מועמדת לזהב.
גם בטוקיו 2020 המאבק הוכרע ביום האחרון של האולימפיאדה. אז זה קרה בגמר כדורעף הנשים, בעקבות זכייה אמריקנית ראשונה בזהב. ארה"ב סיימה בסופו של דבר עם 39 מדליות זהב לעומת 38 של הסינים, וגם אז האמריקנים ניצחו בפער גדול במספר המדליות הכולל - 89:113.