ההפסד של אבישג סמברג בשמינית גמר תחרות הטאקוונדו האולימפית בפריז הוביל את המדליסטית מטוקיו לפרוץ בבכי - ואת הישראלים לחבק אותה. בסעודיה, במקביל, חגגו את הניצחון המפתיע של דוניה אבו-טאלב על סמברג - גם בכותרות העיתונים וגם ברשתות החברתיות, שם היו גם רבים שאמרו כי בחרה נכון כשלא החרימה, וניצחה.
אבו-טאלב בת ה-27, שזכתה במדליית ארד באליפות העולם לפני שנתיים בקטגוריית המשקל עד 49 ק"ג, הייתה לאישה הסעודית הראשונה - בכל ענף - שמשיגה בזכות עצמה והישגיה את הכרטיס למשחקים האולימפיים.
4 צפייה בגלריה
סמברג
סמברג
סמברג ממררת בבכי בסיום הקרב, אתמול
(צילום: עוז מועלם)
אבישג סמברג בריאיון אחרי ההדחה מפריז
(צילום: עוז מועלם)

עשרות עודדו אותה ביציע עם דגלי סעודיה, אבל לאלופה האולימפית - התאילנדית פניפאק וונגפטנקיט - היא כבר הפסידה בשני סיבובים (4:1, 13:3), מה שהוביל להדחה הסופית של סמברג. התאילנדית המשיכה לזהב שני ברצף, ואילו אבו-טאלב ניצחה 0:2 בבית הניחומים את אומיין אל בוחתי ממרוקו - אבל בקרב על הארד הפסידה למובינה נמאטזדה מאיראן בשני סיבובים, בקרב שבו שתי הספורטאיות עטו חיג'אב.
"קיוויתי להשיג מדליה עבור המדינה שלי, אבל לא היה לי מזל", אמרה אבו-טאלב לסוכנות הידיעות רויטרס כשגם היא דומעת, ממש כמו סמברג. "אני מודה לכל מי שתמך בדוניה, ולכל הסעודים שניצבו לצדי. אני מקווה להשיג הצלחות נוספות בעתיד הקרוב, ולהגשים את שאיפותיי". אבו-טאלב התכוונה להקדיש את המדליה - שבה בסוף לא זכתה - לאביה שהכיר לה את הטאקוונדו והלך לעולמו ב-2018.
4 צפייה בגלריה
סמברג
סמברג
אבו-טאלב מוכתרת כמנצחת, בקרב מול סמברג
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
ציוץ
ציוץ
הממים ברשתות הערביות לא פסקו
(מתוך הטוויטר)
יו"ר התאחדות הטאקוונדו הסעודית שיבח אותה, ואמר כי הישגיה מעוררי השראה: "אנחנו שמחים על המאמץ הרב שהיא השקיעה ושהביא אותה למקום החמישי בהופעה האולימפית הראשונה שלה, ומקווים שההשתתפות שלה תוביל לעלייה בכמות הספורטאיות הסעודיות בעתיד".
לפני ההפסדים לתאילנדית ולאיראנית, הכותרות בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות התייחסו לניצחון הסנסציוני שלה על סמברג, שאבו-טאלב לא לחצה את ידה בסיום. כותרת רשת "אל-ערבייה" הסעודית הייתה לכאורה ציטוט של סמברג, שאותו כלל לא אמרה - "הישראלית סמברג בדמעות: אבו-טאלב הסעודית ניפצה לי את החלום".
ב"אל-חורה" כתבו בכותרת: "ספורטאית מסעודיה ניצחה את יריבתה הישראלית שעזבה בדמעות". בגרסה הערבית של רשת RT הרוסית נכתב: "מיהי הסעודית אבו-טאלב שגרמה ליריבתה הישראלית לבכות באולימפיאדת פריז?", ובדיילי סבאח הטורקי כתבו בכותרת: "אבו-טאלב הסעודית נתנה נוק-אאוט לתקוות האולימפיות של ישראל בטאקוונדו".
4 צפייה בגלריה
טאקוונדו
טאקוונדו
"קרב החיג'אב". אבו-טאלב (משמאל) מול נמאטזדה
(צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
ברשתות הערביות הופץ רגע הניצחון בווידאו של אבו-טאלב, וגם הריאיון קורע הלב של סמברג, שבו הייתה חנוקה מדמעות. אחד הגולשים התייחס להחלטה לא להחרים: "הספורטאית הסעודית לא חשבה לפרוש, אלא התמודדה וניצחה".
גולש אחר כתב על כך, שבוע לאחר שג'ודוקא אלג'יראי פסל עצמו כדי לא להתחרות מול טוהר בוטבול: "אני מופתע מהספורטאים הערבים שנסוגים מהתמודדות מול ישראלים. כשהישראלי מנצח כך, לאף אחד לא אכפת מעמדת הערבי. כשהסעודית בחרה להתחרות ולנצח היא שימחה מיליוני ערבים. אז איזו דרך טובה יותר?".
עוד גולש כתב: "זה לקח לכל הספורטאים שפורשים מהתמודדות מול ישראלים - להתחרות עד הסוף ולהשפיל אותם עדיף על לסגת". אחרים שיתפו את תמונת הבעיטה של אבו-טאלב וכתבו "תמונה היסטורית".
נילי סמברג, אימה של אבישג סמברג, אחרי ההפסד של בתה
(צילום: עוז מועלם)

אבו-טאלב דורגה כאמור במקום החמישי, הטוב ביותר של סעודיה בפריז 2024 - ולמעשה הטוב ביותר של אישה סעודית עד היום במשחקים האולימפיים. אבל במדליה היא לא זכתה, בעקבות ההפסד שלה לאיראנית נמאטזדה, האישה האיראנית השנייה בהיסטוריה עד כה שזוכה במדליה.
לפני הארד שלה, רק ספורטאית איראנית נוספת זכתה במדליה - קימיה עליזאדה, גם כן בארד, גם כן בטאקוונדו, בריו 2016. עד כה הבטיחו האיראנים זכייה בחמש מדליות בפריז - זהב וארד בהיאבקות, עוד שני גמרים בהיאבקות שייערכו היום וכאמור הארד של נמאטדזה. בעקבות זאת נשיא איראן ובכירים אחרים במדינה, שבימים אלה ממש שוקלת את תגובתה לחיסולו של איסמעיל הנייה על אדמתה, מסרו הודעות ברכה לזוכים.