לטסילה טבוגו מבוצואנה הפך לגאוות אפריקה כולה לאחר שזכה במדליית הזהב האולימפית ב-200 מטר אמש (חמישי), והקדיש את הניצחון לאימו שנפטרה לפני חודשיים.
טבוגו הפך לאפריקאי הראשון שמנצח במקצה זה באולימפיאדה כשרץ 19.46 שניות, הקדים את האמריקאים קני בדנרק והפייבוריט הגדול נואה ליילס, שסיים רק שלישי ולאחר הריצה חשף שהוא חולה בקורונה. טבוגו זכה במדליית הזהב האולימפית הראשונה של בוצואנה והשלישית בסך הכל. הוא עשה זאת כשהוא נועל נעליים עם תאריך הלידה של אמא שלו. "אני נושא אותה בכל צעד שאני עושה", הוא הסביר, "אני לוקח אותה איתי, וזה נותן לי המון מוטיבציה. בחרתי לשים את תאריך הלידה שלה ולא תאריך מותה, כי זה היה גורם לי להתרגש יותר מדי".
2 צפייה בגלריה
לטסיל טבוגו
לטסיל טבוגו
זהב ראשון לבוצואנה. טבוגו
(Cameron Spencer/Getty Images)
"לקח לי חודש להבין שהיא מתה, לא היה לי חשק לעשות כלום וזה היה ממש לפני האולימפיאדה", סיפר טבוגו, "הייתי צריך למצוא את הסיבה שבגללה התחלתי את כל המסע הזה. אם היא הייתה כאן, אני חושב שהיא הייתה אחד האנשים המאושרים ביותר בעולם כי היא האמינה בי כשפקפקתי בעצמי".
כן, זה אותו טבוגו שבאוגוסט 2022 ראה את בלסינג אפריפה הישראלי לוקח לו בפיניש אדיר את הזהב ב־200 באליפות העולם עד גיל 20 בקולומביה, בריצה המהירה ביותר בתולדות התחרות. באופן טבעי, ההישג המדהים של בלסינג תפס את כל הכותרות בישראל. הוא היה שקול פחות או יותר לניצחון 2:3 של נבחרת הכדורגל על צרפת ב־1993. אבל כבר אז אי־אפשר היה להתעלם מטבוגו.
2 צפייה בגלריה
האצן האמריקאי נואה ליילס עם לטסילה טבוגו
האצן האמריקאי נואה ליילס עם לטסילה טבוגו
הפתעה ב-200 מטר. ליילס מברך את טבוגו אחרי הניצחון
(REUTERS/Sarah Meyssonnier)
שנתיים עברו מאז, ואפריפה לא הצליח לעבור את המוקדמות כשסיים במקום ה-35 הכללי עם תוצאה של 20.78 שניות וגם ניסיונו לעלות לחצי הגמר מבית הניחומים לא צלח. מנגד, הפריצה של טבוגו מאז אותה תחרות הייתה מטורפת, ורשימת ההישגים שלו מציבה אותו בטופ העולמי. באליפות העולם האחרונה לבוגרים הוא זכה במדליית הכסף ב־100 ובארד ב־200; ה־19.50 שקבע ב־200 בליגת היהלום (אפריפה והוא קבעו 19.96 באותו הגמר, הישראלי הקדים אותו בשש אלפיות) מציב אותו במקום השישי בכל הזמנים; הוא כבר חתום על חוזה המוערך ב־300 אלף דולר לשנה עם "נייקי". ועכשיו הוא על גג העולם עם מדליית זהב אולימפית.
זה היה יום היסטורי לאפריקה עם ארבעה אתלטים מהיבשת בגמר 200 מטר בפעם הראשונה, אחרי שהיו גם שניים בגמר ה-100 מטר, שם טבוגו הגיע שישי ואקני סימבינה מדרום אפריקה הגיע רביעי.
כשטבוגו נשאל אם הביצועים פורצי הדרך שלו יכולים לעזור לו ללכת בעקבותיו של יוסיין בולט כשם הגדול ביותר של האתלטיקה, הוא עקץ את ליילס, מדליסט הזהב בריצה ל-100 מטר: "אני לא יכול להיות הפנים של האתלטיקה כי אני לא אדם רועש או יהיר כמו נואה ליילס".
ליילס עצמו חשף מאוחר יותר: "חליתי בקורונה והיו לי תסמינים, בודדתי את עצמי מיתר המשלחת והלכתי למלון אחר. נטלתי פקסלוביד (תרופה נגד קורונה). עשיתי כל מה שצריך כדי להגיע לגמר כמה שיותר מוכן". ליילס לא יתחרה בגמר השליחים 4X100 הערב.
אבישג סמברג בריאיון אחרי ההדחה מפריז
(צילום: עוז מועלם)