היום (שלישי) התקיים טקס בפריז לזכר י"א הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן 1972. הטקס נפתח בעדות וידאו של אסתר רוט-שחמורוב שמאמנה עמיצור שפירא היה מבין הנרצחים במינכן. רוט-שחמורוב סיפרה על הרגעים המחרידים שבהם נודע לה על הטרוריסטים שפרצו לכפר האולימפי ורצחו 11 ספורטאים.
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים דרך וידאו ואמר: "לצערי נבצר ממני להיות אתכם, ולכן אני מקליט לכם כאן. אני נמצא איתכם בליבי. בחלוף 52 שנה מרצח הספורטאים, הכאב אינו מרפה. אנחנו זוכרים את הדיווחים הקשים מאותה יממה. בחלוף 24 שעות מסרו לנו את הבשורות הקשות - שהם לא שרדו. כולנו בכינו והיינו בהלם".
3 צפייה בגלריה
טקס הי"א בפריז
טקס הי"א בפריז
יו"ר הוועד האולימפי תומאס באך ויו"ר הוועד האולימפי הישראלי יעל ארד
(צילום: הוועד האולימפי)
הנשיא הוסיף: "זה הרגע הקשה ביותר בהיסטוריה האולימפית. מה שהייתה אמורה להיות אולימפיאדה שמחה, הפכה להיות רגע חשוך. הספורטאים נרצחו רק כי הם היו ישראלים. ב-7 באוקטובר מדינת ישראל הותקפה שוב ושוב, ואיתה בעצם הותקפו כל האומות החופשיות בעולם. צריך להילחם בטרור ובאנטישמיות. הרוח האולימפית חייבת לנצח. אני מבקש לפנות מכאן לאורן סמדג'ה שבנו עומר ז"ל נפל בעזה, עם שלם מחבק אותך ואת משפחתך. צריך לזכור גם את החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה, משפחת העמים חייבת לעזור בשחרורם. אני רוצה לחבק את משפחות הנופלים, יהי זכר חללי הטבח הנורא נצור בליבלנו לעד".
3 צפייה בגלריה
טקס הי"א בפריז
טקס הי"א בפריז
טקסלזכר הי"א בפריז
(צילום: הוועד האולימפי)
אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז"ל שנרצח במינכן, אמרה: "אנחנו כאן זועקים את זכרם של אהובנו. אני לא אשכח איך הייתי צריכה לספר לבנותיי כי אביהן נרצח. מאז, בחרתי להמשיך ולעשות הכל כדי שיזכרו את מה שקרה. הטרור מחבל בערכים האולימפיים. לספורטאים הישראלים - כל ניצחון שלכם חשוב לנו, זה ניצחון עבורנו. תודה לוועד האולימפי הישראלי והעולמי. תודה גם לעיריית פריז על קיום הטקס. אנחנו מייחלים לשובם של כל החטופים".
אנקי שפיצר, אלמנתו של אנדריי שפיצר ז"ל, אמרה: "כל הישג של המשלחת הישראלית זה הישג גדול בשבילנו. אנחנו מגדלים את הילדים שלנו בלי שנאה בלב. החור בלב שלנו לעולם לא יתמלא. צריך להזכיר לעולם מה קרה במינכן, אחרת זה יקרה שוב. צריך להשמיע קול ברור נגד הטרור. תומאס באך - אתה נתת לנו דקת דומייה בטוקיו 2020 ותיקנת עוול של שנים. עם ישראל חי".
יהושע זרקא, שגריר ישראל בצרפת, אמר: "אני רוצה להודות לוועד האולימפי הבינ"ל ולעיריית פריז על קיום הטקס. עיריית פריז הייתה מעורבת הטקס ודאגה שהוא יקרה. באנו לכאן כדי לזכור את י"א הספורטאים שנרצחו. הם באו לחגוג את הרוח האולימפית במינכן, אבל הם נרצחו בצורה אכזרית. האם משהו השתנה מאז? אני רוצה להבטיח לכל הנרצחים והשורדים שאנחנו נעשה הכל כדי לזכור אותם, ונדאג שהמשחקים האולימפיים ייצגו שלום ואחווה".
אן הידלגו ראשת העיר פריז אמרה: "אני זוכרת איפה הייתי ברצח הספורטאים, זה היה רגע קשה ונורא. אנחנו מחויבים לזכור את הנרצחים באולימפיאדה. אני רוצה להגיד למשפחות השכולות מ-1972 שאנחנו איתכם. אני מרכינה ראש בפניכם. פריז יודעת מה זה הומניות ושלום. אנחנו נילחם באנטישמיות. אנחנו זוכרים גם את היהודים בפריז שנשלחו למחנה השמדה בתקופת השואה. יש בפריז את הקהילה היהודית הכי חשובה באירופה, ואנחנו נילחם באנטישמיות. אנחנו עובדים נגד האנטישמיות והאנטי-ציונות. מה שקרה ב-7 באוקטובר היה מזעזע. אנחנו נדאג גם שהספורטאים הישראלים ירגישו בטוחים בפריז".
3 צפייה בגלריה
הטקס לזכר החללים
הטקס לזכר החללים
"זאת הייתה התקפה על הרוח האולימפית"
(צילום: הוועד האולימפי)
יו"ר הוועד האולימפי תומאס באך אמר: "זאת הייתה התקפה על הרוח האולימפית ועל הקהילה האולימפית כולה. אני לא נשכח את י"א הספורטאים ואת הניצולים. אנחנו יודעים שלא נוכל לחפות על האובדן הקשה שלכם. אנחנו צריכים לזכור את מי שלא איתנו, והזיכרון שלהם נמצא איתנו בלב. בעולם יש הרבה מלחמות וסיכסוכים, אבל אנחנו מוכיחים כאן באולימפיאדה שאפשר אחרת".
יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי הישראלי אמרה: "אנחנו כאן ומוכיחים שהטרור לא ניצח אותנו. אנחנו זוכרים את כל הנרצחים ותמיד נזכור ונעזור למשפחות השכולות. באנו לכאן עם 88 ספורטאים, אנחנו מבטיחים שתמיד דגל ישראל יונף באולימפיאדה. זכינו עד כה בשש מדליות. 7 באוקטובר היה אחד הרגעים הכי קשים שלנו כמדינה, אבל אנחנו כאן וזה הניצחון שלנו. לא פשוט להיות ספורטאי ישראלי עכשיו, אבל אנחנו גאים לייצג את המדינה שלנו ואת הערכים האולימפיים".