מה מצפה לישראלים ביום 6?

1:36 – ענת ליליאור (גלישת גלים, שמינית גמר, נשים): אחרי דחיות בגלל תנאי מזג האוויר בטהיטי, גולשת הגלים הישראלית אמורה סוף סוף להתחרות במקצה שמינית הגמר. את ההופעה האולימפית של ליליאור אפשר כבר עכשיו להכתיר כהצלחה, וכל מה שתשיג מעתה והלאה הוא בונוס. ליליאור נראתה נהדר בסיבוב השני ורשמה את אחד מהביצועים המרשימים ביותר שנראו אתמול בתחרות. בשמינית הגמר היא תתמודד מול טיילר רייט האוסטרלית, גולשת מעוטרת שפגשה גם בסיבוב הראשון. רייט נמנית על הסבב המקצועני וזכתה בעבר פעמיים באליפות העולם, כך שקל זה לא יהיה.
11:00 – ענבר לניר (ג'ודו, עד 78 ק"ג, נשים): רגע האמת של מי שנחשבת לאחת משתי המועמדות הבכירות בנבחרת הג'ודו לזכייה במדליה. לניר עשתה פריצה מטורפת בקמפיין האולימפי הנוכחי ובשנה שעברה הפכה לאלופת העולם ולאלופת המאסטרס. היא ידועה בסגנון המאוד התקפי שלה ובקרבות קצרים שמסתיימים לרוב בהטלה באיפון.
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
אחת משתי המועמדות הבכירות במשלחת הג'ודו. לניר
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
ללניר יש מסלול לא פשוט בדרך לפודיום. היא תפתח ככל הנראה כפייבוריטית בקרב מול יריבה מונגולית צעירה. הסיפור מסתבך ברבע הגמר, לניר צפויה לפגוש שם את חושיה סטינהאוס ההולנדית. זהו קרב מאוד לא נוח. מעבר להיותה ג'ודוקא חזקה ומנוסה מאוד, בעלת שלוש מדליות אישיות מאליפות העולם – סטינהאוס מחזיקה במאזן 0:3 מול לניר, כולל ניצחון בגראנד סלאם פריז השנה.
הפסד לסטינהאוס יציב את לניר בעמדה לא נוחה, שכן יריבתה בבית הניחומים תהיה המפסידה ברבע הגמר שעשוי להיות בין אנה מריה וגנר הגרמנייה, אלופת העולם המכהנת ומדליסטית הארד מטוקיו וריקה טקאיאמה, נציגתה של מעצמת הג'ודו היפנית. הנקודה החיובית: לניר כבר ניצחה בעבר את שתיהן.
11:00 – פיטר פלצ'יק (ג'ודו, עד 100 ק"ג, גברים): אלוף אירופה לשעבר עבר קמפיין לא יציב. הוא זכה במדליה ראשונה באליפות העולם (ארד ב-2023), אבל שנת 2024 הייתה הרבה פחות מוצלחת עם מדליה אחת בלבד בסבב – ופציעה שהפריעה.
8 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
אחרי קמפיין לא יציב. פלצ'יק
(צילום: באדיבות הוועד האולימפי)
פלצ'יק יפתח בקרב לא קל מול יריב מונגולי המדורג 8 בתחרות. דווקא הקרב השני אמור להיות מעט נוח יותר, מול יריב טג'יקיסטני או צרפתי שאינם נמנים על הצמרת העולמית. רבע הגמר, אם וכאשר, צפוי להיות מול אלוף העולם והמדורג ראשון בעולם זלים קוסטוייב האזרי. המאזן ביניהם הוא 2:2, אך הניצחון האחרון של פלצ'יק היה ב-2018, בעוד קוסטוייב ניצח אותו ב-2023 וב-2024. אם יפסיד ויירד לבית הניחומים הוא עשוי לפגוש שם יריב חזק מאוד כמו מוזפרבק טורבוייב האוזבקי, מיכאל קורל ההולנדי או בסבירות מעט נמוכה יותר תומא ניקיפורוב הבלגי.
12:00 – נבחרת ישראל (רכיבה על סוסים, קפיצות קבוצתי, מוקדמות): בפעם השנייה ברציפות ישראל תזכה לייצוג בענף היחיד שבו אין כלל הפרדה מגדרית. בתחרות הקפיצות, הסוסים מנתרים מעל גדרות ומכשולים כשהרוכבים נענשים בניקוד על הפלת גדר, סירוב של הסוס לקפוץ או חריגה מהזמן המוקצב. המנצח הוא הרוכב שצובר הכי מעט נקודות. מחר ישתתפו שלושת הרוכבים הישראלים דניאל בלומן, אשלי בונד ורובין מוהר בתחרות הקבוצתית וינסו להימנות על עשר הנבחרות שימשיכו לגמר למחרת.
8 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
תזדקק להתעלות רצינית. גורבנקו
(צילום: Franחois-Xavier MARIT / AFP)
12:04 – אנסטסיה גורבנקו ואביב ברזלי (שחייה, מוקדמות 200 מ' גב, נשים): אחרי האכזבה ב-400 מ' מעורב אישי, גורבנקו תחפש את דרכה לגמר האולימפי במשחים אחרים. 200 מ' גב אינו נחשב למשחה ראשי עבורה – תוצאת ההרשמה שלה (הזמן הכי מהיר שקבעה בתוך תקופת הקריטריון האולימפי) – 2:08.54 דקות מציבה אותה במקום ה-11, כך שהעפלה לחצי הגמר היא המינימום ההישגי מבחינתה, אך כדי להעפיל לגמר, היא כבר תזדקק להתעלות רצינית.
עבור ברזלי, 200 מ' גב הוא המשחה העיקרי ובטוקיו היא העפילה בו לחצי הגמר וסיימה במקום ה-15. ברזלי תנסה לפחות לשחזר את ההישג ההוא.
12:18 – מרטין קרטאבי ומירון חרותי (שחייה, מוקדמות 50 מ' חופשי, גברים): שני נציגים ישראלים ישתתפו במוקדמות הספרינט הקצר והמהיר ביותר בשחייה – משחה שידוע בהפתעות הרבות שהוא מייצר. חרותי החמיץ לפני שלוש שנים בארבע מאיות העפלה לחצי הגמר האולימפי במשחה הזה וסיים בסופו של דבר במקום ה-17. הוא יחפש הפעם את התיקון שלו ואולי על הדרך גם ישבור את שיאו הישראלי (21.84 שניות).
קרטאבי הוא אולי השחיין המפתיע ביותר בנבחרת הישראלית לפריז. הוא השיג את הקריטריון בינואר האחרון עם תוצאה יפה מאוד של 21.90 שניות וינסה להתקרב לשיא ההוא, מה שאולי יקנה לו מקום בחצי הגמר.
8 צפייה בגלריה
רון פולונסקי
רון פולונסקי
חצי גמר - מטרה ריאלית. רון פולונסקי
(צילום: וועד האולימפי)
12:48 – רון פולונסקי (שחייה, מוקדמות 200 מ' מעורב, גברים): פולונסקי קבע את אחד מההישגים היפים ביותר של נבחרת הגברים השנה – כשזכה במדליית כסף ב-200 מ' מעורב אישי עם שיא ישראלי חדש במוקדמות, 1:57.01 דקות. התוצאה הזו ממקמת אותו במקום ה-11 מבין השחיינים הרשומים, כך שחצי גמר צריך להיות מטרה ריאלית מאוד עבורו.
12:56 – נבחרת ישראל (שחייה, מוקדמות 200x4 מ', נשים): אחרי שנבחרת הגברים הפתיעה והעפילה לגמר, הנשים ירצו לתפוס גם כן מקום במשחה היוקרתי. הרביעייה הישראלית הכוללת את אנסטסיה גורבנקו, דריה גולובטי, לאה פולונסקי ואילה ספיץ זכתה במדליית זהב באליפות אירופה האחרונה – ומדורגת 11 מבין הנבחרות המשתתפות. ביום מושלם שלהן, אפשר לחלום על כרטיס לגמר.
13:15 – עומר ורד וילנצ'יק (שייט, לייזר, שיוטים 2-1, גברים): החבר הצעיר ביותר במשלחת האולימפית הישראלית (17) הדהים בעצם העפלתו למשחקים האולימפיים כשהיה בן 16 בלבד. הוא יגיע לאתר במארסיי משוחרר מלחצים – וינסה להתברג גבוה ככל האפשר בתחרות שרוב אנשי השייט מגדירים כקשה ביותר בענף.
16:03 – שרון קנטור (שייט, גלישת רוח, שיוטים 16-12, נשים): תחרות הגלישת רוח הולכת ומתקרבת לרגעי ההכרעה שלה. אלופת העולם נמצאת במצב מצוין בתום 12 שיוטים עם 30 נקודות שליליות. מחר יסתיימו השיוטים המוקדמים ובסיומם תיקבע החלוקה לשיוטי הגמר שייערכו ביום שישי.
8 צפייה בגלריה
קנטור
קנטור
קרובה להבטיח את מקומה בחצי הגמר. קנטור
(צילום: NICOLAS TUCAT / AFP)
הגולשת שתסיים ראשונה תעפיל אוטומטית לגמר ותבטיח לעצמה מדליה. הגולשות שיסיימו במקומות 3-2 יעפילו לחצי הגמר והגולשות שבמקומות 10-4 יעפילו לרבע הגמר. שתי הראשונות ברבע הגמר יצטרפו לגולשות שכבר הבטיחו את מקומן בחצי הגמר - ויתחרו איתן על שני מקומות בגמר. כל המעפילות לגמר יבטיחו מדליה - ושיוט הגמר יקבע באיזו צבע היא תהיה. לקנטור יהיה קשה מאוד לעקוף את אמה ווילסון הבריטית (11 נקודות שליליות בלבד) ולהבטיח כבר מחר זכייה במדליה, אבל רק קטסטרופה של ממש תמנע ממנה העפלה לחצי הגמר - מה שיציב אותה למעשה עם סיכוי של 50% למדליה ביום שישי.
16:30 – רועי דרור (קשתות, סיבוב ראשון, גברים): אחרי שמיכאלה משה לא הצליחה לעבור את הסיבוב הראשון, ינסה מחר דרור להתקדם רחוק יותר. דרור אמנם לא הבריק במקצה הדירוג, אבל הנוקאאוט הוא משחק חדש. לדרור מצפה מאץ' לא פשוט מול סטיב ויילר ההולנדי, מדורג 8 בעולם, שזכה בטוקיו במדליית הכסף בקטגוריית הזוגות המעורבים.
16:35 - שי קקון (שייט, לייזר רדיאל, שיוטים 2-1, נשים): שייטת הלייזר רדיאל סיימה במקום ה-30 במשחקים האולימפיים בטוקיו – ובתחרות במארסיי היא תנסה להגיע למקום גבוה יותר, ואולי אף להתברג בין 20 הראשונות.
16:53 – תום ראובני (שייט, גלישת רוח, שיוטים 15-11, גברים): ראובני רושם עוד כה תחרות נהדרת והוא מדורג כרגע במקום השלישי עם 44 נקודות שליליות, רק שלוש יותר מהגולש האוסטרלי גריי מוריס שמוליך את התחרות. הצמרת אצל הגברים צפופה מאוד והכול יכול עוד להשתנות לקראת החלוקה לשיוטי הגמר.

חמישה אירועים שלא כדאי לפספס

8:30 – אתלטיקה, הליכה ל-20 ק"מ, גברים: אמנם עדיין ללא ריצות או מקצועות שדה, אבל תחרויות האתלטיקה ייפתחו מחר באופן רשמי עם מקצי הליכה לגברים ולנשים. הקרב על מדליית הזהב הראשונה שתוענק באתלטיקה צפוי להיות פתוח וצפוף. מאסימו סטאנו האיטלקי ינסה להפוך לאדם הראשון בהיסטוריה שזוכה בשתי מדליות זהב במקצה הזה, אבל הוא יצטרך לגבור על אלוף העולם אלבארו מרטין הספרדי, קוקי איקדה היפני שקבע את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה ועל מספר הלכים סינים מעולים.
8 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
ההופעה הקבוצתית השאירה טעם של עוד. ביילס
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
גיבורות לאומיות. נבחרת כדוריד הנשים של אנגולה
גיבורות לאומיות. נבחרת כדוריד הנשים של אנגולה
גאווה לאומית. נבחרת כדוריד הנשים של אנגולה
(צילום: AP Photo/Brian Inganga)
17:00 – כדוריד, שלב הבתים, נשים, צרפת – אנגולה: למעט כדורגל, הענף האהוב באנגולה הוא כדוריד נשים. נבחרת הנשים הלאומית, המכונה "הפנינים", היא גאווה לאומית – ובכל פעם שהיא זוכה באליפות אפריקה (והיא עשתה זאת כבר 15 פעמים), השחקניות זוכות למצעד ניצחון חגיגי ברחובות כשהן מנופפות למעריצים מגג של אוטובוס. המועדון המקומי, פרמיירו דה אוגוסטו, הוא המועדון האפריקני היחיד בכל ענפי הספורט שזכה באליפות העולם לקבוצות. את הטורניר האולימפי פתחה אנגולה עם הפסד דחוק להולנד, ניצחון על הונגריה ותיקו מול הונגריה. את המארחת צרפת, ספק אם היא תצליח להפתיע.
17:02 – איגרוף, שמינית גמר, נשים, ג'ניפר לוזאנו (ארה"ב) – פילה קאיבה-אוייה (פינלנד): הכינוי של המתאגרפת ג'ניפר לוזאנו הוא ה"טראבל מייקר" והיא נושאת אותו בגאווה. היא גדלה בעיירה שכוחת אל בטקסס וקיבלה את כינויה מסבתה בגלל שהייתה ילדה מופרעת שהרבתה להסתבך בקטטות עם ילדים שלעגו לה על משקל גופה ועל השפה הספרדית שנהגה לדבר בגלל מוצאה המקסיקני. היום היא עדיין עושה צרות, אבל רק בזירה. "אני משתדלת להיות 'טראבל מייקר' בכל פעם שאני מתאגרפת, באופן שבו אני זזה, באופן שבו אני שמה את הכפפות, אני מתרברבת, אני שחצנית בזירה". לא פלא אם כך שהמתאגרף הנערץ עליה הוא פלויד מייוות'ר ג'וניור, עוד אחד שלא ממש הצטיין בצניעות ועידון.
8 צפייה בגלריה
 ג'ניפר לוזאנו
 ג'ניפר לוזאנו
מתאגרפת בצבע. לוזאנו
(צילום: AP Photo/Martin Mejia)
19:15 – התעמלות מכשירים, גמר קרב-רב, נשים: אחד מרגעי השיא של המשחקים האולימפיים – ומה שאמור להיות יומה הגדול של סימון ביילס. שלוש שנים אחרי המשבר הנפשי שחוותה והפרישה המדוברת במהלך התחרות הקבוצתית בטוקיו, הפנומנית האמריקנית נראית מאוד נינוחה עד כה במשחקים האולימפיים. היא מרבה לחייך ואתמול זכתה בקלות עם חברותיה לנבחרת ארה"ב במדליית הזהב הקבוצתית. הביצועים של ביילס עד כה יפים ונקיים, אבל עוד לא התרוממו לרמות העל-אנושיות שהיא הציגה בעבר. אולי היא שומרת לנו את הטוב ביותר לאירוע החשוב ביותר.
ביילס אמורה לזכות בזהב בפער משמעותי מיתר המתעמלות, אך מלבדה אנחנו ממליצים לכם לשים עין גם על בת ארצה והאלופה האולימפית המכהנת בקרב רב סוניסה לי ועל המתעמלת הברזילאית הנהדרת, רבקה אנדרדה.
21:30 – שחייה, 200 מ' פרפר, נשים: נראה שאין שיא עולם שיותר קשה לשבור מהשיא ב-200 מ' פרפר נשים. ליו זיגה הסינית קבעה 2:01.81 דקות ב-2009 עוד בעידן חליפות השחייה האסורות לשימוש כיום – ואף אחת לא מתקרבת אליה, התוצאה המהירה ביותר שנרשמה מאז, איטית משיא העולם ביותר משתי שניות. כרגע הענף תולה את יהבו בפנומנית הקנדית בת ה-17 סאמר מקינטוש בתקווה שתהיה מסוגלת יום אחד לשבור את השיא המטורף הזה. בשלב זה ספק אם היא בשלה לכך וגם הבריכה מעוררת המחלוקת בפריז לא אמורה לעזור, ועדיין מעניין יהיה לראות עד כמה היא מסוגלת להתקרב.