329 מדליות זהב חולקו בפריז 2024. האחרונה שבהן, בכדורסל הנשים, היא שהכריעה - ארה"ב סיימה בפעם הרביעית ברציפות בראש טבלת המדליות. הפעם, קרב המעצמות מול סין לא היה יכול להיות צמוד יותר.
ניצחון דרמטי 66:67 על צרפת בגמר כדורסל הנשים הביא לאמריקניות (שכבר פיגרו בפער דו-ספרתי ברבע השלישי) זהב אולימפי שמיני ברצף בענף שבו הן השליטות הבלעדיות - וזהב אולימפי מספר 40 בפריז. סין סיימה את המשחקים עם אותו מספר מדליות זהב, אבל במספר המדליות הכולל ארצות הברית ניצחה בפער גדול - 91:126.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב
נבחרת ארה"ב
ארה"ב השלימה דאבל בטורניר הכדורסל. לברון והחברים חוגגים
(צילום: Jamie Squire/Getty Images)
בימים האחרונים, ועד אחר הצהריים, סין היא שהובילה במספר מדליות הזהב, המדד שלפיו נקבעת טבלת המדליות. היתרון הסיני גדל בעקבות זכייתה בזהב בהרמת משקולות של שיאנית העולם והאלופה מטוקיו, לי וונוון, בקטגוריית המשקל של יותר מ-81 ק"ג. סין עלתה בעקבות זאת ליתרון 38:40 בזהב.

הכי צמוד שיש

ארצות הברית הייתה יכולה לסגור את הפער בשני גמרים אחרים, ולהגיע לגמר כדורסל הנשים בראש שקט, אבל זה לא קרה. האמריקניות, האלופות האולימפיות בכדורעף נשים מטוקיו, הפסידו היום בגמר 3:0 לאיטליה, שעשתה היסטוריה אחרי שעברה את רבע הגמר לראשונה אי פעם.
9 צפייה בגלריה
סין
סין
סין סגרה את המשחקים גם כן עם 40 זהב, אך רק עם 27 מדליות כסף ו-24 ארד
(צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)
9 צפייה בגלריה
וולנטה
וולנטה
ברגע האחרון. וולנטה
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
שברון לב אמריקני אחר היה בגמר ההיאבקות, שם קנדי בליידס בת ה-20 לא הצליחה לשחזר בקטגוריית המשקל של 76 ק"ג את מה שבת ארצה ובת גילה עמית אלור עשתה ב-68 ק"ג, והפסידה לאלופת העולם, היפנית יוקה קגאמי.
בעקבות זאת, כל העיניים - האמריקניות, הסיניות וגם אלו של שאר העולם - הופנו לעבר הוולודרום, לתחרות האחרונה באומניום, מעין תחרות קרב-רב באופני מסלול. ושם ארצות הברית מצאה גיבורה חדשה, שעד היום הייתה די אלמונית במדינתה, למרות שכבר הייתה אלופה אולימפית פעמיים.
9 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ארה"ב חוגגות
שחקניות נבחרת ארה"ב חוגגות
החגיגות האמריקניות, אחרי הניצחון הדרמטי על צרפת
(צילום: EPA/CAROLINE BREHMAN)
9 צפייה בגלריה
דיאנה טוראסי
דיאנה טוראסי
דיאנה טוראסי חוגגת זהב שישי ברצף שלה, ושמיני של הנבחרת
(צילום: Damien MEYER / AFP)
9 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת צרפת לא מאמינות
שחקניות נבחרת צרפת לא מאמינות
ההלם הצרפתי, לאחר הסל שלא הספיק
(צילום: EPA/CAROLINE BREHMAN)
ג'ניפר וולנטה, שזכתה בזהב בטוקיו באומניום ובפריז בתחרות אחרת, רדיפה קבוצתית, זכתה במדליה האולימפית החמישית שלה ובזהב השלישי - והבטיחה שניצחון אמריקני בכדורסל הנשים יבטיח מקום ראשון כולל. בטוקיו וולנטה זכתה בזהב הראשון אי פעם של אמריקנית באופני מסלול, ובפריז היא הובילה מתחילת תחרות האומניום ושמרה על היתרון עד לניצחון.
אבל איש לא שיער מה יהיה בגמר כדורסל הנשים. ארצות הברית, שהגיעה עם 60 ניצחונות ברצף במשחקים האולימפיים ושבע מדליות זהב רצופות, הייתה הפייבוריטית הברורה - אבל דווקא צרפת הובילה, ובפער לא קטן. והסיום היה מדהים: כוכבת צרפת גבי וויליאמס קלעה עם הבאזר וחשבה לרגע שכפתה הארכה, אבל אז התברר כי דרכה על קשת השלוש, והסנטימטרים הבודדים העניקו לאמריקניות את הזהב - ואת הניצחון על הסינים.
בסך הכול האמריקנים סיימו כאמור עם 40 מדליות זהב, 44 מכסף ו-42 מארד. סין סגרה את המשחקים גם כן עם 40 זהב, אך "רק" עם 27 מדליות כסף ו-24 ארד. בהיעדר רוסיה, ארה"ב וסין סיימו בפער גדול מאוד על כל היתר - יפן (20 מדליות זהב), אוסטרליה (18 זהב) והמארחת צרפת (16 זהב) השלימו את הטופ 5. בהמשך הרשימה: הולנד (15 זהב), בריטניה (14 זהב), דרום קוריאה (13), איטליה וגרמניה (12 זהב כל אחת). ישראל, במשחקים האולימפיים הטובים ביותר שלה, דורגה 41 - לפני בין היתר טורקיה, פולין, ג'מייקה, שווייץ, פורטוגל, יוון, ארגנטינה ואתיופיה.
ארה"ב אכזבה יחסית בשחייה, עם שמונה מדליות זהב "בלבד" (לעומת 13 כסף ושבע ארד), אבל באתלטיקה האמריקנים שלטו, ובגדול. הם זכו על המסלול ובשדה ב-14 מדליות זהב, כשבין היתר כיכבו נואה ליילס ב-100 מטר, קול הוקר שהדהים את יקוב אינגבריטסן ב-1,500 מטר וסידני מקלפלין-לברון ששברה את שיא העולם ב-400 מטר משוכות. גם הפאשלה הקבועה בשליחים, עם הפסילה המביכה בגמר ה-4X100 מ', לא פגעה.
שיאנית המדליות האמריקנית הייתה השחיינית טורי הסק, עם שלוש מדליות זהב (שתיים מהן בשליחות) ועוד שתי מדליות כסף. גם סימון ביילס והאצנית גבי תומאס לקחו שלוש מדליות זהב, כשביילס הוסיפה גם אחת מכסף. שיאן מדליות הזהב במשחקים היה בכלל צרפתי - השחיין המעולה לאון מרשאן, שזכה בארבע מדליות זהב, כולן במשחים אישיים, ועוד אחת מארד עם השליחים.
הסינים זכו בכל שמונה מדליות הזהב שחולקו בקפיצות למים, והוסיפו 15 מדליות זהב בחלוקה שווה מהרמת משקולות, טניס שולחן וקליעה. הספורטאית שזכתה בהכי הרבה מדליות בפריז היא גם כן סינית - השחיינית ז'אנג יופי. היא זכתה בשש מדליות (כסף ו-5 ארד), כשעננה מעליה: היא אחת מהשחיינים הסינים שהתברר כי נכשלו בבדיקות סמים לפני טוקיו, אך הותר להם להשתתף במשחקים. ב-100 מטר חופשי זכה בזהב הסיני פאן ז'נלי, כשהוא מנפץ את שיא העולם - ומעלה שוב תהיות אם בפריז הספורטאים הסינים הם "נקיים".
9 צפייה בגלריה
נואה ליילס
נואה ליילס
שליטה אמריקאית על המסלול. ליילס
(EPA/FRANCK ROBICHON)
9 צפייה בגלריה
ז'אנג יופיי
ז'אנג יופיי
ז'אנג יופיי. שש מדליות - ועננה
(צילום: David Balogh/Getty Images)
9 צפייה בגלריה
לאון מרשאן
לאון מרשאן
לאון מרשאן. שיאן מדליות הזהב
(צילום: EPA/MAST IRHAM)

דה-ז'ה-וו מטוקיו

גם בטוקיו 2020 המאבק הוכרע ביום האחרון של האולימפיאדה. אז זה קרה בגמר כדורעף הנשים, בעקבות זכייה אמריקנית ראשונה בזהב. ארה"ב סיימה בסופו של דבר עם 39 מדליות זהב לעומת 38 של הסינים, וגם אז האמריקנים ניצחו בפער גדול במספר המדליות הכולל - 89:113.
בבייג'ינג 2008 סין סיימה ראשונה בטבלת המדליות, אבל אולימפיאדה ביתית היא סיפור אחר בשל האווירה, ההשקעה מכוונת המטרה, ואפילו השיפוט. ריו 2016, לעומת זאת, הייתה אולימפיאדה דומיננטית בצורה יוצאת דופן עבור האמריקנים, שלקחו 121 מדליות (46 זהב), 51 יותר מסין שדורגה שלישית (26 זהב). בטוקיו ובפריז הפער צומצם משמעותית והמהפך בטבלה היה קרוב מאוד - אבל בסופו של דבר הוא נמנע.