נינו סלוקבדזה, הספורטאית הגיאורגית בת ה-55, עשתה היסטוריה בפריז כשהפכה לאישה הראשונה אי פעם שהתחרתה ב-10 משחקים אולימפיים. עם זאת, היא הודיעה כי זו תהיה הופעתה האחרונה בזירה האולימפית, ובכך תסיים קריירה מרשימה שנמשכה למעלה משלושה עשורים.
סלוקבדזה, שמתחרה בענף הירי, החלה את מסעה האולימפי בסיאול 1988, כשייצגה את ברית המועצות. כספורטאית צעירה בת 19, היא זכתה במדליית זהב וכסף, הישג מרשים שכמעט הוביל אותה לפרישה מוקדמת. "שקלתי לפרוש אחרי האולימפיאדה הראשונה שלי לפני 36 שנים", היא סיפרה בראיון לסוכנות הידיעות AP.
2 צפייה בגלריה
נינו סאלוקבדזה
נינו סאלוקבדזה
נינו סאלוקבדזה
(צילום: AP/Manish Swarup)
מאז, היא הייתה עדה להתפתחות המשחקים האולימפיים, שהפכו לגדולים ומקצועיים יותר. "התחרות קשה יותר מאי פעם", היא ציינה. למרות זאת, סלוקבדזה המשיכה להתחרות ברמה הגבוהה ביותר, גם כשנאלצה להתמודד עם קשיים כלכליים בגיאורגיה לאחר שהכריזה על עצמאותה בשנות ה-90.
ההחלטה להתחרות בפריז הייתה מחווה לאביה, וחטנג, שהיה גם המאמן שלה. לאחר שהודיעה על פרישתה בתום אולימפיאדת טוקיו, אביה שכנע אותה לנסות בפעם האחרונה. "'אם את פורשת מהספורט, את לא יכולה לחזור. פשוט תנסי'", היא נזכרה בדבריו. "זו הייתה הטובה היחידה שהוא ביקש ממני כל חייו. חשבתי שאולי הוא לא יוכל לבקש שוב. אספתי את כל כוחותיי, למענו".
וחטנג סלוקבדזה, שנפטר מוקדם יותר השנה בגיל 93, זכה לראות את בתו מתאמנת לקראת המשחקים בפריז. "הוא היה המנטור שלי, לא רק בספורט אלא גם בחיים. הוא היה אדם חכם", אמרה סלוקבדזה.

פוליטיקה בצד

לאורך הקריירה המפוארת שלה, סלוקבדזה זכתה בשלוש מדליות אולימפיות: זהב, כסף וארד. המדליה האחרונה שלה, וגם הראשונה עבור גיאורגיה, הייתה בבייג'ינג 2008. באותה תקופה, המדינה הייתה במלחמה עם רוסיה השכנה. סלוקבדזה זכתה בארד וחיבקה את הרוסייה נטליה פדרינה, שזכתה בכסף, על הפודיום. מחווה זו נתפסה כקריאה לשלום והדגישה את כוחו של הספורט לגשר על פערים פוליטיים.
2 צפייה בגלריה
סלקובדזה מתחרה באולימפיאדת פריז
סלקובדזה מתחרה באולימפיאדת פריז
סלקובדזה מתחרה באולימפיאדת פריז
(צילום: AP/Manish Swarup)
בפריז, סלוקבדזה סיימה במקום ה-38 בירי אקדח אוויר 10 מטר ובמקום ה-40 בירי אקדח 25 מטר, ולא העפילה לגמר. למרות התוצאות הצנועות, היא מסיימת את הקריירה שלה כאחת הספורטאיות המעוטרות והמוערכות בענף הירי.
סלוקבדזה לא תתרחק לחלוטין מהמשחקים האולימפיים. היא משמשת כמאמנת במועדון הירי שלה בגיאורגיה וכסגנית נשיא הוועד האולימפי הגיאורגי. ניסיונה העשיר והישגיה יוצאי הדופן צפויים להמשיך ולהשפיע על הדור הבא של ספורטאי הירי בגאורגיה ומעבר לה.