די-ג'יי קול הרק, מהאבות המייסדים של ההיפ-הופ, רצה בסך הכל לעשות קצת גוד-טיים לתושבי ברונקס בשנות ה־70. לא היה לו מושג שבמו אצבעותיו הוא מחולל היסטוריה שתשנה את עולם הריקוד ואפילו את המשחקים האולימפיים.
התקליטן האגדי היה מי שגילה את ה"ברייקים", ההפסקות בשירים, במהלכם התפתחו קרבות-תחרויות ריקודים בין הרקדנים, שרובם היו אז אפרו-אמריקאים או פורטוריקנים. כך נולד לו הברייקדאנס, סגנון ריקוד שהפך לחלק בלתי נפרד מתרבות ההיפ-הופ ואסף יותר ויותר מעריצים. תחרויות ריקודי ברייקדאנס מתקיימות כיום לעיני אלפי ואף עשרות אלפי צופים תחת חסויות של חברות ענק.
3 צפייה בגלריה
אימון ברייקדאנס
אימון ברייקדאנס
כבר התחילו להתאמן לקראת האולימפיאדה
(צילום: JEFF PACHOUD / AFP)
הברייקדאנס מגיע לאולימפיאדה
גם בוועד האולימפי הבינלאומי זיהו את הטירוף סביב הריקוד הפופולרי ובמסגרת המאמצים לחבר את האולימפיאדה לדור הצעיר הפכו את הברייקדאנס, "ברייקינג" בשמו הספורטיבי, לתוספת הטרייה למשחקים. אבל לא לכולם החיבור הזה הרגיש טבעי. הרבה גבות הורמו כשהוועד האולימפי הכריז על צירופו של ענף הברייקינג למשחקים. אוהדי ספורט תהו מה לריקוד מעולמות ההיפ-הופ ולאולימפיאדה? גם הרקדנים עצמם, הבי-בויז והבי-גירלז, כפי שהם מכונים, תהו לגבי הערבוב הזה שנעשה בין אמנות וספורט.
בי-בוי מנו, רקדן הולנדי מצליח שישתתף גם בתחרות האולימפית בפריז, טען בפוסט באינסטגרם כי "אנחנו לא ספורטאים. לקרוא לברייקינג ספורט שולל את הערך של האמנות הזו ואת כל מה שמיוחד בה". לצד זאת הוא הבהיר שהוא שמח מההזדמנות שניתנה לו להתחרות באולימפיאדה ואולי לזכות במדליה.
3 צפייה בגלריה
אימון ברייקדאנס
אימון ברייקדאנס
מתאמנים לקראת ההצגה הכי גדולה בפריז
(צילום: AP Photo/Yasin Dar)
בשישי ובשבת הקרובים כיכר הקונקורד, שתארח את תחרויות הברייקינג, תהפוך למסיבה הכי טובה בפריז. 16 בי-בויז ו-16 בי-גירלז, יתמודדו בקרבות ריקודים מלהיבים על מדליית הזהב. אגב, בניגוד ליתר ענפי הספורט, בברייקינג לא קוראים לספורטאים בשמותיהם, אלא בכינוי. כך למשל בפריז תיתקלו בשמות כמו בי־בוי ג'יי אטאק (J Attack) או בי־גירל סניוריטה קרלוטה.
רקדנים ישראלים לא ישתתפו בתחרות בפריז. מי שהייתה קרובה יחסית להעפיל למשחקים האולימפיים היא בי-גירל נדיה, שהגיעה לתחרות המיון האחרונה, אבל לא צלחה אותה.
3 צפייה בגלריה
ברייקדאנס
ברייקדאנס
צריכים לדעת לאלתר
(צילום: David Balogh/Getty Images)
אפשר לזלזל או לטעון שלא מדובר באמת בספורט, אבל ברייקינג בהחלט דורש מהרקדנים-המתחרים כישורים פיזיים כמו זריזות, גמישות, אתלטיות, קואורדינציה – ואלתור. בניגוד להתעמלות אמנותית למשל, שם המתעמלות מגיעות עם תרגיל מוכן – בברייקינג, הבי-בויז והבי-גירלז לא יודעים מראש איזה מקצבים הדי-ג'יי ינגן – וצריכים להתאים את עצמם תוך כדי תנועה.
בקרב ברייקינג מתחרים שני רקדנים ראש בראש. הם זוכים לניקוד על אלמנטים כמו ריקוד על הרצפה, ריקוד בעמידה, פריזינג (עצירה בפוזיציה מסוימת) ובעיקר על ה"פאוור מובס" (Power Moves), תנועות אקרובטיות מורכבות כמו סיבוב על הראש או על הגב. בנוסף הרקדנים המתחרים נוהגים להגיב זה לזה. אם למשל בי-בוי אחד יבצע אלמנט מסוים – הבי-בוי מולו ינסה לבצע את האלמנט הזה באופן מתוחכם יותר.
הפיילוט לקראת הפרמיירה האולימפית של הברייקינג נערך לפני שש שנים, במשחקים האולימפיים לנוער בארגנטינה וזכה להצלחה. כעת נותר רק לראות האם גם הקהל הפריזאי יתמסר לביטים החורכים ולריקודים המפעימים, והאם אגדת ההיפ-הופ סנופ דוג, שכבר הפך לסמל הלא-רשמי של המשחקים, יצטרף לחגיגות הניצחון.
שרון קנטור זוכה לקבלת פנים חגיגית בישראל
(צילום: פרטי)
פורסם לראשונה: 01:30, 08.08.24