כשענף הסקייטבורד נכנס למשחקים האולימפיים לראשונה בטוקיו, אחד הדברים שבלטו היה הגיל הצעיר של המשתתפים ובעיקר של המשתתפות בתחרות הנשים. כך למשל במדליית הזהב בקטגוריית הרחוב ב-2021 זכתה מומיג'י נישייה היפנית, ילדה בת 13.
שלוש שנים חלפו ולא הרבה השתנה. הסקייטבורד היה ונותר הזירה של הילדות והנערות הצעירות. הערב (ג') זכתה במדליית הזהב בקטגוריית הפארק, אריסה טרו, נערה אוסטרלית בת 14.
2 צפייה בגלריה
אריסה טרו מתהפכת
אריסה טרו מתהפכת
אריסה טרו מתהפכת
(צילום: EPA/YOAN VALAT)
למרות גילה הצעיר טרו היא דמות מוכרת מאוד בענף. בטקס פרסי Laureus היוקרתי המעניק מדי שנה תארים לאנשי הספורט הבולטים בעולם, טרו זכתה השנה בקטגוריית "ספורטאית האקשן של השנה". אבל ההישג הגדול ביותר של טרו - עד למדליית הזהב האולימפית הערב, נקבע בחודש מאי האחרון כשהפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה שמבצעת בהצלחה תרגיל "900", היפוך אווירי בן שניים וחצי סיבובים, 900 מעלות.
האדם הראשון שביצע את את תרגיל 900 היה מחליק הסקייטבורד המפורסם בהיסטוריה טוני הוק שעשה זאת ב-1999. מאז רק 11 מחליקים נוספים הצליחו לבצע את התרגיל המורכב ברמפת חצי צינור, טרו ביניהן.
את הגמר היום בקטגוריית הפארק, בה המחליקות מציגות ביצועים בסקייט פארק מלא ברמפות, טרו פתחה רע מאוד. היא נפלה בניסיון הראשון שלה וקיבלה ציון נמוך מאוד - 35.83 נקודות בלבד. "זה היה מעצבן, אבל המאמן שלי הרגיע אותי ואמר לי שאני צריכה פשוט ללכת על כל הקופה. הסכמתי איתו והחלטתי שהיום מבחינתי זה הכול או כלום", היא אמרה.
2 צפייה בגלריה
המדליסטיות בקטגוריית הפארק בתחרות הסקייטבורד בפריז
המדליסטיות בקטגוריית הפארק בתחרות הסקייטבורד בפריז
סקיי בראון, אריסה טרו וקוקונה היראקי על הפודיום. הגיל הממוצע: 15
(צילום: REUTERS/Mike Blake)
המקצה המוזהב של טרו הגיע בניסיון השלישי והאחרון עליו קיבלה 93.18 נקודות שהקפיצו אותה למקום הראשון. טרו היא האלופה האולימפית האוסטרלית הצעירה בהיסטוריה. בגיל 14 ושלושה חודשים היא שברה שיא בן 68 שנים של השחיינית סנדרה מורגן שזכתה בזהב במלבורן 1956 בגיל 14 ושישה חודשים.
"אני כל כך נרגשת, כל כך הרבה רגשות מתערבבים כרגע", טרו סיפרה לתקשורת האוסטרלית בסיום התחרות. טרו, בת לאמא יפנית, התחילה להחליק בגיל 7. בשנה שעברה היא הפכה לאישה הראשונה המבצעת היפוך ב-720 מעלות - והשנה כאמור ביצעה את פעלול ה-900.
סקיי בראון בת ה-16, המחליקה המפורסמת בעולם, זכתה בפעם השנייה ברציפות במדליית הארד. בראון, ילידת יפן המייצגת את בריטניה, נהנית ממעמד של סלבריטאית לכל דבר. היא התפרסמה בכך שלמדה להחליק דרך יוטיוב והפכה גם לכוכבת ריאליטי כשניצחה בגרסת הילדים האמריקנית לתוכנית "רוקדים עם כוכבים". במדליית הכסף היום זכתה היראקי קוקונה היפנית בת ה-15.
(אריסה טרו מבצעת 900)
אגב, גם בקטגוריית הרחוב שהתקיימה בתחילת המשחקים, הפודיום הורכב מנערות. קוקו יושיזאווה היפנית בת ה-14 זכתה בזהב, בת ארצה ליז אקמה בת ה-15 זכתה בכסף ומדליית הארד הלכה לראיסה ליאל בת ה-16. ליאל אגב זכתה בטוקיו במדליית כסף כשהייתה בת 13 בלבד.