המתאגרפת האלג'יראית אימאן חליף (25) עברה את יריבתה האיטלקייה, אנג'לה קריני בת ה-25, בקרב שנוי במחלוקת באולימפיאדת פריז 2024. קריני החליטה לפרוש בשלב מוקדם בקרב, כשברקע טענות שחליף לא הייתה אמורה להתחרות בקטגוריית הנשים, בשל בעיות בבדיקות טסטוסטרון שנערכו לה בעבר.
למעשה הקרב נמשך פחות מדקה, והסתיים כאשר השופט הרים את ידה של חליף באוויר לאות ניצחון, אחרי שקריני החליטה שלא להמשיך. האיטלקייה, שנראתה זועמת ומתוסכלת, משכה את ידה מהשופט ויצאה מהזירה מבלי ללחוץ את ידה של יריבתה. לאחר מכן, נפלה על ברכיה ופרצה בבכי, כשהיא טוענת שמעולם לא ספגה מכות חזקות כל כך בתחרות.
4 צפייה בגלריה
אימאן חליף
אימאן חליף
אימאן חליף. עוררה סערה
(צילום: getty images)
4 צפייה בגלריה
אימאן חליף ואג'לה קריני
אימאן חליף ואג'לה קריני
חליף שולחת מכה לעבר קריני
(צילום: AFP)
חליף הפגינה כוח רב בסדרת אגרופים עוצמתיים בתחילת הקרב. היא זכתה לתשואות רמות מתומכיה האלג'יראים בכניסתה לזירה, אך נשמעו גם מספר קריאות בוז.
הוויכוח סביב השתתפותה באולימפיאדה החל לאחר שנפסלה מלהשתתף באליפות העולם בשנה שעברה בשל כישלון בבדיקות טסטוסטרון שנערכו לקביעת המגדר שלה. למרות זאת, הוועד האולימפי הבינלאומי קבע כי היא עומדת בקריטריונים להשתתפות באולימפיאדת פריז.
החלטה זו עוררה ביקורת נוקבת מצד גורמים שונים בעולם האיגרוף. בארי מקגיגן, אלוף העולם לשעבר במשקל נוצה וכיום נשיא התאחדות האיגרוף המקצועני, כינה את ההחלטה "מזעזעת" ו"פתטית", וטען כי מדובר ב"גבר" המתחרה נגד נשים.
אומר קרמלב, נשיא התאחדות האיגרוף הבינלאומית (IBA), טען כי לאחר סדרת בדיקות DNA, ההתאחדות "חשפה ספורטאים שניסו לרמות את עמיתיהם והתחזו לנשים". לדבריו, הבדיקות "הוכיחו שיש להם כרומוזומי XY, ולכן הם הודרו מאירועי הספורט". מנגד, הוועד האולימפי של אלג'יריה גינה את ההתקפות על המתאגרפת שלהם וטען כי היא עומדת בכל הקריטריונים להשתתפות באולימפיאדה.
4 צפייה בגלריה
אג'לה קריני
אג'לה קריני
קריני. נשלחה לבדיקות רפואיות
(צילום: getty images)
קריני, שנלקחה לבדיקות רפואיות בשל חומרת הפציעות בפניה, אמרה בעבר כי כבוד ליריבים הוא המוטו שלה. "איגרוף הוא ספורט שמלמד אותך לכבד את היריב שלך. זה יכול להיות כלי בחיים, אבל רק להגנה. זה לא יכול ולא צריך להפוך להתעללות", אמרה.
המקרה של חליף מצטרף למקרה נוסף של מתאגרפת מטאיוואן, לין יו-טינג, שנפסלה גם היא מאליפות העולם לנשים ב-2023 בשל כישלון בבדיקת זכאות מגדרית.
קריני התייחסה לקרב: "נכנסתי לזירה כדי להתחרות. לא נכנעתי, אבל מכה אחת כאבה לי יותר מדי אז אמרתי 'אני אצא עם הראש מורם'".
4 צפייה בגלריה
אימאן חליף
אימאן חליף
חליף
(צילום: רויטרס)
המאמן שלה, עמנואלה רנציני, הוסיף: "היה קל יותר לא להופיע כי כל איטליה ביקשה ממנה לא להשתתף במשך ימים. אבל לאנג'לה הייתה מוטיבציה ורצתה להתחרות. כמובן כשהיא פגשה את היריבה שלה בהגרלה היא אמרה שזה לא הוגן. היא החליטה לפרוש אחרי שקיבלה מכה אחת. היא אמרה לי שהיא לא מרגישה שהיא יכולה להתחרות. ניסיתי להגיד לה שלפחות תסיים את הסיבוב הראשון, אבל היא לא רצתה".
הסאגה בזירה הגיעה אפילו עד לראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, שאמרה: "אני חושבת שאסור לאפשר לספורטאים עם מאפיינים גנטיים גבריים להשתתף בתחרויות לנשים. לא כי אנחנו רוצים להפלות מישהו, אלא כדי להגן על זכותן של ספורטאיות להיות מסוגלות להתחרות בתנאים שווים".
הקרב בין חליף לקריני התרחש על רקע סערה מגדרית באולימפיאדה סביב מתאגרפות שזהותן המגדרית שנויה במחלוקת. ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי, שמפקחים על האולימפיאדה בפריז, אמרו כי חליף עמדה בקריטריונים שמזכים להתחרות במשחקים, למרות הטענות לגבי המין הביולוגי שלה.
המקרה הזה מעלה שאלות נוקבות לגבי ההגדרות המגדריות בספורט תחרותי ומציב אתגר בפני הוועדים האולימפיים והארגונים הבינלאומיים בנוגע לאיזון בין שוויון הזדמנויות להוגנות בתחרות. הדיון הציבורי והמקצועי בנושא צפוי להימשך גם לאחר סיום האולימפיאדה, כאשר קובעי המדיניות יידרשו להתמודד עם השאלות המורכבות העולות מהמקרה הזה וממקרים דומים.