באלג'יריה חגגו את זכייתה של אימאן חליף במדליית הזהב, לאחר שניצחה אתמול (שישי) בגמר בפריז 0:5 את אלופת העולם, יאנג ליו הסינית. חליף הייתה ללא ספק הסיפור המדובר ביותר של האולימפיאדה הנוכחית. המתאגרפת האלג'יראית עמדה במרכז סערה סביב בדיקות טסטוסטרון שבהן לכאורה נכשלה, והיו אף כאלה שטענו שאין לאפשר לה להתחרות נגד נשים. אמש הסיפור הזה הגיע לסיומו.
לצד האש שספגה בשבועיים האחרונים, וכנראה שגם בעקבות זאת, הקרב של חליף הפך למאורע גדול מימדים במדינתה. רבבות אלג'יראים חגגו את זכייתה ברחובות, וגם ספורטאים ממגוון ענפי ספורט פירגנו לה. בעמוד של נבחרת הכדורגל הלאומית ברשת X (לשעבר טוויטר), נכתב "נשים אלג'יראיות ממשיכות להסב לנו גאווה".
3 צפייה בגלריה
אימאן חליף המתאגרפת האלג'יראית
אימאן חליף המתאגרפת האלג'יראית
אימאן חליף חוגגת עם מדליית הזהב
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
"זה אירוע לאומי, אפילו יותר מזה", אמר כתב ספורט אלג'יראי לתקשורת הצרפתית. "חליף כתבה פרק חדש בהיסטוריה של הספורט העולמי. כולנו באלג'יריה רצינו לראות איך היא הופכת לאגדה ומשתיקה את כל מי שדיבר נגדה".
גם לאחר הקרב הסערה סביב חליף נמשכה ברשתות החברתיות, כאשר משפיעני רשת רבים, ביניהם ספורטאי עבר המשיכו לדוש בנושא. מצד אחד היו את אלה שטענו כי נעשה לה עוול ושהיא הרוויחה את המדליה בה זכתה בצורה הוגנת, מצד שני היו רבים שהמשיכו לטעון כי אסור לאפשר לה להילחם עם נשים אחרות בזירה.
חליף עצמה אמרה לתקשורת הצרפתית לאחר הזכייה: "אני אישה חזקה עם כוחות מיוחדים. שלחתי מהזירה מסר ברור לכל מי שנגדי. הייתי נתונה למתקפות וקמפיין אכזרי נגדי והזכייה הזו במדליית הזהב היא התשובה הטובה ביותר שאני יכולה לתת לכל מי שמדבר עליי. אני ראויה לגמרי להתחרות, אני אישה כמו כל האחרות. כל מי שתוקף אותי הוא אויב של הצלחה, והמתקפה הזו נותנת טעם מיוחד לזכייה שלי".

הסערה הכי גדולה בפריז

האלג'יראית בת ה-25 הגיעה לפריז כדמות אלמונית מחוץ לעולם האיגרוף לנשים, והפכה בין רגע לשם מדובר בכל העולם ולא באופן שבו קיוותה.
ניצחון מוחץ של חליף על יריבה איטלקייה בשמינית הגמר ב-46 שניות – ותגובה אמוציונלית של המפסידה שפרצה בבכי וסירבה ללחוץ את ידה, נתנה את האות לתחילתה של סערה. אנשים שלא צפו בקרב בזירה מעולם ולא לקחו אף קורס בביולוגיה באקדמיה, הפכו למומחים מטעם עצמם לענייני איגרוף ומגדר גם יחד.
3 צפייה בגלריה
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
אימאן חליף חוגגת את הניצחון
חליף נישאת על כתפי מאמנה
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
הסיבה לסערה סביב חליף נעוצה בבדיקה בה נכשלה לכאורה בשנה שעברה. על פי האיגוד הבינלאומי (IBA), הבדיקה שנערכה לחליף ולמתאגרפת לין יו-טינג מטייוואן קבעה כי הן גברים מבחינה ביולוגית בגלל רמות גבוהות של ההורמון הגברי טסטוסטרון שנמצאו בדמן. עם זאת, האיגוד מעולם לא הציג את ממצאי הבדיקה. דובר האיגוד שינה מעט את הגרסה השבוע, כאשר אמר כי הבעיה הייתה "כרומוזומים מסוימים שנמצאו בבדיקה", בעוד חליף טענה לאורך כל הדרך כי הבדיקה הייתה מזויפת.
כאן ראוי לציין כי האיגוד הבינלאומי מתנהל כבר שנים באופן מפוקפק, ומתמודד עם טענות רבות על שחיתות. העומד בראשו הוא רוסי שמקדם את הקו הלאומי והלעומתי נגד הוועד האולימפי הבינלאומי, בגלל ההשעיה של רוסיה מהאולימפיאדה על רקע המלחמה באוקראינה. יש מי שטוען כי חליף בכלל סומנה על ידי האיגוד הבינלאומי רק בגלל שהעזה לנצח יריבה רוסייה. בגלל המשבר ביחסים עם ה־IBA, הוועד האולימפי הבינלאומי לקח על עצמו את ארגון הטורניר בפריז, והוא מבצע בדיקות בצורה שונה – כך שחליף ולין הורשו להתחרות בפריז.
3 צפייה בגלריה
אוהדים של אימאן חליף ביציעים
אוהדים של אימאן חליף ביציעים
אוהדים של אימאן חליף ביציעים
(צילום: REUTERS/Pilar Olivares)
את המגיבים ברשת הפרטים המדויקים לא בהכרח עניינו, והדיון סביב המתאגרפת האלג'יראית גלש הרחק מגבולות האיגרוף, גם אל עבר מחוזות טרנסופוביים, על אף שחליף איננה טרנסית. הוועד האולימפי האלג'יראי הצליח ללבות עוד יותר את העניינים כשהעליל כי ההאשמות נגד המתאגרפות שלו הן "מזימה ציונית".
בכל מקרה, חליף ניסתה לא לתת לכל הסערה הזו יותר מדי יחס. "לא אכפת לי מדעתו של אף אחד, באתי לכאן בשביל מדליה", היא הצהירה לאחר חצי הגמר. הלילה היא הפכה לאלופה אולימפית.
חליף סיימה תחרות מושלמת במהלכה ניצחה בארבעה קרבות. יריבתה הראשונה כאמור פרשה אחרי זמן קצר, ואת המתאגרפות מהונגריה ומתאילנד ברבע, בחצי הגמר ובגמר היא ניצחה בהחלטת שופטים גורפת.
דריה אטמנוב מדברת אחרי גמר הקרב-רב בפריז
(צילום: נדב צנציפר)