קשה לחשוב על מעבר אולימפי חד יותר בין עיר מארחת אחת לזו שבאה אחריה מאשר זה שבין פריז ללוס־אנג'לס. מיטב מוחות הארגון, ההפקה, התכנון העירוני וכמובן הבידור בארה"ב ישבו בשבועיים האחרונים מול המסך בעיניים כלות, והגיעו למסקנה אחת: מה שלא יהיה, לוס אנג'לס צריכה לברוח ככל האפשר מכל ניסיון לחקות את פריז.
"זו העיר היפה ביותר בעולם", אמר קייסי וסרמן, יו"ר הוועדה המארגנת של לוס אנג'לס 2028, שביומיום הוא הבעלים של סוכנות ספורט ובידור, "מה שאנחנו נעשה יהיה להציג את לוס אנג'לס באופן אותנטי".
5 צפייה בגלריה
לוס אנג'לס 2028
לוס אנג'לס 2028
בלוס אנג'לס יודעים שאסור להם לנסות לחקות את פריז
(צילום: AP Photo/Richard Vogel, File)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
הבעיה בלהציג את לוס אנג'לס באופן אותנטי, היא שזה עשוי להתנגש עם מה שהופך את האולימפיאדה לאירוע המוני שבו החגיגה ברחובות גדולה כמעט כמו במגרשים. לוס אנג'לס היא לא באמת עיר, היא מטרופולין ענק שאי־אפשר להתקיים בו בלי מכוניות. האתגר בייצור אירוע שחלקיו לא ייראו, פיזית, מנותקים זה מזה, הוא עצום.
בשלב ראשון, הודיעה ראש עיריית לוס אנג'לס קארן באס כי זו תהיה אולימפיאדה בלי מכוניות. "פתרון נושא התנועה היה הדבר הראשון שניגשנו אליו", אמרה באס במסיבת עיתונאים מיוחדת עם סיום המשחקים בפריז, "אנחנו כבר עובדים כדי ליצור מקומות עבודה על ידי הרחבת מערכת התחבורה הציבורית. זה הישג עבור לוס אנג'לס, כי אנחנו מאוהבים במכוניות שלנו".
אחת הדרכים שבהן העיר תעשה זאת היא עידוד תושבים לעבוד מהבית. "לפני האולימפיאדה של 1984 הייתה פאניקה גדולה סביב בעיות התנועה", אמרה באס, "בסוף הכל עבר בסדר, אבל היום יש הרבה יותר מכוניות והיום גם יש לנו אלטרנטיבות. הקורונה לימדה אותנו שאפשר לשרוד תקופה של עבודה מרחוק. אני חושבת שלא יהיה קשה להגיע להסדרים עם מעסיקים שיאפשרו לאנשים לעבוד 16 יום מהבית. כולם ירוויחו מזה".
5 צפייה בגלריה
פקקים בלוס אנג'לס
פקקים בלוס אנג'לס
לוס אנג'לס היא מטרופולין ענק שאי-אפשר להתקיים בו בלי מכוניות
(צילום: REUTERS/Mike Blake/File Photo)
אתרי התחרויות יהיו נגישים רק באמצעות תחבורה ציבורית, אבל פה מגיע עוד הבדל מפריז. כיוון שלכל אחד בלוס אנג'לס יש מכונית, התחבורה הציבורית באחת הערים החשובות ביותר בעולם היא פשוט איומה. המארגנים מתכוונים לשאול 3,000 אוטובוסים מרחבי ארה"ב, ולוס אנג'לס תקווה שמערכת המטרו המוגבלת שלה תעזור לשחרר לחצים. בעיה נוספת שהעיר תצטרך להתמודד איתה - וכאן היא כן דומה לפריז - היא אוכלוסיית חסרי הבית שלה המונה כ-75 אלף בלוס אנג'לס רבתי.
גם לבחירות הקרובות לנשיאות תהיה השפעה. ממשל של דונלד טראמפ יתייחס להכנות לאולימפיאדה במדינה כחולה שלא תצביע לו אחרת לגמרי מממשל של קמלה האריס - תושבת קליפורניה שפירסמה אתמול בשמחה תמונות שלה עם נבחרת ארה"ב בכדורסל. קייסי וסרמן יודע את זה. "אני רק רוצה להזכיר לאנשים, זה לא אדום נגד כחול, האולימפיאדה זה אדום, לבן וכחול. כולנו צועדים מאחורי אותו דגל ואותו המנון. האולימפיאדה תחבר אותנו".

גדול יותר, עוצמתי יותר, אמריקאי יותר

אולימפיאדת לוס אנג'לס תתחיל שבועיים מוקדם יותר מפריז, עם טקס פתיחה ביום שישי, 14 ביולי 2028. תאריך הסיום של 30 ביולי הוא הפעם הראשונה במאה שנה שמשחקי קיץ בחצי הכדור הצפוני יסתיימו מוקדם כל כך. מצעד המשלחות לא יהיה משט - נהר לוס אנג'לס הוא, איך נאמר, לא הסן - אבל זה לא אומר שטקס הפתיחה יחזור למתכונת הישנה שלו.
"להציג את לוס אנג'לס באופן אותנטי" אומר, בין היתר, להשוויץ בגודל ובעוצמה שלה. וכך צפוי טקס הפתיחה להתפרס על שני אצטדיונים: SoFi החדיש שהוקם ב-2020 באינגלווד, והקולוסיאום הקלאסי שהוקם ב-1923 במרכז העיר, עד כמה שיש דבר כזה.
5 צפייה בגלריה
 אצטדיון SoFi
 אצטדיון SoFi
יהפוך לאתר תחרויות שחייה עם כמעט 40 אלף מושבים. אצטדיון SoFi
(צילום: AP Photo/Jeff Lewis)
תחרויות האתלטיקה ייערכו בקולוסיאום - כפי שהיה באולימפיאדות לוס אנג'לס הקודמות ב-1932 וב-1984 - ויתקיימו כבר בשבוע הראשון של האולימפיאדה. זאת מכיוון שמיד אחרי טקס הפתיחה בין שני האצטדיונים, תחל עבודה של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע - מילולית - כדי להפוך את SoFi לאתר תחרויות שחייה עם כמעט 40 אלף מושבים, שיהיה מוכן לשבוע השני.
כמו בכל אולימפיאדה, גם בלוס אנג'לס יהיו הופעות בכורה לענפים שכנראה עד עכשיו לא ידעו שהם ענפי ספורט, אבל גם תהיה חזרה של כמה ענפים שעזבו את התוכנית האולימפית לפני 100 שנה.
ענף חדש אחד יהיה Flag Football, גרסה מאוד-מאוד מעודנת של פוטבול, ובה במקום לתקל יריב, צריך למשוך רצועת בד המחוברת למכנסי כל שחקן. זה משחק כמעט ללא מגע והוא ספורט חובבני שמתפתח במהירות גדולה בארה"ב וגם בעולם. ענף חדש נוסף יהיה סקווש.
5 צפייה בגלריה
נציגים של הענפים החדשים באולימפיאדת לוס אנג'לס 2028
נציגים של הענפים החדשים באולימפיאדת לוס אנג'לס 2028
נציגים של הענפים החדשים והחוזרים באולימפיאדת לוס אנג'לס 2028
(צילום: Mark Evans/Getty Images for the AOC)
ענפים שחוזרים לתוכנית אחרי יותר ממאה שנה הם לקרוס וקריקט, הפעם בפורמטים קצרים ויותר ידידותיים לצופים. ואילו הבייסבול והסופטבול ממשיכים את הנדנדה לפי מידת הפופולריות שלהם במדינות המארחות: יצאו מהתכנית אחרי בייג'ינג 2008, חזרו בטוקיו ב-2021, שוב בחוץ בפריז, וחזרה בלוס אנג‘לס.

קולנוע, מוזיקה ועתיד

ויזואלית, לוס אנג'לס היא כמובן לא פריז, אבל אין גבול למה שהוליווד יכולה לעשות. אם לפריז יש מראה קולנועי, הרחובות של לוס אנג'לס הם-הם ההיסטוריה של הקולנוע והטלוויזיה, והעיר היא מרכז יצירתי של מוזיקה ואופנה. כמה שעות צפונה, בסיליקון ואלי, נמצא גם מרכז הטכנולוגיה של העולם. לוס אנג'לס לא יכולה לשחזר את מה שעשתה עיר מרהיבה עם היסטוריה של מאות שנים, אבל היא כן יכולה להציג את העתיד, ואצלה כדורעף חופים זה משהו שישחקו ממש על חוף הים.
קפטנית נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית רומי פריצקי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 01:30, 12.08.24