עוד רגע זה קורה. נבחרת ישראל תפתח ב-24 ביולי את משחקיה בטורניר הכדורגל האולימפי, 48 שנה אחרי הפעם האחרונה באולימפיאדת מונטריאול ב-1976. זו תהיה ההופעה השלישית של הכחולים-לבנים במשחקים האולימפיים, כאשר בשני המקרים הקודמים (מקסיקו סיטי 1968, וכאמור, מונטריאול 1976) היא הגיעה עד רבע הגמר. לאור ההגרלה היחסית נוחה, החבורה של גיא לוזון בהחלט יכולה לחלום לשחזר את ההישג הזה גם הפעם.
כאמור, ישראל יכולה הייתה לקבל יריבות קשות בהרבה וגם הגרלה נפיצה, לאחר שהייתה יכולה לקבל יריבות כמו מצרים או מרוקו. בפועל, היא תשחק בבית 2 מול יפן, מאלי ופראגוואי. אם תסיים באחד משני המקומות הראשונים ותעלה לרבע הגמר, היא תשחק בהצלבה מול יריבה מבית 3, הכולל, בין השאר, את מצרים.
7 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
ישראל חוזרת לאולימפיאדה לאחר 48 שנה
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
כזכור, לפני שנה, ביולי 2023, הבטיחה הנבחרת הצעירה של ישראל את מקומה באולימפיאדת פריז בזכות הגעתה לחצי גמר אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 21. לקראת הטורניר, הכנו עבורכם מדריך מסודר עם כל מה שצריך לדעת.

הכוכבים של ישראל

לפני הטורניר קיבלה הנבחרת בשורה מאכזבת, כשהתברר שקבוצתו החדשה של ענאן חלאילי, אוניון סן ז'ילואז, לא מסכימה לשחרר אותו למשחקים. מדובר במכה לא פשוטה לאור העונה האדירה שחלאילי חווה במכבי חיפה וגם עקב היותו אחד השחקנים המשמעותיים בנבחרת עד גיל 20 ששיחקה בקיץ 2023 במונדיאליטו וגם באליפות אירופה של הנבחרת האולימפית באותו קיץ.
מי שכן קיבל את האישור לשחק, הוא אולי השחקן החשוב ביותר בסגל של לוזון, אוסקר גלוך, ששוחרר בסופו של דבר מקבוצתו רד בול זלצבורג. גלוך היה הכוכב הגדול של נבחרת הנוער באליפות אירופה ב-2022, בה סיימה במקום השני, והיה בורג חשוב בהופעתה של הנבחרת הזו באליפות אירופה הקודמת. בינתיים הוא גם הספיק להפוך לשחקן משמעותי בנבחרת הבוגרת תחת הדרכתו של אלון חזן.
7 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך חוגג
השחקן החשוב ביותר של הכחולים-לבנים. גלוך
(צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
שחקן משמעותי נוסף הוא דור תורג'מן, שגם הוא כיכב במדי נבחרת הנוער באליפות אירופה ב-2022 ובמונדיאליטו שנה לאחר מכן. החלוץ חווה עונת פריצה במכבי ת"א, במדיה כבש תשעה שערים ובישל אחד, וסייע לצהובים לזכות באליפות לאחר שלוש שנים.
וכמובן, אי אפשר בלי דניאל פרץ, שהיה האיש הכי משמעותי בהצלחתה הפנומנלית של הנבחרת באליפות אירופה בקיץ שעבר. השוער עצר שני פנדלים במהלך ה-1:1 בשלב הבתים נגד גרמניה, וכיכב בדו-קרב הפנדלים ברבע הגמר נגד גיאורגיה, שאירחה את הטורניר. הופעתיו הנפלאות של פרץ סידרו לו חוזה במועדון הפאר באיירן מינכן.
פרץ הוא אחד משלושת חריגי הגיל (שחקנים מעל גיל 23 שמותר לשתף) של הכחולים-לבנים לאולימפיאדה. יחד איתו בחר לוזון את עומרי גאנדלמן, שהיה חלק מהנבחרת באותה אליפות בקיץ שעבר ואף כבש את השער הניצחון ב-0:1 על צ'כיה במחזור הנעילה של שלב הבתים, וגם בלמה של מכבי חיפה ונבחרת ישראל הבוגרת, שון גולדברג.

הכירו את היריבות

מאלי
נבחרת מאלי לא עברה דרך ארוכה עד לטורניר האולימפי, שיהיה השני בלבד בתולדותיה אחרי ההופעה באתונה 2004. זה התחיל בשני סיבובי מוקדמות, ובטורניר הגמר השיגה בסופו של דבר את הכרטיס אחרי דו־קרב מול גינאה. מדובר בהפתעה יחסית, מאחר שמדובר בנבחרת שמעולם לא העפילה למונדיאל, ולמרות מאגר הכישרונות שלה - שנובע בעיקר מצרפת - לא מצליחה להתבלט בין הנבחרות המעולות ביבשת.
הסגל של מאלי הוא אלמוני למדי, אך שחקניה משקפים יתרון ברור אחד שיהיה לה על פני ישראל, כפי שחווינו מול סנגל במונדיאליטו – פיזיות. הבלם הענק (1.96 מטר) איברהימה סיסה משאלקה יהיה עוגן משמעותי כמו גם פודה דוקורה שמשחק יחד עם עומרי גלזר בכוכב האדום בלגרד. ישנו גם בובקאר טראורה המשחק בוולבס מהפרמייר-ליג. רבים אחרים מופיעים במועדונים צרפתים, אך טרם עשו את הפריצה.
ההצלחה של הנבחרת שמאמן פאניירי דיארה במוקדמות הייתה מרשימה, אבל זו נבחרת שאפשר להתמודד איתה ברגע שמפצחים את הגודל והאגרסיביות.
פרגוואי
הנבחרת החזקה בבית, שתפסה את מקומה של ברזיל - האלופה האולימפית בשני הטורנירים האחרונים. זו תהיה ההופעה השלישית של פרגוואי באולימפיאדה, אחרי רבע הגמר בברצלונה 1992 ואתונה 2004 (שם זכתה במדליית כסף, אחרי שנכנעה בגמר לארגנטינה האדירה של קרלוס טבס וחאבייר מסצ'ראנו).
למרות שלא צורף אף חריג גיל, בסגל של המאמן קרלוס חארה סאגייר בן ה-73 אפשר למצוא את הקיצוני השמאלי אנסו גונסאלס (19) שמנסה להסתגל לאירופה ומשחק במילואים של וולבס, ושחקנים משמעותיים מהליגה בפרגוואי. כפי שניתן היה לראות בזכייה של אורוגוואי במונדיאליטו, מדובר בנתון חשוב: הליגות בדרום-אמריקה חזקות, ושחקני הרכב משם מגיעים אחרת לטורנירים, מנוסים יותר ובטוחים בעצמם.
7 צפייה בגלריה
גומז
גומז
משתף פעולה עם מסי במיאמי. גומס
(צילום: AP Photo/Lynne Sladky)
עוד שחקן מעניין בנבחרת הדרום-אמריקנית הוא חברו של ליאו מסי לאינטר מיאמי - דייגו גומס (20). בקיץ שעבר שילמה הקבוצה מה-MLS כ-3 מיליון דולר עבור הקשר, ובעונה שעהרה הוא שיחק בקביעות בהרכב והחזיר בהופעות מרשימות. הוא גם היה השחקן הטוב ביותר של פרגוואי במוקדמות.
יפן
זו תהיה ההופעה ה-12 של יפן בטורניר הכדורגל של המשחקים האולימפיים, כשארבע מתוכן היו לפני 1992 - אז הוסרה המגבלה על השתתפות של שחקנים מקצועניים, ונכנסה המגבלה על השתתפות של שחקנים שעברו את גיל 23. מאז 1996 היא עלתה בכל הפעמים, ובמשחקי טוקיו 2020, שנערכו ב-2021, אף סיימה במקום הרביעי, שזה שווה להישג השיא שלה בגרסה הנוכחית.
גם בסגל הנבחרת האסיאתית לא מופיע אף חריג גיל, לאחר שריאל סוסיאדד הספרדית לא הסכימה לשחרר את טאקפוסה קובו, שאמור היה להיות הכוכב של היפנים. גם ווטארו אנדו (ליברפול), טאקומי מינאמינו (מונאקו) וקאורו מיטומה (ברייטון) נותרו בחוץ.
7 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת יפן הצעירה
שחקני נבחרת יפן הצעירה
גם ללא חריגי גיל מדובר נבחרת מסוכנת. שחקני יפן חוגגים
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
הכדורגל היפני נמצא בנסיקה בשנים האחרונות - עדות טובה לכך היא ההופעה של הנבחרת הבוגרת במונדיאל בקטאר, בו סיימה במקום הראשון בבית שכלל את ספרד וגרמניה - וגם בסגל הצעירה ניתן למצוא עומק רב. שניים מהכוכבים הם שחקניה של סנט טרוידן הבלגית, שנמצאת בבעלות יפנית, הקשרים ג'ואל צ'ימה פוג'יטה (22) וריהיטו ימאמוטו (22). פוג'יטה, בן לאב ניגרי ואם יפנית, בישל את שני השערים בחצי גמר אליפות אסיה עד גיל 23 (בו היא זכתה) - ונבחר לשחקן הטורניר. הוא גם הקפטן וכבר רשם שתי הופעות בנבחרת הבוגרת.
המשחקים של ישראל בשלב הבתים (בית 4):
24 ביולי, 22:00, פארק דה פראנס, פריז: מאלי - ישראל 27 ביולי, 20:00, פארק דה פראנס, פריז: פרגוואי - ישראל 30 ביולי, 22:00, סטאד דה לה בוז'ואר, נאנט: ישראל - יפן

איך זה עובד?

טורניר הכדורגל האולימפי לגברים שונה משאר הענפים האולימפיים בכך שהוא מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר. ההגבלה על גיל המשתתפים הונהגה באולימפיאדת ברצלונה 1992, כאשר הוסרו המגבלות על השתתפות שחקנים מקצועניים באולימפיאדה. זו הייתה דרישה של פיפ"א, כדי שלא תיווצר תחרות בין הטורניר האולימפי והמונדיאל.
בטורניר הכדורגל לגברים באולימפיאדה משתתפות 16 נבחרות. יבשת אירופה מקבלת ארבעה מקומות בטורניר, בדיוק כמו אפריקה, בעוד אסיה שלושה מקומות, דרום אמריקה ו-CONCACAF (צפון ומרכז אמריקה) שני מקומות, ואוקיאניה זוכה לנציגה אחת בלבד.
7 צפייה בגלריה
פארק דה פראנס
פארק דה פראנס
יארח, בין השאר, גם את נבחרת ישראל. הפארק דה פראנס
(צילום: תמר שבק)

היכן ומתי ייערכו המשחקים?

מאפיין נוסף המייחד את טורניר הכדורגל באולימפיאדה הוא העובדה שהטורניר מתחיל יומיים לפני טקס הפתיחה של המשחקים, וזאת כדי לאפשר שני ימי מנוחה בין משחק למשחק. בנוסף, המשחקים נערכים במספר ערים ברחבי המדינה המארחת. פרט לפריז (פארק דה פראנס), הטורניר יתקיים גם במארסיי, ליון, בורדו, נאנט, ניס וסנט אטיין בין ה-24 ביולי ל-10 באוגוסט. ישראל תשחק פעמיים בפריז ופעם אחת בנאנט.
בדומה ליורו הצעירות, טורניר הכדורגל באולימפיאדה נערך במתכונת של ארבעה בתים בני ארבע נבחרות כל אחד, אשר משחקות שלושה משחקים נגד יריבותיהן בבית. שתי הראשונות מכל בית ממשיכות לשלב רבע הגמר, ומכאן והלאה הטורניר מתנהל בשיטת נוקאאוט עד הגמר אשר נערך בדרך כלל יום לפני סיום האולימפיאדה.

שיעור היסטוריה

מי שזכתה במדליית זהב בשתי האולימפיאדות האחרונות (ולא תגן הפעם על תוארה) היא ברזיל, כשבטוקיו 2020 עשתה זאת אחרי ניצחון על ספרד 1:2 בהארכה בגמר. שיאניות הזכיות במפעל הן בריטניה והונגריה עם שלוש כל אחת, אך הפעם האחרונה שאחת מהן זכתה הייתה ב-1968, אז הונגריה עשתה זאת בפעם השנייה ברציפות. בריטניה זכתה בשלושה מתוך ארבעת הטורנירים הראשונים, כשהפעם האחרונה הייתה אי שם ב-1912.
7 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
מסי ואגוארו עם מדליית הזהב בבייג'ינג 2008
מסי ואגוארו עם מדליית הזהב בבייג'ינג 2008
מסי ואגוארו עם מדליית הזהב בבייג'ינג 2008
(צילום: Koji Watanabe/Getty Images)

אלו כוכבים זכו בעבר באולימפיאדה?

לא מעט, והרשימה ארוכה. זכורה בעיקר מדליית הזהב של לאו מסי ונבחרת ארגנטינה בבייג'ינג 2008. מסי - שבסופו של דבר לא יצטרף לאלביסלסטה כחרגיל גיל - נבחר אז לשחקן המצטיין, אבל כובש שער הניצחון ב-0:1 על ניגריה בגמר היה אנחל די מריה. 14 שנים קדימה השניים היו שותפים, כידוע, לזכייה בגביע העולמי של הארגנטינאים בקטאר.
גם חברו הטוב של מסי, ניימאר, יכול להתהדר במדליית זהב אולימפית. זה קרה בריו 2016 - אחרי 4:5 דרמטי על גרמניה בדו-קרב מהנקודה הלבנה. שמות גדולים נוספים כמו רונאלדו, רומאריו, יורגן קלינסמן וסרחיו אגוארו כיכבו גם הם על הכר הדשא במשחקים האולימפיים, עוד לפני שהתפרסמו באמת.