לאף אחד לא היה ספק שהקופץ במוט השוודי ארמנד דופלנטיס יזכה הלילה (שני) במדליית הזהב. הניצחון שלו היה הקל ביותר לחיזוי מבין כלל תחרויות האתלטיקה האולימפיות. אבל מונדו לא הסתפק בזכייה במדליית זהב בלבד - ונתן לקהל הרב בסטאד דה פראנס את התמורה המלאה לכרטיס עם שיא עולם חדש, תשיעי בקריירה המופלאה שלו, 6.25 מ'.
דופלנטיס (24), יליד ארה"ב המייצג את שוודיה, נמצא בליגה משל עצמו בקפיצה במוט - ונאבק בעיקר מול שיא העולם שהוא שובר פעם אחר פעם. כבר כשעבר הלילה 6.00 מ', גובה שאף קופץ אחר לא הצליח לעבור בגמר, הוא הבטיח לעצמו את מדליית הזהב האולימפיית השנייה ברציפות שלו. בהמשך הוא שבר את השיא האולימפי כשעבר 6.10 מ' - וביקש להרים את הרף לגובה של 6.25 מ' במטרה לשבור את שיאו העולמי בסנטימטר. אחרי שני ניסיונות קרובים, אבל לא מוצלחים, הוא הצליח לעבור את הגובה בניסיון השלישי והעיף את עשרות אלפי הצופים ביציעים באוויר.
4 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס במהלך גמר הקפיצה במוט
ארמנד דופלנטיס במהלך גמר הקפיצה במוט
ארמנד דופלנטיס. ליגה אחרת
(צילום: REUTERS/Alina Smutko)
מאז ששבר את השיא העולמי בפעם הראשונה בפברואר 2020, כשעבר 6.17 מ', דופלנטיס שיפר את השיא עוד שמונה פעמים כשבכל פעם הוא מוסיף עוד סנטימטר לשיאו הקודם. את שיאו הקודם, 6.24 מ', הוא קבע בחודש אפריל האחרון בתחרות בסין.
בניגוד לסרגיי בובקה, השליט בעבר של הקפיצה במוט, שסבל ממה שכונה "קללת אולימפיאדות" וזכה במדליית זהב אולימפית אחת בלבד בקריירה, על דופלנטיס, כפי שהוכח הלילה, לא חלה קללה דומה. הוא חגג מדליית זהב אולימפית שנייה ברציפות - ומי יודע בכמה מדליות זהב נוספות הוא עוד מסוגל לזכות בהינתן גילו הצעיר והפער העצום שלו מיתר המתחרים.
4 צפייה בגלריה
דופלנטיס חוגג בגמר בפריז
דופלנטיס חוגג בגמר בפריז
יש לו את כל הסיבות לחגוג
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
עם שדה רצות יוצא דופן באיכותו, הגמר ל-5,000 מ' נשים הבטיח להיות מרתק - וקיים, לא ברמת התוצאה אמנם, אבל כן ברמת המתח והדרמה. ביאטריס צ'בט הקנייתית, שיאנית העולם ב-10,000 מ', עקפה ממש במטרים האחרונים את בת ארצה ושיאנית העולם ב-1,500 מ', פיית' קיפיגון, וניצחה בזמן של 14:28.56 דקות.
קיפיגון חוותה ערב הפכפך. היא כבר הספיקה לחגוג עם בת ארצה את מדליות הזהב והכסף שלהן, אבל אז התברר לה כי היא נפסלה בגלל שדחפה את גודף צגיי האתיופית, שיאנית העולם בריצה הזו. בתגובה, הגישה הקנייתית ערעור שהתקבל - והמדליה הוחזרה לה. סיפאן חסן ההולנדית, האלופה האולימפית היוצאת בריצה הזו, ששודרגה זמנית למדליית כסף (לאחר שסיימה בזמן של 14:30.61 דקות), ירדה לאחר קבלת ערעור למקום השלישי - וזכתה בארד. חסן תרוץ גם 10,000 מ' ומרתון.
4 צפייה בגלריה
ביאטריס צ'בט מנצחת בריצה ל-5,000 מ', פיית קיפיגון סיימה שנייה אבל נפסלה
ביאטריס צ'בט מנצחת בריצה ל-5,000 מ', פיית קיפיגון סיימה שנייה אבל נפסלה
ביאטריס צ'בט מנצחת בריצה ל-5,000 מ'. קיפיגון איבדה את הכסף, אבל זכתה בו שוב לאחר הערעור
(צילום: REUTERS/Phil Noble)
נאדיה באטצ'ולטי האיטלקייה סיימה את הריצה ב-14:31.64 דקות, קבעה שיא איטלקי חדש, ותסתפק במקום הרביעי. מלבד קיפיגון, גם צגיי, שנדחפה כאמור על ידיה, יצאה מהריצה מאוכזבת אחרי שסיימה במקום התשיעי בלבד.
שלוש שנים אחרי שסיימה שנייה בגמר בטוקיו ונותרה מאוכזבת ואף מדוכאת, קילי הודג'קינסון הבריטית זכתה לגאולה שלה כשניצחה בגמר 800 מ' בזמן של 1:56.72 דקות. הרצה הבריטית ניצלה עד תום את ההיעדרות של את'ינג מיו שמעדה במהלך המבחנים האמריקניים לפריז - ולא זכתה בכרטיס למשחקים.
לא רק דופלנטיס הגן על התואר האולימפי שלו הלילה. ואלרי אולמן האמריקנית זכתה בפעם השנייה ברציפות בזהב בזריקת דיסקוס עם 69.50 מ', הפרש משמעותי מבין פנג הסינית שסיימה שנייה, 67.51 מ'. סנדרה אלקסביץ' (פרקוביץ' בעבר) הקרואטית שבעצמה זכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות בעבר, הוסיפה לרקורד שלה מדליית ארד, 67.51 מ', תוצאת השנה שלה.
4 צפייה בגלריה
ואלרי אולמן חוגגת את הזהב בזריקת דיסקוס
ואלרי אולמן חוגגת את הזהב בזריקת דיסקוס
ואלרי אולמן חוגגת את הזהב בזריקת דיסקוס
(צילום: EPA/RONALD WITTEK)
אחרי מדליית הזהב ב-100 מ', נואה ליילס חזר למסלול ולא התקשה לנצח במקצה המוקדמות ב-200 מ' בו רץ לצדו של האצן הישראלי בלסינג אפריפה. ליילס קבע 20.19 שניות והעפיל לחצי הגמר, בעוד אפריפה סיים רק חמישי, 20.78 שניות, ונשר למקצה הניחומים שייערך מחר ב-13:46. כדי להעפיל לחצי הגמר אפריפה יצטרך לסיים במקום הראשון במקצה שלו או להתברג כאחד משני המפסידים המהירים ביותר.