אירוע חריג במשחקים הפראלימפיים: האיראני סאדג' בית סייח זכה אתמול (שבת) במדליית זהב וקבע שיא פאראלימפי חדש בזריקת כידון לגברים בקטגוריית F41 במשחקי פריז 2024 עם תוצאה של 47.64 מטר, אך זמן קצר לאחר מכן המדליה נלקחה ממנו בגלל מה שהוועד הפראלימפי כינה "התנהגות בלתי ספורטיבית".
בעוד שלא נמסרה הצהרה מה-IPC על התקרית או הסבר מדוע האיראני נפסל, בשידור התחרות ניתן היה לראות כי בית סייח שלף דגל שחור מתיקו עם כיתוב אדום בערבית לאחר שהבטיח את מדלית הזהב שלו. על פי הדיווחים מדובר היה בדגל דתי, מעשה שניתן לראות כהתנהלות לא ספורטיבית. ברשתות החברתיות גם פורסמה תמונה של בית סייח כמי שחוגג עם תנועה של עריפת ראש, וכך נוצרה השערה כי דווקא זה מה שהוביל להדחתו.
1 צפייה בגלריה
בית סייח
בית סייח
בית סייח חוגג שיא פראלימפי - שהחזיק מעט מאוד זמן
(צילום: Ezra Shaw/Getty Images)
כלי תקשורת מסוימים דיווחו כי הספורטאי האיראני הציג "דגל פוגעני", אך אחרים טענו כי הפסילה לא הייתה מוצדקת ומהווה פוליטיזציה של המשחקים בהוראת הרשויות הצרפתיות המארחות את התחרות. ראוי לציין כי בית סייח הציג דגל דומה גם במשחקים הפאראלימפיים בטוקיו 2020, שם זכה במדליית כסף, ואז הוא לא נפסל. לפי הדיווחים, המשלחת האיראנית במשחקים הפאראלימפיים בפריז הגישה ערעור על ההחלטה, שנדחה כבר פעמיים.
לנבדיפ סינג מהודו, ששודרג ממדליית כסף לזהב, סיפר על הדרמה מאחורי הקלעים: "ישבתי עם האיראני כשהודיעו לו שהוא נפסל. הוא היה המום והתחיל לבכות. ניסיתי לנחם אותו עם חיבוק, אבל היה קשה להבין ממנו מה קרה. הוא מדבר רק בשפת האם שלו, לא מדבר אנגלית. אני מניח שזה היה פשוט היה ​​היום של הודו!"
"כולנו ישבנו יחד בחדר אחרי שהתחרות שלנו הסתיימה", המשיך סינג. "ואז נכנס הפקיד לחדר והראה לאיראני כרטיס אדום והכריז שהוא נפסל. לא היה לי מושג מה קורה. הוא היה חייב לעשות משהו שהיה בניגוד לכללים. גם אני לא הבנתי מה הוא עשה. בהתחלה חשבתי שהוא לבש חולצה שהיא לא החולצה הרשמית של ארצו".